Miten sinulle (ja perheellesi) kävisi, jos KAIKKI sosiaalietuudet lakkautettaisiin?

Siinä tapauksessa

• Elintasomme säilyisi ennallaan

Ääniä: 11 50,0%
  • Elintasomme laskisi hieman

Ääniä: 6 27,3%
  • Pärjäisimme juuri ja juuri

Ääniä: 1 4,5%
  • Turvautuisimme sukulaisiin

• Elättäisimme itse muita

Ääniä: 3 13,6%
  • Etsisimme hanakasti töitä

Ääniä: 4 18,2%
  • Sortuisimme rikollisuuteen

• Lähtisimme kerjuulle

• Joutusimme kadulle

• Muutettaisiin maasta

• Annettaisiin lapset pois

• Perustettaisiin yritys

Ääniä: 0 0,0%
  • Jotain pahempaa

• Äänestäjiä yhteensä
    22
Ken guru
Ei vaikuttaisi nyt mitenkään, mutta lapset joutuisvat varmaan vähän aiottua aiempaa hoitoon jos ei saataisi yhtään kotihoidontukea. Tai en tiedä, mutta näin voisin kuvitella.

"titti"
Mun mielestä julkisen puolen lääkärimaksuja ja hammaslääkärimaksuja voisi nostaa työssäkäyviltä.
Niissä on aidosti varaa.

Esim. hammaslääkärikäynti maksoi 15€. Siis 15 €!!
Kaupassa tuollainen summa menee hujauksessa. Olisin valmis maksamaan ilomielin tuostakin tuplahinnan, 30€, jos sillä saisi nopeammin palvelun ja laadukkaampaa palvelua.

Sama lääkärikäynnissä, täällä taitaa olla maksu jotain 22€ tai 30€, ihan hyvin voisin maksaa esim. 40€-50€.

Mitä mieltä te olette julkisen palvelun hinnoittelusta, maksaisitteko enemmän jos saisitte laadukkaampaa hoitoa ja nopeammin/paremmin saatavilla?

kahvikirahvi
Muuttaisin vanhempieni luokse ja etisin hanakasti töitä. Mutta huonosti kävisi varmaan, tällä hetkellä oon opiskeleva yksinhuoltaja ja elatusmaksuja lukuunottama kaikki tulot tulee valtiolta.

"vieraana"
Ei vaikuttaisi nyt mitenkään, mutta lapset joutuisvat varmaan vähän aiottua aiempaa hoitoon jos ei saataisi yhtään kotihoidontukea. Tai en tiedä, mutta näin voisin kuvitella.
Eli se kotihoidontuki ja kotona oleminen ei ole sulla(kaan) arvovalinta vaan rahakysymys. Näin arvelen olevan useimpien kohdalla. Jos kotona olemista ei joku muu maksa niin yllättävän nopeasti äidit lähtisivät töihin.

"vieraana"
[QUOTE="titti";29937078]Mun mielestä julkisen puolen lääkärimaksuja ja hammaslääkärimaksuja voisi nostaa työssäkäyviltä.
Niissä on aidosti varaa.

Esim. hammaslääkärikäynti maksoi 15€. Siis 15 €!!
Kaupassa tuollainen summa menee hujauksessa. Olisin valmis maksamaan ilomielin tuostakin tuplahinnan, 30€, jos sillä saisi nopeammin palvelun ja laadukkaampaa palvelua.

Sama lääkärikäynnissä, täällä taitaa olla maksu jotain 22€ tai 30€, ihan hyvin voisin maksaa esim. 40€-50€.

Mitä mieltä te olette julkisen palvelun hinnoittelusta, maksaisitteko enemmän jos saisitte laadukkaampaa hoitoa ja nopeammin/paremmin saatavilla?[/QUOTE]

Meillä päin ei pääse aikuiset työssäkäyvät hammaslääkäriin kunnalliselle puolelle ollenkaan. Kaupunki on saanut tästä useita uhkasakkoja. Ei vaan ole aikoja, lopulta kun sinne soittelee tarpeeksi saa lähetteen jonnekin yksityselle ostopalveluna. Maksaa vähän enemmän kuin kunnalllinen.

