Millä perusteella olet tehnyt tällaisen päätelmän?
Nimittäin empatian puutteelta minustakin vahvasti kuulostaa, jos toisten viat ja onnettomuudet naurattaa. Ja vielä ihan oikeassa elämässä, kun häpeävä tai itsensä satuttanut ihminen on siinä silmien edessä. Normaalisti myötätunto ohittaa huvittuneisuuden näissä tilanteissa.
Missä muuten menee rajasi naureskelulle ja matkimiselle, vai onko sitä? Nauratko, jos joku joutuu erikoiseen onnettomuuteen, sanotaan nyt vaikka että yllättäen kompuroi ja tipahtaa johonkin tietyökaivantoon loukkaantuen vaikeasti? Entä jos näet CP-vammaisen pyörätuolissa, pää kenossa ja kädet koukistuneena. Nauratko ja kallistelet "tahtomattasi" päätäsi ja koukistelet käsiäsi?
Minä en ole tehnyt sitä päätelmää.
En tiedä oletko sinä huomannut, että on monenlaista erilaista naurua.
On ivallista ja pilkallista naurua. On hyväntahtoista naurua. On pidättelemätöntä naurua. On itkunsekaista naurua.
Meissä kaikissa on vikoja. Miksi niille ei saisi nauraa? Nauran omillekkin puutteilleni ja vioilleni?
Mun nähdäkseni, jos joku tippuu tietyökaivantoon, olen varmasti ensin hyvin huolissani, että sattuiko jotain? Mikäli tämä henkilö on loukkaantunut, soitan todennäköisesti paikalle ambulanssin. En näe siinä mitään syytä nauraa. Jos sille ei käynyt kuinkaan, saatan revetä hillittömään nauruun. Helpotus saattaa olla niin suuri.
Olen nähnyt CP- vammaisia niin paljon, etteivät heidän maneerinsa yllätä minua. Ne eivät myöskään ole sellaisia, joita tulen vanhingossa matkineeksi. Toisaaltaan, jos vaikkapa kehitysvammainen henkilö heittää jonkun aivan pimeän jutun, niin nauran kyllä.
Se, että matkin tahtomatta R- vikaa tai simien räpsyttelyä, kielii itseasiassa empatiakyvystä. Murteen matkiminen liittyy myös tähän. Ihmiset, jotka viihtyvät toistensa seurassa alkavat matkia toistensa maneereita, mikäli et tiennyt. Se on enemmän sidoksissa emaptiakykyyn, kuin pilkkaamiseen.
Sinä olet tehnyt päätelmän omassa päässäsi, että pilkkaan vammaisia tai näkyvän vian omaavia ihmisiä, vain pilkatakseni ja ivatakseni heitä.
Mikä on huvittavaa. En ole eläessäni kiusannut ketään. Tässä ketjussa olen ainoastaan myöntänyt, että koen yllättävissä tilanteissa huvittavana jonkin vian tai ominaisuuden. Se ei tarkoita sitä, että sormella osoittaen pilkkaisin ketään. En ole eläessäni halunnut pahoittaa kenenkään mieltä syyttäsuotta.
Minä näen naurettavana suoranaisen valehtelun siitä, että jengi väittää täällä tosissaan, etteikö ne olisi ikinä huvittuneet jonkun fyysisestä ominaisuudesta, viasta, puhetyylistä, äänestä, murteesta, puheviasta tai mistään muusta.
Tai sitten tä palsta kuhisee pyhimyksiä. Mikä tietysti on ihan todennäköistä, kun ihmiset tunnetusti on pelkkää hyvää ja hattaraa.
Sinä halusit vängätä ja ymmärtää väärin.