Papa luokkaa 2 ja ihan hermona :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieraana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieraana"

Vieras
Olin 35v seulonnassa ja nyt tuli ekan kerran papa-kokeesta luokka 2. Aina ollut puhdas. Lapussa lukee, että hyvälaatuisia muutoksia ja suosittelevat uutta näytettä 6kk päästä.

Tiedän, että toi kakkonen on ihan yleinen ja normaalisti muuttuu 6kk päästä puhtaaks. Silti oon ihan hermona. :(

Viime syyskuussa olin menossa luovuttamaan munasoluja ja silloin on viimeksi ultrattu kohtu ja munasarjat. Kaikki oli ok sen lääkärin mukaan. Gynellä en ole nyt ollut,mutta raskauksia ja synnytyksiä sen verran takana, että ne on siirtäneet varsinaisia gynekäyntejä.

Mitään vaivoja ei ole ollut. Ainoastaan kuukautiskierto lyhentynyt ja ainakin sen Tampereen lääkärin mukaan se on yleistä ja ikään liittyvää.

Mun mielestä nuo papan tulokset riippuu siitä mihin aikaan kuusta ne on otettu. Mulla oli myös lyhentynyt kierto ja oli alkanut tulla tiputtelua. Papasta tuli tieto, että pitää ottaa uusiksi puolen vuoden päästä. Veikkaan, että papan huono tulos johtui juuri tiputtelusta. Kävin gynellä ja diagnoosina oli paksuuntunut limakalvo. Lääkkeeksi ensin Teroluttia ja sen jälkeen sain valita hormonikierukan tai pillerit. Uusintatesti oli ok. Ikään liittyvää oli nuo ongelmat minulla.

Ja olen vasta 28v. Ikinä ei oo ollut sukupuolitauteja, sama mies ollut yli 10v ajan, eikä mitään ns. syytä muutoksille. Paitsi viimeisessä löytyi hpv papasta, joka siis aiheuttaa juurikin sitä kohdunkaulansyöpää. Luin, että hpv tyypeistä jotkut aiheuttaa just muutoksia, jotka voi johtaa syöpään ja jotkut tyypit niitä näppylöitä alapäähän. Eiköhän mulla oo toi hpv ollu aina muutosten takana, nyt se vaan sattui jäämään kiinni.

Kontrollit mulla ollu 6kk-1v välein. Nyt sain käskyn mennä vuoden päästä, mutta meinaan mennä jo 6kk kuluttua yksityiselle otattaan papan.

Kyllähän se aina on shokki kuulla, että näytteessä jotain on, etenkin, kun ei missään mitään näy/tunnu. Ite olin gyne-tutkimuksessa just ennen papaa ja kaikki oli ok (silti lk.2).

Tämäkin on vaan sellanen asia, ettei sille mahda itse sitten yhtään mitään. Aattele niin, että tää on onni, että on olemassa papa- koe. Valtaosaan syövistä ei oo mitään seulaa. Ja kuinka moni tälläkin hetkellä kantaa syöpää jossain kehossaan, eikä tiedä siitä yhtään mitään.

Mun mielestä nuo papan tulokset riippuu siitä mihin aikaan kuusta ne on otettu. Mulla oli myös lyhentynyt kierto ja oli alkanut tulla tiputtelua. Papasta tuli tieto, että pitää ottaa uusiksi puolen vuoden päästä. Veikkaan, että papan huono tulos johtui juuri tiputtelusta. Kävin gynellä ja diagnoosina oli paksuuntunut limakalvo. Lääkkeeksi ensin Teroluttia ja sen jälkeen sain valita hormonikierukan tai pillerit. Uusintatesti oli ok. Ikään liittyvää oli nuo ongelmat minulla.

Mulla otettiin papa, kun söin primolut nor kuuria kuukautisten siirtoon. Lomareissun takia siis. Eli oikeasti mulla piti olla kuukautiset silloin tai alkamassa,kun papa otettiin. Taisin mainita asiasta mutta näytteen ottanut th oli mulle outo ja ihme sählä. Mulla ei ole ollut ylimääräisiä vuotoja tai tiputteluja. Kierto on säännöllinen vaikkakin lyhentynyt.

Mulla oli kans 35-vuotisseulonnassa luokka 2 ja sama määritelmä kun sulla, että hyvälaatuisia muutoksia. Olin ihan hermona ja soittelin kaikki mahdolliset tahot halki. Vähän rauhoituin, kun sanoivat todennäköisesti liittyvän kohdun solujen normaaliin uusiutumiseen. Seuraavassa kontrollissa luokka oli sitten taas se ykkönen eli meni itsestään ohi.

[QUOTE="Apila";30054186]Mulla oli kans 35-vuotisseulonnassa luokka 2 ja sama määritelmä kun sulla, että hyvälaatuisia muutoksia. Olin ihan hermona ja soittelin kaikki mahdolliset tahot halki. Vähän rauhoituin, kun sanoivat todennäköisesti liittyvän kohdun solujen normaaliin uusiutumiseen. Seuraavassa kontrollissa luokka oli sitten taas se ykkönen eli meni itsestään ohi.[/QUOTE]

Kiitos! :)

Yhteistyössä