Miksi te ostatte tavaroita osamaksulla?

• Viestiketjun aloittaja ei ymmärrä
  • Ensimmäinen viesti
En mäkään ymmärrä. Mä näen sen niin, että säästäminen on helpompaa jos on joku tärkeä juttu mikä pitää saada. Ei kaikkee tarvi saada valmiina, mua vtuttais maksella jotain telkkaria ym. käyttökamaa kuukausikaupalla. Pesukoneen vielä ymmärrän mutta kaikki "humpuuki" on kyllä hullua osamaksulla ostaa. Joku aikaisemmin kirjoitti että mitä sitten jos vuoden päästä ei oo enää sille jutulle tarvetta kun rahaa ois, no niinpä, miks ostaa kaikenmaailman mieleenjuolahtavat härpäkkeet jos niille ei ees tarvetta oo. Ehkä rahaakin ois enemmän jos ei kaikkea roinaa kotiinsa kantais..? Tosi lyhytnäköistä porukka nykyään, koko ajan pitää saada uutta sitä ja tätä, mitä tarvetta sillä shoppailulla tyydyttää?

Asuntolainaa toki lyhennämme kuukausittain mutta muita osamaksuja ei oo eikä toivottavasti myöskään tuu. Säästötilillä pitää aina olla sen verran että kodinkoneet ym. pystyy sieltä ostamaan mikäli rikki menevät.
Niin, en minäkään ymmärrä miksi maksat asuntolainaa, kun olisit voinut säästää siihen asuntoon tai maksaa sen säästötililtä |O

Mikä sulle on humpuukia, mulle välttämättä ei :xmas:

vieraaaa
Alkuperäinen kirjoittaja vihreäomena;29941137:
Niin, en minäkään ymmärrä miksi maksat asuntolainaa, kun olisit voinut säästää siihen asuntoon tai maksaa sen säästötililtä |O

Mikä sulle on humpuukia, mulle välttämättä ei :xmas:
Täytyy olla talous aika perseellään jos jokaiseen käyttöesineeseen (esim. 200e) täytyy ottaa se osamaksu. Ootteko kaikki sen soskun asiakkaita vai miksi ei säästäminen kiinnosta?

Täytyy olla talous aika perseellään jos jokaiseen käyttöesineeseen (esim. 200e) täytyy ottaa se osamaksu. Ootteko kaikki sen soskun asiakkaita vai miksi ei säästäminen kiinnosta?
En ole sossun asiakas vieläkään. Toivottavasti et koskaan sairastu, tuolla empatia- ja ymmärryskyvyllä siitä tulee todella rankkaa aikaa niin taloudellisesti kuin muutenkin.

Tiedätkö, sun ei tarvitse ymmärtää, muttei mun tarvitse kuunnella/lukea sun ymmärtämättömyyttäsi. Elä ja anna muiden elää; mene vaikka Klarnalle töihin, niin sunkin päivääs piristää jokainen uusi osamaksuasiakas :LOL:

Itseasiassa olen kova säästämään. Mutta pitihän se nokittaa, ennen kuin tiesit sitäkään.

Viimeksi muokattu:
vieraaaa
Alkuperäinen kirjoittaja vihreäomena;29941208:
En ole sossun asiakas vieläkään. Toivottavasti et koskaan sairastu, tuolla empatia- ja ymmärryskyvyllä siitä tulee todella rankkaa aikaa niin taloudellisesti kuin muutenkin.

Tiedätkö, sun ei tarvitse ymmärtää, muttei mun tarvitse kuunnella/lukea sun ymmärtämättömyyttäsi. Elä ja anna muiden elää; mene vaikka Klarnalle töihin, niin sunkin päivääs piristää jokainen uusi osamaksuasiakas :LOL:

Itseasiassa olen kova säästämään. Mutta pitihän se nokittaa, ennen kuin tiesit sitäkään.
Niin siis olen elänyt köyhästi joskus pelkillä tuillakin mutta en ole ikinä ostanut mitään osamaksulla. Jos rahaa ei ole, sitä ei ole joten turha alkaa ostella.

