Ei kannata vastata neuvolan kyselyihin

  • Viestiketjun aloittaja varoitus
  • Ensimmäinen viesti
Pin
Voi sitten ihmetellä että miten joillakin menee niin hyvin. Sillä aikaa kun kunnon ihmiset pitävät alkiostaan huolta niin rahvas pörrää punkkupäissään ja vetää norttia viivaan saakka. Ihmetellään kun petteri ei kasva, jää luokalle tai masentuu lukiossa. Sitten se perheen lupaus taksiilla ajaessaan kadehtii niitä takapenkillä istuvia hyvältä näyttäviä geenikuninkaita.
"Kun äiti sillon joi viiniä ollessani neljän päivän ikäinen blastokysta, kaikki tämä sen takia. Nyt olen ruma taksikuski" :(
 
mrgee
[QUOTE="huh";30126966]Siis ihan älyttömäksi tämä paapominen on mennyt. Jos esim. vuosi ennen raskausplussaa pitää elää kuin terveysintoilija ja äiti-Teresa konsanaan, voisi tämä olla kerrottu ihmisille perustein jo ennen raskausneuvola-asioinnin alkamista.

Kyllä ahlausin tietää perusteet tämän 1 vuoden kontrolliaikaan.[/QUOTE]

Raskausneuvolaan mennään kun on jo liian myöhäistä. Siinä vaiheessa on turha syyllistää ketään. Parempi vanhemman on olla onnellisen tietämätön kuin masentua typeryyttään. Raskauden ja vanhemmuuden aikana masentuminen tietää lapselle kahta pahempaa.

Kyse ei ole paapomisesta vaan toisen ihmisen terveydellä leikkimisestä. Mutta ihan miten vain. Asia on alunperinkin niin itsestään selvä että on hämmästyttävää että aikuinen hämmästelee sen edessä. Puolustusreaktio toki on luonnollinen.
 
juuh
Tämä tässä onkin huolestuttavaa: te neuvolan työntekijät tavallaan tiedätte, miten kannattaa tai pitää vastata. Mitä rehellisyyttä se on ja miten tarkoituksenmukaisesti testit sitten laadittu? Jos sinä neuvolan th:nä sanot noin, se on karmivaa.
Jotenkin on ruvennut tuntumaan myös siltä, että ne 20-40 -vuotiaat neuvolatädit osaa paljon paremmin ruotia ne ihan normaalit äidit kyselyistä pois ja osaa erottaa ne 'teinisekoilut' nykyajasta. Auta armias jos saat neuvolatädiksi 50-60 -vuotiaan nipon.
 
mrgee
Aha, sekoilin raskausneuvolan kanssa. Noh siellähän tämä kyllä kerrotaan. Ihan suomeksi ja varmasti halutessa myös ruotsiksi. Mutta kukapa niitä kuuntelee. Kaikenlaista paapomista.
 
hjkkkk
Raskausneuvolaan mennään kun on jo liian myöhäistä. Siinä vaiheessa on turha syyllistää ketään. Parempi vanhemman on olla onnellisen tietämätön kuin masentua typeryyttään. Raskauden ja vanhemmuuden aikana masentuminen tietää lapselle kahta pahempaa.

Kyse ei ole paapomisesta vaan toisen ihmisen terveydellä leikkimisestä. Mutta ihan miten vain. Asia on alunperinkin niin itsestään selvä että on hämmästyttävää että aikuinen hämmästelee sen edessä. Puolustusreaktio toki on luonnollinen.
En yhtään ihmettele että ystäväni joka yritti lasta yli 10 vuotta ei elänyt sitä aikaa kuin olisi koko ajan raskaana. Minä taas elin koska tulinkin raskaaksi joka kerta nopeasti. Eipä ollut suuri uhraus. Tuskin sillä mitään merkitystä olisi ollutkaan, vaikka olisin jossain viikon vanhan alkion kanssa käynytkin viinilasia juomassa mutta otin varmuuden vuoksi kun pari kuukautta sinne tänne. Jokainen lääkärikin sanoi ettei sillä niin varhain ole yleensä merkitystä jos ei itseään änkyräkänniin juo ja kärsi vaikka vakavasta nestehukasta. Tupakka on tietääkseni pahempi kun varsinkin runsas määrä jää joksikin aikaa kehoon.
 
