Miksi te ostatte tavaroita osamaksulla?

• Viestiketjun aloittaja ei ymmärrä
  • Ensimmäinen viesti
"niin"
Samaa meinasin kysyä tuli nimittäin toisesta ketjusta mieleen. Ei tavara ole sen arvoista etteikö sitä varten voisi säästää ja sitten ostaa kun on rahat. Jos joku nyt tulee sanomaan että mitäs sit kun se tiskikone hajoaa niin käsin sitä on ennenkin tiskattu. Näin sitä parhaiten pysyy köyhänä eikä saa ikinä säästettyä kun on osamaksulla tavaraa vuoskausia.

vierasss
Mä yritin joskus kysyä toisessa ketjussa, miksi kukaan tarvii pikavippiä, mutta sitäkään ei osattu selittää.
Valitettiin vain, että jankkaan. En nyt löydä kyllä sitä ketjua, kun tuo haku on niin huono.

Joskus vain on pakkotilanne ku jotaki hajoaa tai esim. eroaa. Itte ostin pesukoneen, telkkarin ja dvd-videoyhdistelmän osamaksulla eikä ne kyllä paljoa kalliimmaksi tullu ku kerralla maksaes. Noista pakollisin oli totta kai pesukone. Ei aina oo aikaa ruveta säästämään.

• Tykkää
Reactions: *hubba*
AS
Silloin, kun osamaksusta ei tule lisäkustannuksia, saatan ostaa osamaksulla. Miksi turhaa käyttää omia säästöjä, jos voi maksaa noinkin. Taisin viimeksi ostaa puhelimen osamaksulla, kun olisin maksanut saman summan heti maksettaessa. Näin omat rahat kerryttää korkoa tilillä :)

jyjryu
No joskus tulee ostettua, lähinnä tavan vuoksi vaikkei olis tarviskaan rahatilanteen puolesta. Kun ostaa jonkun reilu 200 euroa maksavan vempeleen ja maksaa sitä 20 euroa kuussa, tuntuu samalta kun saisi ilmaiseksi. 20 muiden laskujen kanssa maksettuna ei tunnu miltään mutta se 200 kerralla maksettuna on muka valtava summa :D Toki ostan vain paikoista jossa korot ovat olemattomat tai niitä ei ole, mitään ellos-tilejä ei mulle enää tule. Niiden kanssa olin ihan kusessa kymmenen vuotta sittten.

"Anne"
Yleensä koska tarve tulee yllättäen. Auton ostin, koska vanha alkoi levitä eikä järkeä korjata, olin kuvitellut sen kestävän pidempää eikä opiskelijana ollut säästöjä. Tarvitsin myös koulussa kurssille järjestelmäkameran ja koska harrastan kuvaamista muutenkin, päätin että on aika ottaa askel eteen päin siinäkin asiassa, kun kurssi on käsillä joten tilasin kameran, vaikka ei ollut edelleenkään säästöjä.
Kumpaakaan osaria en kadu, molemmat ovat olleet hyviä valintoja sen hetkiseen tilanteeseen, verrattuna, että olisin rimpuillut vanha autolla ja joutunut maksamaan isot rempat kuitenki tai etten olisi voinut hyötyä kurssista täysin ja kehittyä mahdollisimman paljon asiassa, joka on minulle tärkeä.

aklsjf
Mitä se muille kuuluu, ostaako joku osamaksulla vai ei, jos kuitenkin maksaa laskunsa ajallaan ihan itse. Jokaisen oma valinta. Itse olen ostanut kaikenlaista osamaksulla, kun ei toi palkka niin häävi ole, joten joutuisi ensin säästämään vuoden, että saisi jonkun jutun ja vuoden päästä se tuote voi olla reilusti kalliimpi tai sitten jo ihan turha, kun sitä olisi tarvinnut paljon aiemmin.

järkeä vai ei
Järkevän osamaksu ostamisen minäkin ymmärrän mutta en sitä että ostetaan joku vaikka 300e tuote ja sitä sitten maksellaan 20e/kk ei siinä ole järkeä kun korotkin nousee älyttömiin.

Itse ostimme vastikään uuden sängyn, maksoi 1200e tosin visalla maksettiin mutta puolet otettiin heti tililtä suoraan ja toinen puoli luotolla joka maksettiin sitten heti seuraavassa kuussa pois :)

Ihmisillä on kauhea pelkoa osamaksuja vastaan. Osamaksu ei tule useinkaan kovinkaan paljoa kalliimmaksi kuin maksu heti.
Lisäksi ainakin itse maksan mieluummin vähän enemmän siitä, että saan tuotteen heti ja voin heti käyttää sitä kuin jos ensin säästäisin sen saman summan, jos siis on sellainen tilanne, että tarvitsee jonkun tuotteen heti ja ei kuitenkaan ole välttämättä juuri sen verran silloin rahaa.

