Yökuivaksi ooppimisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en tiedä ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

en tiedä ??

Vieras
Tyttö on nyt 3,5v. On ollut päiväkuiva viime kesästä.
Jätin pari viikkoa sitten yövaipan pois ja tyttö pysyikin kuivana hyvin paria vahinkoa lukuunottamatta. Nyt on kuitenkin 3-4krt peräkkäin pissannut yöllä sänkyyn. Mulle ei oo mikään ongelma pestä pyykkiä, sängyssä on aina kumifrotee, froteepyyhe ja lakana, mutta käytän pesutupaa ja siellä saa nopeasti kaikki pestyä.

Kuitenkaan ei luulisi lapsesta olevan miellyttävää pissata sänkyyn. Mietin, että otammeko yövaipan takaisin käyttöön. Vai mitähän ihmettä?

Olinpa juuri tulossa tekemään saman aloituksen samoilla taustatiedoilla. Tänä aamuna taas mietin, pitäisikö vaippa ottaa käyttöön, kun aamuyöllä meni tyynyä myöten kaikki pesuun..

Plääh

En mä vielä 3-4 yöstä siirtyis takasin vaippaan, mutta jos vielä parin viikon päästä saa pestä petivaatteet joka päivä tyynyä ja peittoa myöten, ottaisin vaipan takas ja kokeilisin vaikka kuukauden tai kahden kuluttua uudelleen. Toi juomisen rajottaminen iltasin on aika oleellista. Ja kannattaa muistaa että monet vihannekset ja hedelmät sisältää paljon nestettä, eli en antais lapselle lautasellista puuroo tai muroja reilulla maidolla, lisäks iso muki maitoo ja pari isoo palasta vesimelonia. Se yöllä pissalle herättäminen kans toimii toisilla. Jättäkää vessaan tai käytävälle joku pikkuvalo päälle ettei vessassakaan tartte kaikkia valoja sytyttää. Ja jos niitä vahinkoja käy kovin usein, suosittelen jo illalla varapedin tekoa lattialle niin yöllä vahingon jälkeen on helppo vessakäynnin jälkeen mennä takas nukkumaan ilman kauheeta lakanarumbaa. Aamulla heti lakanat koneeseen.

Näyttäis, että voi tulla tuollaisia vaiheita, kun tulee niitä vahinkoja vähän niinkuin putkeen. Itselläkin kävi jossakin vaiheessa mielessä, että vaippa takaisin. Onneksi ei laitettu. Joskus öisin käytettiin myös suihkussa ja senkin jälkeen nukahti samantein kun pääsi sänkyyn takaisin. Nykyään (4v) ja vahinkoja enää ihan yksittäisinä öinä. Ja juu, juomista vähemmälle ja illalla viimeiseksi pissalla käydään. Saa kyllä hörpyn vettä jos vielä sängyssä jano yllättää.

Viimeksi, tällä viikolla, oli itse riisunut märät vaatteensa yöllä ja tullut meidän viereen loppuyöksi. Aamulla vasta tajusin miksi oli sinne kömpinyt.

No meil on varatyynyt ja peitot ja lakanat ihan käden ulottuvilla, että nopeasti saa vaihdettua tarpeen tullen. Ja sellaset Ikean patjasuojukset, ettei kyllä läpi mene. Helpottaa hommaa huomattavasti. Ja usein laitan jo yöllä koneen päälle, niin saa aamulla laittaa kuivumaan ja seuraavaksi yöksi on taas varalta puhtaat.

Ottaisin yövaipan takaisin käyttöön, eikä todellakaan mitään herättelyjä yöllä pissalle! Yökuivaksi EI VOI OPETTAA, kyse on hormonaalisesta valmiudesta ja jokainen oppii siihen kun sen aika on. Meillä oppi tuo ensimäinen 2,5-vuotiaana, otettiin yövaippa pois vasta kun oli ollut muutaman viikon ajan aamulla aina kuiva. Eli älkää hötkyilkö! Sitten vasta vaippa pois, kun ollut vähintään kaksi viikkoa joka aamu kuivana. Ihan turhaan kiusaatte lastanne, joka ei vaan ole vielä valmis olemaan yöllä ilman vaippaa.