Oli pakko kysyä
Raskausneuvolaan mennään kun on jo liian myöhäistä. Siinä vaiheessa on turha syyllistää ketään. Parempi vanhemman on olla onnellisen tietämätön kuin masentua typeryyttään. Raskauden ja vanhemmuuden aikana masentuminen tietää lapselle kahta pahempaa.

Kyse ei ole paapomisesta vaan toisen ihmisen terveydellä leikkimisestä. Mutta ihan miten vain. Asia on alunperinkin niin itsestään selvä että on hämmästyttävää että aikuinen hämmästelee sen edessä. Puolustusreaktio toki on luonnollinen.
Oletko lestadiolainen? Vai mistä nipoasenne?
 
"plääh"
Aha, sekoilin raskausneuvolan kanssa. Noh siellähän tämä kyllä kerrotaan. Ihan suomeksi ja varmasti halutessa myös ruotsiksi. Mutta kukapa niitä kuuntelee. Kaikenlaista paapomista.
Ensimmäisen neuvolakäynnin aikana raskauden alussa sain jo kyselylomakkeen täytettäväksi. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun olin neuvolan kanssa tekemisissä. Missä vaiheessa joku olisi ennen tätä ehtinyt kertoa asioista suomeksi, ruotsiksi tai vaikka kiinaksi?
 
Pin
Jotenkin on ruvennut tuntumaan myös siltä, että ne 20-40 -vuotiaat neuvolatädit osaa paljon paremmin ruotia ne ihan normaalit äidit kyselyistä pois ja osaa erottaa ne 'teinisekoilut' nykyajasta. Auta armias jos saat neuvolatädiksi 50-60 -vuotiaan nipon.
Mulla oli yli 60v mutta tosi rento eikä kummastellut mitään vaikka rehellisesti kerroin alkoholista. Odoteltiin lapsettomuushoitojen aloittamista diagnoosilla "ei lapsia luonnollisesti" ja se oli ensimmäinen kuukausi yli vuoteen kun en elänyt sitä vähintään kahta viikkoa "kuin raskaus olisi alkanut", sitä ennen yli vuoden panikoin asiaa. Ajattelin vielä, että nyt viimeisen kerran vielä ja sitten ehkä olenkin raskaana. No tulin sitten juuri silloin raskaaksi ja kyselin voiko siitä jotain seurata kun olin ottanut alkoholia päättäreissä. Kyselin moneltakin terkalta, lääkäriltä ja kaikki sanoivat, ettei tuossa vaiheessa vielä mitään merkitystä. En löytänyt myöskään mitään faktaa sen haitallisuudesta hyvin varhaisilla viikoilla. Hesarilta löysin kyllä tanskalaistutkimuksen, jossa oli tulokseksi saatu, ettei siitä olisi haittaa varhain ja tämä siis kumosi jonkun aikaisemman väitteen, tämän enempää en muista. Pääasia kuitenkin tuli siinä... Toisen kohdalla luovutin nopeammin, en enää jaksanut elää kohtuni jossittelussa ja sama juttu nyt.
 
Pin
Paitsi sen verran hyssenä elän, että vältän antibioottikuureja ihan viimeiseen koko yritysajan. Mieluummin menee vaikka sitten kesken sen vuoksi, ettei joku mahd tulehdus parane tarpeeksi nopeasti.
 
no hätä
Minäkin join vielä 3+ viikolla viimeisen kerran ennen plussatestin tekemistä. Ei se silloin vielä vaikuta vauvaan se alkoholi. Eihän plussa edes näkyisi ennen, eli en voinut tietää raskautuneeni ennemmin.
 
mrgee
[QUOTE="plääh";30127007]Ensimmäisen neuvolakäynnin aikana raskauden alussa sain jo kyselylomakkeen täytettäväksi. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun olin neuvolan kanssa tekemisissä. Missä vaiheessa joku olisi ennen tätä ehtinyt kertoa asioista suomeksi, ruotsiksi tai vaikka kiinaksi?[/QUOTE]

No tuossa vaiheessahan se juuri myöhäistä olisi ollutkin. Varmaan ne kuitenkin koitti sanoa että älä nyt ainakaan enää juo ja että paljon muutakin pitäisi välttää.

