Taas on pilvin pimein lapsia ilmoitettu kesäksi päivystävään päiväkotiin :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jotenkin niin väsyttää tämä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja ennen kuin joku tulee vinkumaan niistä palkattomista lomista, niin edelleenkään kaikkien ei ole niitä mahdollista ottaa. Osa ei voi ottaa taloudellisista syistä, osalle taas ei myönnetä vaikka kuinka haluais. Esim. meillä mennään kesä muutenkin vajaalla, ei saatu riittävästi sijaisia. Ihan turha toivoa mitään palkatonta. Mulla on heinäkuu lomaa, mutta tyttö on yksinään kotona ainakin neljä viikkoa kesästä. Tai jonkun kaverin kanssa. Tai ehkä jossain mummolassa, jos onnistuu. Mutta meidän kanssa on yhteensä viisi viikkoa.

meidän perheessä kumpikin on töissä toukokuun alusta lokakuun alkuun. silloin ei ole lomia eikä edes vapaita viikonloppuja. Vapaapäivät on sateella, jos silloinkaan.

Marras-joulukuussa on sitten lomaa senkin edestä. mutta siitä pitää maksaa tarhamaksu vaikkei käytä. Miksei arvoisa tarhantätikin voisi lomailla marraskuussa?

Meidän lapset ovat koko kesän hoidossa! Ens vko on tähän palaan viimeinen lomaviikko. Ovat olleet tälle toimintakaudelle ainakin 11 viikkoa lomalla, joten ei pitäis olla kenelläkään napisemista. Kaikissa töissä kaikki eivät lomaile heinäkuussa ja näihin ammatteihin kuuluu ymmärtääkseni myös pk täti. Päivystävä pk on sitä varten, että lapset voi viedä sinne! Meidän töissä ei lomailla kesällä ollenkaan. Talvella on aikaa lomailla ja reissata perheen kanssa. Tämä on nyt mahdollista, kun lapset vielä pieniä.

naapurin rouva on tarhantäti ammatiltaan ja hän on joka kesä ollut heinäkuussa viisi viikkoa lomalla. ihan joka kesä 5 v ajan ja töissä ihan tavallisessa kunnllisessa pk: ssa vantaalla. välillä ihmettelen kuinka aina saa heinäkuun lomaa...

Omassa ryhmässäni kaikilla lapsilla on vähintään 2 viikko lomaa kesällä ja monilla koko kesä. Pikaisesti vilkaisin tänään työkavereiden lomatoiveita ja hyvältä näyttää, heinäkuussakin vähintään kaksi on töissä, joten luulet että saan haluamani 5 viikon loman juhannuksesta alkaen. Näin ei tarvitsisi olla töissä, kun kesän hulinaviikot alkaa ja päiväkotiimme tungetaan 8 muutakin päiväkotia oman yksikkömme 2 päiväkodin lisäksi.

Kyllä meillä henkilökunnan lomat pyritään pitämään kesäaikaan, koska silloin on kuitenkin suurin osa lapsista lomalla ja koululaisilla on lomaa, joten koululaisten vanhemmat tarvitsevat lomaa silloin eikä syksyllä. Järjestelykysymyshän se vain on ja päiväkotialan ihmisethän ovat organisoinin mestareita, joten ei siinä ongelmia pitäisi olla.

Kannattaisiko niitä päiväkoteja olla enemmän auki, jos se yksi päivystävä on tupaten täynnä? Meidän lasten vanhemmilla on yhteensä kesällä yksi viikko lomaa, mutta isovanhemmat on luvanneet vuorotellen hoitaa heinäkuun, koska pienet koululaisetkin tarvii tekemistä lomallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Taas tätä narinaa;29850184:
Kuule, loma alkaa heinäkuun toka vika viikko, ja silloin jäädään lomalle koko perhe, kuten aina. Palataan elokuun puolessa väliissä töihin ja hoitoon. Ei mitään mahiksia olla viittä viikkoa kesä-heinäkuussa lomalla, joten osa ajasta päivystävässä. Koita kestää, sullahan on kunnallisessa muutenkin enemmän lomaa, kuin meillä, jotka työskentelemme yksityisellä sektorilla. Meillä kun ne lauantaitkin lasketaan lomapäiviksi.
En tunne ketään, joka olisi vienyt lapsensa päiväkotiin ja itse lomaillut.