Ottaisin yövaipan takaisin käyttöön, eikä todellakaan mitään herättelyjä yöllä pissalle! Yökuivaksi EI VOI OPETTAA, kyse on hormonaalisesta valmiudesta ja jokainen oppii siihen kun sen aika on. Meillä oppi tuo ensimäinen 2,5-vuotiaana, otettiin yövaippa pois vasta kun oli ollut muutaman viikon ajan aamulla aina kuiva. Eli älkää hötkyilkö! Sitten vasta vaippa pois, kun ollut vähintään kaksi viikkoa joka aamu kuivana. Ihan turhaan kiusaatte lastanne, joka ei vaan ole vielä valmis olemaan yöllä ilman vaippaa.

Näin! Ja herättäis en missään nimessä. Ihan turhaa lapsen kiusaamista. Pitäs opettaa olemaan pissaamatta yöllä. Tuolla koulutetaan rakkoa ihan väärin ja kiusataan nukkujaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti seiskanelonen;29961661:
No meillä ei lapsi itse halunnut missään nimessä vaippaa kun meni nukkumaan. Eikä myöskään siihen pakotettu.

No ei varmaankaan halua, jos on kerran otettu pois ja varmaan suitsutettu, että kun iso tyttö/poika nukkuu ilman vaippaa! Kuka sitä nyt enää sen jälkeen haluais :( kunpa ihmiset ymmärtäisivät, ettei kyse ole mistään muusta kuin hormonaalisesta valmiudesta ja siihen kyllä opitaan. Oliko se niin, että 5-vuotiaana jos ei ala olla yöllä kuiva niin siihen aletaan puuttua neuvolassa? Sitä ennen voi ihan huoletta antaa lapsen kasvaa siihen valmiiksi.

Ei meillä kyllä tuollasta suitsutettu. Eikä meillä ole herätetty yöllä pissalle. Oon kyllä kuullut, että joillakin se on toiminut, enkä ole siitä tuomitsemassa. Mun mielestä on enemmän harmillista pakottaa lapsi käyttämään vaippaa kuin pyykätä.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti seiskanelonen;29961694:
Ei meillä kyllä tuollasta suitsutettu. Eikä meillä ole herätetty yöllä pissalle. Oon kyllä kuullut, että joillakin se on toiminut, enkä ole siitä tuomitsemassa. Mun mielestä on enemmän harmillista pakottaa lapsi käyttämään vaippaa kuin pyykätä.

Tuomitseminen taitaa olla melko tiukka ilmaus. Kuitenkin tarkoitus olis olla yökuiva. Vessaan herättämällä lapsi ei opi tunnistamaan yöllä sitä mahdollista pissahätää eli ongelma hoidetaan vähän väärästä suunnasta. Lisäksi rakkoa koulutetaan siihen yöpissaamiseen mikä suinkaan ei ole se tavoite.

Yökuivaksi oppiminen ei ole oppimiskysymys, toisin kuin päiväkuivuus. Joten vaipan käyttäminen ei prosessia hidasta. Ihan rauhassa voi siis vaippaa käyttää, jos se arkea helpottaa.

Minä olen siinä mielessä huono vastaamaan, että meillä lapsesta tuli 99% yökuiva jo ennen kuin oli täysin päiväkuiva eli melko tasan 2-vuotiaana. Vaippaa pidettiin kuitenkin varmuuden vuoksi öisin n. 2,5-vuotiaaksi eli siihen asti, kun muutenkin vaipoista kokonaan luovuttiin. Lapsi kun nukkui parisängyssämme, jossa ei ollut mitään suojavirityksiä, joten sängyn kastuminen olisi ollut melko ikävä juttu. Vaippa kastui kuitenkin vain muutamia kertoja tuossa puolessa vuodessa ja sen jälkeen kun se jätettiin pois, öisiä vahinkoja sattui 2, nekin alle 3-vuotiaana.

