Minut irtisanottiin raskausteni takia.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Se on kyllä typerää, ettei raskaana olevaa naista saa irtisanoa
Totta. Se on yksi niistä asioista jotka käytännössä useissa tapauksissa tappavat pienyrittäjyyden ja suurempien yritysten tapauksissa heikentävät kansainvälistä kilpailukykyä aivan käsittämättömän paljon tässä maassa.

Naiset käyttävät häikäilemättömästi hyväksi sinänsä hyvää perusturvaa ja tehtailevat lapsia koska siitä on tullut jopa taloudellisesti kannattava bisnes joka mahdollistaa kotona kattoon räkimisen vuosikaudet samalla kun työnantaja, yhteiskunta ja usein myös mies kustantavat naiselle mukavan ja etenkin helpon elämisen. Elämä on helppoa kun omasta haarovälistä maxisloggien alta löytyy sekä pankki että irtisanomissuoja.

[QUOTE="...";29851625]Miten sinun kohdallasi toteutuu tämä pitkään töissä olo? Törkeää edes hakea työtä, jossa heti kättelyssä sanotaan, että haetaan pitkäksi aikaa ihmisiä töihin ja kokoajan on itse tietoinen, ettei tule olemaan edes vuotta töissä.[/QUOTE]

Edelleenkään mä en suunnitellut tätä raskautta. Ja en ollut raskaana kun töihin pääsin!

[QUOTE="aapee";29851689]Edelleenkään mä en suunnitellut tätä raskautta. Ja en ollut raskaana kun töihin pääsin![/QUOTE]

Edelleenkin, miten sinun kohdallasi toteutuu tämä pitkään töissä olo?

[QUOTE="aapee";29851695]Voi vittu millasta paskaa saan vielä täältä päälleni!! Suurin osa vielä itsekkin äitejä. No ei se mitään. Mä tiedän oikeuteni ja mä aijon tän asian viedä eteenpäin.[/QUOTE]

Jaa, no jotkut osaavat ajatella asiaa myös jonkun muun kuin itsensä kannalta. Pomon kantilta katsottuna teit todella kusisen tempun.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
[QUOTE="...";29851721]Edelleenkin, miten sinun kohdallasi toteutuu tämä pitkään töissä olo?[/QUOTE]

Mä olisin ollut töissä niin pitkään kun olisin pystynyt. Ja tottakai palannut töihin äitiysloman päätyttyä ja voinut olla töissä monia vuosia.

[QUOTE="aapee";29851732]Mä olisin ollut töissä niin pitkään kun olisin pystynyt. Ja tottakai palannut töihin äitiysloman päätyttyä ja voinut olla töissä monia vuosia.[/QUOTE]

Kunnes tulet uudestaan "vahingossa" raskaaksi? Etkö osaa käyttää ehkäisyä?

Minulla on kyllä sympatiat tässä asiassa pomon puolella. Tulee kalliiksi pitää ap:n kaltaisia ihmisiä töissä. Tämä on se ihmistyyppi, joka tulee äitiyslomalta töihin takaisin jo valmiiksi uudestaan raskaana (tottakai oltua kotona vuosikaudet siinä välissä).

[QUOTE="Jaa";29851726]Jaa, no jotkut osaavat ajatella asiaa myös jonkun muun kuin itsensä kannalta. Pomon kantilta katsottuna teit todella kusisen tempun.[/QUOTE]

No kenen perää se täällä liikkuttaa? Ja tuskin olen ainut nainen kenelle käynyt näin.

Ymmärrän hyvin että ap haluaa turvata toimeentulonsa. Silti joskus yrittäjälle koituva lasku voi olla kohtuuton, varsinkin pienyrittäjälle. Meidän firmassa tällä hetkellä tuntitöissä nuori nainen mutta minun vaatimuksestani vuokratyöfirmasta. Halvemmaksi vrt tunti/tunti tulisi ottaa suoraan työsuhteeseen mutta jos nainen alkaa saikuttaa tai vielä pahempaa jäisi äitiyslomalle niin olisi tosi huono homma.