Mutta totta turiset jokainen tyylillään. Luulenpa vaan että osamaksuja suosiva ei kovin paljon saa ikinä säästettyä kun on pakko saada heti vaikka rahaa ei olis.

"Sirkkeli"
Niin siis olen elänyt köyhästi joskus pelkillä tuillakin mutta en ole ikinä ostanut mitään osamaksulla. Jos rahaa ei ole, sitä ei ole joten turha alkaa ostella.

Mutta totta turiset jokainen tyylillään. Luulenpa vaan että osamaksuja suosiva ei kovin paljon saa ikinä säästettyä kun on pakko saada heti vaikka rahaa ei olis.
Mulla on itseasiassa monta sataa säästössä(jos vaikka esim. koiralle käy jotain), lapsellekin olen tilille säästellyt. Sekä toisella tilillä on muutama koskematon satku. tonneja ei näistä rahoista ole voinut säästellä.

Mutta joo, silti ostan osamaksulla. Teen yleensä vielä hemmetin hyvät kaupat. Alesta muutaman euron korolla. Miksi se sun persettä kaivelee?

En osaa säästää joten teen sitten nurinkurisesti. Laskut on pakko maksaa, mutta jos säästöön yrittää saada rahaa niin kummasti sille löytyy sitten aina käyttöä :) Olen viimeaikoina yrittänyt aktiivisesti kääntää tilannetta niin, että saatais vähän säästettyäkin ja oppisi sen jalon taidon.

Periaatteessa en koe osamaksua sen huonommaksi vaihtoehdoksi kuin säästäminen. Ne korot on mielestäni pieni hinta siitä, että "joku muu säästää mun puolesta". On kuitenkin paljon asioita, joita en toteuttaisi ilman säästöjä (ei pysty/ei halua), esim talon/asunnon osto tai matkustelu. Näin autonomistajana olisi hyvä kun ei tarvitsisi Pelätä rahan takia mikä osa siitä pettää seuraavaksi. Auton osiakaan kun ei osarilla osteta.

"noo"
Joskus vain on pakkotilanne ku jotaki hajoaa tai esim. eroaa. Itte ostin pesukoneen, telkkarin ja dvd-videoyhdistelmän osamaksulla eikä ne kyllä paljoa kalliimmaksi tullu ku kerralla maksaes. Noista pakollisin oli totta kai pesukone. Ei aina oo aikaa ruveta säästämään.
Pesukoneen ymmärrän joo, jossain pakkoraossa, johon ei oo osannu varautua. Mut telkkaria en kyllä osamaksulla ostais, olisin sit ilman niin kauan, kunnes saisin säästettyä.

"noo"
Alkuperäinen kirjoittaja En ymmärrä en;29939587:
Miten voi olla varaa maksaa osamaksuja, jos ei ole ollut varaa säästääkään? Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Eli sulla ei ole varaa laittaa esim. 50 euroa kuussa säästöön, mutta helposti löytyy 50 euroa PLUS KOROT ostaa sama asia osamaksulla?
Tätä mietin aina itsekin...

"Piia"
Ei aina raaski ostaa 400e pesukonetta käteisellä vaikka ois. Hobby Hallis järkevät erät, korko ei tod.päätä huimaa, sama pätee Kodin1, Net Anttilaa. Kodin1 voi hakee suoraa eikä tarvi odotella postista. Sanoo Infossa että erämaksulle, jos on yli 30e tuote

viero
Jaa, onneksi mun ei ole tarvinnut ostaa osamaksulla mitään. Eikä kenenkään tarvitse, ellei halua uutta ja erityisen kallista. Tiedostan kyllä sen, että tulevaisuudessa tulee asuntolainat sun muut eteen, mutta tällä hetkellä olen pärjännyt opintotuella (ei ole lainaa) ilman vanhempien yms. apua ja elänyt ihan kivasti. Sohvat, sängyt ja muut kalliit ostokset on tehty säästämällä tai kirpputorilta. Kytkyn aion kyllä luultavasti ottaa pian, koska operaattorin kautta sen saa halvemmalla kuin muuten.

