Taas on pilvin pimein lapsia ilmoitettu kesäksi päivystävään päiväkotiin :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jotenkin niin väsyttää tämä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Miksi lomailla yhtäaikaa;29851950:
Päiväkoti tai mammapalsta ei määritä sitä, miten perheet lomaillevat, sen määrittää jokainen perhe itse työnantajan myöntämien lomien puitteissa. Me olemme puolisoni kanssa samassa firmassa töissä, joten hyvin hankalaa olisi saada aina lomat yhtäaikaa. Eipä se sit lomaa edes meille olisikaan. Hyväksi tavaksi meille on osoittautunut se, että olen itse ensin kolme viikkoa yksin lomalla mökillä ja matkalla. Sitten on yhteisen lomaviikon vuoro, jonka aikana myös lapsi on poissa päiväkodista, perinteisesti tämä viikko on oltu etelässä, tämän jälkeen on puolison aika lomailla kolme viikkoa yksin. Lomaa on mielestäni se, kun ei tarvitse olla riippuvainen mistään arkirutiineista, varsinkaan lapsen tarpeiden jatkuvasta huolehtimisesta. Talviloma on sitten se aika, kun lapset ovat isovanhempien luona ja me puolison kanssa lahdelle pidempään reissuun kahden. Kokeilkaapa joskus.

Meillä taasen samassa firmassa työskentely helpottaa lomien pitämistä yhtäaikaa. Ettekö te kestä toisianne lomalla? Niin aikuiset kuin lapsetkin pidetään erillään, surullista.

"Apua, kyllä kyl lapsia sääliksi. Vain viikko lomaa. Eivät koskaan saa olla lomalla kotona."

"Meillä taasen samassa firmassa työskentely helpottaa lomien pitämistä yhtäaikaa. Ettekö te kestä toisianne lomalla? Niin aikuiset kuin lapsetkin pidetään erillään, surullista.'

Mulla käy sääliksi mammoja, jotka eivät koskaan pidä lapsestaan lomaa. Luulevat mukamas olevansa jotakin... Samoin perheitä, joiden pitää aina olla yhdessä.

Ja miksi lapsen pitäisi saada lomalla olla kotona? Sittenhän loma olisi arkea, koska normaalistihan lapsi on lähes joka päivä ainakin osan päivästä kotona. Ja harmiksesi voin todeta, että lapsemme viihtyvät todella hyvin niin reissussa, mummolassa, päiväkodissa kuin kotonakin eivätkä ole stressantuneita, sairaita tms. päinvastoin tuntuu, että keskivertoa vähemmän ovat sairastelleet. Sama juttu tuon yhdessäoloa kanssa, välillä pitää pystyä olemaan erillään.

Mutta kuten jo edellisessä viestissä sanoin, jokainen perhe päättämään, mikä lomailutyyli heille sopii.

Alkuperäinen kirjoittaja Miksi lomailla yhdessä;29852026:
"Apua, kyllä kyl lapsia sääliksi. Vain viikko lomaa. Eivät koskaan saa olla lomalla kotona."

"Meillä taasen samassa firmassa työskentely helpottaa lomien pitämistä yhtäaikaa. Ettekö te kestä toisianne lomalla? Niin aikuiset kuin lapsetkin pidetään erillään, surullista.'

Mulla käy sääliksi mammoja, jotka eivät koskaan pidä lapsestaan lomaa. Luulevat mukamas olevansa jotakin... Samoin perheitä, joiden pitää aina olla yhdessä.

Ja miksi lapsen pitäisi saada lomalla olla kotona? Sittenhän loma olisi arkea, koska normaalistihan lapsi on lähes joka päivä ainakin osan päivästä kotona. Ja harmiksesi voin todeta, että lapsemme viihtyvät todella hyvin niin reissussa, mummolassa, päiväkodissa kuin kotonakin eivätkä ole stressantuneita, sairaita tms. päinvastoin tuntuu, että keskivertoa vähemmän ovat sairastelleet. Sama juttu tuon yhdessäoloa kanssa, välillä pitää pystyä olemaan erillään.

Mutta kuten jo edellisessä viestissä sanoin, jokainen perhe päättämään, mikä lomailutyyli heille sopii.

Millä tavoin sinun tai miehesi lapsuuden perheet lomailivat? Osallistuiko isä ollenkaan perheen arkeen?

"Millä tavoin sinun tai miehesi lapsuuden perheet lomailivat? Osallistuiko isä ollenkaan perheen arkeen?"

