Pin miten sinä jaksat tuota joka yö?

• Viestiketjun aloittaja Vauvastasi kyse
  • Ensimmäinen viesti
"wieras"
"Jaksan varmaan paremmin kuin jaksaisin tätä samaa vanhemapana, näin voisin kuvitella. Tottakai tällaisesta silti väsyy nuori kuin nelikymppinenkin, ei kai kukaan voi muuta väittää... Voisin melkein väittää, että olisin himpun verran paremmin jaksanut tätä sillon 20 vuotiaana mitä nyt viisi vuotta myöhemmin. Tai ainakin olen nyt mukavuudenhaluisempi ja aikaisemmin olin vähän (huom siis vähän) joustavampikin, elin enemmän hetkessä ja sopeuduin muutoksiinkin vähän helpommin. Joka iässä kuitenkin puolensa ja ei siitä tarvii varmaan tässä sen enempää jauhaa?"

No pointtihan on siinä että ei kannata kuvitella ja olettaa asioita, joista ei ole mitään tietoa eli just tää jaksamisasia kun ne asiat riippuu ihan ihmisestä. Oletus kun tuppaa olemaan että jonkun tietyn iän ylitettyään ihminen muuttuu automaattisesti vanhaksi, raihnaiseksi ja väsyneeksi. Itse olen jo niin tottunut huonoihin yöuniin että ei enää edes tunnu juurikaan missään.

Mutta toivon että pääset pian nukkumaan makeita ja pitkiä yöunia ja tsemppiä jaksamiseen.

vierass
Voi ei, mä niin tiedän ton tunteen. Meidän esikoinen huusi (lue:karjui) ekat 1v4kk, sitten yhtäkkiä rauhoittui. Meillä oli kyse temperamentista ja ilmeisesti oli myös huono nukkuja ilman sen suurempaa syytä (?) mutta oli kyllä raskasta. Stressasin jo valmiiksi kun nukahti, että koska herää huutamaan eikä siihen yleensä montaa minuuttia mennyt. Saattoi mennä viikkokin ettei päästy edes ulos, aluksi yritin olla "normaalisti" vaikka vauva karjui mutta ne pahat katseet ja selässä valuva hiki vei viimeiset voimat. Ja se, etten jaksanut laittaa edes ruokaa itselleni vaan elin leivällä pääasiassa. Otti aivoon ne "semmosta vauvan kanssa nyt vaan on" ja "kaikki vauvat nukkuu vaunuissa, lähdet vaan lenkille" -kommentit kun kavereiden vauvat nukkui ja söi ja muun ajan möllötteli kattoon tuijotellen ja meidän tenava karjui naama punaisena.

Hurjasti tsemppiä! Toivottavasti pian helpottaa!

Pin
Voi ei, mä niin tiedän ton tunteen. Meidän esikoinen huusi (lue:karjui) ekat 1v4kk, sitten yhtäkkiä rauhoittui. Meillä oli kyse temperamentista ja ilmeisesti oli myös huono nukkuja ilman sen suurempaa syytä (?) mutta oli kyllä raskasta. Stressasin jo valmiiksi kun nukahti, että koska herää huutamaan eikä siihen yleensä montaa minuuttia mennyt. Saattoi mennä viikkokin ettei päästy edes ulos, aluksi yritin olla "normaalisti" vaikka vauva karjui mutta ne pahat katseet ja selässä valuva hiki vei viimeiset voimat. Ja se, etten jaksanut laittaa edes ruokaa itselleni vaan elin leivällä pääasiassa. Otti aivoon ne "semmosta vauvan kanssa nyt vaan on" ja "kaikki vauvat nukkuu vaunuissa, lähdet vaan lenkille" -kommentit kun kavereiden vauvat nukkui ja söi ja muun ajan möllötteli kattoon tuijotellen ja meidän tenava karjui naama punaisena.