Mie tunnen. Vaikkakin kyse oli vaan viikon lomasta särähti asia kyllä korvaani kun lomailija mulle tätä kertoi. Tarvi kuulemma omaakin aikaa välillä.

Meidän kunnassa varmasti on lapsia pilvin pimein varahoitoon tänä kesänä ilmoitettu! Meillä kun päiväkoti on kiinni sekä kesä- että heinäkuun. Harvalla vanhemmalla on mahdollisuus pitää kahta kuukautta kesälomaa.

Minä pitäisi mielellään lapset kotona pois varahoidosta, jos se vaan olisi mahdollista. Mä en tykkää yhtään meidän varahoitopaikasta. Mutta minkäs teet, kun vaihtoehtoja ei ole.

Mie tunnen. Vaikkakin kyse oli vaan viikon lomasta särähti asia kyllä korvaani kun lomailija mulle tätä kertoi. Tarvi kuulemma omaakin aikaa välillä.

Tunnen minäkin. Kun molemmilla vanhemmilla vuosia kestänyt vakkarityö samassa paikassa, loma on takuulla enemmn kuin lapselle merkattu viikko-kaksi.

Tunnen myös niitä, joissa lapsi on "äidin jaksamisen vuoksi" (tehnyt kuitenkin muutaman muksun lisää ja loisii niiden kanssa kotona) hoidossa, aito virikelapsi siis. Lapsi on hoidossa myös silloin kun isäkin lomalla/vapaalla... paljastuu aina satunnaisesti ihan vahingossa. Pitääkö ne meitä ihan tyhminä ;)

Tässä tais nyt enempi olla siitä kyse että otetaan loma tarjkoituksella syksyyn, et voi just sit laittaa muksun syksillä sit loman ajaks hoitoon kun kaveritkin on jo siellä et saa olla rauhassa.. täällä taidettiin tahallaan ymmärtää väärin tai sit just nää ihmiset älähti heti täällä ketä tekee tota...

Arvon ap sanoo itsensä irti niin voi lomailla ihan rauhassa koko kesän. Eiköhän si noinkin motivoituneelle työntekijälle sitten syksyllä löydy töitä taas ;)
Muistathan itse ettet sinä tai lpsesi sairastu yöllä, pyhinä, viikonloppuisin tms ettei kukaan joudu sun takia oleen töissä päivystyksessä. Etkä käy kaupassa, tarvitse poliisin apua tai muutakaan muuten kuin virka-aikaan arkisin, heinäkuuss et ollenkaan. Ne työntekijät haluaisi myös nukkua öisin ja olla vapailla illat. Puhumattakaan siitä että silloin niiden työntekijöiden lapset tarvitsevat hoitoa...

Tunnen minäkin. Kun molemmilla vanhemmilla vuosia kestänyt vakkarityö samassa paikassa, loma on takuulla enemmn kuin lapselle merkattu viikko-kaksi.

Tunnen myös niitä, joissa lapsi on "äidin jaksamisen vuoksi" (tehnyt kuitenkin muutaman muksun lisää ja loisii niiden kanssa kotona) hoidossa, aito virikelapsi siis. Lapsi on hoidossa myös silloin kun isäkin lomalla/vapaalla... paljastuu aina satunnaisesti ihan vahingossa. Pitääkö ne meitä ihan tyhminä ;)

Jos oot pk:ssa hoitaja, niin tää mun tietämä lomailija on silloin sun kollega.

[QUOTE="Äiti-77";29850543]Tässä tais nyt enempi olla siitä kyse että otetaan loma tarjkoituksella syksyyn, et voi just sit laittaa muksun syksillä sit loman ajaks hoitoon kun kaveritkin on jo siellä et saa olla rauhassa.. täällä taidettiin tahallaan ymmärtää väärin tai sit just nää ihmiset älähti heti täällä ketä tekee tota...[/QUOTE]

Totta helvetissä älähdän kun en vaan kerta kaikkiaan saa lomaa heinäkuuksi! Kuinka se on niin vaikea joidenkin ymmärtää? Palkattomia meidän työpaikka ei hevillä myönnä,eikä ole varaa edes siihen.

