Miksi te ostatte tavaroita osamaksulla?

• Viestiketjun aloittaja ei ymmärrä
  • Ensimmäinen viesti
toui
En kyllä vertailisi +150 000€ lainaa johonkin hobbarin 500€ torniin :D Mutta tokihan te pers aukiset voitte aina koettaa itseännä näilläkin sanoin sitten lohdutella :D
On sulla kallis elämä, jos autot maksaa 150 tuhatta, mutta onneksi sen kompensoi edullinen torni, vain 500€. :D

Mutta aidosti, autolaina on ihan sama asia. Jokainen voisi ostaa sen omiin tuloihinsa sopivan koska hintahaarukkahan on autoissa 1000€-ääretön, eli säästämällä rahalla ostetun version saisi jokainen, mutta moni haluaa paremman, joten osamaksulla saa.

Ei mitään eroa siihen pesutorniin.

En ymmärrä en
Alkuperäinen kirjoittaja Määä;29939557:
Pakko jos ei ole säästöjä, kun meillä köyhillä ei ole.
Miten voi olla varaa maksaa osamaksuja, jos ei ole ollut varaa säästääkään? Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Eli sulla ei ole varaa laittaa esim. 50 euroa kuussa säästöön, mutta helposti löytyy 50 euroa PLUS KOROT ostaa sama asia osamaksulla?

hilllla
No luonnollisesti siksi jos ei ole varaa muuten. Esim. auton ostimme osamaksulla, minusta järkevää että se on nyt kahdessa vuodessa maksettu pois, mutta saimme sen jo kaksi vuotta sitten käyttöömme. Toki korkoja siitä meni pankille osa, mutta sen olimme valmiita maksamaan.

Tai meidän tietokone paukahti ja ei ollut varaa pistää 400€ uuteen koneeseen, joten tilasimme sen hobby hallista. Mielestäni hobbarin korot on sen verran maltilliset, että kannattaa maksaa ne ja saa koneen heti käyttöön, kuin käydä jossain kirjaston koneella 6 kk:tta kunnes saa rahat uuteen koneeseen säästettyä.

Työssäkäyvänä tuskin olisi ihan samanlaista ongelmaa, mutta hoitovapaalla se raha on tiukassa. Mieluiten kyllä ostan asiat sitten visalla jos on PAKKO, jotta niistä menee vain yhdet korot.

Toki järki pitää päässä pitää, jos on monia osamaksuja moneen paikkaan niin niistä tulee kuussa jo iso summa ja yhteenlasketut korot on pilvissä. Monilla karkaa mopo käsistä, silloin voi kaatua koko talous.

mieluiten käteisellä
Ostamme osamaksulla, viidessä erässä, taloon lämmitysöljyt. Ei tunnu niin pahalta maksaa reilua tonnia kuussa kuin mitä tuntuisi maksaa kerralla se kuutisen tonnia mikä on aina öljytilauksen hinta. Toki hieman säästäisi jos maksaisi kerralla mutta kun entäs jos tuleekin jotain odottamatonta rahareikää heti sen suuren maksun suorituksen jälkeen...hätävararahastoon pitäisi sitten kajota...

Alkuperäinen kirjoittaja mieluiten käteisellä;29939642:
Ostamme osamaksulla, viidessä erässä, taloon lämmitysöljyt. Ei tunnu niin pahalta maksaa reilua tonnia kuussa kuin mitä tuntuisi maksaa kerralla se kuutisen tonnia mikä on aina öljytilauksen hinta. Toki hieman säästäisi jos maksaisi kerralla mutta kun entäs jos tuleekin jotain odottamatonta rahareikää heti sen suuren maksun suorituksen jälkeen...hätävararahastoon pitäisi sitten kajota...
6000€ öljyyn vuodessa?

"rrr"
Siksi kun ollaan perseaukisia mutta halutaan silti tavaraa heti.
Joo, tämä on itselläni ollut syynä. Toki haluamisen lisäksi on joka kerta ollut tärkeänä syynä myös tarve.

En näe systeemissäni mitään vikaa. Olen köyhä (syistä x & y) joten isomman jutun hankkimiseen kertamaksuna ei usein ole järkevää mahdollisuutta. Harrastan osamaksuostelua kuitenkin hyvin harkiten ja pidän aina huolen siitä, että tiedän kuinka paljon pitää esim. kuukausittain maksaa ja kuinka kauan, sekä tietysti myös siitä että budjettini myös kestää sen.

Jos mun puhelin vaikka nyt hajoaisi, mulla olisi äkkiä mietittynä kolme vaihtoehtoa hankkia uusi:
1. Ostaa parin-kolmenkympin peruspuhelin. Budjetti kestää ongelmitta, mutta puhelin ei ole kiva eikä tarpeitani vastaava. Jäänee viimeistään muutaman kuukauden kuluttua johonkin pölyttymään kun olen säästänyt parempaan.
2. Käyttää varsin vaatimatonta sukanvarsi-puskuri-akuuttitilanne-säästörahastoani. Tällä saisin haluamani puhelimen heti käteisellä, mutta pitäisi alkaa uudelleen säästää puskurirahastoa varten ja toisaalta olen tosiaan pyrkinyt pitää sen varattuna "elämä tai kuolema"-tilanteita varten.
3. Ostaa osamaksulla. Saan heti haluamani puhelimen, ja koska yllä jo mainitsinkin olevani melko tarkka näiden budjetointien suhteen, tiedän että mulla tavallaan on siihen varaa, vaikka ei juuri nyt olekaan.