Hurjasti tsemppiä! Toivottavasti pian helpottaa!
Varmaan teidänkin vauvalla on ollut jotain mitä ei vaan löydetty. Tai jotenkin uskon, että oikeasti TOSI paljon valvottavilla ja ihan karjuvilla on jokin hätä ja se on sitten ihan tuurista kiinni, jääkö tämä ongelma kiikkiin kun selvitellään ja testaillaan erilaisia konsteja. Juuri näitä vatsavaivoja ja "allergioita" jotka menevät pienillä ohi. Varmaan kauhea elämä noilla pienillä, kun kukaan ei osaa auttaa kun eivät osaa oikein kertoa, että tähän ja tällä tavalla sattuu.

Rukoilen, että meilläkin yhtäkkiä itsekseen loppuu, en enää jaksa uskoa, että mitään selkeää yhtäkkiä löytyy ja bling ongelma on ohi. Soija- ja maitoallergia löytyi ja selvästi refluksiaa johon ei lääkkeet auta ja ehkä sitten vielä noiden lisäksi jotain. Ihotestillä kaikki mahdollinen jo testailtu, mutta siinähän ei välttämättä suolistoperäiset edes näy. Nivelet jne niksauteltu, hierottu, sängyn asentoa ja sijaintia muuteltu jos joskus harvoin omassa sängyssä on nukkunut ja no... about seisottu päällä.

Vauvalla ei myöskään ole nälkä, kylmä, kuuma tai hampaita tulossa (heh heh).

kohtalontoveri
Tai ei kai tuo enää ole vauvaiässäkään, puhun aina vaan vauvasta tai välillä pienestäkin vauvasta.
Minkä ikäinen sun vauva siis on? Mulla itselläkin oli vauva, joka ei millään nukkunut. Olin ihan rikki noin 2v ajan, kun en saanut nukkua. Mitää syytä ei löytynyt. Nykyään lapsi kyllä nukkuu, mutta on tosi ajan tosi villi eikä pysy yhtään paikallaan. Luulen,että tällä käytöksellä oli ehkä jotain yhteyttää tuohon nukkumisvaivaan.

Mitkä 3 syytä teillä on nyt havaittu ongelmaan?

Pin
Minkä ikäinen sun vauva siis on? Mulla itselläkin oli vauva, joka ei millään nukkunut. Olin ihan rikki noin 2v ajan, kun en saanut nukkua. Mitää syytä ei löytynyt. Nykyään lapsi kyllä nukkuu, mutta on tosi ajan tosi villi eikä pysy yhtään paikallaan. Luulen,että tällä käytöksellä oli ehkä jotain yhteyttää tuohon nukkumisvaivaan.

Mitkä 3 syytä teillä on nyt havaittu ongelmaan?
1v ja pari kuukautta päälle. Refluksiaa on sekä soija- ja maitoallergia. Kahta lääkettä kokeiltu ensimmäiseen ja tietenkin soijat ja maidot poistettu ruokavaliosta. Lopetin imetyksen ja nyt lapsi juo kauramaitoa. Pitäisi siedättää pikkuhiljaa, mutta en ole tähän vielä ryhtynyt kun muutenkin tarpeeksi hankalaa, pelottaa, että tuo sitten pahenee. Pullostakin juo edelleen "maitonsa", kun en jaksa mitään "ylimääräistä" tähän, joten ihan sama...

viaras
Varmaan teidänkin vauvalla on ollut jotain mitä ei vaan löydetty. Tai jotenkin uskon, että oikeasti TOSI paljon valvottavilla ja ihan karjuvilla on jokin hätä ja se on sitten ihan tuurista kiinni, jääkö tämä ongelma kiikkiin kun selvitellään ja testaillaan erilaisia konsteja. Juuri näitä vatsavaivoja ja "allergioita" jotka menevät pienillä ohi. Varmaan kauhea elämä noilla pienillä, kun kukaan ei osaa auttaa kun eivät osaa oikein kertoa, että tähän ja tällä tavalla sattuu.