Kaikilla tilanne ei ole näin onnekas, vaan lapsi kypsyy huomattavasti hitaammin yökuivuuteen. Asia ei kuitenkaan ole mikään merkittävä ongelma kuin vasta kouluikää lähestyttäessä (5-6-vuotiaana), kun lastakin alkaa kastelu harmittaa. Siinä vaiheessa prosessia voi koittaa nopeuttaa erinäisin konstein, mutta silti yökastelu voi olla sitkeässä. Se on pitkälti perinnöllistä ja voi jatkua jopa murrosikään asti.

Lapsen pitäminen iltaisin janossa on minusta julmaa, kyllä minä ennemmin laittaisin vaipan kuin sellaista tekisin. Itsekin olen usein janoinen iltaisin ja juonkin paljon. Sitten täytyy käydä yöllä vessassa, mutta en minä silti itsekään janossa kärvistelisi illalla/yöllä, saati janoiselle lapselle kieltäytyisi juomista antamasta. Meillä kun lapsi on jo oikeasti yökuiva, niin hänkin kyllä herää yöllä käymään vessassa, jos poikkeuksellisesti silloin hätä iskee.

Yöllä vessaan herättely voi aina siltä yöltä sängyn kastelun estää, mutta sekään ei varsinaisesti lasta yökuivaksi "opeta", joten yhtä hyvin voi antaa vaan ajan kulua ja käyttää vaippaa. Isommalle lapselle saattaa toki vessaherätykset olla mukavampi juttu kuin vaipan käyttö, mutta tuskin vielä alle 4-vuotiasta yövaippa harmittaa.

"Tuolla koulutetaan rakkoa ihan väärin ja kiusataan nukkujaa."

Kyllä tuo vähän tuomitsemiselta minun korvaan kuulostaa, kun täällä tosiaan yritetään vaan antaa vinkkejä, jotka voivat auttaa. Jokainen lukee ja ymmärtää asiat omalla tavallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti seiskanelonen;29961731:

Kyllä tuo vähän tuomitsemiselta minun korvaan kuulostaa, kun täällä tosiaan yritetään vaan antaa vinkkejä, jotka voivat auttaa. Jokainen lukee ja ymmärtää asiat omalla tavallaan.

Anteeksi, ei ollut tarkoitus loukata ketään. Kuitenkin jokainen voi miettiä miltä tuntuisi joka yö tulla herätetyksi sikiunesta niin ettei välttämättä edes pissata. Eli ei ehkä ole se lapsilähtöinen tapa.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti seiskanelonen;29961731:

Ei se mitään tuomitsemista ole, jos kerrotaan faktat. Tästäkin ketjusta näkee, ettei kaikki ole ymmärtäneet koko yökuivaksi oppimista, siis sitä ettei kyseinen toiminta ole mitenkään opetettavissa vaan sillä kiusataan sitä lasta ihan turhaan (ja myös aikuisia, kun pitää pyykätä tai heräillä muuten keskellä yötä pissareissuille). Jos lapsei ei ole vielä valmis yökuivaksi, ei siitä tarvitse itseä soimata mitenkään, eikä miettiä sen kummemmin. Vasta lähempänä eskaria ja kouluikää ne tosiaan siihen puuttuvat neuvolassakin. Tarkoitus ei ole syyllistää ketään :)

Tottakai yökuivaksi voi opettaa! Olen kuullu tosta hormonaalisesta jutusta ja varmaan pitääkin paikkaansa. Mutta toiset lapset nukkuu niin sikeesti että heräävät vähän liian myöhään. Toiset taas saattaa jopa käydä hereillä, mutta eivät jaksa nousta ylös. Siihen auttaa opettelu.

Minä taas olen kuullut, ihan ammattilaisilta, että kun vaippaa aina pitää niin lapsi tuntee voivansa aina tehdä asiansa siihen vaippaan, eikä edes ajattele pissalle menoa. Miksi siinä olisi eroa päivällä ja yöllä, sama fiilis varmaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti seiskanelonen;29961739:
Kyllä meillä lasta harmitti alle 4-vuotiaana tämä asia. Ei pidä aliarvioida lasta.

