Annatko syömistä kylässä olevalle lapselle?

• Viestiketjun aloittaja "plus"
  • Ensimmäinen viesti
johan pomppas!
Ihmettelen, miten moni oikeasti on niin sosiaalisesti rajoittuneita, etteivät edes vieraille tarjoa yhtään mitään vaan pitävät moukkamaisena jos odottaa edes jotain tarjoilua. Kyllä mä olen mielissäni siitä, että joku viitsii nähdä vaivan tulla mun kotiini, ilahdun ihmisten tapaamisesta ja kuulumisista ja todellakin tarjoan edes jotain. Jos ei muuta, ni voileivät! Mikään ihme, että vierailukulttuuri on hiipumassa, jos pitää pelätä että isäntäperhe näreissään miettii et "ne tulee vaan syömään!" Herranen aika! Se ei ole taloudellista köyhyyttä, vaan mielen köyhyyttä.

• Tykkää
Reactions: leijona76
vieras,.
toisaalta myös sinä tiesit missä serkkusi asuu, miksi et ennakoinut ja käynyt samalla automatkalla edellisestä kohteessanne syömässä vaan oletat kyläpaikassa olevan padat teitä varten kuumana?
Talo elää tavallaan vieraat tulee ajallaan ;)
Jos vieraat sattuvat tulemaan kun meillä katetaan pöytää ja ollaan alkamassa syömään niin joitakin ruokia ei niin vain jatketa kuten laskettuja kanankoipia tai parempia pihvejä (jollei yksi pihvi nyt ole suunnilleen lautasen kokoinen)
Mitä hiton laskettuja kanankoipia? Miksi niitä ei voi tehdä yhtään reilummin kuin sen yksi per sierainpari? Voihan omallakin porukalla olla isompi nälkä että haluais ottaa toisenkin koiven. Mutta ai niin, vatsathan täytetään palstalaisten kodeissa perunalla, makaroonilla, riisillä ja leivällä :headwall:

vieras,.
toisaalta myös sinä tiesit missä serkkusi asuu, miksi et ennakoinut ja käynyt samalla automatkalla edellisestä kohteessanne syömässä vaan oletat kyläpaikassa olevan padat teitä varten kuumana?
Talo elää tavallaan vieraat tulee ajallaan ;)
Jos vieraat sattuvat tulemaan kun meillä katetaan pöytää ja ollaan alkamassa syömään niin joitakin ruokia ei niin vain jatketa kuten laskettuja kanankoipia tai parempia pihvejä (jollei yksi pihvi nyt ole suunnilleen lautasen kokoinen)
Ja siis vieraita vartenhan vois pitää vaikka pakastimessa niitä huonompia pihvejä, jos pelkää että omat paremmat, lasketut pihvit saattavat tulla vieraiden toimesta syödyksi.

..,,..
Joskus on perheillä tilanteita, että rahat tiukilla, mutta ruoan kanssa pärjätään, jos ei tule ylimääräisiä ruokittavia. Eli joissain tilanteissa hyväksyn sen, ettei yllätysvieraita ( naapurin lapsia/lähellä asuvia) kestitä kovinkaan kummoisesti, jos ollenkaan. Pitkä matkalaiset toki ja siihen yleensä pystyykin varautumaan etukäteen.

"plus"
[QUOTE="hmh";30294343]Kutsutuille vieraille kestitään kaikki.

Itse varmaan tarjoaisin yllätysvieraallekin ainakin jotain, asutaan kaupan lähellä ja on varallisuutta. Mutta ymmärrän että joku ei tarjoa mitään jos tulee yllärinä tai tollai samana päivänä ilmoittaen.

Ja jos joku vieras on minulle ei-toivottu, eikä ole aiemmista vihjeistä esim. asiaa tajunnut, vaan tunkee aina vaan kylään, niin sitten visusti vältä tarjoamasta yhtään mitään, jotta tajuaisi pysyä poissa.