Mä olisin kaiket heinäkuut lomalla jos vaan saisi ja myönnettäisi. Kun tulee puhe kesälomista,isketään tiskiin edellisen kesän lomat jossa nähdään kuka on ollut silloin heinäkuussa viimeksi.

Ei mua todellakaan kiinnosta lomailla syksyllä.

Jos on tahtoa, löytyy keinot.

Löytyy toki esim palvelutaloissa voidaan hyvin päättää että vain muutama ososto päivystää heinäkuussa. Omaisille laitetaan kirjelmä joissa kaikkien joilla on vapaata heinäkuussa ottavan esim. vanhuksensa kotihoitoon tuoksi ajaksi koska päivystävillä osastoilla on niin hirveän epäinhimillistä hoitoa että vanhuksen on parempi olla kotona. Palvelukodin hoitjat voivat rauhassa lomailla heinäkuussa omien lastensa kanssa jotta näidenkään ei tarvitse varahoitopaikkaan mennä.

Osastot toki voivat myös vuorotella ja ne palvelukodin asukkaat jotka voivat olla kotihoidossa omaisten avun turvin saavatkin olla koko kesän omassa kodissa omien läheistensä kanssa. Vain ne joilla omaisia ei ole tai jotka syystä tai toisesta eivät lomaa voi ovat palvelutalon ahtaudessa ja sekamelskassa kun välillä osastot/huoneet vaihtuu jne.

Ensinnäkin työnantajalla ei ole velvollisuutta ilmoittaa lomien ajankohtaa kuin vasta 2 viikkoa ennen lomaa, eli osa saattaa olla varattu ihan siksikin, ettei tiedä varmaksi saako lapsille itse järjestettyä hoitoa siksi ajaksi. Siksi toisekseen ihan yhtä hyviä lomakuukausia ovat kesä- ja elokuukin, se ei ole perheiden päättämä asia että useimmat päiväkodit ovat heinäkuun kiinni. Ja hyvin monella ei nykyisessä työllisyystilanteessa ole lomaa. Voihan se olla, että jotain saadaan järjestettyä esim. isovanhempien kanssa, mutta jos he esim. asuvat kaukana niin ei välttämättä ole näin aikaisin lukkoon lyöty mitään, silloin se varahoito on varattava vaikka myöhemmin peruttaisiinkin.
Ja ei, en puhu nyt omasta kesästäni, meidän lapsilla on yht. 7 vkoa lomaa. Aikaisempina kesinä on varahoidossakin oltu, ja osittain on peruttu jo varattu varahoito. Minä en ala äidiltäni tiukkaamaan kirjallisia sopimuksia siitä, milloin aikoo tulla meille kylään toiselta puolelta Suomea ja kuinka kauan viipyä.

Niiden vanhempien työpaikkojenkin pitää pyöriä myös heinäkuussa eikä kaikki saa silloin lomaa. Vaikkei päivähoito koskekaan enää mua, voin kertoa etten näe mitään syytä joka vuosi joustaa ja siirtää omaa lomaani siksi että pienten lasten vanhempien päiväkodin henkilökunta saisi lomansa silloin kuin haluavat. Tai edes siksi että ne vanhemmat saa lomansa heinäkuussa.

Alkuperäinen kirjoittaja Sopivasti lihava mäyrä;29850236:
Ja ennen kuin joku tulee vinkumaan niistä palkattomista lomista, niin edelleenkään kaikkien ei ole niitä mahdollista ottaa. Osa ei voi ottaa taloudellisista syistä, osalle taas ei myönnetä vaikka kuinka haluais. Esim. meillä mennään kesä muutenkin vajaalla, ei saatu riittävästi sijaisia. Ihan turha toivoa mitään palkatonta. Mulla on heinäkuu lomaa, mutta tyttö on yksinään kotona ainakin neljä viikkoa kesästä. Tai jonkun kaverin kanssa. Tai ehkä jossain mummolassa, jos onnistuu. Mutta meidän kanssa on yhteensä viisi viikkoa.