No täällä kirjottaminen mun osalta jää nyt tähän. Onneksi tiedän miten asiat on ja tiedän että LAKI on mun puolella vaikka te ette olekkaan. Osaan käyttää ehkäisyä, kiitos huolenpidosta, mutta onko kukaan koskaan kuullut että sellainenkin voi pettää? Mutta kiitos vaan tästä "tuesta". Toivottavasti teille käy joskus samoin.

Ihan järkyttäviä tekstejä täällä. On tottakai ikävää yrittäjälle kun uusi työntekijä jää lomalle (tulee kalliiksi) mutta se TUSKIN ON AP:n vika vaan tän järjestelmän. On aivan naurettavaa että firma joutuu maksamaan äitiyslomalle jäävälle, se lasku pitäisi mennä ihan muualta (vaikka sitten molempien vanhempien firmoista tai ylipäätään verorahoista) tossa ei oo niinkun yhtään mitään järkeä.

Kyllä lasten saaminen on hiukan tärkeämpi juttu kun jokin työpaikka, ihan tosi, haloo!!!

Ihan järkyttäviä tekstejä täällä. On tottakai ikävää yrittäjälle kun uusi työntekijä jää lomalle (tulee kalliiksi) mutta se TUSKIN ON AP:n vika vaan tän järjestelmän. On aivan naurettavaa että firma joutuu maksamaan äitiyslomalle jäävälle, se lasku pitäisi mennä ihan muualta (vaikka sitten molempien vanhempien firmoista tai ylipäätään verorahoista) tossa ei oo niinkun yhtään mitään järkeä.

Kyllä lasten saaminen on hiukan tärkeämpi juttu kun jokin työpaikka, ihan tosi, haloo!!!

Sossun luukulta päivää :D

Jos olet vielä koeajalla ja työsuhteesi on purettu asiattomasti, niin ehdottomasti ota yhteys omaan liittoosi asian selvittämiseksi. Sitä kautta tilanne selviää parhaiten. Huomaathan kuitenkin, että koeaika turvaa myös työnantajan oikeudet eli nämä tilanteet eivät ole niin selkeitä kuin kuvitellaan. Toivottavasti raskaus tuo iloa elämääsi. Onnea odotukselle.

Raskaus ei ole mikään este irtisanoa, mutta irtisanomissyy ei saa olla raskaus. Mielestäni vauhkoaminen siitä, että kuinka nainen on kallis, koska tulee raskaaksi on hieman höhlää. Minkäs teet? Ei elämää voi suunnitella. Jos nykypäivänä tulee vastaan sopiva työpaikka ja sen vielä sattuu saamaan, ei siinä mielestäni pidä miettiä omaa elämäänsä pidemmälle. Laki on laki ja mielestäni en ole velvollinen murehtimaan työnantajan mahdollisia menoeriä jos vaikka sattuisin tulemaan raskaaksi.

Mutta ehkä mahdollisen lakimuutoksen jälkeen kaikki raskaudesta koituvat kustannukset tasataan sekä äidin että isän työnantajille. Sitten ei kenenkään tarvitse valittaa naisten kalleutta. :)

• Tykkää
Reactions: baby-mama
[QUOTE="niinpä";29851655]Totta. Se on yksi niistä asioista jotka käytännössä useissa tapauksissa tappavat pienyrittäjyyden ja suurempien yritysten tapauksissa heikentävät kansainvälistä kilpailukykyä aivan käsittämättömän paljon tässä maassa.

Naiset käyttävät häikäilemättömästi hyväksi sinänsä hyvää perusturvaa ja tehtailevat lapsia koska siitä on tullut jopa taloudellisesti kannattava bisnes joka mahdollistaa kotona kattoon räkimisen vuosikaudet samalla kun työnantaja, yhteiskunta ja usein myös mies kustantavat naiselle mukavan ja etenkin helpon elämisen. Elämä on helppoa kun omasta haarovälistä maxisloggien alta löytyy sekä pankki että irtisanomissuoja.[/QUOTE]

Voi luoja miten katkeraa tekstiä. Onneksi maailma ei pyöri tällaisten tampioiden ehdoilla.

