Ei kannata vastata neuvolan kyselyihin

  • Viestiketjun aloittaja varoitus
  • Ensimmäinen viesti
mörmö
Minulla holin käytössä oli pisteet hieman loholla. Tämä kuitattiin sillä (minä kuittasin), että opiskeluelämää tässä on vietetty ennen kun lasta alkoi yrittää. Neuvolatäti kysäisi vaan, että onhan loppunut raskautumiseen. Totta kai oli, eikä asiasta keskusteltu enempää. Tajusi puheistani että se opiskeluelämä oli jätetty taakse, ei tarve kytätä.
 
Ihmettelen teitä
Teillä on sit vissiin jotain salattavaa, sillä ihmiset joilla ei ole salattavaa, eivät salaa mitään.

Kai niitä nyt kiinnostaa että millaisiin olosuhteisiin lapsi syntyy ja tarvitseeko perhe tukea jossain. Ihmiset on tosi itsekkäitä kun ne ajattelee että "ei ne asiat kuulu muille", lapsen elämä ja kasvatus on kuitenkin yhteinen asia, ja ongelmat perheessä heijastuu lapsen kehitykseen ja kasvuun, ja hoitamattomina aiheuttaa mm. ongelmia koulussa. Silloin siitä tulee yhteinen asia.

Olen ollut avoin kaikille kyselyille ja rehellisesti kertonut että mm- avioero tulossa. Neuvolasta voi saada apua ja tukea vaikeisiin tilanteisiin.

Ei ne ihmiset uteliaisuuttaan ja pahansuopuuttaan kysele vaan turvatakseen lapsen elämän sekä terveyden. Kyllä te ihmiset osaatte olla tosi itsekkäitä, kuvittelette että joku niitä asioitanne muka uteliaisuuttaan penkoo. Jos teille alko maistuu niin hyvin että testit paukkuu niin kyllä sillon pitäs peiliin katsoa ja miettiä onko sopiva äidiksi/isäksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Criminal Mind
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelen teitä;30124980:
Teillä on sit vissiin jotain salattavaa, sillä ihmiset joilla ei ole salattavaa, eivät salaa mitään.

Kai niitä nyt kiinnostaa että millaisiin olosuhteisiin lapsi syntyy ja tarvitseeko perhe tukea jossain. Ihmiset on tosi itsekkäitä kun ne ajattelee että "ei ne asiat kuulu muille", lapsen elämä ja kasvatus on kuitenkin yhteinen asia, ja ongelmat perheessä heijastuu lapsen kehitykseen ja kasvuun, ja hoitamattomina aiheuttaa mm. ongelmia koulussa. Silloin siitä tulee yhteinen asia.

Olen ollut avoin kaikille kyselyille ja rehellisesti kertonut että mm- avioero tulossa. Neuvolasta voi saada apua ja tukea vaikeisiin tilanteisiin.

Ei ne ihmiset uteliaisuuttaan ja pahansuopuuttaan kysele vaan turvatakseen lapsen elämän sekä terveyden. Kyllä te ihmiset osaatte olla tosi itsekkäitä, kuvittelette että joku niitä asioitanne muka uteliaisuuttaan penkoo. Jos teille alko maistuu niin hyvin että testit paukkuu niin kyllä sillon pitäs peiliin katsoa ja miettiä onko sopiva äidiksi/isäksi.
Minä olen kyllä heitellyt roskikseen ne kyselyt, joissa on kyselty parisuhteesta, seksielämästä ja jopa pariskunnan yhteisestä huumorintajusta. Olet oikeassa, minulla tosiaan on salattavaa ja se salattava on yksityisyys. Mitä se terkkari voi tehdä, jos papereista käy ilmi, että meillä on vaikka huono huumorintaju? Ei sitä oikein siinä juttelemalla paremmaksikaan saa. Ja kyllä, tuleehan siinä lapselle ongelmia jos huono huumorintaju periytyy, mutta silti en lähtisi tuollaisia asioita ruotimaan siellä neuvolassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelen teitä;30124980:
Teillä on sit vissiin jotain salattavaa, sillä ihmiset joilla ei ole salattavaa, eivät salaa mitään.

Kai niitä nyt kiinnostaa että millaisiin olosuhteisiin lapsi syntyy ja tarvitseeko perhe tukea jossain. Ihmiset on tosi itsekkäitä kun ne ajattelee että "ei ne asiat kuulu muille", lapsen elämä ja kasvatus on kuitenkin yhteinen asia, ja ongelmat perheessä heijastuu lapsen kehitykseen ja kasvuun, ja hoitamattomina aiheuttaa mm. ongelmia koulussa. Silloin siitä tulee yhteinen asia.

