Ei kannata vastata neuvolan kyselyihin

  • Viestiketjun aloittaja varoitus
  • Ensimmäinen viesti
varoitus
Ei kannata kertoa neuvolan kyselyissä, että on vuosi ennen raskautumista juonut pisaraakaan alkoholia. Neuvola pakottaa muuten alkoholipolille. Siitäkin huolimatta, ettei raskauden aikana aikoisi juoda/joisi pisaraakaan alkoholia.
 
Huutelen puskista
Kyllä se nykyään on jo melkoista holhoamista. Ihan tavan ihmisenkin pitää jossain kohtaa vähän valehdella, jos meinaa saada puhtaat paperit. Tuntuu joltain Pohjois-Korealta välillä. Kas kun ei vielä ole keksitty, että kaikilla odottavilla äideillä pitää olla tietynlaiset "äiti-hiukset" ja joku kauhea halatti päällä. Huh.
 
Pin
Jaa, tulin kesän lopussa raskaaksi (esikoinen silloin) ja kesä oli hyvinkin kostea. Sanottiin vaan, että olenpas rehellinen, mutta ihan normaali nuoren ihmisen kesämeininki. :D

Ei kukaan missään vaiheessa vähääkään antanut ymmärtää, että epäilisi minun raskauden aikana ryypiskelevän.
 
Mä heitän suoraa roskii noi kyselyt. Noissa kysellää todella intiimejä asioita ja meidän parisuhde ei kuulu neuvolatädille. Sen tehtävä on katsoa, että lapsi kehittyy normaalisti, muut jutut ei kuulu sille.
 
"Laalaa"
Kyllä se nykyään on jo melkoista holhoamista. Ihan tavan ihmisenkin pitää jossain kohtaa vähän valehdella, jos meinaa saada puhtaat paperit. Tuntuu joltain Pohjois-Korealta välillä. Kas kun ei vielä ole keksitty, että kaikilla odottavilla äideillä pitää olla tietynlaiset "äiti-hiukset" ja joku kauhea halatti päällä. Huh.
Ai, ei minulle vaan ole yhdessäkään raskaudessa tullut sellaista tilannetta eteen, että olisi pitänyt valehdella. Millaisiakohan asioita tarkoitat?
 
Huutelen puskista
Mutta mistään pilvenpolttokokeiluista ei todellakaan kannata kertoa! Kaveri meni sen sinne kertomaan ja onneksi sai sen sieltä poistettua, olisi tullut vain ongelmia. :D
:). Onneksi tuossa kohtaa voin itse olla rehellinen, en ole ikinä kokeillutkaan pilveä saati muita huumeita, mutta voin hyvin kuvitella, miten edes kokeiluun suhtaudutaan!

Intiimit kysymykset ei minunkaan mielestä kuulu neuvolalomakkeisiin.
 
Ei hätää
Ymmärrän kyselyjen tarkoituksen ja toivon että apua tarvitsevat sitä saavat. Mutta itseäni myös nyppii ylenmääräinen utelu, vastailen niin ettei tarvitse alkaa jankata jostain ja parisuhde, sexjuttuihin en periaatteesta juuri kommentoi. Neuvolan asiakkuus ei ole mikään avoin valtakirja, joka oikeuttaa penkomaan koko elämää.
 
vittula
Jos haluavat natsimeiningillä etsiä alkoholi tai -huumeriippuvaisia tekisivät mielummin ihan kaikille äideille pissatestit joka neuvola-ajan aikana ja testaisivat kyseiset asiat. Typerää pistää ihmisiä ennen raskautta olleen ja plussaukseen tietenkin loppuneen biletyksen takia alkoholi ja -huumepoleille ''juttelemaan''.
 
gggggg
Mitä ne siellä kysyy? Ihan oikeasti, kertokaas jotain esimerkkikysymyksiä jotka oli teidän mielestä ylitunkeilevia?
Mielikuvani neuvolan toiminnasta on romuttunut täysin sen jälkeen kun eksyin palstalle, näin lapsettomana olen suorastaan hiukan järkyttynyt miten kamalana sitä neuvolaa täällä pidetään.
 