Minun mielestä me voitaisiin säästää julkisten tilojen ja rakennusten rakentamisesta. Espanjassa käytiin lääkärissä niin odotustila oli pieni, mutta asiakkaat vaihtui nopeasti eli kukaan ei jäänyt sinne pitkäksi aikaa istuskelemaan. Suomessa on kaksi kerrosta korkeita odotusauloja, ja mitään muuta ei sitten tapahdukaan. Eli käytettäisiin mieluummin se raha henkilökunnan palkkaamiseen vaikka sitten parakkeihin kuin kalliisiin auloihin ja taiteeseen sinne seinille.

Ken guru
[QUOTE="vieraana";29937082]Eli se kotihoidontuki ja kotona oleminen ei ole sulla(kaan) arvovalinta vaan rahakysymys. Näin arvelen olevan useimpien kohdalla. Jos kotona olemista ei joku muu maksa niin yllättävän nopeasti äidit lähtisivät töihin.[/QUOTE]

No, olen pitänyt kipurajana 2v:n ikää. Ollaan kyllä säästetty kotihoidontuen ajalle, että omilla säästöillä ja toisen palkalla pitkälti pärjäillään. Mutta nyt en tiedä miten tämän kohta syntyvän vauvan kanssa menisi. Ehditäänkö säästämään taas saman verran että hänkin voi olla kotona mahd. pitkään, kuten nyt tuo 1,5v tulee olemaan lähes 4v:n ikään asti. Mietin vaan että seuraavan kohdalla kotihoidontuen loppuminen voisi nopeuttaa sitä että kumpikin ollaan töissä ja lapset hoidossa. Raha kun vaan ei riitä loputtomiin ellei ole riittävästi säästöjä.

"titti"
[QUOTE="vieraana";29937096]Meillä päin ei pääse aikuiset työssäkäyvät hammaslääkäriin kunnalliselle puolelle ollenkaan. Kaupunki on saanut tästä useita uhkasakkoja. Ei vaan ole aikoja, lopulta kun sinne soittelee tarpeeksi saa lähetteen jonnekin yksityselle ostopalveluna. Maksaa vähän enemmän kuin kunnalllinen.

Minun mielestä me voitaisiin säästää julkisten tilojen ja rakennusten rakentamisesta. Espanjassa käytiin lääkärissä niin odotustila oli pieni, mutta asiakkaat vaihtui nopeasti eli kukaan ei jäänyt sinne pitkäksi aikaa istuskelemaan. Suomessa on kaksi kerrosta korkeita odotusauloja, ja mitään muuta ei sitten tapahdukaan. Eli käytettäisiin mieluummin se raha henkilökunnan palkkaamiseen vaikka sitten parakkeihin kuin kalliisiin auloihin ja taiteeseen sinne seinille.[/QUOTE]

Juuri tuollaisesta hammaslääkäri-kokemuksesta mulla heräsi tuo ajatus, oli jotenkin järjetöntä että sanottiin että "ei ole aikoja, ei voida sua hoitaa", mutta sitten lasku oli 15€!

Miksi ei voi laskuttaa enemmän ja sitten olisi edes tarjota niitä palveluja? Mitä hyötyä niistä edullisista julkisista palveluista on, jos niitä ei aidosti voida tarjota?

Mulla nyt tilanne että on pakko maksaa yksityisellä koko hammaslääkärihoito itse, koska en uskalla olla hoitamatta ongelmaa joka julkisellakin todettiin, mutta eivät pysty hoitamaan.
Voit kuvitella mikä lasku sieltä tulee mulle vs. korotettu maksu julkisella olisi. Ja tämän lisäksi maksan vielä ihan törkyveroa "julkisista palveluista."

juurinyt
Tällä hetkellä kaikki talouden "tulot" tulee Kelalta lukuunottamatta pikkusen päälle 300euron elatusmaksuja. Olen äitiyslomalla ja kolmen lapsen yksinhuoltaja.
Muutenkin sen verran pienipalkkaisella alalla että lapsilisien poisjäänti vaikuttaisi huomattavasti talouteen vaikka olisin töissä.

Siis puhutaanko nyt sosiaalietuuksista vai kaikista julkisista palveluista? Äänestin, ettei vaikuttaisi mitenkään (tällä hetkellä), kun kuvittelin puhuttavan pelkistä etuuksista. Sitten jos julkiset, verovaroin järjestettävät kaikki toiminnot ja palvelut ajettaisiin alas, voisi vaikutuksia alkaa näkyä nopeammin.

ffc
Siis puhutaanko nyt sosiaalietuuksista vai kaikista julkisista palveluista?
Ihan yksiselitteisiä nämä ap antamat tarkennkukset eivät ole...

