Minkäikäiset saa mennä ilman aikuista uimarannalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vierastus"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vierastus"

Vieras
Meidän 12-vuotias, rauhallinen ja uimataitoinen lapsi saa nyt käydä yksin, ilman aikuista rannalla.

Eilen 9-vuotiaani olisi halunnut mennä uimarannalle kahden kaverinsa kanssa. Kavereilla oli kuulemma lupa mennä. Eivät ole rauhallisia tai vastuullisia, uimataidoista en tiedä, muttei ainakaan viime vuonna toinen kavereista osannut kunnolla uida, toinen on uusi kaveri niin en tiedä. (Tämä toinen sai jo silloin mennä yksin, mutta oli käytännössä aina meidän kanssa, koska omamme ei päässyt ilman aikuista).

Lapseni hyväksyi sen, että meidän sääntöjen mukaan hänellä ei ole vielä asiaa uimaan ilman aikuista. Kaverit sen sijaan naureskelivat lapselleni, ja lähtivät keskenään uimarannalle. En puuttunut siihen, koska kummallakin oli omien sanojensa mukaan lupa vanhemmalta.

Mikä teillä on ollut ikä- ja taitorajana?

meillä pääsi vasta 7-luokalla ilman vanhempia ,molemmat harrastivat kilpauintia ja jaksoivat uida satoja metrejä, mutta pelkäsin että kehnotaitoiset kaverit kaverit joutuvat pelastettavaksi niin kyllä meidän pojat olisivat sumeilematta syöksyneet avuksi ja siitä ei välttämättä olisi hyvää seurannut, joki jossa uivat olin,50-100 m leveä

Meilläkin 9-vuotias, eikä aihe ole vielä ollut ajankohtainen. Ei siis ole edes pyytänyt päästä. Uimataitoinen on, on uimakoulut käynyt, mutta silti en vielä laskisi. 12v. kuulostaa jo aika sopivalta.

Joskus kesäisin ihan järkyttyneenä sitä katsoo henkeä haukkoen miten nuoria siellä on keskenäänkin.
Aikoinaan harmitti kun naapurissa asui yksi tenava joka istui kyttäämässä talon edessä olevalla penkillä jos joku tuttu menee uimaan hän tuli mukaan.
EI siinä auttanut sanomiset että minä en sinua vahdi tai me halutaan nyt olla oman perheen kesken vaan hän ilmoitti että ranta on kaikille avoin paikka ja äitinsä oli neuvonut jos jonkun tutun sinne näkee menevän hän voi sitten mennä mukaan.
Jos joku tuolta lapselta sitten rannalla kysyi että ihan yksinkö sinä täällä olet niin hän huikkasi monta kertaa että ei kuin olen näiden kanssa.
Inhottavin tilanne oli se kun olimme sopineet monesti toisen perheen kera treffit rantaan eväiden kera ja tuo kyttäävä tenava sitten näki meidän menevän rantaa kohden ja tämä tulee juosten perässä.
Tilanteen teki inhottavaksi sekin että ystäväperhe ensin kuvitteli minun ottaneen tuon vieraan lapsen mukaan mutta ihmetteli kun emme hänelle eväitä (laskettuja leipäpalojamme) anna,
jolloin jouduin sanomaan suoraan että hänet on opetettu näin tunkemaan itsensä mukaan.
Aina kun lapseni meni veteen meni hän myös, aina kun lapseni tuli vedestä tuli hän myös aina kun me lähdimme rannasta hän lähti myös,
ja kerran kävi jopa niin että tuo sankari näki kuinka tämä minun tuttavani meni sinne uimaan ja tuo lapsi tuppautui tuon minun tuttavani mukaan :(
Kiva siinä sitten kun toinen soittaa minulle uimarannasta että tämä muksu tunki heidän mukaan ja he ei nyt kehtaa syödä omia eväitä kun toinen kyttää kun pahanen kerjäläis koira vieressä.
Tuolle lapselle sanottiin nätisti monta kertaa miksi se ei saa tulla meidän mukaan mutta vanhempansa oli opettanut että ranta on kaikille avoin paikka ja sinne saa tulla kuka haluaa ja me ei sitä määrätä, joo ei mutta ei me myöskään olla mitään ilmaisia rantavahteja tuollaiselle tenevalle jolla käytöstavat oli mitä oli.

Kirjoitinkin muistaakseni silloin yhtenä kesänä tuosta maanvaivasta mutta tyypilliseen tapaan palstalla minut ensin haukuttiin provoksi ja sitten kun totesi ettei ole provo olisi minun tietenkin kuulunut olla vain iloinen kun lapseni sai lisää kaveri seuraa.
Mutta kun en vaan osaa iloita etenkin jos itsellä tarkoitus nähdä pitkästä aikaan vaikka joku perhetuttu ja pitää omaa picnikkiä.

Ärsyttävä tarina, oisin ihan hiilenä tollaisesta iilimato-kersasta, sen kasvattajien syy tietty. Mä sain mennä itse uimaan heti kun olin sen verran vanha että pyörällä rantaan osasin löytää. Kerran mua nuorempi ystäväni meinasi hukkua, mäkään tuskin kunnolla osasin uida, jouduin pelastamaan sen pinnan alta ja kuljettamaan rantaan. Tosi "välittävät" vanhemmat siis. Omtai 80-luvulla tais vielä olla yleinen kasvatusperiaate että ei lapsille mitään satu, turha ylihuolehtia. Omani perää kyllä enemmän huolehdin. Täytyy katsoa milloin uskallan päästää, varmaan riippuu myös siitä miten hyvin oppii uimaan.

Ärsyttävä tarina, oisin ihan hiilenä tollaisesta iilimato-kersasta, sen kasvattajien syy tietty. Mä sain mennä itse uimaan heti kun olin sen verran vanha että pyörällä rantaan osasin löytää. Kerran mua nuorempi ystäväni meinasi hukkua, mäkään tuskin kunnolla osasin uida, jouduin pelastamaan sen pinnan alta ja kuljettamaan rantaan. Tosi "välittävät" vanhemmat siis. Omtai 80-luvulla tais vielä olla yleinen kasvatusperiaate että ei lapsille mitään satu, turha ylihuolehtia. Omani perää kyllä enemmän huolehdin. Täytyy katsoa milloin uskallan päästää, varmaan riippuu myös siitä miten hyvin oppii uimaan.

Sama oli meillä 80-luvulla että aika hälläväliä. Omaani en päästä todellakaan samallalailla. Nyt 6v osaa jokseenkin uida, en tiedä koska saa sitte luvan mennä ilman aikuista.

Joo tuo oli todella inhottavaan kun vanhemmat näin lupaa ja kävelevät muiden aikuisten yli :(
Se kesä meni kirjaimellisesti piloille ja me saatoimmekin tehdä jopa sen että menimme lopulta omalla autollamme ihan toiselle rannalle joka ei ole kävelymatkan päässä.
Kerran tuo kersa sitten huomasi kun me pakattiin uimakamat autoon, hän otti oman pyörän alleen ja polki tähän lähi rannalle :D
Tulimme joskus 2-3tunnin päästä kotiin ja tuo muksu parkuu meille kuinka me ei tultukaan samalle rannalle :D
Juu ehkä oli jonkun mielestä ilkeästi tehty mutta mitta vaan meni kun toinen roikkuu kuin iilimato sinussa kiinni vaikka suoraan kiellät sen.

Joo tuo oli todella inhottavaan kun vanhemmat näin lupaa ja kävelevät muiden aikuisten yli :(
Se kesä meni kirjaimellisesti piloille ja me saatoimmekin tehdä jopa sen että menimme lopulta omalla autollamme ihan toiselle rannalle joka ei ole kävelymatkan päässä.
Kerran tuo kersa sitten huomasi kun me pakattiin uimakamat autoon, hän otti oman pyörän alleen ja polki tähän lähi rannalle :D
Tulimme joskus 2-3tunnin päästä kotiin ja tuo muksu parkuu meille kuinka me ei tultukaan samalle rannalle :D
Juu ehkä oli jonkun mielestä ilkeästi tehty mutta mitta vaan meni kun toinen roikkuu kuin iilimato sinussa kiinni vaikka suoraan kiellät sen.

Ei ollu ilkeää, teillä ei olliu mitää velvollisuutta ottaa sitä mukaan ja kertoa minne menette. Ulvokoot sitte jos olettaa muuta.

Muistan tuon iilimatolapsiketjun. Kuulosti/kuulostaa rasittavalta.

Meillä ikäraja taitaa olla myös siinä noin 13v. tienoilla. Aina kaverin kanssa, ei yksin. Aikuisenkaan ei kannata mennä yksin uimaan, aina voi käydä vahinko.

Meillä tyttö täyttää kesällä 10v. ja aion olla hänen mukanaan vielä rannalla. Ei minua haittaa siellä istuskella. Voin lukea lehteä tms. sillä välin kun tyttö ui ja yleensä kaverikin mukana. MIelestäni 12v. voisi olla se ikä, että pääsee kaverin kanssa keskenään jo rannalle. Meidän rannalla on hyppyteline ja sen alla yli 4m syvää. Lisäksi keskellä uimakuoppaa on yli 10 m syvää. Tyttö osaa uida, mutta enpä täydellisesti hänen uimataitoihinsa luota.

Ei ollu ilkeää, teillä ei olliu mitää velvollisuutta ottaa sitä mukaan ja kertoa minne menette. Ulvokoot sitte jos olettaa muuta.

Kerroinko nyt jotenkin epäselvästi :D
Me EI otettu häntä mukaan me ei kerrottu milloin menemme uimaan mutta kun hän kyttäsi ja näki milloin kävelimme tuosta hänen ohitseen uimarenkaat tai kassit mukana.
Hän jopa tuli sinne rantaan pyörällä perässä jos satuimme menemään omalla autolla, joten pakko oli se kesä käydä ihan muilla rannoilla,
onneksi niistä ei meilläpäin ole pulaa ;) mutta harmiksi taloudessamme vain yksi auto.

No eipä tuo onneksi enää ole harmina kun luojan kiitos muuttivat toisaalle :D Ja on nyt toisia ilahduttamassa olemuksellaan :D :D

Mutta eiköhän tämä aihe ole koluttu läpi ;)
Ja kyse oli siis siitä minkä ikäisen lapsen päästäisit uimaan ilman aikuista ja aika samoilla linjoilla monien kanssa että ehkäpä siinä 12-13 vanhana :)

minäki ymmärsin sen että naapurin lähes uimataidottomat pääsivät uimarannalle vain siksi koka poikani olivat taitavia uimareita, ja siksi oli pakko lähteä vahtimaan, ite olen niin huono kuitenkin uimaan että opetin lapseni jo 2-3 v uimaan

Yhteistyössä