keltainen lokki
Jaa, mä kyllä ihan hölmönä menin ruksittamaan totuuden mukaisesti aiemman alkoholinkäyttöni. Mulle laskettiin ne pisteet ja ne oli normaalit. Eli koska alkoholinkäyttö oli aiemminkin hallittua, oli helppo olla juomatta raskauden aikana. Täytin myös ne kaikki muut paperit, koska tykkään sellasista ja luulin, että ne on pakko täyttää. Viimeisintä kyselyä en muista, mutta siellä oli jokin kohta, joka mietitytti ja en halunnut sitä totuudenmukaisesti täyttää. Unohdin sitten palauttaa sen, eikä kukaan ole kysellyt sen perään ja aikaa on kulunut varmaan jo puol vuotta. Ehkä se ei sitten ollutkaan niin tärkeää? Oon tyytyväinen, ettei mun tarvinnut sitten sitä arkaa asiaa ottaa puheeksi siellä. Etenkin kun se silloinen neuvolatäti oli niin hankala ihminen.
 
"testit"
Mitä ne siellä kysyy? Ihan oikeasti, kertokaas jotain esimerkkikysymyksiä jotka oli teidän mielestä ylitunkeilevia?
Mielikuvani neuvolan toiminnasta on romuttunut täysin sen jälkeen kun eksyin palstalle, näin lapsettomana olen suorastaan hiukan järkyttynyt miten kamalana sitä neuvolaa täällä pidetään.
Lomakkeet neuvolatyöhön - Kasvun kumppanit - THL

Tässä on neuvolan testejä, jotka ne käytännössä pakottaa tekemään. Varsinkin jos ensisynnyttäjä ei ymmärrä kieltäytyä vastaamasta. Monet kysymyksistä todella tungettelevia ja jos yhtään liikaa puhut tulee 'seuraamuksia' ihan käsittämättömistä asioista jopa.
 
keltainen lokki
Mitä ne siellä kysyy? Ihan oikeasti, kertokaas jotain esimerkkikysymyksiä jotka oli teidän mielestä ylitunkeilevia?
Mielikuvani neuvolan toiminnasta on romuttunut täysin sen jälkeen kun eksyin palstalle, näin lapsettomana olen suorastaan hiukan järkyttynyt miten kamalana sitä neuvolaa täällä pidetään.
Sama täällä. Tosin äitiysneuvolassa tykkäsin käydä, mutta sitten tää lastenneuvolan täti osoittautui just sellaseks hysteeriseks, kuin tällä palstalla kuvataan. Onneksi kuitenkin tiedän, että on olemassa helpompiakin ihmisiä, joiden kanssa asioita hoitaa, niin olen vaihtanut parempaan. Ei todellakaan riippunut henkilökemioista, hankala mikä hankala.
 
noh tuota
On se jännä, että kolme lasta tehneenä kaikkiin kyselyihin vastanneena, todenmukaisesti, ei ole ongelmia tullut. Osa kysymyksistä on henk.kohtaisia, mutta mitä sitten? Juu on niiden tehtävä katosa että lapsi kasvaa ja kehittyy kohdussa hyvin, mutta heidän tehtävä on myös selvittää mihin olosuhteisiin ja millaiseen perheeseen se lapsi syntyy. Se on katsokaas sitä ennakointia! Jos teillä ei ole mitään isoja ongelmia niin miksi ne kyselyt osuu niin kovaa? Kun palauttaa kyselyt niin niistähän puhutaan, ainakin meillä ja voi kertoa jos jokin kysymys oli huono/liian intiimi/ vääristelevä vastasi miten vaan..

Toki on myös riippuu siitä neuvolan tätistä miten se asiat näkee, mutta hyvin usein tuntuu olevan kaikki niin hiton salaista ja omaa. Kyllä niitä ongelmaperheitä löytyy ilman että ne itse niitä alkais keksimään.
 
Pin
Miksi ei? Mä kerroin eikä mitään ongelmia ole tullut.
No neuvolakortissa luki: "huumeet ennen raskautta: kyllä"
Kun kaveri vaihtoi neuvolatätiä, terkkari pelästyneenä kyseli miksi siellä lukee noin, kun kyseessä joku vanha kokeilu. Kertoi, että lapsi joutuu heti syntyessään huumeseulaan kuten äiti myös. Ja näin siis terkkari sanoi ja otti merkinnän pois. Eli en heti menisi kertomaan tuollaista rehellisesti. :D En kyllä näe syytäkään, miksi ihmeessä tuollaisesta pitäisi edes puhua enää vuosia myöhemmin.
 
Esikoinen kun syntyi, niin vastasin huikka-audittiin rehellisesti: Neuvolantäti ynnäs pisteet ja kysyi, juonko mielestäni paljon?. Vastasin että enemmänkin voisin.