Minkä ikäinen tyttö sinulla on? Juu ei noita palkattomia ihan tosta vain voi saada monessakaan paikassa. Muutenkin tänä päivänä saa olla kiitollinen edes siitä, että on olemassa työpaikka mihin mennä.

Meillä on pk myös kiinni kesä- ja heinäkuun. Meillä onneksi ihanat isovanhemmat, jotka itse ovat joka vuosi ilmoittaneet ottavansa lapsen ettei tarvitse kesää viettää päiväkodissa. Lisäksi tänä kesänä yksi palkattu hoitaja kotona, juuri lastenhoitajaksi valmistunut työtön tuttava. Ilman näitä ei lapsen loma olisi mitenkään mahdollista ja lapsi viettäisi koko kesän päiväkodissa, koska lomia ei minulla ole yhtään. Noden isovanhempien avulla ollaan joka vuosi säästytty päivystävältä, vaikka olenkin ollut joka vuosi heinäkuun töissä. Kaikilla ei tämmöiseen järjestelyyn ole mahdollisuutta, ja mitä muutakaan siinä tilanteessa voi kuin viedä lapsi päiväkotiin? Tuota en kyllä ymmärrä, enkä ole ikinä kuullutkaan, että joku viettää loman vasta syksyllä ja vie silti silloin lapset päiväkotiin oman lomansa ajaksi. Tuskin voi olla kovin yleistä tommoinen??

No onhan se nyt aika perseestä jos joillakin lapsilla ei ole lomaa koko kesänä! Mun mielestä pitäisi säätää laki jolla turvataan lapsen kesäloma. Eli jokaiselle lapselle kuuluisi kesälomaa vähintään 4 viikkoa! Jotenkin tuntuu että tässä asiassa ei lapsilla ole lainkaan ihmisarvoa.
Keinot löytyy kyllä jos löytyy tahtoa, siitä olen varma.

Esim. semmoinen systeemi että toinen vanhemmista pois töistä kesäksi vähintään se 4 viikkoa ja siksi aikaa otetaan työtön sijainen töihin (sellainen jolla ei lapsia ole!).

On aika kummallista että toisten perheissä molemmat paahtaa töissä lasten hyvinvoinnin kustannuksella kun toisissa perheissä saattaa molemmat olla työttöminä. Puhumattakaan lapsettomista työttömistä. Ei taida ihan tää yhteiskunta toimia oikein ja toiset on vielä niin työ ja urakeskeisiä että niillä tosiaan se lapsi on toissijainen asia.

Alkuperäinen kirjoittaja Taas tätä narinaa;29850184:
En tunne ketään, joka olisi vienyt lapsensa päiväkotiin ja itse lomaillut.

Mamut ovat erikoistuneet tähän. Meidän päiväkodissamme mamujen lapset tulevat aamulla oven taakse kolistelemaan ennenkuin päiväkoti on vielä edes auki ja lähes poikkeuksetta samat lapset haetaan viimeisten 10% joukossa kotiin. Kesät talvet, ilman lomia. Siellä ne aina ovat kun äidit ja isät makaavat kotona. Nytkin oltiin sitten kiukkuisia, kun pääsiäisenä oli päiväkoti neljä päivää kiinni, joutui olemaan lapsensa kanssa ihan itse monta päivää kokonaan.

Muutama vuosi sitten yhden uusiomuotoisen karvakäsiperheen kolme muuta jäsentä olivat kunnan hiekkarannalla lähes kaikkina kauniina kesäpäivinä, kuten yksi lomalla oleva lastenhoitajakin. Perheen uuden, suvun somaliasta tuottaman äitipuolen, inhoama lapsi toki vietti sen(kin) kesän päiväkodissa klo 07.00-17.00.

Toki näitä lastensa kanssa ajanviettoa inhoavia saivareita löytyy ihan kantasuomalaisistakin. Itse lomaillaan ja lapsi on aamusta iltaan päiväkodissa.

Yhteistyössä