Eli minun päättelyni mukaan ehkä olet ns. epätoivottu vieras?[/QUOTE]

Serkun kanssa nähdään kyllä tosi harvakseltaan n. 3kk välein, ei olla aina menossa kylään. Ymmärrän hyvin senkin ettei ruokaa riitä kaikille kun omiakin lapsia mutta ettei mitään tarjota. Lapsi oli jo menossa pöytään kun huomasin serkun ilmeestä ettei tytölle aikonut mitään tarjota. Mulla on aina ollut sellainen kuva serkusta että on aika nirppanokka ja itsekäs. Lapsenakin joskus järjesti tilanteita joissa hän loisti ja minä jouduin huonoon valoon. Minä olen aina tarjonnut kahvia ja purtavaa silloin kun on käynyt.

Mitä hiton laskettuja kanankoipia? Miksi niitä ei voi tehdä yhtään reilummin kuin sen yksi per sierainpari? Voihan omallakin porukalla olla isompi nälkä että haluais ottaa toisenkin koiven. Mutta ai niin, vatsathan täytetään palstalaisten kodeissa perunalla, makaroonilla, riisillä ja leivällä :headwall:
Oikeastiko palstamammoilla syödään vaan makaroonilaatikkoa jota on helppo jatkaa keittämällä lisää makaroonivelliä vai oikeastiko palstamammoilla vain syödään jauheliha - herne - kasvis ym keittoja. Tosin jos soskun elätti on niin ei varmaan kanan rintafileisiin edes laskettuihin paloihin riitä rahat:hug:

viera.s
[QUOTE="plus";30294930]Serkun kanssa nähdään kyllä tosi harvakseltaan n. 3kk välein, ei olla aina menossa kylään. Ymmärrän hyvin senkin ettei ruokaa riitä kaikille kun omiakin lapsia mutta ettei mitään tarjota. Lapsi oli jo menossa pöytään kun huomasin serkun ilmeestä ettei tytölle aikonut mitään tarjota. Mulla on aina ollut sellainen kuva serkusta että on aika nirppanokka ja itsekäs. Lapsenakin joskus järjesti tilanteita joissa hän loisti ja minä jouduin huonoon valoon. Minä olen aina tarjonnut kahvia ja purtavaa silloin kun on käynyt.[/QUOTE]

Mikä pakko sen serkun kanssa on olla tekemisissä, jos pidät häntä epämiellyttävänä ihmisenä? Serkku saattoi sitä paitsi paheksua lähinnä sitä, että lapsi oli menossa kutsumatta pöytään. Ei mielestäni vieraiden, edes lasten, ole kohteliasta rynniä pöytään ennen kuin pyydetään.

Näistä ylimääräisistä kanankoivista, yksi broilerin koipi-reisi painaa 350-400 g, ihanko totta jotkut varaavat niitä useamman/nenä? Kamalaa tuhlausta tai vaihtoehtoisesti ylensyöntiä. Jos meillä on koipi-reisiä ruuaksi (harvoin), syömme lapsen kanssa yhden puoliksi ja vain mies syö kokonaisen. Toki, jos minulla olisi varattuna niitä ruuaksi ja vieraat ilmottaisivat tulostaan riittävän hyvissä ajoin, tekisin koipi-reisistä jonkinlaisen broilerikastikkeen, sillä tavalla saisi riittämään useammalle.

Meillä ei yllätysvieraita käy käytännössä koskaan, joten ei pidetä vierasvaroja kaapissa. Tulisi vain itse syötyä liikaa tai ruokaa menisi pilalle. Siispä jos nyt joku kuitenkin yllättäen tai hyvin lyhyellä varoajalla tulisi, ei välttämättä olisi oikein mitään tarjota. Ryntäisin kauppaan tarjottavia ostamaan, jos suinkin mahdollista, mutta kauppa ei ole ihan vieressä.

"sipsi"
Itseäni henkilökohtaisesti inhottaa broilerinkoivet - muoto on liian jalkamainen. Teen useimmat kanaruoat filesuikaleista, tai fileistä. Kyllä niistä saa jatkettua ruokaa.

Ja meillä keitot, kiusaukset ja laatikot ovat ihan perusruokaa. Salaattien ja juuresraasteiden kera mielestäni mitä parhainta ruokaa. Niitä syötiin minunkin kotona lapsuudessa ja nuoruudessa.