Toki uutisista päätellen moni on päätynyt vähän tulotasostakin riippumatta kierteeseen, jossa tuo mun kolmoskohta ei ole realistinen. :(

niinpä niin
Alkuperäinen kirjoittaja En ymmärrä en;29939587:
Miten voi olla varaa maksaa osamaksuja, jos ei ole ollut varaa säästääkään? Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Eli sulla ei ole varaa laittaa esim. 50 euroa kuussa säästöön, mutta helposti löytyy 50 euroa PLUS KOROT ostaa sama asia osamaksulla?
Tätä minäkin ihmettelen. Tämä taitaa olla sitä korkeampaa matematiikkaa, jota tällainen yksinkertainen käteisostaja ei voi ymmärtää.

Miksi en ostaisi? Firmat hyötyy, minä köyhdyn - eikö teistä suurin osa äänestäkään kokoomusta?

Miksi ostatte taloja, autoja ym. "osamaksulla"? Varmaan siksi, ettei ole varaa ostaa kertaheitolla, noh sama pätee muihinkin, pienemmällä mittakaavalla.

Henkilökohtaisella tasolla ketään ei pitäisi liikuttaa osamaksut, JOS ne hoidetaan asianmukaisesti ja ajallaan. Aivan kuten ketään (paitsi palstaa) ei kiinnosta kenenkään talovelatkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä niin;29940329:
Tätä minäkin ihmettelen. Tämä taitaa olla sitä korkeampaa matematiikkaa, jota tällainen yksinkertainen käteisostaja ei voi ymmärtää.
Niin, itsehän en ole sos.toimiston asiakas mutta moni on. Sos. toimisto laskee säästöt tuloiksi, mutta ainahan voi laittaa laittomasti sukanvarteen, mistä siitäkin joku palstahemmo vetää päreet perseeseensä.

Miksi ette säästäneet taloa varten, mutta on kuitenkin varaa maksaa lainanlyhennyksiä :headwall:

Käsittämätöntä niukkakatseista ajattelukyvyn heikkoutta... tämä palsta toisinaan...
Kun mulla on tikkari, niin miksei muillakin.

• Tykkää
Reactions: Scarlett O Harava
"Sirkkeli"
No hyvinkin usein ostan kalliit jutut osamaksulla. Ei ne paljoa kalliimmaksi tule, ja saan heti enkä viiden vuoden päästä käyttöön. Esim. tietokone on niin kallis mun rahoilla, että tosiaan varmaan joutuisin sen muutaman vuoden säästelemään. Ja nykyaikana ei ilman pärjää.

• Tykkää
Reactions: vihreäomena
vvvvieras
Puhelimissa tulee usein liittymäkytky halvemmaksi. Nyt ostin puhelimen suoraan käteisellä, koska siihen ei ollut hyvää kytkyä ja sain puhelimen (Note 3) kaupanpäällisiksi Gearin. Mutta edellisen puhelimen otin kytkyllä, koska puhelin oli niin 50e edullisempi ja kaupan päälle sai 3g-netin täysnopeudella koko sopparin ajaksi. Koko sopimuskauden aikana halvin mobiilidata oli 18,90e/kk, joten tuossahan tuli käytännössä säästettyä koko puhelimen hinta. Puhepaketti oli sitten sen 20e. Silloin ei vielä ollut yleisesti käytössä whatsappit, joten puhepaketille oli käyttöä.

Muuta en sitten ole koskaan osarilla ostanutkaan. Isot hankinnat maksetaan Visalla (tuoteturvan vuoksi) mutta maksetaan heti pois.

vierass
En mäkään ymmärrä. Mä näen sen niin, että säästäminen on helpompaa jos on joku tärkeä juttu mikä pitää saada. Ei kaikkee tarvi saada valmiina, mua vtuttais maksella jotain telkkaria ym. käyttökamaa kuukausikaupalla. Pesukoneen vielä ymmärrän mutta kaikki "humpuuki" on kyllä hullua osamaksulla ostaa. Joku aikaisemmin kirjoitti että mitä sitten jos vuoden päästä ei oo enää sille jutulle tarvetta kun rahaa ois, no niinpä, miks ostaa kaikenmaailman mieleenjuolahtavat härpäkkeet jos niille ei ees tarvetta oo. Ehkä rahaakin ois enemmän jos ei kaikkea roinaa kotiinsa kantais..? Tosi lyhytnäköistä porukka nykyään, koko ajan pitää saada uutta sitä ja tätä, mitä tarvetta sillä shoppailulla tyydyttää?

Asuntolainaa toki lyhennämme kuukausittain mutta muita osamaksuja ei oo eikä toivottavasti myöskään tuu. Säästötilillä pitää aina olla sen verran että kodinkoneet ym. pystyy sieltä ostamaan mikäli rikki menevät.

Yhteistyössä