Ei se ole mitään aliarviointia! Eihän lapsen kuuluisi hävetä ja harmitella noin tavallista ja normaalia asiaa. Jos harmittaa, niin se johtunee vanhemmista. Kavereilta tuskin vielä noin pienenä oppii yövaippaa häpeämään eikä kaveriyökyläilyjä noin pienet vielä harrasta.

En halua syytellä, tästä asiasta ei välttämättä anneta tarpeeksi tietoa neuvolassa, joten vanhemmat suhtautuvat usein ihan tietämättömyyttään yökasteluun samoin kuin kuivaksi opettamiseen päivällä. Yökastelulle lapsi ei kuitenkaan mitään voi, joten vaippa laitetaan niin kauan kuin se on tarpeen aivan normaalina iltarutiinina sanomatta lapselle puolella sanallakaan, että se pitäisi jo jättää pois tai että isot lapset ei vaippaa öisin käytä.

Tähän pitää kyllä todeta omaan lapseen liittyvän empirian mukaan, että lapsi tosiaan tekee pissan vaippaan, kun sellainen hänellä on. Monesti silloin, kun vaippa oli, hän pissasi vaippaan sillä hetkellä, kun jo oli hereillä aamulla, muttei vaan jaksanut nousta pissalle heti.

Että aina se ei ole niin yksioikoista varmaan, että vaipan oltava esim 2 vkoa kuiva ennen vaipan poisottoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti seiskanelonen;29961758:
Minä taas olen kuullut, ihan ammattilaisilta, että kun vaippaa aina pitää niin lapsi tuntee voivansa aina tehdä asiansa siihen vaippaan, eikä edes ajattele pissalle menoa. Miksi siinä olisi eroa päivällä ja yöllä, sama fiilis varmaan?

Siksi sillä on eroa, että yöllä lapsi nukkuu eikä tunne koko vaippaa. Yökastelu johtuu ensinnäkin siitä, että lapsen hormonitoiminta ei vielä rajoita virtsan erittymistä öisin tarpeeksi, joten rakon tilavuus ei riitä koko yön pidättämiseen. Ja toisekseen siitä, että lapsi nukkuu sikeästi eikä herää pissahätään. Ei se johdu siis johdu siitä, että lapsi ei vaan viitsisi mennä vessaan, koska lapsi pissaa nukkuessaan.

Ei se ole mitään aliarviointia! Eihän lapsen kuuluisi hävetä ja harmitella noin tavallista ja normaalia asiaa. Jos harmittaa, niin se johtunee vanhemmista. Kavereilta tuskin vielä noin pienenä oppii yövaippaa häpeämään eikä kaveriyökyläilyjä noin pienet vielä harrasta.

En halua syytellä, tästä asiasta ei välttämättä anneta tarpeeksi tietoa neuvolassa, joten vanhemmat suhtautuvat usein ihan tietämättömyyttään yökasteluun samoin kuin kuivaksi opettamiseen päivällä. Yökastelulle lapsi ei kuitenkaan mitään voi, joten vaippa laitetaan niin kauan kuin se on tarpeen aivan normaalina iltarutiinina sanomatta lapselle puolella sanallakaan, että se pitäisi jo jättää pois tai että isot lapset ei vaippaa öisin käytä.

No jopas oli väittämä. Että ihan vanhemmista johtuu jos tykkää mieluummin olla ilman vaippaa kuin vaipan kanssa. Kuka on häpeämisestä puhunut yhtään mitään? Ainoastaan sinä itse. Kyllä mielestäni aliarvioit lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti seiskanelonen;29961758:

Yöllä nukutaan, ei siis tehdä tietoisesti sitä pissaa yhtään mihinkään! Se ero siinä on. Jos pissahätä ei lasta herätä yöllä vaan lapsi lorottaa nukkuessaan, niin vaipan pitää olla silloin paikoillaan ettei kastele itseään ja sänkyään ja sitä kautta herää. Kun lapsi on siihen valmis (siis hormonaalisesti!!), niin yöllä ei tule pissaa ja jos yöllä tulee pissahätä, niin lapsi herää hyvissä ajoin että ehtii viedä sängystä potalle/pöntölle kyllä.

Yhteistyössä