Olen ollut avoin kaikille kyselyille ja rehellisesti kertonut että mm- avioero tulossa. Neuvolasta voi saada apua ja tukea vaikeisiin tilanteisiin.

Ei ne ihmiset uteliaisuuttaan ja pahansuopuuttaan kysele vaan turvatakseen lapsen elämän sekä terveyden. Kyllä te ihmiset osaatte olla tosi itsekkäitä, kuvittelette että joku niitä asioitanne muka uteliaisuuttaan penkoo. Jos teille alko maistuu niin hyvin että testit paukkuu niin kyllä sillon pitäs peiliin katsoa ja miettiä onko sopiva äidiksi/isäksi.
Jokaisella on oikeus yksityisyyteen ja jokainen saa ihan itse päättää mitä itsestään kertoo. Miksi kertoisin neuvolatädille asioita joita en edes muille kerro? Meidän parisuhde on meidän asia. Ja jos ennen raskautta on juonut niin mitä sitten, tämäkin on asia josta äitiä vaan rokotetaan eikä isää. Ihan sama millaista elämää on elänyt aikaisemmin.
 
Rehellinen olen aina neuvolassa ollut, enkä ole kokenut mitään ongelmia vaikken enkeli olekaan. Kyllä ne on tarkoitettu kartoittamaan mahdollisen tuen tarve, eikä mihinkään salaisiin naurukokouksiin.
16 vuotta olin neuvolan asiakas, ja tarvittaessa ihan apua sain.
 
vieras*
Näin nämä oman perheen "normaalit" tavat alkavat paljastua vastaajalle itselleenkin ei niin normaaleiksi... tätä ei ilmeisesti itselle voi mitenkään tunnustaa, kysely on siis väärin laadittu :)

Lasten parasta siellä ajatellaan, kostea vanhemmuus ei sitä ole.
 
vieras*
Jokaisella on oikeus yksityisyyteen ja jokainen saa ihan itse päättää mitä itsestään kertoo. Miksi kertoisin neuvolatädille asioita joita en edes muille kerro? Meidän parisuhde on meidän asia. Ja jos ennen raskautta on juonut niin mitä sitten, tämäkin on asia josta äitiä vaan rokotetaan eikä isää. Ihan sama millaista elämää on elänyt aikaisemmin.
Mikä kysymys sai sinut noin tolaltaan?

Usein perheissä joissa äiti juo runsaasti, juo myös isäkin.
 
"terkka"
Ne lomakkeet eivät ole neuvolaa varten, vaan teitä itseänne varten. Ne voivat toimia parisuhteissa keskustelun avaajana ja herättelijänä. Sanon aina jo niitä jakaessani, että täyttäkää yhdessä ja jos on sen jälkeen jotain mistä haluatte puhua, niiin olen täällä. Minua ei kiinnosta toisten seksielämä ja huumorintaju, mutta lapsen hyvinvointi ja ehjä perhe kylläkin. Jos etteole huomanneet, niin suuri osa eroajista on pienten lasten vanhempia. Jotain ehkä pitäs tehdä.....
 
Fakta kuitenkin se että alkohlinkäyttöni on selvästi yli kaikkien THL-suositusten, mutta faktahan on myös se että ne pystyy paukuttamaan vaikka sillä että juot päivässä pari lasia punkkua, ja sitten vaikka kerran viikossa hieman enemmän.
Tuohan ON runsasta juomista jos joka päivä juo kaksi annosta alkoholia (tai enemmänkin, täydessä punaviinilasillisessa on jo kaksi annosta) ja joka viikko "hieman enemmän" eli ilmeisesti humalaan asti. Ei ihme että loukkaantuu kyselyistä alkoholin käyttöä koskien, kun selvästi kieltää itseltään että on alkoholin suurkuluttaja.
 
  • Tykkää
Reactions: Namppis88
Parisuhteesta, seksielämästä jne.
Lapseen liittyvät kyselyt ovat aiheellisia, mutta aikuisiin ei.
STM:n asetuskin jo määrää, että neuvolassa pitää laajoissa terveystarkastuksissa ottaa koko perheen tilanne ja hyvinvointi huomioon. Perhe kun vaikuttaa lapsen hyvinvointiin, kasvuun ja kehitykseen.

