Kadehdin uskovaisia

"hmm"
minä myös toisinaan kadehdin uskovaisia. kun menee huonosti ja tuntee olevansa aivan yksin, aito usko siihen että joku mystinen hahmo jossain kuulisi hänelle kohdistetut puheeni, kuuntelisi kaiken ja jos hurjaksi käy vastaisikin jotenkin avunpyyntöihini. välillä on niin hemmetin raskasta ilman ystäviä tai mitään tukea rämpiä eteenpäin ja yrittää vain yksin kestää ja auttaa itseään.
 
Usko yksilölle voi olla hyvin edullinen asia yhteiskunnankin kannalta, saatika oman itsensä.

Uskontokunnat/ryhmät on poikkeuksetta valtaan ja vaikuttamiseen perustuvia.

Mitä korkeammalle hierarkiassa uskonnon pyramidiä mennään, sitä enemmän löydetään niitä jotka suoraan hyötyy siitä että kannat roposi ja annat aikasi heidän järjestölle, ei sinun, vaan heidän järjestölle. Eli ostat sen paikkasi tavalla tai toisella järjestäytyneessä uskonnollisessa yhteisössä, jos ei muulla niin ilmaisella työllä.
 
ev.lut uskova
Kyllä sitä pitää itse ajatella vaikka on uskossa, Jumala sen järjenkin ihmiselle loi. Uskova kuitenkin pyrkii myös ajattelemaan niinkuin on Jumalan tahdon eikä oman tahtonsa mukaista.

Herätyskristillisiin liikkeisiin sellainen hurmioituminen liittyy useimmiten, ja itse pidän näitä liikkeitä eksytyksinä.
 
..aha......
Ja se yhteisöllisyys on tavallaaan ihan kiva asia jos on esim työttömänä kuten minä jo silloinkin olin, niin olin leirillä apukokkina,jakelin lentolehtisiä,lauloin kuorossa,leivoin myyjäisiin yms eli sain tekemistä. Ja tavallaan sitä katsottiin myös että kun ei ollut varaa maksaa kymmenyksiä niin edes jotenkin osallistui sillä työttömät olivat siinäkin seurakunnassa alinta kastia. Ja sieltä sai hyvin ystäviä mutta kun sieltä sitten erotettiin niin kaikki käänsi selkänsä ja yhtään ystävää ei sieltä jäänyt.
 
Vier
Mäkinen voitti piispanvaalit niukasti, tokaksi jäi yksi konservatiivi eli Miikka Ruokanen. Voisi olla eri lausunnot jos Ruokanen olisi valittu.
Mäkisen lausunto oli tosi hyvä ja asiallinen. Ei ole pahempaa hengellistä väkivaltaa kuin yrittää muuttaa homoa heteroksi, yhtä mahdotonta se olis toisinpäin.
Ei tarvitse hyväksyä homoseksuaalisia tekoja tai aviloliittoa, mutta pitää hyväksyä homot samanlaisina ihmisinä kuin muutkin. Ei siis pitää heitä muita isompina syntisinä, väärin kasvatettuina, jotenkin vajaina tai keskeneräisinä tai rikkonaisina.
 
"mie"
Ihan vain tähän homoseksuaalisuus -kysymykseen: Olen tunnustava krsititty ja uskon että Raamattu on Jumalan Sana. Jos alan vääristämään tuota sanaa niin, että homoseksuaalisuus on ihan normi -juttu ja jees niin silloin vääristän Jumalan Sanaa ja koko muulta uskoltanikin menee pohja. Onko tätä vaikea ymmärtää? Ei se ole niin, että otetaan pala tuolta ja palta sieltä , ja siitä kootaan näppärä paketti. Se joko on tai ei ole. That simple. Kerran sitten pääsen toivottavasti kysymään että miksi meidän maailmassa oli tätä ja tätä ja miksi tämä oli luokiteltu vääräksi.

aloittajalle: Ymmärrä sinua. Itse ole erittäin aktiivisesti mukana seurakunnassa ja ilman sitä mun elämä olisi aika tyhjää. Siis sekä seurakunta että usko antaa todella paljon. Siitä (uskosta) mä löydän elämän tarkoituksen, ja jotku älyköt tätä pitää tyhmien ihmisten pakokeinona mutta itse uskon että se tarkoituksen löytäminen on Jumalan istuttama jokaiseen ihmiseen. perhe tai työ ei voi sitä täyttää kuin ehkä lyhyeksi ajaksi, joskus se tyhjyys alkaa paistamaan..
 
