En.Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30272245:Siis mitä? Meinaat että oli markka sitten vuodelta 1940 tai 2001 niin sen arvo on pysynyt samana?
Mutta olipa tästäkin ketjusta ainakin sulle iloa.
En.Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30272245:Siis mitä? Meinaat että oli markka sitten vuodelta 1940 tai 2001 niin sen arvo on pysynyt samana?
Miksi sitten ihmettelet tuota kerrointa???En.
Mutta olipa tästäkin ketjusta ainakin sulle iloa.
Enhän mä kerrointa ihmetellyt vaan sitä että sä muistat ne ulkoa.Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30272278:Miksi sitten ihmettelet tuota kerrointa???
Edelleen, se "ilmainen" opintoraha on max 97 e vaikka vanhempien tulot olisi 0 e/v. Jos lapsi asuu vanhempansa kanssa. Opintolainaa voi saada siihen päälle. Mutta sitä lainaa VOI SAADA vaikka saisi lapsilisääkin. Lainaa voi hakea ja ainakin omillaan asuva voi saada sitä lapsilisän kanssa. Mutta se lainahan on maksettava takas. Eli tappiolle jää aina, kun lapsilisä loppuu. Ja tosiaan lapsilisä on yhdestä lapsesta yh korotuksella sen n 150e, mutta jos lapsella on vaikka 2 pikkusisarrusta, pudostus lapsilisässä on yli 200e kun vanhin tippuu lapsilisältä pois.Eksän viime vuoden (surkeilla sellaisilla, ja kela hakee tulotiedot suoraan verottajalta) tuloilla opintoraha olisi ollut täysi. Reilut sata kuusikymppiä. Ja tuosta lapsilisän määrästä mä en oikeasti ole tietoinen kun ei se minun tililleni tipahda.
Onnistuu laskuoppi sen verran, että 160 euroa on enemmän kuin 150. Mutta onko lapsilisä ihan oikeasti noin iso? :O
Hyvä ettei mun tarvitse osalistua sun lapsen kustannuksiin.Normaalin yksinhuoltajan tuloilla lapsi voi saada helpostikin reilun satasen kuussa opintorahaa peruskoulun jälkeisiin opintoihin. Jopa silloin, kun vielä asuu kotona.
Mutta! Sitä saa vasta kun penska on täyttänyt 17 ja lapsilisäoikeus loppunut!
Elikäs venyttäkää lapsen kouluunlähtöä. Älkääkä missään tapauksessa tunkeko sitä ainakaan etukäteen jo kuusivuotiaana koulutielle.
*tällä kertaa hyvin vittuuntuneena*
No sitä ei tarvitse ihmetellä, sitä varten on tilastot.Enhän mä kerrointa ihmetellyt vaan sitä että sä muistat ne ulkoa.
Tuota... Miten tämä liittyi keskusteluun nykyhetken kuluista? Peruskoulu-uudistus astui voimaan, ja jatkokoulutuspaikkoihinkaan ei ole lukukausimaksuja. Hyvä niin! Vai kaipaisitko entiseen?Olen käynyt (maksullista) oppikoulua. Googlaa, jos et tiedä mikä se oli.