Mutta edelleen, en jaksa ymmärtää, että niin laskupalat on pöydässä ettei niistä kykene lapselle tarjoamaan :( Onneksi omaan ystävä- ja perhepiiriin ei juurikaan kuulu tuollaista väkeä. Eräs tapaus on, jonne ei koskaan lähdetäkään käymättä ensin syömässä ja kahvilla. Kun kahvin tarjoaminenkin voi olla turhan suuri juttu. Huvittavinta on, että hänelle kyllä laitetaan tarjottavat kyläreissuilla, ja hyvin maistuu :)

Ja jos niin tarkalla on joskus meillä ruoka pöydässä, sanon omalle väelle, että sitten syödään kun vieraat lähtee.

rgwb
Kyllä tietysti annan, ellei erikseen ole kielletty (jos kyse yllättäen tulleesta lapsen kaverista koulun jälkeen, pyydän lasta kysymään vanhemmaltaan, voiko syödä meillä).

Ja tosiaan, jos ruoka ja rahat olisivat tosi tiukilla, niin syöttäisin omalle perheelle sen kunnon ruuan sitten, kun vieraat olisivat lähteneet. Silloinkin toki tarjoaisin vieraille jotain muuta, sen verran kuitenkin aina jotain löytyy (esim. leipää, kasviksia, hedelmiä plus jotain juomista).

viera.s
[QUOTE="sipsi";30295320]Itseäni henkilökohtaisesti inhottaa broilerinkoivet - muoto on liian jalkamainen. Teen useimmat kanaruoat filesuikaleista, tai fileistä. Kyllä niistä saa jatkettua ruokaa.

Ja meillä keitot, kiusaukset ja laatikot ovat ihan perusruokaa. Salaattien ja juuresraasteiden kera mielestäni mitä parhainta ruokaa. Niitä syötiin minunkin kotona lapsuudessa ja nuoruudessa.

Mutta edelleen, en jaksa ymmärtää, että niin laskupalat on pöydässä ettei niistä kykene lapselle tarjoamaan :( Onneksi omaan ystävä- ja perhepiiriin ei juurikaan kuulu tuollaista väkeä. Eräs tapaus on, jonne ei koskaan lähdetäkään käymättä ensin syömässä ja kahvilla. Kun kahvin tarjoaminenkin voi olla turhan suuri juttu. Huvittavinta on, että hänelle kyllä laitetaan tarjottavat kyläreissuilla, ja hyvin maistuu :)

Ja jos niin tarkalla on joskus meillä ruoka pöydässä, sanon omalle väelle, että sitten syödään kun vieraat lähtee.[/QUOTE]

Niin, saa ne broilerinkoivetkin muokattua ei-jalkamaiseen ja riittoisampaan muotoon, mutta ei ihan hetkessä, suikaleet on nopeampia.

Mutta tosiaan voi olla, että serkku katsoi pahalla vaan sitä että lapsi oli pyytämättä pöytään menossa ja tästä katseesta aloittaja veti johtopäätöksensä ja poistui, ennen kuin serkku edes ehti mitään tarjoamaan. Minusta tosin olisi kiusallista tarjota pelkästään lapselle eikä muulle perheelle ollenkaan, joten varmaankin juuri venytettäisiin ruoka-aikaa jos kaikille vieraille ei olisi ruokaa tarjota. Jotain välipalaa/ kahvin kanssa tarjottavaa koittaisin sen sijaan pöytään saada kaikille. Sitten olisi ikävämpää, jos ei sellaistakaan kaapeista löytyisi.

"jep"
Asutko lähellä serkkuasi vai kauempana ? Olitteko kutsuttuja vai yllätysvieraita ? Kuulostaa siltä ettette ainakaan toivottuja ja serkkusi ei tarjonnut mitään koska toivoi teidän lähtevän pian.

