Ihan vaan vinkkinä sit kaikille vähävaraisille! Lapsen opintotuesta.

Normaalin yksinhuoltajan tuloilla lapsi voi saada helpostikin reilun satasen kuussa opintorahaa peruskoulun jälkeisiin opintoihin. Jopa silloin, kun vielä asuu kotona.

Mutta! Sitä saa vasta kun penska on täyttänyt 17 ja lapsilisäoikeus loppunut!

Elikäs venyttäkää lapsen kouluunlähtöä. Älkääkä missään tapauksessa tunkeko sitä ainakaan etukäteen jo kuusivuotiaana koulutielle.

*tällä kertaa hyvin vittuuntuneena*

No mutta nythän sinä saat sen lapsilisän, se lienee kuitenkin suurempi kuin opintotuki. Joten en nyt taas ymmärrä valitusta.
Itseasiassa en kyllä saa senttiäkään kun kaikki menevät eksälle. Ja se opintotuki olisi reilusti lapsilisää suurempi, minkä saisi.

Mä olen vittuuntunut periaatteesta. Miksi ne penskat, jotka menevät kouluun vasta ikäluokkaansa myöhemmin, saavat nauttia opintotuesta heti peruskoulun jälkeen ja toiset eivät?

Alkuperäinen kirjoittaja Liekkiö;30269671:
Mikä tässä oli uusi asia? Tuohan oli jo noin silloin kun itsekin aloin opiskella vuonna miekka ja dinosaurus.
No niin olikin! Vaan enhän mä moista muistanut silloin kun esikoinen oli koulunaloitusiässä. Voi ärsyttävyys!

[QUOTE="fruit";30269727]määkin sain aikoinaan senverta opintorahaa lukioaikana että sillä sai just ja just kirjat[/QUOTE]

No sepä! Opintorahan määrällä olisi saanut juuri ja juuri kirjat ja bussilipun. Lapsilisä taas riittää vain kirjoihin. Epäreilua kun lapsilisästä ei voi edes kieltäytyä.

vierass
Jopas on syy lykätä lapsen kouluunmenoa.. Eikö ennemmin kannattais lapsilisävuosien aikana säästää sen verran että opiskelu ei oo ongelma? 17v jos säästää vaikka kympin kuussa saa varmaan jo lukiokirjat hankittua.

vierass
Hmm.. Paljos säästäis jos laittaiski lapset aikaisemmin kouluun niin jäis yks päiväkotivuosi väliin. Sit piltti voi tuplata parit luokat kun opetus ja ruoka kuitenkin peruskoulussa maksutonta niin jo tulee säästöä. Hohhoijaa taas.

Miten lapsilisä (yh-korotuksella?) voi olla pienempi kuin opintoraha?

• Tykkää
Reactions: Aina Marina
Hmm.. Paljos säästäis jos laittaiski lapset aikaisemmin kouluun niin jäis yks päiväkotivuosi väliin. Sit piltti voi tuplata parit luokat kun opetus ja ruoka kuitenkin peruskoulussa maksutonta niin jo tulee säästöä. Hohhoijaa taas.

Miten lapsilisä (yh-korotuksella?) voi olla pienempi kuin opintoraha?
Jos nyt totta puhutaan niin en mä ole edes varma lapsilisän määrästä. Mutta kai se vähemmän on mitä 160 euron opintoraha olisi?

"ahaa"
Itseasiassa en kyllä saa senttiäkään kun kaikki menevät eksälle. Ja se opintotuki olisi reilusti lapsilisää suurempi, minkä saisi.

Mä olen vittuuntunut periaatteesta. Miksi ne penskat, jotka menevät kouluun vasta ikäluokkaansa myöhemmin, saavat nauttia opintotuesta heti peruskoulun jälkeen ja toiset eivät?
Miten niin on?? Jos asuu kotona ja on toisen asteen opiskelija, niin oppari on alle 100e, silloin kun vanhempi tienaa noin 1000e /kk. Lapsilisä on suurempi. Toki voi saada sen opparin lisäksi opintolainaa pari sataa kuussa, mutta se on lainaa, lapsilisää ei makseta takaisin. Ja jokainen lapsi saa tasan yhtä monta kuukautta lapsilisää ja sen jälkeen opintorahaa, mikäli opsikelee.

"ahaa"
Eli kertokaa mulle, mihin opintoihin kotona asuva 17v saa opintorahaa yli 100e? Mä saan laskurillakin maksimissaan 97 euroo ja killigit päälle... Oonko jotenkin ollut tyhmä, kun en lapsilleni oo osannut tuota suurta tukea 160e/kk hakea.

[QUOTE="ahaa";30269884]Eli kertokaa mulle, mihin opintoihin kotona asuva 17v saa opintorahaa yli 100e? Mä saan laskurillakin maksimissaan 97 euroo ja killigit päälle... Oonko jotenkin ollut tyhmä, kun en lapsilleni oo osannut tuota suurta tukea 160e/kk hakea.[/QUOTE]

meillä kans tyttö sai ton 97€/kk kun asui kotona, nyt kun muutti asuntolaan niin on uus hakemus laitettu mut ei ole vielä päätöstä tullut.

ja vähemmän se kyllä on kuin lapsilisä (en saa yh korotuksia )

toki jos on laskettu siihen 160€ lainan osuuskin.. sitäkin tietysti saa, mut sitä en kyllä laskisi verrannolliseksi lapsilisään.

"ahaa"
Mä en kyllä kanssa millään tuloilla saa kotona asuvalle, 17 vuotiaalle yli sadan euron opintotukea, eikä omanikaan ole sellaista saaneet. Asuntola voi vaikuttaa tukeen, jos siellä voi asua, jos ollaan vaan viikolla ja tullaan viikonlopuksi pois, ei välttämättä vaikuta.