Fakta kuitenkin se että alkohlinkäyttöni on selvästi yli kaikkien THL-suositusten, mutta faktahan on myös se että ne pystyy paukuttamaan vaikka sillä että juot päivässä pari lasia punkkua, ja sitten vaikka kerran viikossa hieman enemmän.

Jokaisella perheellä ja ruokakunnalla on oma normaali, ja olkoon niin pitkää kun se ei vaaranna lapsen hyvinvointia tai perheyhteisön hyvinvointia.
 
myös tämä
No neuvolakortissa luki: "huumeet ennen raskautta: kyllä"
Kun kaveri vaihtoi neuvolatätiä, terkkari pelästyneenä kyseli miksi siellä lukee noin, kun kyseessä joku vanha kokeilu. Kertoi, että lapsi joutuu heti syntyessään huumeseulaan kuten äiti myös. Ja näin siis terkkari sanoi ja otti merkinnän pois. Eli en heti menisi kertomaan tuollaista rehellisesti. :D En kyllä näe syytäkään, miksi ihmeessä tuollaisesta pitäisi edes puhua enää vuosia myöhemmin.
Samaan tilanteeseen joutuu myös, jos ennen raskautta olleesta alkoholinkäytöstä saa pisteenkin liikaa. Jos tämä ei vastaa raskauden aikaista tai raskauden jälkeistä aikaa mitenkään ja sen tietääkin olevan niin, kannattaa todella olla kertomatta neuvolassa juomisesta totuutta. Lisäksi todellakin liikapisteet juomisesta kertyy jo siitä, jos juot yli 3 siideriä ja sulla on kertaakaan ollut morkkis tai muistikatkos saati tyyliin jos vastaat muiden sanoneen elämäsi aikana juomisesta jotain (vanhemmat valitti, kun olit teini ja dokasit), saat liikaa pisteitä ja joudut neuvolassa alkopolille. Siis ihan älytöntä, mutta totta.
 
"koi"
On se jännä, että kolme lasta tehneenä kaikkiin kyselyihin vastanneena, todenmukaisesti, ei ole ongelmia tullut. Osa kysymyksistä on henk.kohtaisia, mutta mitä sitten? Juu on niiden tehtävä katosa että lapsi kasvaa ja kehittyy kohdussa hyvin, mutta heidän tehtävä on myös selvittää mihin olosuhteisiin ja millaiseen perheeseen se lapsi syntyy. Se on katsokaas sitä ennakointia! Jos teillä ei ole mitään isoja ongelmia niin miksi ne kyselyt osuu niin kovaa? Kun palauttaa kyselyt niin niistähän puhutaan, ainakin meillä ja voi kertoa jos jokin kysymys oli huono/liian intiimi/ vääristelevä vastasi miten vaan..

Toki on myös riippuu siitä neuvolan tätistä miten se asiat näkee, mutta hyvin usein tuntuu olevan kaikki niin hiton salaista ja omaa. Kyllä niitä ongelmaperheitä löytyy ilman että ne itse niitä alkais keksimään.
Juurikin näin meinasin itse kirjottaa, mutten ois jaksanu :)
Osaan intiimikyselyistä jätettiin vastaamatta ja sanottiin että on oma asia, ymmärsi neuvolassa hyvin.
Osui kohdalle myös sijais- neuvolantäti joka sitten katsoi asiakseen olla hieman tarkempi.. noh, ilmoitin etten jatkossa enää koskaan tule tämän henkilön kanssa samalle vastaanotolle, eikä tarvitse mennä.

Mun mielestä neuvola suomessa on hyvä ja hienoa että siellä kysellään, koska ei yhtäkään turhaa kysymystä ole jos sillä pelastaa yhdenkin lapsen :)
 
akava
Ei ole ollut moisia ongelmia meillä. Kyselyt täytettiin ja yhdessä käytiin parikin kertaa neuvolassa odotusaikana. Eikä tullut mitään uteluita tai jatkotoimenpiteitä tms. Ja alkoa on käytetty ja käytetään, ei tietenkään raskausaikana. Työtään ne siellä tekevät, lasten parhaaksi. Eivätkä itse keksi noita kyselyitä, turha heitä vihata sen takia. Ja uudessa laajassa 4v tarkastuksessa myös kyselyt vanhemmille, varokaapa herkät sitten niitäkin.
 

Yhteistyössä