Ihan vaan vinkkinä sit kaikille vähävaraisille! Lapsen opintotuesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30272278:
Miksi sitten ihmettelet tuota kerrointa???
Enhän mä kerrointa ihmetellyt vaan sitä että sä muistat ne ulkoa.

Eikä mulle tullut mieleen että se muutamassa vuodessa olisi noin pajoa muuttunut. Vaan onneksi löytyy kaltaisiasi fiksuja ihmisiä jotka osaavat huomauttaa kun ajattelee väärin. :)

"ahaa"
Eksän viime vuoden (surkeilla sellaisilla, ja kela hakee tulotiedot suoraan verottajalta) tuloilla opintoraha olisi ollut täysi. Reilut sata kuusikymppiä. Ja tuosta lapsilisän määrästä mä en oikeasti ole tietoinen kun ei se minun tililleni tipahda.

Onnistuu laskuoppi sen verran, että 160 euroa on enemmän kuin 150. Mutta onko lapsilisä ihan oikeasti noin iso? :O
Edelleen, se "ilmainen" opintoraha on max 97 e vaikka vanhempien tulot olisi 0 e/v. Jos lapsi asuu vanhempansa kanssa. Opintolainaa voi saada siihen päälle. Mutta sitä lainaa VOI SAADA vaikka saisi lapsilisääkin. Lainaa voi hakea ja ainakin omillaan asuva voi saada sitä lapsilisän kanssa. Mutta se lainahan on maksettava takas. Eli tappiolle jää aina, kun lapsilisä loppuu. Ja tosiaan lapsilisä on yhdestä lapsesta yh korotuksella sen n 150e, mutta jos lapsella on vaikka 2 pikkusisarrusta, pudostus lapsilisässä on yli 200e kun vanhin tippuu lapsilisältä pois.

[QUOTE="ahaa";30272311]Edelleen, se "ilmainen" opintoraha on max 97 e vaikka vanhempien tulot olisi 0 e/v. Jos lapsi asuu vanhempansa kanssa. Opintolainaa voi saada siihen päälle. Mutta sitä lainaa VOI SAADA vaikka saisi lapsilisääkin. Lainaa voi hakea ja ainakin omillaan asuva voi saada sitä lapsilisän kanssa. Mutta se lainahan on maksettava takas. Eli tappiolle jää aina, kun lapsilisä loppuu. Ja tosiaan lapsilisä on yhdestä lapsesta yh korotuksella sen n 150e, mutta jos lapsella on vaikka 2 pikkusisarrusta, pudostus lapsilisässä on yli 200e kun vanhin tippuu lapsilisältä pois.[/QUOTE]

Jos olisit lukenut koko ketjun, olisit huomannut että jo myönsin olleeni väärässä.

"ahaa"
Anteeksi etten lukenut tämän päivän kirjoituksia.
Mutta se on sanottava, että kallista on lapsen koulutus, riippumatta siitä milloin täyttää 17v. Minulla on kolme lasta reilun 3v sisällä. Nuorin nyt abiturientti. Jokainen käynyt eri lukion ja ostettu siis isot kasat kirjoja. Muutamassa vuodessa ensin loppui lapsilisät, yksi kerrallaan mutta yhteensä yli 500e (3 lapsen yh) ja nyt on loppuneet elarit kaikista... Juuri silloin kun maksetaan itse kirjat, laskimet, paperit, bussilippu jne. Että ei tässä rikastumaan pääse. Onneksi ei kuitenkaan ole lukukausimaksuja.
Niin ja ex varmaan luulee, että halpaa on. Haluaa nyt maksaa 18v nuorimmaisen koulutusrahan suoraan hänelle. Se sopii, niin saa tehdä. Sillä ostakoon kirjat jne. Mutta puolet yo juhlien maksusta menee myös hänelle.

[QUOTE="ahaa";30272329]Anteeksi etten lukenut tämän päivän kirjoituksia.
Mutta se on sanottava, että kallista on lapsen koulutus, riippumatta siitä milloin täyttää 17v. Minulla on kolme lasta reilun 3v sisällä. Nuorin nyt abiturientti. Jokainen käynyt eri lukion ja ostettu siis isot kasat kirjoja. Muutamassa vuodessa ensin loppui lapsilisät, yksi kerrallaan mutta yhteensä yli 500e (3 lapsen yh) ja nyt on loppuneet elarit kaikista... Juuri silloin kun maksetaan itse kirjat, laskimet, paperit, bussilippu jne. Että ei tässä rikastumaan pääse. Onneksi ei kuitenkaan ole lukukausimaksuja.
Niin ja ex varmaan luulee, että halpaa on. Haluaa nyt maksaa 18v nuorimmaisen koulutusrahan suoraan hänelle. Se sopii, niin saa tehdä. Sillä ostakoon kirjat jne. Mutta puolet yo juhlien maksusta menee myös hänelle.[/QUOTE]

Ei mitään. :) Ja temppiä! Ei tosiaan rikastu, mutta hyvällä tuurilla lapsi sitten koulut käytyään tulee hyvin toimeen.

bdaa
Normaalin yksinhuoltajan tuloilla lapsi voi saada helpostikin reilun satasen kuussa opintorahaa peruskoulun jälkeisiin opintoihin. Jopa silloin, kun vielä asuu kotona.

Mutta! Sitä saa vasta kun penska on täyttänyt 17 ja lapsilisäoikeus loppunut!

Elikäs venyttäkää lapsen kouluunlähtöä. Älkääkä missään tapauksessa tunkeko sitä ainakaan etukäteen jo kuusivuotiaana koulutielle.

*tällä kertaa hyvin vittuuntuneena*
Hyvä ettei mun tarvitse osalistua sun lapsen kustannuksiin.

Yhteistyössä