Ken guru
Erot on tosi pieniä lapsilisään. Erotuksenahan on se, että opintotuki menee suoraan lapselle. Mielestäni n.100€/kk on ihan hyvä ilmainen raha kotona asuvalle opiskelijalle. Ei voi ajatella että kaikki ihmiset tuetaan ruoasta vaatteisiin kunnes ovat saaneet opintonsa päätökseen. Omilla sitä periaatteessa pitää tulla, ja vanhempien pitää vaan hyväksyä se, että omien lasten kuluista joutuu maksamaan suurimman osan. Meillä on kuitenkin ilmaiset koulut. Se on jo iiiiiiso etu.

Tota mä just täs oon miettiny et millä ihmeellä poika voi alottaa opiskelut peruskouun jälkeen ku saa vielä 5kk lapsilisää joten ei saa opintotukea, ei asumislisää siihen eikä opintolainaa. EI ole varaa maksaa vuokria, koulumaksuja ja kulkemista sinne.
Isommalla oli tilanne toinen koska olli tuplannut yhden luokan peruskoulussa. Pääsi ehti opiskelemaan. Pienempi joutuu varmaan pitämään välivuoden.

Ei normaali-ikäsenä kouluuun menijä voi alottaa heti samana vuonna opiskelua niin että sais opintotukea vaan vasta seuraavana vuonna. Mun poika on tammikuussa syntyny jotne ei tule sitä väliaikaa kun 5kk.

Täältlä on siis pakko lähteä omilleen jos aikoo jatkaa peruskoulun jälkeen jonnekin. Ei kulje kyytejä täältä mitään minnekään...

Viimeksi muokattu:
Tota mä just täs oon miettiny et millä ihmeellä poika voi alottaa opiskelut peruskouun jälkeen ku saa vielä 5kk lapsilisää joten ei saa opintotukea, ei asumislisää siihen eikä opintolainaa. EI ole varaa maksaa vuokria, koulumaksuja ja kulkemista sinne.
Isommalla oli tilanne toinen koska olli tuplannut yhden luokan peruskoulussa. Pääsi ehti opiskelemaan. Pienempi joutuu varmaan pitämään välivuoden.
kelalta varmaan saa matkatukea, vaikkei opintotukeen olekkaan oikeutettu, en ole ihan varma.
meillä tosiaan tyttö sai 97€/kk ja maksoi kuukausilipusta junaan 43€ itse, nyt asuu su-pe asuntolassa ja tulee viikonlopuiksi kotiin, ja menetti ton matkatuen, ja 10 matkan lippu on sit pikkasen yli 30€

kannattaa harkita kymppiluokkaa, tai ammattistarttia, ainakin tuosta ammattistartista saa lisäpisteitä opiskelupaikkaa varten, ja joitain kursseja sai tyttökin hyväksiluetuksi nyt opiskelemaan päästyään.

"ahaa"
No minusta voi saada opintotuen asumislisää sen lapsilisän lisäksi. Myös opintolainan voi saada. Mene kelan opintotukilaskuriin ja laita sinne tiedot, alkaa asia ratketa.
Jos asuu asuntolassa, jossa vain ruokamaksu, ei vuokraa, ei saa asumislisää.
Lapsilisä on kuitenkin suurempi, kun opintotuki.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;30269945:
kelalta varmaan saa matkatukea, vaikkei opintotukeen olekkaan oikeutettu, en ole ihan varma.
meillä tosiaan tyttö sai 97€/kk ja maksoi kuukausilipusta junaan 43€ itse, nyt asuu su-pe asuntolassa ja tulee viikonlopuiksi kotiin, ja menetti ton matkatuen, ja 10 matkan lippu on sit pikkasen yli 30€

kannattaa harkita kymppiluokkaa, tai ammattistarttia, ainakin tuosta ammattistartista saa lisäpisteitä opiskelupaikkaa varten, ja joitain kursseja sai tyttökin hyväksiluetuksi nyt opiskelemaan päästyään.
Ei ole matkatuista paljo hyöty kun ei ole mihin sitä käyttää. Täältä ei kulje minkäänlaisia kyytejä minnekään. Koululaisbussi on ainut ikä menee kouluaikoina ohi, mutta ei siellä mihin se vie ole toisen asteen koulutusta. Poika ei suostu jatkamaan peruskoulua missään muodossa ysin jälkeen.Nytki koulu on yhtä takkuamista erityiskoulusta huollimatta

[QUOTE="ahaa";30269952]No minusta voi saada opintotuen asumislisää sen lapsilisän lisäksi. Myös opintolainan voi saada. Mene kelan opintotukilaskuriin ja laita sinne tiedot, alkaa asia ratketa.
Jos asuu asuntolassa, jossa vain ruokamaksu, ei vuokraa, ei saa asumislisää.
Lapsilisä on kuitenkin suurempi, kun opintotuki.[/QUOTE]

Ei ole asuntolaa. On vain opiskelija-asunnoit joista pitää maksaa ihan normi vuokra. Esim kahden pojan solu jossa on molemmilla oma makuuhuone ja yhteinen keittiö ja olohuone sekä kylppri ja WC on vuokra vähän vaille 350€. Siellä missä Isompi poika on. Ja samaan kaupunkiin (165km täältä mis me asutaan) se pienempi perässä palaa.

Siihen on vielä pari vuotta aika joten ei sitä vielä kannata paljo laskureilla laskeskella kun saattaa asiat muuttua vielä moneen kertaan ennen sitä.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä