Siksi kun ollaan perseaukisia mutta halutaan silti tavaraa heti.
Joo, tämä on itselläni ollut syynä. Toki haluamisen lisäksi on joka kerta ollut tärkeänä syynä myös tarve.
En näe systeemissäni mitään vikaa. Olen köyhä (syistä x & y) joten isomman jutun hankkimiseen kertamaksuna ei usein ole järkevää mahdollisuutta. Harrastan osamaksuostelua kuitenkin hyvin harkiten ja pidän aina huolen siitä, että tiedän kuinka paljon pitää esim. kuukausittain maksaa ja kuinka kauan, sekä tietysti myös siitä että budjettini myös kestää sen.
Jos mun puhelin vaikka nyt hajoaisi, mulla olisi äkkiä mietittynä kolme vaihtoehtoa hankkia uusi:
1. Ostaa parin-kolmenkympin peruspuhelin. Budjetti kestää ongelmitta, mutta puhelin ei ole kiva eikä tarpeitani vastaava. Jäänee viimeistään muutaman kuukauden kuluttua johonkin pölyttymään kun olen säästänyt parempaan.
2. Käyttää varsin vaatimatonta sukanvarsi-puskuri-akuuttitilanne-säästörahastoani. Tällä saisin haluamani puhelimen heti käteisellä, mutta pitäisi alkaa uudelleen säästää puskurirahastoa varten ja toisaalta olen tosiaan pyrkinyt pitää sen varattuna "elämä tai kuolema"-tilanteita varten.
3. Ostaa osamaksulla. Saan heti haluamani puhelimen, ja koska yllä jo mainitsinkin olevani melko tarkka näiden budjetointien suhteen, tiedän että mulla tavallaan on siihen varaa, vaikka ei
juuri nyt olekaan.
Toki uutisista päätellen moni on päätynyt vähän tulotasostakin riippumatta kierteeseen, jossa tuo mun kolmoskohta ei ole realistinen.