Halusin sanoa, että osamaksut ovat järkeviä kelle tahansa joissain tapauksissa, kuten tietyissä puhelinmyynneissä. Operaattorit myyvät halvemmalla päälaitteita (puhelimet) kuin elektroniikkakaupat. Kytkyjen korkojenkin kanssa tulee halvemmaksi usein ostaa osamaksulla, kuin supermarketista puhelin. Tutkikaa hintoja. ;)

Keittiönoita
Täysi-ikäinen tekee mitä haluaa. Ostaa velaksi vaikka järjestelmäkameran, astianpesukoneen, kännykän, telkkarin, huonekalut, remontin, käsilaukun, kengät, lomamatkan...

Olen useammankin kerran viime aikoina ihan lähipiirissänikin huomannut, miten jotkut nuoret elää suu säkkiä myöten ja jotkut matkustaa, sisustaa, harrastaa ja shoppailee velaksi. Kieltämättä joskus kauhistelen, miten pienillä tuloilla pistetään rahaa nk. haisemaan, mutta pidän suuni kiinni. Onneksi noi omat kloonini eivät ole vielä osamaksuihin hurahtaneet. Olen heitä vannottanut, että jos rahat ei riitä, niin ekana kysytään aravaa äidiltä ja vasta sitten firmoilta.

"hillla"
Pienistä tuloista kertyy vain pienet säästöt, ja kun kohdalle osuu yksi paha päivä ne säästöt on menneet. Jos tulee toinen paha päivä perään, joku osamaksusysteemi voi pelastaa tilanteen.

On aika eri asia perheellisen säästää esim. 3000 € nettotuloista kuin 1500€:n nettotuloista....

Ostin joku aika sitten Expertiltä pyykkikoneen. Heillä olisi yksi maksuvaihtoehto ollut koroton luotto, oliko se sitten neljälle vai kuudelle kuukaudelle jaettu, en muista.
Joskus joku kodinkone hajoaa ja on vaan pakko uusia sillä hetkellä kuten jääkaappi tai hella. Silloin osamaksuratkaisu on ihan hyvä vaihtoehto. Tärkeintä lienee kuitenkin ettei luotota itseänsä yli ja maksut jäävät hoitamatta.

vieras äiti
No onko se ap sulta pois, jos joku ostaa osamaksulla, samaan kastiin mene pikavipit ym. luotot...? Miten jotkut jaksa nähdä vaivaa siitä miten ventovieraat elämäänsä rahoittaa.

Esim. minä myönnän että ostan tarvittaessa osamaksulla isompia hankintoja, kuten viimeksi pesukoneen. Mutta minulla ei ole asuntolainaa, ei autolainaa tms.

kyyyyl
Mä säästän rahaa ja koitan nuukailla. Vältän osamaksuja mutta...Vaikka mulla olis säästössä rahaa ni voisin kuvitella ostavani jotain osamaksulla jos ei korkoa mene. Mutta mulla on oltava tää summa kuitenkin säästössä valmiiksi että jos tilanne vaatii voin sen kerrallakin maksaa :D Olen ollut ennen kova tyttö vetämään talouden nurin. On käyttöluottoo, visaa, joustoluottoa, autolainaa ym paskaa. Nyt olen maksanut jo puolet veloista pois ja säästän myös rahaa. Koitan etten koskaan enää mene niin alas. Mut pysäytti sairastuminen, äitiysloma.. Kun tulot tippui ja aiemmin jo tein joka kk miinusta..

Yhteistyössä