Missään lomakkeessa ei seksielämästä kovin yksityiskohtaisesti edes kysytä, vaan lähinnä siitä pystyvätkö vanhemmat keskustelemaan keskenään seksielämästään. Jos siihen vastaa "ei", niin sitten voidaan tarvittaessa (vanhempien niin halutessa) ohjata vaikkapa neuvolapsykologille. Yritetään edistää parisuhteen toimivuutta, voi kamala!
 
  • Tykkää
Reactions: Namppis88
"totuudentorvi"
Näin nämä oman perheen "normaalit" tavat alkavat paljastua vastaajalle itselleenkin ei niin normaaleiksi... tätä ei ilmeisesti itselle voi mitenkään tunnustaa, kysely on siis väärin laadittu :)

Lasten parasta siellä ajatellaan, kostea vanhemmuus ei sitä ole.
Väärin. Useimmiten lapsen elämä kosteassakin perheessä voittaa sata-nolla elämän lastenkodeissa ja perhekodeissa joissa lapsi jouttuu hyväksikäytetyksi ja huonoille teille. Neuvolassa jos erehtyy kertomaan vaikkapa olevansa väsynyt, neuvola tekee lastensuojeluilmoituksen joka johtaa usein huostaanottoon tai vähintään perhettä ahdistellaan vuosia.
 
STM:n asetuskin jo määrää, että neuvolassa pitää laajoissa terveystarkastuksissa ottaa koko perheen tilanne ja hyvinvointi huomioon. Perhe kun vaikuttaa lapsen hyvinvointiin, kasvuun ja kehitykseen.

Missään lomakkeessa ei seksielämästä kovin yksityiskohtaisesti edes kysytä, vaan lähinnä siitä pystyvätkö vanhemmat keskustelemaan keskenään seksielämästään. Jos siihen vastaa "ei", niin sitten voidaan tarvittaessa (vanhempien niin halutessa) ohjata vaikkapa neuvolapsykologille. Yritetään edistää parisuhteen toimivuutta, voi kamala!
Jokainen saa ihan itse päättää mitä omasta elämästään puhuu. Jos sä haluat jakaa ittestäs kaiken niin ole hyvä vaan.
 
vieras*
[QUOTE="totuudentorvi";30125190]Väärin. Useimmiten lapsen elämä kosteassakin perheessä voittaa sata-nolla elämän lastenkodeissa ja perhekodeissa joissa lapsi jouttuu hyväksikäytetyksi ja huonoille teille. Neuvolassa jos erehtyy kertomaan vaikkapa olevansa väsynyt, neuvola tekee lastensuojeluilmoituksen joka johtaa usein huostaanottoon tai vähintään perhettä ahdistellaan vuosia.[/QUOTE]

Lähes kaikki pienten lasten äidit ovat väsyneitä, onko yllätys :)

Omaan runsaaseen juomiseensa olisi hyvä havahtua eikä syytellä yhteiskuntaa omista vääristä valinnoista.
 
"totuudentorvi"
Lähes kaikki pienten lasten äidit ovat väsyneitä, onko yllätys :)

Omaan runsaaseen juomiseensa olisi hyvä havahtua eikä syytellä yhteiskuntaa omista vääristä valinnoista.
Elämme sellaisessa yhteiskunnassa, jossa lapset huostaanotetaan melko pienistäkin syistä ja joskus aivan ilman syytäkin - perusteettomien tai vainoharhaisten lastensuojeluilmoitusten takia. Yhteiskunta on syyllinen, mutta vahvasti syyllisiä ovat myös kaikki ne henkilöt jotka osallistuvat tuohon; eli esim. neuvolatäti joka tekee ilmoituksen, sosiaalityöntekijä joka tekee huostaanoton, parhekodin työntekijä joka kiusaa ja hyväksikäyttää lapsia jne.

Ja me kaikki olemme syyllisä mm. siihen, että hyväksymme sen, että perhekodeille maksetaan yhden lapsen hoitamisesta useita tuhansia euroja kuukaudessa. Tämä johtaa siihen, että perhekodin omistajien tutut siosiaalityöntekijät lähettävät asiakkaita lahjuksia vastaan.
 
sossu
[QUOTE="totuudentorvi";30125190]Väärin. Useimmiten lapsen elämä kosteassakin perheessä voittaa sata-nolla elämän lastenkodeissa ja perhekodeissa joissa lapsi jouttuu hyväksikäytetyksi ja huonoille teille. Neuvolassa jos erehtyy kertomaan vaikkapa olevansa väsynyt, neuvola tekee lastensuojeluilmoituksen joka johtaa usein huostaanottoon tai vähintään perhettä ahdistellaan vuosia.[/QUOTE]

No, lapsiperheiden elämää läheltä töissä 15 vuotta katselleena olen aika eri mieltä. Useammastakin kohdasta.