Suurin osa naisista raskautuu elinaikanaan vähintään kerran, se on oletettavaa ja ihan luonnollinen asia (näin niin kuin biologiselta kantilta). Ja siitä sitten syyllistetään että naiset haluavtkin vain "räkiä vuosikaudet kattoon helpon elämän perässä" :D Voi elämän kevät... Missä harhaisessa todellisuudessa täällä oikein eletään??

En minä nyt ymmärrä miten ap:n äitiysvapaa tulee työnantajalle kalliimmaksi nyt kun esimerkiksi muutaman vuoden päästä. Voisiko joku selittää, kun sekin tuntuu taas olevan jokin itsestäänselvyys?

[QUOTE="vieraana";29851786]Raskaus ei ole mikään este irtisanoa, mutta irtisanomissyy ei saa olla raskaus. Mielestäni vauhkoaminen siitä, että kuinka nainen on kallis, koska tulee raskaaksi on hieman höhlää. Minkäs teet? Ei elämää voi suunnitella. Jos nykypäivänä tulee vastaan sopiva työpaikka ja sen vielä sattuu saamaan, ei siinä mielestäni pidä miettiä omaa elämäänsä pidemmälle. Laki on laki ja mielestäni en ole velvollinen murehtimaan työnantajan mahdollisia menoeriä jos vaikka sattuisin tulemaan raskaaksi.

Mutta ehkä mahdollisen lakimuutoksen jälkeen kaikki raskaudesta koituvat kustannukset tasataan sekä äidin että isän työnantajille. Sitten ei kenenkään tarvitse valittaa naisten kalleutta. :)[/QUOTE]

Peesi tälle. Itseäni ei vähempää voisi kiinnostaa työnantajan lakisääteiset menoerät jos satun elämäni aikana raskautumaan. Yleensä sitä juuri raskaudutaankin työikäisenä, sattuneesta syystä. Pitäisi vissiin sinkkuna elellä koko elämänsä, että ei yhtiön varannot kärsi?

[QUOTE="vieraana";29851786]Raskaus ei ole mikään este irtisanoa, mutta irtisanomissyy ei saa olla raskaus. Mielestäni vauhkoaminen siitä, että kuinka nainen on kallis, koska tulee raskaaksi on hieman höhlää. Minkäs teet? Ei elämää voi suunnitella. Jos nykypäivänä tulee vastaan sopiva työpaikka ja sen vielä sattuu saamaan, ei siinä mielestäni pidä miettiä omaa elämäänsä pidemmälle. Laki on laki ja mielestäni en ole velvollinen murehtimaan työnantajan mahdollisia menoeriä jos vaikka sattuisin tulemaan raskaaksi.

Mutta ehkä mahdollisen lakimuutoksen jälkeen kaikki raskaudesta koituvat kustannukset tasataan sekä äidin että isän työnantajille. Sitten ei kenenkään tarvitse valittaa naisten kalleutta. :)[/QUOTE]

Mutta tuo menojen tasaaminen onnistuisi vain naimisissa olevilla pareilla, tai sitten jälkikäteen kun isyys on tunnustettu. Ja kuka maksaisi sitten puolet, jos isä ei olekaan tiedossa tai isällä ei ole töitä.

[QUOTE="Jaa";29851726]Jaa, no jotkut osaavat ajatella asiaa myös jonkun muun kuin itsensä kannalta. Pomon kantilta katsottuna teit todella kusisen tempun.[/QUOTE]

Miksi pitäisi ajatella asiaa jonkun muun kuin itsensä kannalta? Ei se pomo ajattele työntekijäänsä silloin kun antaa potkut yt:ssä tai sulkee toimipisteen. Ei se pomo ajattele kuin itseään kovan paikan tullen. Eikä moni muukaan tässä maailmassa tee päätöksiä sillä perusteella mikä olisi parasta jonkun toisen kannalta. Jos se pomo saisi päättää varmaan syrjintä olisi ihan laillista.