Mäkisen lausunto oli tosi hyvä ja asiallinen. Ei ole pahempaa hengellistä väkivaltaa kuin yrittää muuttaa homoa heteroksi, yhtä mahdotonta se olis toisinpäin.
Ei tarvitse hyväksyä homoseksuaalisia tekoja tai aviloliittoa, mutta pitää hyväksyä homot samanlaisina ihmisinä kuin muutkin. Ei siis pitää heitä muita isompina syntisinä, väärin kasvatettuina, jotenkin vajaina tai keskeneräisinä tai rikkonaisina.
Juu, ei homot ole isommin syntisiä kuin muutkaan, tai ei homouden harjoittamisen synti ole syntinä sen kummempi kuin esim.alkoholismi tai ahneus.

Mutta Mäkinen ei kerro kuitenkaan sitä että kuinka jatkuvassa, aktiivisessa synnissä elävään uskovaan tulisi suhtautua (eli yksittäiset lankeemukset ja räpiköinnit saa anteeksi). Eli ensin nuhdellaan, sitten jos ei auta niin sitten potkis seurakunnasta.

1Tim.5:20
Syntiä tekeviä nuhtele kaikkien kuullen, että muutkin pelkäisivät.
1. Kor. 5:11
Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa.


Tämä kuulostaa julmalta, mutta mä olisin valmis samaan kohteluun omalla kohdallani jos kuuluisin joihinkin vapaisiin seurakuntiin joissa tuota erottamista vielä ehkä vielä noudatetaan. Eli jos eläisin aktiivisessa synnissä niin ymmärtäisin erottamiseni.
Mitä siinä itkemään, ei tuota saa ottaa henkilökohtaisesti tai ihmisarvoloukkauksena koska itsehän siinä on sääntöjä rikkonut jatkuvasti.

Kristityn elämään nyt vaan kuuluu tietyt säännöt ja jos ei joku halua niitä noudattaa niin miksi silti hän haluaa kantaa kristityn nimeä? Onhan maallisissakin instansseissa omat säännöt, koulussa on koulukuri, poliittisissa puolueissa puoluekuri. Jos ei niitä noudata niin lentää pois niistä.

Mutta tietysti, ne seurakuntalaiset jotka eivät ole julkisynteihin syyllistyneet saavat olla myös nöyrällä mielellä, koska vaikka ulospäin vaikuttaisi hurskaalta niin Jumala näkee sydämen.
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="mie";30091278]Ihan vain tähän homoseksuaalisuus -kysymykseen: Olen tunnustava krsititty ja uskon että Raamattu on Jumalan Sana. Jos alan vääristämään tuota sanaa niin, että homoseksuaalisuus on ihan normi -juttu ja jees niin silloin vääristän Jumalan Sanaa ja koko muulta uskoltanikin menee pohja. Onko tätä vaikea ymmärtää? Ei se ole niin, että otetaan pala tuolta ja palta sieltä , ja siitä kootaan näppärä paketti. Se joko on tai ei ole. That simple. Kerran sitten pääsen toivottavasti kysymään että miksi meidän maailmassa oli tätä ja tätä ja miksi tämä oli luokiteltu vääräksi.
[/QUOTE]

Tuo on mielestäni tosi ymmärrettävää - tai siis olisi, jos te uskovaiset olisitte sitten loogisia ja toimisitte kaikessa muussakin samoin. Jos kerran ei voi poimia vain palaa sieltä ja toista tuolta, niin miksi kuitenkin teette niin ja valikoitte Raamatusta vain jotkut ohjeet? Miksi käytätte sekoitekankaita, miksi ette noudata Raamatun puhtaussääntöjä kuukautisiin liittyen? Jos noudattaisitte Raamatun ohjeita, pitäisi sitten olla ihan ok sekin, että isät voivat antaa tyttärensä raiskattavaksi, tai että raiskatun pitäisi mennä naimisiin raiskaajansa kanssa. Ja mitäs noita nyt olikaan... - no, tiedätte itsekin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30091327:
Tuo on mielestäni tosi ymmärrettävää - tai siis olisi, jos te uskovaiset olisitte sitten loogisia ja toimisitte kaikessa muussakin samoin. Jos kerran ei voi poimia vain palaa sieltä ja toista tuolta, niin miksi kuitenkin teette niin ja valikoitte Raamatusta vain jotkut ohjeet? Miksi käytätte sekoitekankaita, miksi ette noudata Raamatun puhtaussääntöjä kuukautisiin liittyen? Jos noudattaisitte Raamatun ohjeita, pitäisi sitten olla ihan ok sekin, että isät voivat antaa tyttärensä raiskattavaksi, tai että raiskatun pitäisi mennä naimisiin raiskaajansa kanssa. Ja mitäs noita nyt olikaan... - no, tiedätte itsekin.
Mun pitää taasen mennä, mutta kopsaan tähän yhden vanhan vastaukseni yhdestä uskoketjusta, siinä oli puhetta siitä mitä ei-juutalaisten kristittyjen tulisi noudattaa. Voisin tuohon allaolevaan lisätä vaan että:se mitä UT:ssa käsketään.