K on kyllä
Hmmm. Meillä on asunto osarilla. Ja hurjan pitkä jaksotus vielä. :p
Osamaksu on ihan hyvä vaihtoehto tietyissä hankinnoissa joskus. Ei niin, että niitä on useisiin paikkoihin. Silloin täytynee miettiä kulutustaan.
Esim. kytkypuhelimessa tuli aikanaan iso säästö.
Monilla tuntuu taas, että luottokortti ei pysy hallussa, vaan on aina maksuraja täynnä.

järkeä vai ei
Ihmisillä on kauhea pelkoa osamaksuja vastaan. Osamaksu ei tule useinkaan kovinkaan paljoa kalliimmaksi kuin maksu heti.
Lisäksi ainakin itse maksan mieluummin vähän enemmän siitä, että saan tuotteen heti ja voin heti käyttää sitä kuin jos ensin säästäisin sen saman summan, jos siis on sellainen tilanne, että tarvitsee jonkun tuotteen heti ja ei kuitenkaan ole välttämättä juuri sen verran silloin rahaa.
En usko että se on pelkoa ;)
vaan luulen että moni ajattelee nykypäivänä onneksi ihan taloudellisesti tuon asian.
Muistan kun ensimmäiseen omaan kotiini muutin ja taloyhtiössä ei ollut pyykkitupaa ja pakkohan se pyykkikone oli saada,
ei auttanut kuin osamaksulla ostaa opiskelijan tuloilla ja kyllä se harmitti kun maksoin koneesta sen 200-300mk enemmän kuin olisin maksanut heti suoraan ostaessa. Minulla ainakin vielä tänäkin päivänä on muutakin käyttöä tuolle summalle ;)
Vai onko joillakin sitten rahankäyttö sumentunut kun euroissa tuokin summa näyttää pienemmältä ;)

järkeä vai ei
Alkuperäinen kirjoittaja K on kyllä;29938481:
Hmmm. Meillä on asunto osarilla. Ja hurjan pitkä jaksotus vielä. :p
Osamaksu on ihan hyvä vaihtoehto tietyissä hankinnoissa joskus. Ei niin, että niitä on useisiin paikkoihin. Silloin täytynee miettiä kulutustaan.
Esim. kytkypuhelimessa tuli aikanaan iso säästö.
Monilla tuntuu taas, että luottokortti ei pysy hallussa, vaan on aina maksuraja täynnä.
Eiköhän se asuntolaina ole aika monella ;)
Itse ajattelin tai kuvittelin ketjun nyt lähinnä koskevan jotakin kodin tavaroiden ym hankintoja, en siis asuntoa tai autoa.

Mutta totta että tänäpäivänä kytkyluurit tulevat paljon halvemmiksi :)
Nimimerkillä 3 kytkyluuria taloudessamme :)
Pojalle olisin ostanut suoraan kunnon luurin mutta tosiaan en nähnyt mitään järkeä maksaa luurista 250 kun nyt kytkynä sain sille hintaa himpun verran 100e :D ja edukas puhelinsoppari lapselle kiinteänä 2v ja luuri on sitten oma, joten sopii meille.

Monestikkin ostanj osamaksulla. Pyrin maksamaan mahdollisimman pian takaisin. Tarvitsin auton ja se on nyt rahoitusyhtiön kautta, käteinen riitti vain käsirahaan. Yli tonnin maksava sohva oli heräteostos (vanha sohva oli kyllä jo vanha eikä viimevuotinen), mut mä halusin sen heti, en sitten kun olen säästänyt. Sängystä hajosi jalat ja tilasin sängyn kun en todellakaan nuku patjoilla kunnes olen säästänyt vuoden. Kuivausrummun ostin vaikkei se ole pakollinen, mutta kiva arjen helpottaja.

Pääsyy miksi osamaksulla on koska käteisvarat ei riitä ja haluan tuotteen heti, mielummin jo eilen, maksan vaikka kohtuullisen koron. Lasken aina paljon tuotteiden loppusummat on yhteensä ja mulla on niihin raja jota en ylitä, ettei joku päivä käy niin että huomaa velkaa olevan kymmeniä tuhansia kun sokaistuu muutamien satasien osamaksuista.

-.-.-
En minäkään ymmärrä tuota osamaksulla ostamista.
Tietysti jos se mukamas on ihan yhtä kallista maksaa sen sitten heti vai osamaksulla, niin ei sillä kai sitten ole väliä. Mutta harvemmin tällaisia tarjouksia tulee vastaan... Onko kenelläkään hyvää esimerkkiä tämmöisestä tarjouksesta?

Itse olen aina ensin säästänyt ja autotkin on tullut maksettua heti, samaten tietokoneet ja rotukoirat. Vain talo on ostettu "osamaksulla" :D En oikein osaisi elää sillä tavalla että kaikki kodinkoneet ja elektroniikka sun muut ovat sinäänsä jonkun muun kuin minun. Ja sitten jos esim. kännykkä tai tabletti hajoaa tai katoaa, niin v*tuttaisi suunnattomasti maksella sitä pois vielä jonkun vuoden. Kirpasis vähemmän jos sen on jo maksanut aikoja sitten.

Me ei oikeastaan mitään osteta osarilla.
Mutta ei mua häiritse jos jotkut muut ostaa...

Lasketaanko sitä jos lehtitilauksen laskun ottaa kolmessa erässä eikä yhdessä?
Entäs talolaina?
Autolaina?

vieras,.
En minäkään ymmärrä tuota osamaksulla ostamista.
Tietysti jos se mukamas on ihan yhtä kallista maksaa sen sitten heti vai osamaksulla, niin ei sillä kai sitten ole väliä. Mutta harvemmin tällaisia tarjouksia tulee vastaan... Onko kenelläkään hyvää esimerkkiä tämmöisestä tarjouksesta?

Itse olen aina ensin säästänyt ja autotkin on tullut maksettua heti, samaten tietokoneet ja rotukoirat. Vain talo on ostettu "osamaksulla" :D En oikein osaisi elää sillä tavalla että kaikki kodinkoneet ja elektroniikka sun muut ovat sinäänsä jonkun muun kuin minun. Ja sitten jos esim. kännykkä tai tabletti hajoaa tai katoaa, niin v*tuttaisi suunnattomasti maksella sitä pois vielä jonkun vuoden. Kirpasis vähemmän jos sen on jo maksanut aikoja sitten.
Tietokoneessa on takuu ja pöytäkone harvemmin katoaa.

Yhteistyössä