Rukoilen, että meilläkin yhtäkkiä itsekseen loppuu, en enää jaksa uskoa, että mitään selkeää yhtäkkiä löytyy ja bling ongelma on ohi. Soija- ja maitoallergia löytyi ja selvästi refluksiaa johon ei lääkkeet auta ja ehkä sitten vielä noiden lisäksi jotain. Ihotestillä kaikki mahdollinen jo testailtu, mutta siinähän ei välttämättä suolistoperäiset edes näy. Nivelet jne niksauteltu, hierottu, sängyn asentoa ja sijaintia muuteltu jos joskus harvoin omassa sängyssä on nukkunut ja no... about seisottu päällä.

Vauvalla ei myöskään ole nälkä, kylmä, kuuma tai hampaita tulossa (heh heh).
Onko kokeiltu hermoratahierontaa?

cvb
Allergiasta: Onko ruokavaliosta kaikki allergisoivat varmasti pois? Mulla on ollut parillakin kaverilla lapsi, joka on reilun vuoden ikäisenä voinut syödä vain Neocatea + paria kolmea ruoka-ainetta. Onko lääkärin kanssa ollut puhetta, jos voisitte etsiä sopivan korvikkeen, josta lapsi saisi kaiken tarvitsemansa ja voisitte karsia kaikki muut ruoat pois ruokavaliosta (tai ainakin kaikki, joista ei ole täyttä varmuutta sopimisesat) ja testata sitten yksi kerrallaan, jotta selviää mikä sopii.

Refluksi: Mitä lääkkeitä olette kokeilleet? Gaviscon on kai yleisin ekana kokeiltu, mutta tuttavapiirin kokemuksella suurimmalle osalle se ei auta/riitä. Nexium on jo parempi, mutta sekään ei ole pahimpiin tapauksiin tehonnut. Prepulsid vaati erikoisluvana ja jotain lääkärin tarkempia seurantoja ja tutkimuksia, mutta tehosi tapauksessa, jossa muut eivät tehonneet. Nyt tosin löysin tiedon, että sen valmistus olisi lopetettu. Mutta kysy silti olisiko jotain muita lääkkeitä kuin kokeilemanne.

Haleja ja jaksamista joka tapauksessa!

"hmh"
Omista lapsista kumpikaan ei ole ollut "hyviä nukkujia" mutta kuopus huusi yöt läpeensä ensimmäisen vuoden.. Siinä nukuttiin istuallaan keinutuolissa noin minuutin pätkissä... Onkohan ne hormonit vai mikä lie auttaa että siitä kumminkin hengissä ja suht järjissään selvisi. Syynä meillä huutoihin oli korvatulehdukset ja todennäköisesti jokin ruoansulatuksellinen ongelma mistä ei ehditty päästä jyvälle. Ja se huuto oli kovaa, sydäntäsärkevää kipuhuutoa. Nyt muksut on 5 ja 6, ja vieläkin kokonaan nukutut yöt on harvinaista herkkua! Isosti tsemppiä Pinille, toivottavasti ongelmat lähtevät selviämään ja yöt rauhoittuvat :) ...ei varmaan yhtään lohduta, mutta yli vuosi teillä on jo takana, kohta väkisinkin alkaa helpottaa!

Pin
Allergiasta: Onko ruokavaliosta kaikki allergisoivat varmasti pois? Mulla on ollut parillakin kaverilla lapsi, joka on reilun vuoden ikäisenä voinut syödä vain Neocatea + paria kolmea ruoka-ainetta. Onko lääkärin kanssa ollut puhetta, jos voisitte etsiä sopivan korvikkeen, josta lapsi saisi kaiken tarvitsemansa ja voisitte karsia kaikki muut ruoat pois ruokavaliosta (tai ainakin kaikki, joista ei ole täyttä varmuutta sopimisesat) ja testata sitten yksi kerrallaan, jotta selviää mikä sopii.