Lapsen elämä kosteassa perheessä ei ole kovin auvoista. Enkä nyt tarkoita mitään viinilasillisia ruuan kanssa tai saunaoluita, vaan elämää, jossa vanhemmat/vanhempi juovat ja humaltuvat säännöllisesti. Tästä on tutkimuksia paljonkin, en jaksa nyt kaivella koska lomalla en jaksa nähdä työasioissa niin paljon vaivaa. Hakusanalla löydät kyllä varmasti. Vanhemmalla voi silti olla hyvin eri käsitys lapsen elämästä, sillä harva myöntää aiheuttavansa surua/harmia/ongelmia lapselleen. Läheltä olen katsellut yhtä kaveriani, joka viettää kosteaa elämää lastensa kanssa. Ei varmasti ole lapsille onnellinen tilanne.

Lastensuojeluilmoituksesta on hyvin pitkä matka huostaanottoon. Joskus liian pitkä. Resurssien puutteessa huostaanottoja tunnutaan välttävän viimeiseen asti, vaikka olisi aihetta. Tämä työnäkökulmasta katsottuna. Kuten laki ja ohjeistukset velvoittavat, perhe pyritään aina pitämään yhdessä. Ehkä se jollekin vanhemmalle tuntuu siltä, että lapset vain viedään, jos ei pysty avaamaan silmiään omille ongelmilleen? Vertaa; vietämme kosteaa elämää --> siitä ei ole lapsille mitään haittaa --> en halua apua enkä halua muuttaa elämääni, en ota apua vastaan ja haluan jatkaa samoin -->lastensuojeluperhana vei lapseni, ihan ilman syytä.

Väsymyksestä ei tehdä lastensuojeluilmoitusta. Jos tehdän, siihen liittyy kyllä kaikkea muutakin.
 
ehdotus
No, lapsiperheiden elämää läheltä töissä 15 vuotta katselleena olen aika eri mieltä. Useammastakin kohdasta.

Lapsen elämä kosteassa perheessä ei ole kovin auvoista. Enkä nyt tarkoita mitään viinilasillisia ruuan kanssa tai saunaoluita, vaan elämää, jossa vanhemmat/vanhempi juovat ja humaltuvat säännöllisesti. Tästä on tutkimuksia paljonkin, en jaksa nyt kaivella koska lomalla en jaksa nähdä työasioissa niin paljon vaivaa. Hakusanalla löydät kyllä varmasti. Vanhemmalla voi silti olla hyvin eri käsitys lapsen elämästä, sillä harva myöntää aiheuttavansa surua/harmia/ongelmia lapselleen. Läheltä olen katsellut yhtä kaveriani, joka viettää kosteaa elämää lastensa kanssa. Ei varmasti ole lapsille onnellinen tilanne.

Lastensuojeluilmoituksesta on hyvin pitkä matka huostaanottoon. Joskus liian pitkä. Resurssien puutteessa huostaanottoja tunnutaan välttävän viimeiseen asti, vaikka olisi aihetta. Tämä työnäkökulmasta katsottuna. Kuten laki ja ohjeistukset velvoittavat, perhe pyritään aina pitämään yhdessä. Ehkä se jollekin vanhemmalle tuntuu siltä, että lapset vain viedään, jos ei pysty avaamaan silmiään omille ongelmilleen? Vertaa; vietämme kosteaa elämää --> siitä ei ole lapsille mitään haittaa --> en halua apua enkä halua muuttaa elämääni, en ota apua vastaan ja haluan jatkaa samoin -->lastensuojeluperhana vei lapseni, ihan ilman syytä.

Väsymyksestä ei tehdä lastensuojeluilmoitusta. Jos tehdän, siihen liittyy kyllä kaikkea muutakin.
Järkipuhetta!
 
sossu
[QUOTE="totuudentorvi";30125219]Elämme sellaisessa yhteiskunnassa, jossa lapset huostaanotetaan melko pienistäkin syistä ja joskus aivan ilman syytäkin - perusteettomien tai vainoharhaisten lastensuojeluilmoitusten takia. Yhteiskunta on syyllinen, mutta vahvasti syyllisiä ovat myös kaikki ne henkilöt jotka osallistuvat tuohon; eli esim. neuvolatäti joka tekee ilmoituksen, sosiaalityöntekijä joka tekee huostaanoton, parhekodin työntekijä joka kiusaa ja hyväksikäyttää lapsia jne.