"...on sovittu että otetaan VT:n puolelta ne kohdat mistä Jeesuskin puhui ja siteerasi, nämä nyt muistuu mieleeni:
-Kymmenen käskyä
-Jumalaa tulee rakastaa eniten ja lähimmäistä niin kuin itseään
-kymmenykset (tästä on vääntöä eri seurakunnissa)
-avioerosäädökset

Lisäksi apostolit pähkäilivät että mitä pakanoilta voi vaatia, ja päätyivät tämmöiseen, ja tämä koskee Mooseksen lakia.
Apt. 15:5-6
Silloin eräät uskoon tulleet fariseukset puuttuivat asiaan ja sanoivat, että kääntyneet pakanat oli ympärileikattava ja velvoitettava noudattamaan Mooseksen lakia.Apostolit ja vanhimmat kokoontuivat käsittelemään tätä kysymystä.

28, 29:ssa siteerataan sitten niiden pähkäilyjen pohjalta apostolien kirjettä pakanoille:

Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän kannettavaksenne pidä panna mitään taakkaa. Annamme ainoastaan nämä välttämättömät ohjeet:
29 karttakaa epäjumalille uhrattua lihaa, samoin verta ja sellaista lihaa, josta ei ole verta laskettu, sekä haureutta. Kun näitä vältätte, kaikki on kohdallaan.

Eli mä en syö verta enkä verilettuja. Verta lihassa on kyllä aina jonkin verran, suomalaisten teurastamojen säädökset ei taida olla niin tiukat?
Haureus-sana jättää paljon avoimeksi, Raamatussa kun se voi tarkoittaa niin monta asiaa.

MUTTA. Vaikka tuo apostolien ohjelista on noin lyhyt, niin kuitenkin koko UT on heidän kirjoittamaansa säädöstä jos mistäkin asiasta, kohdistettuna kristityille. He kuitenkin kahdesti UT:ssa kieltävät homoudenkin, eikä tuo ylläoleva ohjelista riitä kaikkia elämän osa-alueita varten. "
 
Viimeksi muokattu:
eihän esim pedofiliaan pitkään syyllistyneitä katolisia pappejakaan ole erotettu vaan heidän tekosiaan on paineltu vuosikausia villasella

pienempi rike kai se aikuisten välinen homous on?
Erottaa ne papit olisi pitänyt jo aikoja sitten, mutta ne synnit on kristillisessä mielessä samanarvoisia (ei maallisessa mielessä).
Lisäksi tarvittaisiin joku uusi Luther joka tekisi uuden uskonpuhdistuksen koko katolista kirkkoa ajatellen.
 
Viimeksi muokattu:
"ristiriita"
Minusta on naurettavaa että ihmiset täällä haukkuu kun jotkut ei hyväksy homoutta (vaikka hyväksyvät silti homot ihmisinä) Sitten nuo haukkujat eivät itse hyväksy vaikkapa mielenterveysongelmaisia, maahanmuuttajia, vammaisia jne ihmisinä…(palstan jutuista päätellen)
 
Echo, Jeesus ei tosiaan maininnut koskaan homoseksuaaleja sanallakaan. Ja jos kerran noudatatte kaikkia Uuden Testamentin ohjeita, niin miksi kuitenkaan ei noudateta mm. sitä "nainen vaietkoon seurakunnassa"? Eli edelleen poimitaan paloja sieltä täältä. Tuo nyt oli ensimmäinen mikä tuli mieleen, mutta voin etsiä muitakin esimerkkejä.

Samalla uskovaiset jättävät huomioimatta Jeesuksen tärkeimpiä ohjeita, mm. "älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi" - tuon huomaa juuri näissä homouskeskusteluissa.
 

Yhteistyössä