Ihan kaikki :D myös siis nämä välilliset.
Joittenkin palvelujen, kuten poliisin, palokunnan ja lääkäripalvelujen, olisi varmasti pakko säilyä. Mutta tässä ajatusleikissä perheille ei maksettaisi suoraan sosiaalietuuksia eikä myöskään tuettaisi muulla tavoin heikommassa asemassa olevia.
Lääkäripalvelut säilyisivät kohtuuhintaisina, koska niitä olisi pakko pitää myös julkisella sektorilla saatavina. Lääkekorvauksia jne. ei kuitenkaan tulisi, vaan ne jokaisen pitäisi hoitaa henkilökohtaisesti itse. Laitoshoito tulisi myös maksaa itse, samoin koulutus. Kuitenkin niitä jossain määrin tuettaisiin verovaroista, joten laitos- ja koulutusmaksut eivät olisi välttämättä niin korkeita kuin nyt (valtiolle on).

• Tykkää
Reactions: MolliMelooni
vierass
Mä valitsin vaihtoehdon "laskisi hieman".

Emme saa mitään varsinaiseksi sosiaalitueksi laskettavaa. Toki lapsilisä tulee, eli putoaisi se 100 €. Sosiaalitukia on myös esim. koulutus--> koulu tulisi maksulliseksi joten sitä kautta vaikuttaisi varmasti kaikkeen.
Kunnallisia terveyspalveluita en käytä--> lapsi 9v ja kolme kertaa kokeiltu terveyskeskusta--> reilu puolentoista tunnin jonotuksen jälkeen todettu että menemme yksityiselle. Jorvin sairaalan päivystyksessä olimme kylläkin 5 tuntia.....

Mä valitsin vaihtoehdon "laskisi hieman".

Emme saa mitään varsinaiseksi sosiaalitueksi laskettavaa. Toki lapsilisä tulee, eli putoaisi se 100 €. Sosiaalitukia on myös esim. koulutus--> koulu tulisi maksulliseksi joten sitä kautta vaikuttaisi varmasti kaikkeen.
Kunnallisia terveyspalveluita en käytä--> lapsi 9v ja kolme kertaa kokeiltu terveyskeskusta--> reilu puolentoista tunnin jonotuksen jälkeen todettu että menemme yksityiselle. Jorvin sairaalan päivystyksessä olimme kylläkin 5 tuntia.....
Tuota en ymmärrä, että myös koulu lasketaan sosiaalitueksi.

Opintotuki on sosiaalietuus, juu, mutta että peruskoulukin? Vai tarkoitetaanko tällä toisen asteen koulutusta?

Noin äkkiseltään aina luotettava tiedonlähde Wikipedia määrittelee koulutuksen julkiseksi palveluksi:
"Julkiset palvelut ovat palveluja, joita valtio ja kunnat rahoittavat paljolti verovaroista ja joilla tuotetaan kansalaisille tai asukkaille palveluja. Varsinkin hyvinvointivaltiossa näin on pyritty hyvinvointiin. Julkiset palvelut eivät tavoittele voittoa niin usein kuin kaupalliset, vaan tavoitteena usein on taata kaikille ihmisille mahdollisuus hyviin peruspalveluihin.
--
Kehittyneissä maissa julkisiin palveluihin kuuluvat usein:

koulutus
sähkö, kaasu, vesi ja viemäröinti
palokunnat
terveydenhuolto
poliisi"
Julkinen palvelu – Wikipedia

Sosiaalietuuksia luetteloi taas esim. Kela:
http://www.kela.fi/documents/10180/578772/Kelan_etuudet_pahkinankuoressa2013_netti.pdf/0de16b5e-4b73-47ee-9b00-6a18c9e18f9e

"hmm"
Muuten ei vaikuttaisi meihin, mutta miehen lääkkeet on niin kalliit että pulassa oltaisi. Jos niihin ei olisi varaa, olisi mies kohta todennäköisesti dialyysissä kun siirretty munuainen ei kestäisi ilman lääkkeitä. Se dialyysi vasta kalliiksi tulisi..

Yhteistyössä