Ja me kaikki olemme syyllisä mm. siihen, että hyväksymme sen, että perhekodeille maksetaan yhden lapsen hoitamisesta useita tuhansia euroja kuukaudessa. Tämä johtaa siihen, että perhekodin omistajien tutut siosiaalityöntekijät lähettävät asiakkaita lahjuksia vastaan.[/QUOTE]

Johan vitsin murjaisit.

Lastensuojelun laitospaikka maksaa kunnalle noin 10 000 euroa kuukaudessa. Perhesijoituksena se on hiukan halvempaa (sijaisperheessä), mutta sijaisperheitä on aivan liian vähän ja kokonaiskustannukset ovat silti isot.

Monissa kunnissa sosiaalityössä pitää välttää huostaanottoa aivan viimeiseen asti, koska yksi huostaanotto voi romuttaa kunnan budjetin pahasti. Monissa todella vakavissakin tapauksissa lapset jäävät perheeseen, vaikka tilanne olisi lasten hyvinvoinnin kannalta erittäin vakava. Sosiaalityöntekijät ovat kunnan työntekijöitä, ja he vastaavat kunnalle ratkaisuistaan.

Jähmeä systeemi minustakin ja paljon korjattavaakin löytyisi, esimerkiksi avohuollon tukitoimia voisi vielä paljon kehittää, mutta melkein naurattaa kun lukee näitä "faktana" kirjoitettuja juttuja ja samaan aikaan itse toivoo, että se yksi asiakaslapsi ei ehdi vahingoittua todella pahasti resurssien puutteessa, kun vanhempi heiluu puukkojen kanssa harva se päivä ja juuri kouluikäinen lapsi haaveilee itsensä tappamisesta.
 
xqer
Jos minulla on parisuhteessa ongelmia mutta en halua niihin minkäänlaista yhteiskunnan tuottamaa apua niin en todellakaan ala niitä neuvolassa tilittämään. Osaan kyllä ihan itse arvioida onko niillä mitään vaikutusta lapsiin. Ja vastaan jo valmiiksi kun kohta joku tulee taivastelemaan sitä että varmasti on niin väitän vankasti vastaan. Vastuulliset aikuiset pystyy pitämään aikuisten asiat omana tietonaan ja toimimaan hyvänä perheenä. Puhun vaan omasta puolestani, en niistä perheistä joissa raivotaan jatkuvasti yms ja aiheutetaan lapsille turvattomuutta.
 
vierailijaaa
Alkuperäinen kirjoittaja myös tämä;30124773:
Samaan tilanteeseen joutuu myös, jos ennen raskautta olleesta alkoholinkäytöstä saa pisteenkin liikaa. Jos tämä ei vastaa raskauden aikaista tai raskauden jälkeistä aikaa mitenkään ja sen tietääkin olevan niin, kannattaa todella olla kertomatta neuvolassa juomisesta totuutta. Lisäksi todellakin liikapisteet juomisesta kertyy jo siitä, jos juot yli 3 siideriä ja sulla on kertaakaan ollut morkkis tai muistikatkos saati tyyliin jos vastaat muiden sanoneen elämäsi aikana juomisesta jotain (vanhemmat valitti, kun olit teini ja dokasit), saat liikaa pisteitä ja joudut neuvolassa alkopolille. Siis ihan älytöntä, mutta totta.
Ne testit kysyy alkon käyttöä viimeisen vuoden aikana. Kyllä minäkin bailasin nuoruudessa muutaman vuoden 20 molemmilla puolilla ja silloin olisin vastannut kyllä kaikkiin morkkiksiin ja muistinkatkoskysymyksiin. Mutta en silloin ollutkaan tekemässä lasta, ei ollut edes mielessä enkä olisi ollut valmis millään tavalla.

Nyt aikuisempana on alkonkin käyttö vuosi vuodelta normalisoitunu, tunnen omat rajani ja kännijuominen jäänyt kuvioista kokonaan jo vuosia sitten. Eli viimeisen vuoden juomistottumusten mukaan vastaan kyselyyn enkä minkään 18-vuotiaana koettujen bailuvuosien perusteella. Musta se olis vähän huolestuttavaa jos edelleen bailaisin ja joisin samoin kuin silloin ja lasta olisin pukkaamassa sellaiseen elämäntilanteeseen.
 

Yhteistyössä