Annatko syömistä kylässä olevalle lapselle?

• Viestiketjun aloittaja "plus"
  • Ensimmäinen viesti
"plus"
Sattuipa meillä näin. Pysähdyimme automatkalla serkkuni luona ja hän tiesi tulostamme. Serkun luota on vielä tunnin kotimatka ja syrjäseutua. Serkkuni laittoi siinä ruokaa omille lapsilleen ja minun 4 vuotiaalle tytölle oli tullut jo nälkä. Tyttö sanoi että äiti mulla on kova nälkä ja oli menossa pöytään. Serkulla ei ollut tarkoitustakaan tarjota mitään syötävää joten vähän epämiellyttävä tilanne tuli. Pakko oli sitten sanoa että meidän täytyykin nyt lähteä kun kello paljon. Itselle en odota mitään tarjoilua mutta jos lapsi rupeaa puhumaan että kova nälkä niin kyllä jonkin leivän palasen tai vaikka keksin voisi tarjota ihan jo vieraanvaraisuudesta. Mikäli ruokaa ei riitä kaikille niin itse antaisin edes leivän palasen tms.

serkku
toisaalta myös sinä tiesit missä serkkusi asuu, miksi et ennakoinut ja käynyt samalla automatkalla edellisestä kohteessanne syömässä vaan oletat kyläpaikassa olevan padat teitä varten kuumana?
Talo elää tavallaan vieraat tulee ajallaan ;)
Jos vieraat sattuvat tulemaan kun meillä katetaan pöytää ja ollaan alkamassa syömään niin joitakin ruokia ei niin vain jatketa kuten laskettuja kanankoipia tai parempia pihvejä (jollei yksi pihvi nyt ole suunnilleen lautasen kokoinen)

viera.s
Kutsutuille vieraille tottakai, yllätysvieraille ei välttämättä ole mahdollisuutta tarjota. Ja yllätysvieraiksi luen myös ne, jotka alle tunnin varoajalla omalla ilmoituksellaan tulevat, kun siinä ajassa ei kuitenkaan kauppaan ehdi.

Ei aloittajan toimintakaan kovin fiksulta kuulosta, melkein kuin jonain huoltoaseman korvikkeena olisi yritetty serkun kotia käyttää. Olisi voinut ruokkia lapsi edellisellä huoltoasemalla, kiusalliseen ja lapselle ikävään tilanteeseen olit yhtä lailla itse syyllinen.

Meillä yleensä kaikki saa ruokaa. usein pöydässä on neljän sijaan viisi tai kuusi. Joskus syödään jämiä ja joudun sanomaan että nyt valitettavasti vieraille (lasten kaverit) ei oo ruokaa. Asuvat toki lähellä. Mutta miksi et antanut lapsellesi ruokaa ennen kyläilyä?

toisaalta myös sinä tiesit missä serkkusi asuu, miksi et ennakoinut ja käynyt samalla automatkalla edellisestä kohteessanne syömässä vaan oletat kyläpaikassa olevan padat teitä varten kuumana?
Talo elää tavallaan vieraat tulee ajallaan ;)
Jos vieraat sattuvat tulemaan kun meillä katetaan pöytää ja ollaan alkamassa syömään niin joitakin ruokia ei niin vain jatketa kuten laskettuja kanankoipia tai parempia pihvejä (jollei yksi pihvi nyt ole suunnilleen lautasen kokoinen)
Ei kaikesta voikaan jakaa. Mutta ei mulla emäntänä oo pokkaa jättää antamatta nälkäiselle jotain kuitenkin. Jos otan vastaan vieraita, on toki se tietoisuus että jollekulle voipi tulla nälkä vierailun aikana.