Aika moukkamaista teiltäkin että menette kylään ja odotatte tarjoilua. Toki on kohteliasta tarjota jotain mutta jotkut eivät niin tee ja talo toimii talon tavoilla. Mua ainakin ärsyttää kun meille joskus eräs äiti ja lapsi saattavat tulla tyylii 15min varotusajalla. Kyllä multa aina pakkasesta pullaa löytyy tai keksejä kaapista kahvin kanssa mutta kun tää lapsi aina vinkuu ruokaa tai leipää tma ja sitten äiti kysyy voisko lapsi saada. No enhän minä kehtaa kieltäytyäkään tarjoamasta, kyseessä kuitenkin miehen sukulaiset. Lapsella ei ole edes mitään tapoja vaikka on jo 5v eikä äitinsä koskaa häntä kiellä. Lapsi mm pelaa lätkää meillä sisällä ja puhuu päälle kun aikuiset puhuvat, valittaa kun ei ole mitään hyvää tarjolla, haluaa pelata xbox pelejä jne... Todella rasittavia vieraita. Kuulostaa että te olette serkullesi samanlaisia vieraita kun tämä äiti ja lapsi minulle.

dippi
[QUOTE="sipsi";30295320]

Mutta edelleen, en jaksa ymmärtää, että niin laskupalat on pöydässä ettei niistä kykene lapselle tarjoamaan :( [/QUOTE]

Kyllä on ankea jos lapsuus ajan ruokavalio koostuu vain kiusauksista keitoista ja laatikoista :O
Ja kerta kuussa sitten hese mättöä.
Luojan lykky meillä lapsemme osaa syödä sitä pihviäkin jopa kotona.
Ei ihme että nykypäivänä halutaan lapsettomia ravintoloita kuin juhlia
lapset kun ei osaa syödä hienompia ruokia kuten pilkkoa mahdollisesti pihviä.

"milli"
jos tulee kylaan niin et ilmottaa niin ain on tarjol kahvet ja syomist. jos tupsahtaa muuten vaan niin kahvet ja voikkarii yleensa loytyy. jos vieraan lapselle tulee nalka ja kotiin viel tunti matkaa niin jaan ruuan tasan jokaiselle ja olen vaik itse syomat. meil on myos tapana kuljettaa kaikkea evasta autossa niin paljon et riittaa muillekin. ja jos kylaan olen menossa niin yleensa on omat ruuat mukana ja sen verran et isantaperheellekin riittaa :) todella harvoin tulen tyhjinkasin. silloin yleensa jostain syysta on suunnitelmiin tullut muutos tai huoltsikat loppu yllattaen.

!!!
Kyllä on ankea jos lapsuus ajan ruokavalio koostuu vain kiusauksista keitoista ja laatikoista :O
Tää on muuten totta. Nykypäivänä lapset eivät osaa syödä haarukalla ja veitsellä ! Tuntuu etteivät osaa pilkkoa edes perunaa veitsellä. Noh, onhan se helppoa kiusausta tai keittoa änkeä lautaselle niin ei tarvii opetella.

Myös käytöstavat ovat monella lapsella hukassa. En käsitä miksei niitäkään voi opettaa... :0 Minun lapset eivät tasan ala kylässä änkemään ruokapöytään ellei ole kutsuttu. En oleta edes että äitini tarjoaa perheelleni ruoan jos satumme vaan tupsahtamaan heille kylään ilmoittamatta ja heillä on ruoka tulossa.

lusikka
Palstamamma kuljettaa laivallekin omat eväät ja kaurapuurot vedenkeittimen kera :D
Kertoo jo jotakin palstan tasosta :LOL:

viera.s
Joo, ainakin meidän piireissä hyviin tapoihin kuuluu se, että vierailla on jotain viemisiä. Jos kyläilee lyhyellä varoitusajalla, viemisten on hyvä olla sellaisia, että ne voidaan laittaa kahvipöytään tarjolle. Aivan läheisempien ihmisten kanssa tästä voi poiketa, mutta jos menisin itse ehdottaen kylään sukulaiselle jota näen vain muutaman kuukauden välein, tottakai jotain veisin mennessäni. No sitä aloittaja ei maininnut, veikö jotain, muttei vissiin ainakaan mitään tarjottavaa.

Yhteistyössä