Ihan se oma napa on tärkein loppupeleissä eikä yhtään haittaa sanoa näin edes ääneen.

Hankala tilanne, mutta jos työnjohto on osannut perustella asiansa ja pystyy näyttämään toteen ettet ole kykenevä työhösi (olethan vasta koeajalla), niin mahdollisuutesi ovat aika heikot. Ja jos raskauttasi ei ole mainittu irtisanomisen syynä, niin uskotko että jos sinä puhut raskaudesta ja työnantaja osaamattomuudestasi, syntyisi hyvä lopputulos? Kyllä työnantajasi käyttää juristia siinä kuin sinäkin ja pystyy kiertämään raskautesi täysin. Liittosi juristikaan ei lähde lainvoimaisia asioita vastaan tappelemaan, eikä pelkät työpaikkasii käytäväpuheet riitä vakuudeksi sinun aavistuksellesi.

On ikävää, että rehellisyytesi kääntyi sinua vastaan, mutta toisaalta minä en myöskään pitäisi raskaana olevaa naista koeaikaa pitempää palveluksessani. Olen muutenkin hepulissa jo siinä, että pienet lapset pitävät äidit pois töistä milloin minkäkin syyn vuoksi ja yksikään ei tule sanomaan minulle kiitos, että olet niin kiva pomo kun jaksat joustaa lastemme vuoksi. Kaikkea pidetään niin itsestään selvänä.

netistä;Työsopimuksen osapuolilla ei ole oikeutta purkaa työsopimusta koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisin perustein. Epäasiallisena syynä on pidetty mm. aiheettomia sairausepäilyjä tai raskautta. Työntekijän puolelta epäasiallisena perusteena on pidetty työsopimuksen purkamista pelkästään sillä perusteella, että työntekijä sai uuden työnantajan palveluksesta sovittua paremman vastikkeen.

Sallittu työsopimuksen purkamisen syy koeaikana on esimerkiksi työntekijän henkilöön tai hänen työsuoritukseensa liittyvä sellainen syy, jonka vuoksi työntekijän työsuoritus ei vastaa työnantajan sille oikeutetusti asettamia edellytyksiä.

Ei fiksu työantaja vetoakaan työsuhteen purkamista raskauteen vaan kiertää asian ja keksii jonkun muun syyn. Menee syrjinnän puolelle muuten

Törkeitä viestejä, pidä ap puolesi, sinä olet nimenomaan toiminut oikein kun kerroit raskaudestasi.
Lapsetonkin voi sairastua tai joutua olemaan töistä pois sairaan omaisen takia. Ei se mitään takaa ettei ole lastenhankintaiässä tai on vapaaehtoisesti lapseton.

Ja mitä nuoren naisen joka on perustamassa perhettä sitten pitäisi tehdä? Jäädä kotiin makaamaan? eipä sitäkään hyvällä katsota.

Ja usein ne raskaudet ei ala siten miten toivoo, ei sitä vauvaa voi vaan tilata. Täällä ollaan yritetty vuosi ja vuoden päästä mua kutsuu työt. Jos raskaudun vasta töihin palattuani niin sille ei mitään voi, yritetty ollaan siinä vaiheessa kuitenkin jo 2 vuotta. Ja pakkohan mun niitä töitä on hakea, viimeistän sitten kun oikeus hoitovapaaseen loppuu. Enkä aio raskausaikeista tai alkaneesta raskaudesta haastattelussa kertoa, koska olen jo kerran aiemmin kokenut sen asian johdosta törkeää syrjintää, vaikka kyseessä ei edes ollut vakipaikat. Että oisko kuitenkin vikaa myös siellä toissapuolen.

Yhteistyössä