Taas on pilvin pimein lapsia ilmoitettu kesäksi päivystävään päiväkotiin :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jotenkin niin väsyttää tämä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jotenkin niin väsyttää tämä

Vieras
Perheet eivät vietä yhteisiä lomia vaan lapset kyörätään kesäksi päivystykseen säilöön. Vanhemmat pitävät lomansa sitten syksyllä, mutta eihän niitä lapsia voi silloin pitää kotona kun kaikki kaverit ovat päiväkodissa! Eli lapset eivät saa lomaa kesällä eivätkä syksyllä.

Suuri osa meistä henkilökunnasta joutuu viettämään heinäkuun päivystyksessä, eli meidän lomamme venyvät pitkälle syksyyn. Siinä sitten vanhemmat ihmettelevät kaikenkarvaisia sijaisia ja sitä, miksi ei ole toimintaa kauden alusta. No, ei ole koska olemme viettäneet kesämme töitä tehden. :(

No voi voi kun pitää olla töissä, itse olen töissä sairaalassa ja olen heinäkuut töissä sekä joulut ja juhannukset. Nyyh, ammatinvalintakysymys. Eihän se vanhempien vika ole että töissä oot, olisit tyytyväinen että on töitä monella ei ole sitäkään.

Kaikki ei saa sitä lomaa kesään, me ollaan kyllä onnistuttu järkkäämään niin ettei lapset joudu päivystyspäiväkotiin vaikka toisen tai molempien vanhempien lomat on osuneet syksyyn. Tietty on pidetty lapsilla toinen loma sitten syksystä kun on itse lomailtu.

Mun tuttavapiiristä miltei kaikki kyllä yrittää saada lomansa kesään, mutta jos ei onnistu niin sitten lapset lomailee samaan aikaan kuin vanhemmat. Poikkeuksen tossa yrityksessä tekee pari perhettä joissa toinen vanhemmista on kotoisin jostain kaukaa. Silloin ovat vanhemmat mielummin kesän töissä ja ottavat pitkän loman talvesta jolloin lentävät koko perhe sukuloimaan. Kenenkään lapset eivät ole ympärivuotta päiväkodissa ilman lomaa jos ei ole pakko. Pakko on ollut totaaliyksinhuoltaja-opiskelijalla joka oli kesän töissä.

Jep, niin on mutta sehän ei ole meidän päiväkodin työntekijöiden ongelma. Perheet tekee niin kuin tekee, mutta eipä se meidän murehdittava asia ole :). Minä olen päiväkodissa töissä, koska tykkään ja haluan työskennellä lasten parissa. Välillä puistattaa katsoa joidenkin perheiden menoa ja touhua, kuinka lapset tuodaan sairaana hoitoon, ollaan itse lomalla ja lapset hoidossa jne.. tätä listaahan voisi jatkaa loputtomiin. Mutta niin kuin alussa kirjoitin, me päiväkodin työntekijäthän ei olla päikyssä töissä sen takia, että mietitään vanhempien valintoja..

Voi voi, meillä ainakin kiertää lomat eli toukokuun puolivälistä syyskuun puoliväliin ja kuukauden pätkät, jos viimevuonna olin viimeisessä vuorossa eli elokuu-syyskuu niin nyt se napsahtaa toukokuun puoliväli-kesäkuun puoliväli eli kahtena vuotena peräkkäin lapseni ovat kesän hoidossa. Yrittäjämiehellä ei ole lomia.

Jos teitä päivähoitotätit noin paljon vaivaa se kun lapset on hoidossa paljon niin koittakaapa valittaa eduskuntaan ja hallitukselle että miksi ovat luoneet Suomeen yhteiskunnan jossa sekä mies että nainen joutuu käymään töissä että perhe pärjää.

Onhan noita kulttuureja pilvin pimein joissa nainen saa jäädä kotiin hoitamaan lapsia ja kotia, olisittepa tekin sitten työttöminä. Itse tekisin niin todella mielelläni, mutta sitten asuisimme koko elämämme vuokralla ja laskettaisiin rahoja minne päästään. Ei olisi jättää lapsille yhtään mitään. Onko se sekään sit oikein.

Ihme narinaa. Ei kaikki voi lomailla samaan aikaan. Useammassa paikassa on lomaaika touko-syyskuu ja lomat menevät sen mukaan miten on viime vuonna pitänyt,niin samaan aikaan ei voi lomailla seuraavana vuonna.