"plus"
Nimenomaan jos ottaa vastaan vieraita niin yleensä on jotenkin varautunut vaikka mehua tarjoamaan. Lapsi on tällä hetkellä tosi pieniruokainen ja saattoi olla ettei kunnolla ollut syönyt tuona päivänä ja nälkä iski sitten automatkalla. Pidänkin monasti jotain naposteltavaa autossa mutta ei nyt sattunut mitään olemaan. Itseä vähän loukkasi se kun serkku katsoi lasta paheksuvasti niinkuin lapsella ei olisi tapoja kun kehtaa ruokaa pyytää. Olin itse kerran yllätysvieraana kreikassa kreikkalaisessa perheessä ja vieraanvaraisuus oli todella sydäntä lämmittävää. Kyseinen perhe ei ollut mikään varakas perhe myöskään. Olisi serkullani paljon opittavaa kreikkalaisesta vieraanvaraisuudesta.

viiers
Miten on ollut muilla tapaamisilla? Oliko tämä n.s. normaali tapa toimia eli mitään ei tarjota? Miten on jos serkkusi käyt teillä?
Mun mielestä ilman muuta kuuluu tarjota edes jotain ja tuossa tapauksessa, kun tulo oli ennalta sovittu, niin olisin varautunut tarjoamaan ruokaa kaikille.

"Mymy"
Jos vaikka kysyisit ensi kerralla, että voitteko syödä ruoan siellä? Siis ennen kylään menoa tietekin. Tuossa tilanteessa olisit voinut aivan hyvin kohteliaasti kysyä, että voisiko tyttö saada palasen leipää matkaevääksi. Itse olen tehnyt niin muutaman kerran tutuilla käydessä, eikä emäntä ole lainkaan loukkaantunut tai hermostunut. Joku banaani on kyllä löytynyt, kun on ollut todellinen nälkätilanne.

Sinäkin "plus" voisit aina ottaa mallia jonkin toisen maan vieraanvaraisuudesta ja viedä koko perheelle ruokatuliaisia tai lahjoja pyytämättä! Vähän hassua työntää tähän väliin kommenttia kreikkalaisten tavoista. Nyt kuitenkin ollaan Suomessa.

Serkkusi ihan saattoi ihmetellä, että jos kerran olette automatkalla niin vielä varsin lähellä kotia pysähdyt kylään, kunnes oma lapsesi on niin nälkäinen että ruoka pitäisi olla heti. Kun vielä sanoit, että taidattekin heti lähteä, jäikö serkullesi aikaa raksuttaa päässään loppuun kuvio, että voisi tarjota jotain muuta kun varsinaista ruokaa ei riitä? Ei epäkohteliaisuus useinkaan niin tarkoituksellista ole.

"vieraana"
Lapselle riittäisi mullakin ruokaa mutta kiusallinen tilannehan siitäkin tulee jos äidille ei tarjoa mutta lapselle tarjoaa. Jos olette vain lyhyen matkan päässä kotoa ja sinne matkalla, olisi sun kannattanut vierailusta sopiessa kysyä voitteko syödä siinä serkkusi luona. Olen varmaan vähän tyly, mutta jos meille tulee vieraita kysyn aina etukäteen ovatko tulossa syömään ja monelta tulevat.

Joiltakin ihmisiltä puuttuu käytöstavat myös siinä ettei ilmoiteta kellonaikaa milloin aiotaan saapua tai ei tiedoteta mitenkään jos aikataulut muuttuu, silti odotetaan että ruoka on valmiina kun kyläpaikkaan saavutaan. SE on minusta epäkohteliasta.

"Liisi"
[QUOTE="Mymy";30294155]Jos vaikka kysyisit ensi kerralla, että voitteko syödä ruoan siellä? Siis ennen kylään menoa tietekin. Tuossa tilanteessa olisit voinut aivan hyvin kohteliaasti kysyä, että voisiko tyttö saada palasen leipää matkaevääksi. Itse olen tehnyt niin muutaman kerran tutuilla käydessä, eikä emäntä ole lainkaan loukkaantunut tai hermostunut. Joku banaani on kyllä löytynyt, kun on ollut todellinen nälkätilanne.

Sinäkin "plus" voisit aina ottaa mallia jonkin toisen maan vieraanvaraisuudesta ja viedä koko perheelle ruokatuliaisia tai lahjoja pyytämättä! Vähän hassua työntää tähän väliin kommenttia kreikkalaisten tavoista. Nyt kuitenkin ollaan Suomessa.