Refluksi: Mitä lääkkeitä olette kokeilleet? Gaviscon on kai yleisin ekana kokeiltu, mutta tuttavapiirin kokemuksella suurimmalle osalle se ei auta/riitä. Nexium on jo parempi, mutta sekään ei ole pahimpiin tapauksiin tehonnut. Prepulsid vaati erikoisluvana ja jotain lääkärin tarkempia seurantoja ja tutkimuksia, mutta tehosi tapauksessa, jossa muut eivät tehonneet. Nyt tosin löysin tiedon, että sen valmistus olisi lopetettu. Mutta kysy silti olisiko jotain muita lääkkeitä kuin kokeilemanne.

Haleja ja jaksamista joka tapauksessa!
Tuota gavisconia tosiaan ekana kokeiltiin ja sen jälkeen aloitettiin noin viikko sitten nexium, ei tunnu hirveästi vaikuttavan. Tai ehkä aavistuksen helpommin yhden kerran yössä nukahtaa uudelleen jos nyt ihan kaivetaan ja kuvitellaan.

Olemme mm noita asioita miettimässä seuraavalla lääkärikäynnillä ja kiitos sinulle, jokainen kommentti joka tarkoitettu tsemppausmielessä, lämmittää oikeasti. :)

Pin
[QUOTE="hmh";29918244]Omista lapsista kumpikaan ei ole ollut "hyviä nukkujia" mutta kuopus huusi yöt läpeensä ensimmäisen vuoden.. Siinä nukuttiin istuallaan keinutuolissa noin minuutin pätkissä... Onkohan ne hormonit vai mikä lie auttaa että siitä kumminkin hengissä ja suht järjissään selvisi. Syynä meillä huutoihin oli korvatulehdukset ja todennäköisesti jokin ruoansulatuksellinen ongelma mistä ei ehditty päästä jyvälle. Ja se huuto oli kovaa, sydäntäsärkevää kipuhuutoa. Nyt muksut on 5 ja 6, ja vieläkin kokonaan nukutut yöt on harvinaista herkkua! Isosti tsemppiä Pinille, toivottavasti ongelmat lähtevät selviämään ja yöt rauhoittuvat :) ...ei varmaan yhtään lohduta, mutta yli vuosi teillä on jo takana, kohta väkisinkin alkaa helpottaa![/QUOTE]

Lohduttaudun aina ajatuksella, että ainakin yleensä tässä vaiheessa ollaan jo voiton puolella. Ja no...ainakaan teininä en saa tuota ylös sängystä, joten jossain tässä välissä on tultava aika, kun se loppuu.
Kiva myös tietää, että lasten kanssa tuskin koskaan enää tulee olemaan yhtä kamalaa vuotta kun on ollut ellei nyt jotain aivan hirveää tapahdu, joku sairastuu hyvin vakavasti tai noista tulee teininä narkkarimurhaajia. Oletan, että nämä ovat aika pieni todennäköisyys...:whistle:

Pin
[QUOTE="niin";29918263]Miten viime yö pin meni? saitko monta tuntia nukuttua?[/QUOTE]

Yö meni oikeastaan ihan hyvin MUN unen kannalta, koska varhain aamulla mies vei lapsen pois ja nukuin pitkään. Eli nyt virkeänä ja huomenna aamulla saan myös nukkua, koska mulla on maanantaina ja keskiviikkona kokeet. Seuraavana viikonloppuna mies nukkuu aamulla sitten ja tietty viikonloppuisin helpompi päikkäreillä kuitata univelkoja. Lapsen kannalta ihan sitä samaa.

hyhaho
Voisiko olla neurologista? En ole mikään asiantuntija, mutta erään toisen jutun kautta vain oma-aloitteisen kiinnostunut asperger/as -henkilöistä. Osalla on ollut selvä yhteys vauvaiän hervottoman, loppumattoman itkun kanssa. Saattaa johtua esim. aistiyliherkkyyksistä.

Onko muuten kehittynyt normaalisti? Ja kamalasti voimia, olet kestänyt jo paljon, vahva nainen :)

Ja ps. mäkin vittuilen oikealle ja vasemmalle, mutta on kyllä oman elämänsä jakojäännöksiä tällaiset jotka tulee lyötyä ihmistä lyömään. Rupusakkia. Hävettää.

