Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30251348:
Miksi tässäkin ketjussa sitten toistuvasti on kirjoiteltu, että kaduilla ja puistoissa ei pitäisi kävellä
Onko sitten kuitenkin niin, että kaduilla ja puistoissa voi kulkea?
Ei kai kukaan ole tarkoittanut, ettei kaduilla ja puistoissa saa kävellä?
Itse ainakin tarkoitin alun perin sitä ilmiötä, joka näkyy tässäkin ketjussa tosi hyvin, ts. sitä että naisille ei saa näköjään missään nimessä edes ehdottaa, miten riskiä voisi vähentää omalla käyttäytymisellään, liittyen nimenomaan holtittomaan alkoholin käyttöön, joka on
todella yleistä. Sä et ilmeisesti ole tietoinen siitä, missä kunnossa hyvin nuoriakin tyttöjä näkee kaupungilla yöaikaan etenkin viikonloppuisin. Mä asun kaupungin keskustassa ja on aivan tavallista nähdä viikonlopun aikana useita naisia sellaisessa kunnossa, etteivät muista edes omaa nimeään. Kyllä, miehet juovat varmaan enemmän ja voivat olla aivan yhtä tolkuttomassa elleivät pahemmassa kunnossa, mutta miten se oikeastaan liittyy tähän? Nyt puhutaan rikoksesta, jossa naisilla on paljon suurempi riski joutua uhriksi, joten miksi ei voitaisi puhua naisten riskikäyttäytymisestä ilman mutkuttelua miesten juopottelusta?
Ja miksi niin moni ei tunnu hyväksyvän sitä, että tällaisen keskustelun tarkoituksena on ehkäistä raiskauksia ja saada riskikäyttäytyviä naisia pitämään parempaa huolta itsestään? Etenkin kun kyseinen riskitekijä on naula päässä -kännäys, joka nyt ei muutenkaan ole mikään vaalimisen arvoinen asia.
Totta kai naisten pitää saada liikkua vapaasti ja turvallisesti, mutta kuten muidenkin rikosten kohdalla, tässäkin asiassa pitäisi pystyä keskustelemaan todellisista riskitekijöistä ilman, että sitä pidetään uhrin syyllistämisenä. Lähtökohta ei siis ole se, että känninen nainen saisi miehessä opportunistisen raiskaushalun aikaan, vaan se, että raiskaajia nyt vaan on olemassa niin kuin muitakin sairaita ihmisiä. Eivätkä ne katoa mihinkään vaikka nainen istuisi koko elämänsä kotona säkki päällään, mutta kadulla hervottomassa kunnossa pyöriminen on taas toinen äärilaita.
Lainaan sitä Helsingin seksuaalirikoksista gradunsa tehnyttä rikoskonstaapelia:
"Tapauksista lähes kaikkiin liittyi naisen kohtuuton alkoholinkäyttö. Uhri itse oli arvioinut olleensa tolkuttomassa humalassa tai poliisi oli kirjannut uhrin olevan sammunut tai lähes vetämätön."
Puolet raiskauksista voisi estää - Savo - Savon Sanomat