Serkkusi ihan saattoi ihmetellä, että jos kerran olette automatkalla niin vielä varsin lähellä kotia pysähdyt kylään, kunnes oma lapsesi on niin nälkäinen että ruoka pitäisi olla heti. Kun vielä sanoit, että taidattekin heti lähteä, jäikö serkullesi aikaa raksuttaa päässään loppuun kuvio, että voisi tarjota jotain muuta kun varsinaista ruokaa ei riitä? Ei epäkohteliaisuus useinkaan niin tarkoituksellista ole.[/QUOTE]

Kyllä perisuomalaiseenkin vanhaan tapaan kuuluu tarjota ja tuputtaa ruokaa, niin paljon kuin vieraat pystyvät syömään ja vielä lisääkin. Tämä tapa ainakin itä- ja pohjois-suomessa on tullut tutuksi vanhempien ihmisten käytöksestä. Mieluummin jätetään vaikka oma perhe ruokkimatta, kuin jätetään vieraat ilman kahvia ja pulla ja leipääkin.

• Tykkää
Reactions: Nyynä
"Killi"
Meillä ei syödä tarjoamatta. Jos jostain syystä ei riittäisi tarjottavaksi, syötäisiin myöhemmin.
Meillä ei muutenkaan voi laskea kappaleittan, iso ruokainen mies ja kasvuikäiset lapset kun on niin ruokaa laitetaan runsaasti. Jos on esim. lasten kavereita tai muita yllättäviä ruokailijoita, laitetaan sitten särvintä enemmän. Vaikka leipää lisukkeeksi. Jos on porukkaa tulossa, ja epävarmaa syövätkö, laitetaan soppaa tai kastiketta, jossa ei ole niin justiinsa. Jäänyttä ruokaa otetaan sitten seuraavan päivän lounaaksi töihin.

• Tykkää
Reactions: Nyynä
Meillä
sukulaisille, varsinkin pitkämatkalisille, ilman muuta tarjotaan,niin lapsille ja aikuisille. Laittaisin vaikka voileipiä, jos ei ruokaa olisi tarpeeksi, jos tulisivat yllättäin. Lapsen pk-kavereiile tarjoan jos on vanhemman kanssa niin sovittu.

"hmh"
Kutsutuille vieraille kestitään kaikki.

Itse varmaan tarjoaisin yllätysvieraallekin ainakin jotain, asutaan kaupan lähellä ja on varallisuutta. Mutta ymmärrän että joku ei tarjoa mitään jos tulee yllärinä tai tollai samana päivänä ilmoittaen.

Ja jos joku vieras on minulle ei-toivottu, eikä ole aiemmista vihjeistä esim. asiaa tajunnut, vaan tunkee aina vaan kylään, niin sitten visusti vältä tarjoamasta yhtään mitään, jotta tajuaisi pysyä poissa.

Eli minun päättelyni mukaan ehkä olet ns. epätoivottu vieras?

"niin"
Oliko teiltä pitkä matka serkullesi ? Tulitteko kutsuttuina vai memittekö vaan ? Kyllä se nyt kohteliasta kysyä vierailta ottavatko kahvia tms ja jos juuri on ruoka pöydässä niin voi toki sanoa vieraille ettei tästä nyt riitä kaikille mutta haluatteko leipää tms.

vierass
Vähän riippuu miten ja kuinka pitkäksi aikaa kylään menitte. Jos matkalta soitit että pistäydytte niin en mäkään ois välttämättä ruokaa tarjonnut. Ikinä en vie lapsia nälkäisinä kylään, toki pidemmällä visiitillä syödään jos niin sovittu mutta en oleta että meidät ruokitaan jos lyhyellä varoitusajalla mennään.

Jos sulla on tapana pistäytyä heillä aina vessassa ja syömässä kun ohi ajat niin ymmärrän serkkuasi. Jos etukäteen sovitusta vierailusta kyse niin ihmettelen ettei teille mitään tarjottu, edes viemisiäsi tuliaisia, joita olit tietenkin hankkinut..?

kolmelle
Kyllä. Meillä kaikille tarjotaan jotka ruoka aikana paikalla ovat. Tänäänkin lasten koulukavereita tuli suoraan koulsuta meille. Sitä samaa söivät mitä omatkin lapset joulun jälkeen. ei tulisi mieleenkään jättää ilman ruokaa! aina kaapista löytyy jotain pientä lisuketta että voi vieraille tarjota. Jossai muuta niin jauhoja ainakin ja teelevät tekee äkkiä :)

Yhteistyössä