Pääsääntönä pitäisi tosiaan olla, että ei tuoda päivystyshoitoon ilman hyvää syytä mutta siitähän monet vanhemmat viis veisaa. Ei vaan välitetä lapsesta. Meilläpäin onneksi saa alennuksen kesäkuukausilta jollei vie lastaan hoitoon - ja silloin jo kummasti vanhemmat pystyvätkin ottamaan lomaa! Eli: kun on motivaatio (raha on riittävä motivaatio, mutta lapsen etu ei riitä) niin keinoja kummasti löyty!

No kerropa mihin mä sen lapsen hoitoon laitan siksi aikaa kun ollaan töissä?

Mies ei saa kesällä lomaa (sesonki työ) ja meillä pitää jakaa 20 ihmisen kanssa lomat. Kukaan ei saa pitää kk lomaa ja ne jotka saivat viime kesänä olla heinäkuun (kun päiväkodit ovat kiinni) niin joutuvat tänä kesänä pitää syksyllä tai alkukesästä lomansa. Jotta toiset saavat nyt pitää sen heinäkuun.

Niin että jätänkö tuon 3 vee yksin kotiin koska päiväkodin tätiä käy lapsi sääliksi???Ja että te tädit saisitte pitää lomanne etteivät ne veny syksyyn??

Aika pöyristyttävää tekstiä päiväkodin hoitajalta. Arvostukseni teitä kohtaan laski aika alas tällä hetkellä.

Olisin helvetin mielelläni koko kesän lomalla lapsen kanssa jos se vaan olisi mahdollista.

ja tosiaan, aika monella vanhemmalla on aika haasteellista tänä päivänä järkätä lomia, samoin minulla itsellä, vaikka päiväkodissa työskentelen.. Tuskimpa niistä vanhemmistakaan on mukava tuoda lapsia outoon päiväkotiin, jossa ei välttämättä yhtään tuttua aikuista? mutta pakkohan se on.. vai pitäisikö niiden jättää lapset kotiin yksin? En oikein tajua miksi pitää tämmöisiä alotuksia edes tehdä..

Millanenkohan Suomi olisi, jos kukaan ei saisi olla enää heinäkuussa töissä, koska varahoito. Kaupat olis kiinni, lomakohteet olis kiinni, toimistot nyt jo onkin pitkälti heinäkuun kiinni, ei sairaalahoitoa, ei vettä, koska vesilaitos kiinni, ei sähköä, ei bensaa... Toki on niitä joilla ei ole lapsia tms., mutta ei voi tosiaan olettaa kaikkien saavan heinäkuussa lomansa. Minä en ainakaan saa koskaan lomaa heinäkuussa, koska se on sesonkikuukausi.

Alkuperäinen kirjoittaja jotenkin niin väsyttää tämä;29849964:
Perheet eivät vietä yhteisiä lomia vaan lapset kyörätään kesäksi päivystykseen säilöön. Vanhemmat pitävät lomansa sitten syksyllä,
(

no siehän se tämän tarinan mulkku olet. juuri tuollainen, joka kehtaa käydä töissä kesällä ja lomailla sitten syksyllä.

kato peiliin!

:D ainoa puolustuksesi lienee, jos olet lapseton.

Mua henk.koht. säälittää ne lapset jotka eivät edes kesällä saa lomaa.
Työn puolesta taas on minulle aivan sama onko lapset hoidossa vai eivät,joudun kuitenkin koko kesän olemaan siellä pk:ssa ja vasta elokuussa lomalla.

Joo-o. Ja viimeks kun tästä asiasta kohuttiin, asia tutkittiin siinä kunnassa jota kohu koski, ja kävi ilmi että yksikään (eli tasan 0) lapsi ei ollut koko vuotta lomatta päiväkodissa. Joskus ne mamman ja isukin lomat vaan ei satu näppärästi juuri heinäkuulle - ja koska meillä on päikky 7 viikkoa kiinni kesällä, lapset joutuu ehkä viikon-kaks menemään päivystykseen. Lomailevat sitten lisää elokuulla, kun oma päiväkoti olisi jo auki. Voi heitä raukkoja.

:hug: - jotenkin soisin sulle kyllä sen kesäisen lomakuukauden, ettei tarvitsisi töissä olla vaikeena ja happamena - sen hoitajan mielenalan kun lapset aistivat aika hyvin.

Toisaalta - aika monessa pk:ssa lomatkin kiertävät aika sujuvasti, miten teillä? Ja monessa paikassa tehdään niin, että päivystävään päiväkotiin kierrätetään henkilökuntaa muistakin (tuolloin kiinniolevista) lähipäiväkodeista juuri sen tähden, että kesälomakuukausien aikana saadaan hyvinkin mahdollistetuksi henkilökunnan lomien pito.