Jotkut asiat nyt vain ovat niin päivänselviä ettei niitä pitäisi edes tarvia sanoa. Missä oma rajasi menee? Onko muutaman vuoden säännölliset heroiinit ihan ok, kunhan lopettaa kun tikku näyttää plussaa?

Mikä siinä on niin yllättävää että lisääntymisvaiheessa olisi parasta olla terve ja myrkytön?
 
mrgee
Alkuperäinen kirjoittaja no hätä;30127033:
Minäkin join vielä 3+ viikolla viimeisen kerran ennen plussatestin tekemistä. Ei se silloin vielä vaikuta vauvaan se alkoholi. Eihän plussa edes näkyisi ennen, eli en voinut tietää raskautuneeni ennemmin.
Ai niin se tikku kertoo hedelmöittymisen lisäksi ajan, jonka jälkeen pitää välttää myrkkyjä. Ennen sitä on ok. Kun eihän sitä tiedäkkään. Känni on oletustila ja raskaaksi tullaan vahingossa.
 
efgfhf
ja se on voivoi, ei me voitu mitään
Johan vitsin murjaisit.

Lastensuojelun laitospaikka maksaa kunnalle noin 10 000 euroa kuukaudessa. Perhesijoituksena se on hiukan halvempaa (sijaisperheessä), mutta sijaisperheitä on aivan liian vähän ja kokonaiskustannukset ovat silti isot.

Monissa kunnissa sosiaalityössä pitää välttää huostaanottoa aivan viimeiseen asti, koska yksi huostaanotto voi romuttaa kunnan budjetin pahasti. Monissa todella vakavissakin tapauksissa lapset jäävät perheeseen, vaikka tilanne olisi lasten hyvinvoinnin kannalta erittäin vakava. Sosiaalityöntekijät ovat kunnan työntekijöitä, ja he vastaavat kunnalle ratkaisuistaan.

Jähmeä systeemi minustakin ja paljon korjattavaakin löytyisi, esimerkiksi avohuollon tukitoimia voisi vielä paljon kehittää, mutta melkein naurattaa kun lukee näitä "faktana" kirjoitettuja juttuja ja samaan aikaan itse toivoo, että se yksi asiakaslapsi ei ehdi vahingoittua todella pahasti resurssien puutteessa, kun vanhempi heiluu puukkojen kanssa harva se päivä ja juuri kouluikäinen lapsi haaveilee itsensä tappamisesta.
 
dfgh
Eli ongelmana on: terveydenhoitajat eivät sovellu äitiysneuvolaan töihin. Tarvitaan lääkäreitä, osaavat ainakin käsitellä ja tulkita oikein kyselylappusia. Samaa toivoisi asiakkaille, sitä tulkintaa.

Pin, jaa miksiköhän et käytä antibiootteja, vaan "ennemmin sitten kesken"? :eek:
 
vierailijaaa
Mitä hyötyä näet esimerkiksi siinä, jos joku on 15-vuotiaana kokeillut kannabista ja joutuu tämän takia seuloihin ja lapsi myös kun esim kolmekymppisenä lapsia hankkii? :D Se nyt vaan on viisasta joskus jättää asioita kertomatta jos niiden kertomisesta ei ole kuin haittaa ja turhaan.
No mun mielestä kyse on kyllä silloin henkilökunnan ammattitaidon puutteesta jos eivät osaa näitä asioita erottaa. Ei pitäisi olettaa että ihminen lähtee valehtelemaan koska muuten joutuu huumeseulaan. Ihan naurettavaa. Ja tuollaisesta henkilökunnasta pitäisi tehdä vaikka valitus eteenpäin jos ei kyseinen neuvolan täti kykene erottamaan ihan elämän perusasioita. Ei nimittäin olisi luottamusta että hän osaisi muutenkaan kertoa mikä on lapselle parhaaksi jatkossa ihan muissa tilanteissa.
 