No sinänsä sillä miten mun tai puolisoni lapsuuden perheet lomailivat ei ole meidän valintoihin merkitystä ja mitä isien arkeen osallistumiseen tulee, niin kyllä sekä appiukko, että isäni olivat arjessa mukana todella aktiivisesti, samoin kun ovat lastenlastensakin tekemisissä, jos ovat kylässä tai lapsenlapset siellä käymässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Miksi lomailla yhtäaikaa;29851950:
Päiväkoti tai mammapalsta ei määritä sitä, miten perheet lomaillevat, sen määrittää jokainen perhe itse työnantajan myöntämien lomien puitteissa. Me olemme puolisoni kanssa samassa firmassa töissä, joten hyvin hankalaa olisi saada aina lomat yhtäaikaa. Eipä se sit lomaa edes meille olisikaan. Hyväksi tavaksi meille on osoittautunut se, että olen itse ensin kolme viikkoa yksin lomalla mökillä ja matkalla. Sitten on yhteisen lomaviikon vuoro, jonka aikana myös lapsi on poissa päiväkodista, perinteisesti tämä viikko on oltu etelässä, tämän jälkeen on puolison aika lomailla kolme viikkoa yksin. Lomaa on mielestäni se, kun ei tarvitse olla riippuvainen mistään arkirutiineista, varsinkaan lapsen tarpeiden jatkuvasta huolehtimisesta. Talviloma on sitten se aika, kun lapset ovat isovanhempien luona ja me puolison kanssa lahdelle pidempään reissuun kahden. Kokeilkaapa joskus.

Tää nyt on varmaan provo, mutta tällaisten vanhempien varalta pitäisi ainakin noi päivystyspäiväkotiajat olla sellaisia että hoitoon otetaan vain ne lapset joiden kummatkin vanhemmat ovat töissä ja vain niiden yhteisten työvuorojen ajaksi.

Muuten mun siskolla ja miehellä on yleensä kanssa lomat noin että ensin toinen lomailee 3 viikkoa, sitten se yhteinen lomaviikko jonka jälkeen toinen jää omille lomilleen. Erona vaan se että lapset ovat kotona molempien vanhempiensa lomat.

"Tää nyt on varmaan provo, mutta tällaisten vanhempien varalta pitäisi ainakin noi päivystyspäiväkotiajat olla sellaisia että hoitoon otetaan vain ne lapset joiden kummatkin vanhemmat ovat töissä ja vain niiden yhteisten työvuorojen ajaksi."

Ja sun kaltaisten, jotka eivät hyväksy erilaisia ratkaisuja kuin omat, pitäisi myös olla joku ratkaisu...

Alkuperäinen kirjoittaja Miksi lomailla yhdessä?;29852080:
"Millä tavoin sinun tai miehesi lapsuuden perheet lomailivat? Osallistuiko isä ollenkaan perheen arkeen?"

No sinänsä sillä miten mun tai puolisoni lapsuuden perheet lomailivat ei ole meidän valintoihin merkitystä ja mitä isien arkeen osallistumiseen tulee, niin kyllä sekä appiukko, että isäni olivat arjessa mukana todella aktiivisesti, samoin kun ovat lastenlastensakin tekemisissä, jos ovat kylässä tai lapsenlapset siellä käymässä.

Meillä pappa tuli tarvittaessa ihan hoitamaan lasta, hyvin pärjäsivät. Hoitaako miehesi teidän lapsia yksinään ollenkaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Miksi lomailla yhdessä?;29852095:
"Tää nyt on varmaan provo, mutta tällaisten vanhempien varalta pitäisi ainakin noi päivystyspäiväkotiajat olla sellaisia että hoitoon otetaan vain ne lapset joiden kummatkin vanhemmat ovat töissä ja vain niiden yhteisten työvuorojen ajaksi."

Ja sun kaltaisten, jotka eivät hyväksy erilaisia ratkaisuja kuin omat, pitäisi myös olla joku ratkaisu...

Ja sun kaltaisten ketkä ei halua viettää aikaa lastensa kanssa ei kannattaisi hankkia lapsia.

Tottakain on selvää että ne ne lapset joutuvat olemaan hoidossa, joden vanhemmat ovat juuri aloittaneet työt ja kesälomaa ei ole vielä kertynyt.. Mutta sitten on nämä jotka ovat olleet työssä samassa paikassa kauan ja lomaa on se täydet.. kuvitteleeko ne vanhemmat että se päiväkodin väki on ihan idioottia, ette i ne sitä tiedä että heillä on lomaa ja lapset tuodaan hoitoon kun "lomaa muka ei ole". ja sit kun ne lapset vielä saattaa päikyssä selittää että kun äitillä on loma se tekee sitä ja tätä!! Säälittää oikeesti nämä lapset, sillä lapset tarvitsevat lomaa siinä missä aikuisetkin, jossei jopa enempi!!!Täytyy olla siinä onnellinen ettei ole tarvinnut juurikaan kesäisin koskaan lapsia hoitoon viedä vaan ovat saanet kotona olla koko kesän se järjestely kysymys ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Miksi lomailla yhdessä?;29852095:

Mä ymmärrän ja hyväksyn paljonkin erilaisia ratkaisua, mutta en sentään ihan kaikkea. Mä ymmärrän että lomaillaan mihin aikaan vuodesta hyvänsä. Mä ymmärrän että vanhemmat lomailee yhtä aikaa tai erikseen, mä ymmärrän että aina ei ole mahdollista pitää koko lomaa. Mä ymmärrän että lapset on osan lomistaan mummolassa ja että vanhempien on kiva lomailla joskus yksin tai kahdestaan. Mä ymmärrän senkin jos lomalla vie muutamaksi päiväksi lapsen hoitoon.

Mutta sitä mä en ymmärrä että jos vanhemmat lomailee kesällä yhteensä 7 viikkoa niin lapset saa lomaa vain viikon, lisäksi talvilomatkin vanhemmat viettää kaksin lasten ollessa mummolassa.

Sun kaltaisten jotka ei halua viettää aikaa lasten kanssa ei kannattaisi hankkia lapsia ollenkaan. Helpompi kaikille.

Sun kaltaisten jotka ei halua viettää aikaa lasten kanssa ei kannattaisi hankkia lapsia ollenkaan. Helpompi kaikille."

Ai se, e?tä vietän lomastani 3 vkoa yksin ja n. viikon puolisoni kanssa tarkoittaa, että en halua viettää aikaa lasteni kanssa. Anteeksi vaan, mutta sun logiikka ontuu todella pahasti. Kuten jo aiemmin sanoin säälin todella ihmisiä, jotka eivät osaa viettää lomaa ilman lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja Miksi lomailla yhdessä?;29852170:
Sun kaltaisten jotka ei halua viettää aikaa lasten kanssa ei kannattaisi hankkia lapsia ollenkaan. Helpompi kaikille."

Ai se, e?tä vietän lomastani 3 vkoa yksin ja n. viikon puolisoni kanssa tarkoittaa, että en halua viettää aikaa lasteni kanssa. Anteeksi vaan, mutta sun logiikka ontuu todella pahasti. Kuten jo aiemmin sanoin säälin todella ihmisiä, jotka eivät osaa viettää lomaa ilman lapsia.

Miten olet ajatellut järjestää tuon tilanteen, kun lapset siirtyvät kouluun ja lomaa on 10 viikkoa putkeen.

No et halua. Itse en voisi kuvitellakaan, että itse olisin jossain mökillä yksinäni ja lapsemme olisi päiväkodissa monta viikkoa.

Olen saanut viettää lomiani 38 vuotiaaksi saakka ilman lasta. Nyt on aika mennä elämässä lapsen ehdoilla.

Joo. Jos sinä ja miehesi lomailette kesällä yhteensä 7 viikkoa ja talvellakin kai 1-2 viikkoa ja tästä ajasta vietätte lastenne kanssa vain yhden viikon niin se todellakin kuulostaa siltä että ette halua viettää aikaa lastenne kanssa.

Jos haluatte viettää aikaa lastenne kanssa niin miksei lapset lomaile esim kesällä tota koko 7viikon loma-aikaa kanssanne?

Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa etteikö osaisi viettää lomaa myös ilman lapsia. Jos se loma ilman lapsia on niin tärkeää, miksi ihmeessä hankkia koko lapsia häiritsemään?

"Miten olet ajatellut järjestää tuon tilanteen, kun lapset siirtyvät kouluun ja lomaa on 10 viikkoa putkeen."

Jos meidän kouluikäiset eivät pärjää keskenään kotona, kun vanhemmat eivät ole kotona, menkööt isovanhempien luokse kesälläkin, maalla riittää tekemistä. Jos ei muuten järjesty, niin sitten täytyy luopua (ainakin osasta) omasta lomasta kummankin vanhemman, mutta sen verran hyvässä kunnossa isovanhemmat ovat ainakin nyt, että todellakin luulen, ettei ongelmana ole hoitopaikan puute, kun kouluikäisiksi ehtivät.

Alkuperäinen kirjoittaja Miksi pitäisi lomailla yhdessä;29852231:
"Miten olet ajatellut järjestää tuon tilanteen, kun lapset siirtyvät kouluun ja lomaa on 10 viikkoa putkeen."