Pin
Voisiko olla neurologista? En ole mikään asiantuntija, mutta erään toisen jutun kautta vain oma-aloitteisen kiinnostunut asperger/as -henkilöistä. Osalla on ollut selvä yhteys vauvaiän hervottoman, loppumattoman itkun kanssa. Saattaa johtua esim. aistiyliherkkyyksistä.

Onko muuten kehittynyt normaalisti? Ja kamalasti voimia, olet kestänyt jo paljon, vahva nainen :)

Ja ps. mäkin vittuilen oikealle ja vasemmalle, mutta on kyllä oman elämänsä jakojäännöksiä tällaiset jotka tulee lyötyä ihmistä lyömään. Rupusakkia. Hävettää.
Joku aikaisemminkin väläytti tuota mahdollisuutta, mutta kuulostaa niin pahalta että olen sivuuttanut koko ajatuksen enkä haluaisi uskoa niin... Kehittynyt on normaalisti ja suurimman osan asioista on tehnyt ikäistään aikaisemmin ja joitain asioista huomattavasti aikaisemmin, kuten ryömiminen. Keskimääräistä hiukan lyhyempi ja laihempi, mutta sitäkin vain tosi vähän. Ei siis mitään merkittävää.

"vierailija"
"Pin" ei vaikuta kovin fiksulta muutenkaan - saati sitten väsyneenä. Mitä muuta voi olla, jos mummokin on osallistunut 'Miss Isoäiti' (tjn) -kisaan :LOL:

Kunnon junttimeininkiä!

Pin
Kohta onneksi lapsi osaa puhua ja kertoa syyn. Sa voisit jo opettaa sanat pipi ja sattuu, et voisit yrittaa sit kysya miks itkee.
Joo osaa vasta neljä sanaa, mutta siitähän se lähtee. Otin juuri videota siitä millä raivolla tuo herää useimmiten öisin, ajattelin näyttää jos lääkäri kysyy miten lapsi herää. Oli siinä jo rauhoittunut vähän, kun en saanut pidettyä kameraa samalla kun raivoaminen oli niin suurta ja löi päätään lattiaan ja seiniin jos en pitänyt kunnolla kiinni/estänyt satuttamasta itseään. Mutta kai tuoki kelpaa... Eipähän tarvitse kaikkea yrittää selittää.

Pin
[QUOTE="vierailija";29918447]"Pin" ei vaikuta kovin fiksulta muutenkaan - saati sitten väsyneenä. Mitä muuta voi olla, jos mummokin on osallistunut 'Miss Isoäiti' (tjn) -kisaan :LOL:

Kunnon junttimeininkiä![/QUOTE]

Joo äitini voitti sen, sekö ärsyttää? No kannattaisi varmaan häneen kohdistaa ärsyyntymisesi, ei ollut mun ansiota. Vai se, että olen sinua älykkäämpi ja empaattisempi?

fiiru
Voimia toivotan paljon paljon!!

Saanko kysyä hölmön kysymyksen tälleen vakavan asian äärellä:

Sattumalta kävin blogissasi pitkästä aikaa ja huomasin synttärikuvista maissinaksu(?) pahvitörpöt. Mistä olet ne ostanut? Nim. juhlia pian täytyisi järjestää. ????

Pin
Voimia toivotan paljon paljon!!

Saanko kysyä hölmön kysymyksen tälleen vakavan asian äärellä:

Sattumalta kävin blogissasi pitkästä aikaa ja huomasin synttärikuvista maissinaksu(?) pahvitörpöt. Mistä olet ne ostanut? Nim. juhlia pian täytyisi järjestää. ????
Juu tietenkin, eli ostettu Tigerista. Sieltä saa kaikkea ihanaa synttärikamaa, isommalle lapselle ostin juuri toisella väriteemalla kun pian tulee synttärit. :)

Yhteistyössä