vierailijaaa
[QUOTE="hmn";30126916]Itse nyt kumminkin olen sanomattakin ymmärtänyt, että kyseinen bailuelämä loppuu siihen raskausplussaan, siitäkin huolimatta, että sitä bailausta vuosi ennen raskauttakin oli edelleen samalla tavalla, kuin nuorempana. Sinulle on ilmeisesti täysin vieras asia, että kolmekymppisetkin lapsettomat viettää sitä bailuelämää ennen lapsia. Yleensä juuri jopa ihan täysillä sinne plussatestiin saakka. Täälläkin lukuisia ketjuja siitä, että 'lopetitko juomisen yms. elämäntavat jo ennen plussaa, vaiko vasta plussauksen varmistuessa' jne.[/QUOTE]

Ei se yllätyksenä tule että kolmekymppisetkin bailaavat. Kyllä minäkin olen bailannut ja juonut ennen kuin plussasin. Kyse oli siitä miten sitä alkoa käyttää. En enää kolmekymppisenä juo ensisijaisesti humalahakuisesti, överien vetäminen ja kännimokat eivät ole hauskoja. Juon sen muutaman lasin ja tunnen rajani. Siitä oli kyse tai sitä ainakin tarkoitin. Että nuorena monella on vielä ne omat rajat hakusessa siinä alkoholin juomisessa ja saatetaan juoda enemmän kuin tarpeeksi.

Ehkä minulla on tästä asiasta eri käsitys. Monihan Suomessa ei tunne rajojaan alkon suhteen edes 50-vuotiaana vaan örveltää tuolla kaduilla viikonloppuisin.
 
vierailijaa
Lisään vielä, että olen käynyt bailaamassa muutaman kerran myös sen jälkeen kun plussasin. Ilman alkoa tietysti. Ei se alko ole mikään pakollinen osa bailausta.
 
voi ristus
[QUOTE="kokeilu";30126939]Tähänkin on pakko sanoa, että vaikka sitä et th:na ikinä kokeilisikaan esim. pilveä. On terveydenhuollonkin ammattilaisinakin useita teininä kerran pilveä kokeilleitä. Sinne terveysalan kouluunhan kysytään sanallisella kyselyllä vain, onko kokeillut koskaan huumeita. Kouluun haluavat ei tietenkään kerron teiniajan kokeilusta jotta pääsevät kouluun. Aika monet on kokeilleet joskus, jos et tienyt. Kokeilu ei kuminkaan tarkoita käytön jatkamista aina.[/QUOTE]

Voi vatipää, lue nyt tarkemmin.
Tuo th kertoo ettei ikinä MERKKAISI ÄITIYSKORTTIIN, että odottaja käyttää huumeita, jos on kokeillut kerran nuoruudessaan. Mutta jotkut terkat näin kuulemma toimivat.
 
jiktrgvfd
Kyllä mä olen jättänyt vastaamatta, jos olen kokenut että menee liian henkilökohtaiseksi. Olen muutenkin tarkka yksityisyydestäni eikä todellakaan kuulu edes neuvolalle kaikki asiani, eikä se ole koskaan ollut siellä mikään ongelma.

Monien kyselyjen lisäksi olen kieltäytynyt myös mm. veriseulasta ja np-ultrasta, lääkärineuvolakäynneistä ja sukupuolitautinäytteitteni käyttämisestä johonkin tutkimukseen (sisälsi suostumuksen muidenkin terveystietojen keruuseen).

Ei siellä pakko ole kaikkeen lampaana suostua ja aina kannattaa kysyä miksi jotain tehdään/kysytään, jos se mietityttää. Omaa harkintaa saa aina käyttää, etenkin jos tajuaa sen käytön seuraukset omalle lapselle ja itselle.
 

Yhteistyössä