Jos meidän kouluikäiset eivät pärjää keskenään kotona, kun vanhemmat eivät ole kotona, menkööt isovanhempien luokse kesälläkin, maalla riittää tekemistä. Jos ei muuten järjesty, niin sitten täytyy luopua (ainakin osasta) omasta lomasta kummankin vanhemman, mutta sen verran hyvässä kunnossa isovanhemmat ovat ainakin nyt, että todellakin luulen, ettei ongelmana ole hoitopaikan puute, kun kouluikäisiksi ehtivät.

Miksi ette viihdy lomalla(kaan) lastenne seurassa? Miksi teillä on lapsia? Miksi ette halua heille mukavia muistoja yhteisistä lapsuuden kesäpäivistä?

"Joo. Jos sinä ja miehesi lomailette kesällä yhteensä 7 viikkoa ja talvellakin kai 1-2 viikkoa ja tästä ajasta vietätte lastenne kanssa vain yhden viikon niin se todellakin kuulostaa siltä että ette halua viettää aikaa lastenne kanssa. "

Voi tota naisten logiikkaa. Vuodessa on 52 viikkoa, joten loma-aika on todella pieni osuus vuodesta ja sä teet oletuksia sen pohjalta.

"Miksi ette viihdy lomalla(kaan) lastenne seurassa? Miksi teillä on lapsia? Miksi ette halua heille mukavia muistoja yhteisistä lapsuuden kesäpäivistä?"

Siis jos arkena olemme lasten kanssa, teemme yhdessä paljon erilaisia juttuja jne. Miksi loma ei saa sitten olla täysin lomaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Miksi lomailla yhdessä?;29852266:
"Miksi ette viihdy lomalla(kaan) lastenne seurassa? Miksi teillä on lapsia? Miksi ette halua heille mukavia muistoja yhteisistä lapsuuden kesäpäivistä?"

Siis jos arkena olemme lasten kanssa, teemme yhdessä paljon erilaisia juttuja jne. Miksi loma ei saa sitten olla täysin lomaa?

Ymmärrän kyllä, että pidetään lomaa töistä, mutta en lomaa omista lapsista. Miksi heille ei suoda mökkilomaa omien vanhempiensa kanssa? Ihan uskomaton asenne. Meillä on kuusivuotias hehkuttanut jo pari kuukautta, kuinka kesäkuun alussa loppuu hoitopäivät ja eskarin alkuun jatkuva loma vanhempien seurassa alkaa.

Heti kesäkuun ekalla viikolla hyppäämme lentokoneeseen koko perhe ja lähdemme rantalomalle all inclusive hotelliin, jonne lapsemme on toivonut pääsevänsä uudelleen koko talven. Sieltä tultuamme pidämme loppukesän lomaa koko perhe, koska olemme niin halunneet ja järjestäneet työmme. En voisi kuvitellakaan, että esimerkiksi matkustaisimme aikuiset yksin tai pariskuntana ja jättäisimme lapsemme paitsi kaikesta mukavasta mitä perheen lomailuun kuuluu.

Alkuperäinen kirjoittaja Miksi lomailla yhdessä?;29852254:
"Joo. Jos sinä ja miehesi lomailette kesällä yhteensä 7 viikkoa ja talvellakin kai 1-2 viikkoa ja tästä ajasta vietätte lastenne kanssa vain yhden viikon niin se todellakin kuulostaa siltä että ette halua viettää aikaa lastenne kanssa. "

Voi tota naisten logiikkaa. Vuodessa on 52 viikkoa, joten loma-aika on todella pieni osuus vuodesta ja sä teet oletuksia sen pohjalta.

Ja niinä lomien ulkopuolelle jäävinä arkiviikkoina teidän lapset on päiväkodissa... Kuinka pitkiä päiviä? Jos on lähellekään 8h/pvä niin ei siinä arkeen hirveästi yhteistä aikaa jää.

Vastakysymys sulle: mihin sä tarvit lomaa? Miksei sulle ja miehellesi riittäisi se viikon yhteinen perheloma vuodessa, muun ajan voisitte olla töissä.

Ja toinen kysymys: jos haluatte viettää aikaa lastenne kanssa niin mikset ota heitä kanssasi lomailemaan koko kesälomaksesi? Sitä se perheellisten elämä vaan on, lapset on mukana arjessa ja lomassa, vaikka joskus voidaankin ottaa kahdenkeskeistä vapaa-aikaa puolison kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Miksi lomailla yhdessä?;29852266:

Miksi niillä lapsilla ei saa olla lomaa koko se aika kun vanhemmillakin?

Jos haluaa pitää lomansa täysin lapsivapaina niin silloin ei kannata hankkia niitä lapsia. Halutessaan voi sitten arkena ottaa vaikka sukulaisten lapsia hoitoon ja tehdä näiden kanssa kaikkea kivaa.

Yhteistyössä