Ja - ei kaikilla vanhemmilla vain natsaa nämä lomat heinäkuun ajaksi saati että nykyaikana kaikilla olisi edes lomaoikeuksiakaan kertynyt täysiksi lomiksi asti. Ihanteellistahan se olisi että koko Suomi seisahtuisi heinäkuun ajaksi, että kaikki pääsisivät pitämään lomiaan :xmas:

Koetahan jaksaa kuitenkin :hug: - monelle perheelle juuri se teijen päivystävä päiväkoti henkilökuntineen on kuitenkin se kultaakin kalliimpi apu kesäarjessakin :).

Lapseni pph pitää lomansa heinäkuussa ja miehen loma on kesäkuussa ( ei saa valita lomaa, vaan ne kiertää muiden työkavereiden kesken) joten päivystävään on mentävä heinäkuussa. Minä vasta valmistuin ammattiin ja teen kesän töitä kun lomia ei ole kertynyt. Jonnekkin se lapsi on laitettava hoitoon. Hyvää kesää sinulle ja koita kestää!! :hug:

Mä olen ilmoittanut lapseni varahoitoonkin, kun mulla ei ole mitään tietoa lomista vielä. Luultavasti pidän suurimman osan lomasta syksyllä ja silloin kyllä lapsetkin ovat lomalla.

[QUOTE="been there";29850067]Mua henk.koht. säälittää ne lapset jotka eivät edes kesällä saa lomaa.
Työn puolesta taas on minulle aivan sama onko lapset hoidossa vai eivät,joudun kuitenkin koko kesän olemaan siellä pk:ssa ja vasta elokuussa lomalla.[/QUOTE]

Mitä ihmeellistä siinä kesässä on, että just silloin pitää lomailla. Itse tykkään just kesällä tehdä töitä, paras aika työntekoon ja lomat on kivempi pitää syksyllä tai talvella. Kesällä kun ehtii kuitenkin tehdä kaikenlaista muutenkin, onhan vapaapäivät ja toisaalta me ei harrasteta matkustelua ja huvipuistokäyntejä, paitsi tossa lähihuvipuistossa ja sinne voi mennä vaikka illalla.

No voi voi kun pitää olla töissä, itse olen töissä sairaalassa ja olen heinäkuut töissä sekä joulut ja juhannukset. Nyyh, ammatinvalintakysymys. Eihän se vanhempien vika ole että töissä oot, olisit tyytyväinen että on töitä monella ei ole sitäkään.

Kuin myös. Pyhät yms. menee aina töissä ja samoin nuo lomakaudet. Vapaat yms. on sitten joskus ja ihan pöhköinä aikoina. Lapset tosin pyrin pitämään kotona aina kun mahdollista. Mutta vali vali. Vaihda alaa. En ainakaan halua, että noin työhönsä kyllästynyt valittaja opettaa omatkin lapseni valittajiksi. Pakko käydä töissä, jos meinaa talon pitää ja lapset ruokkia. Ja jos nyt tänä kesänä loma on vasta syksyllä niin seuraavana kesänä on mun vuoro olla kesäkuukautena. Meillä kun tupataan kierrättämään noita lomakausia, että kaikki pääsee.

Kuule, loma alkaa heinäkuun toka vika viikko, ja silloin jäädään lomalle koko perhe, kuten aina. Palataan elokuun puolessa väliissä töihin ja hoitoon. Ei mitään mahiksia olla viittä viikkoa kesä-heinäkuussa lomalla, joten osa ajasta päivystävässä. Koita kestää, sullahan on kunnallisessa muutenkin enemmän lomaa, kuin meillä, jotka työskentelemme yksityisellä sektorilla. Meillä kun ne lauantaitkin lasketaan lomapäiviksi.
En tunne ketään, joka olisi vienyt lapsensa päiväkotiin ja itse lomaillut.

Alkuperäinen kirjoittaja Töissäkäyvä nainen;29850026:
koittakaapa valittaa eduskuntaan ja hallitukselle että miksi ovat luoneet Suomeen yhteiskunnan jossa sekä mies että nainen joutuu käymään töissä että perhe pärjää.

Onhan noita kulttuureja pilvin pimein joissa nainen saa jäädä kotiin hoitamaan lapsia ja kotia, olisittepa tekin sitten työttöminä. .

Miksi juuri naisen kuuluisi jäädä kotiin hoitamaan yhteisiä lapsia?
Minä en haluaisi elää toisen loisena.

Yhteistyössä