Taas on pilvin pimein lapsia ilmoitettu kesäksi päivystävään päiväkotiin :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jotenkin niin väsyttää tämä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="jaahas";29851542]No onhan se nyt aika perseestä jos joillakin lapsilla ei ole lomaa koko kesänä! Mun mielestä pitäisi säätää laki jolla turvataan lapsen kesäloma. Eli jokaiselle lapselle kuuluisi kesälomaa vähintään 4 viikkoa! Jotenkin tuntuu että tässä asiassa ei lapsilla ole lainkaan ihmisarvoa.
Keinot löytyy kyllä jos löytyy tahtoa, siitä olen varma.

Esim. semmoinen systeemi että toinen vanhemmista pois töistä kesäksi vähintään se 4 viikkoa ja siksi aikaa otetaan työtön sijainen töihin (sellainen jolla ei lapsia ole!).

On aika kummallista että toisten perheissä molemmat paahtaa töissä lasten hyvinvoinnin kustannuksella kun toisissa perheissä saattaa molemmat olla työttöminä. Puhumattakaan lapsettomista työttömistä. Ei taida ihan tää yhteiskunta toimia oikein ja toiset on vielä niin työ ja urakeskeisiä että niillä tosiaan se lapsi on toissijainen asia.[/QUOTE]

Mä en oikeasti tiedä mistä näitä ihmisiä tulee. Omat lapset on olleet 11 viikkoa lomalla! Miksi lomaa tulisi olla kesällä? Ovat lomalla nyt vielä ensi viikon ja sitten syyskuussa. 11 viikon lomasta 4 viikkoa on vietetty kesäkeleissä kaukana täältä. Lapset on meille ensisijaisia. Siksi tehdään työtä, jossa lomaa on paljon ja hoitopäivät lyhyitä.
Tänne aina eksyy näitä mammoja, joiden lapset on talven hoidossa ma-pe 8-17. Lomalla ollaan talven aikana 1 viikko, mutta kyllä ollaan niin pyhiä ja perhekeskeisiä, kun ollaan lomalla juhannuksesta 5 viikkoa.

[QUOTE="äeppä";29851586]Mä en oikeasti tiedä mistä näitä ihmisiä tulee. Omat lapset on olleet 11 viikkoa lomalla! Miksi lomaa tulisi olla kesällä? Ovat lomalla nyt vielä ensi viikon ja sitten syyskuussa. 11 viikon lomasta 4 viikkoa on vietetty kesäkeleissä kaukana täältä. Lapset on meille ensisijaisia. Siksi tehdään työtä, jossa lomaa on paljon ja hoitopäivät lyhyitä.
Tänne aina eksyy näitä mammoja, joiden lapset on talven hoidossa ma-pe 8-17. Lomalla ollaan talven aikana 1 viikko, mutta kyllä ollaan niin pyhiä ja perhekeskeisiä, kun ollaan lomalla juhannuksesta 5 viikkoa.[/QUOTE]

Ehdit ennen mua kirjoittamaan juuri tämän mitä olin tulossa kirjoittamaan. Päiväkoti-ikäiselle on se ja sama minä kuukautena lomansa viettää. :D

[QUOTE="jaahas";29851542]No onhan se nyt aika perseestä jos joillakin lapsilla ei ole lomaa koko kesänä! Mun mielestä pitäisi säätää laki jolla turvataan lapsen kesäloma. Eli jokaiselle lapselle kuuluisi kesälomaa vähintään 4 viikkoa! Jotenkin tuntuu että tässä asiassa ei lapsilla ole lainkaan ihmisarvoa.
Keinot löytyy kyllä jos löytyy tahtoa, siitä olen varma.

Esim. semmoinen systeemi että toinen vanhemmista pois töistä kesäksi vähintään se 4 viikkoa ja siksi aikaa otetaan työtön sijainen töihin (sellainen jolla ei lapsia ole!).

On aika kummallista että toisten perheissä molemmat paahtaa töissä lasten hyvinvoinnin kustannuksella kun toisissa perheissä saattaa molemmat olla työttöminä. Puhumattakaan lapsettomista työttömistä. Ei taida ihan tää yhteiskunta toimia oikein ja toiset on vielä niin työ ja urakeskeisiä että niillä tosiaan se lapsi on toissijainen asia.[/QUOTE]

Miksi pitää olla juuri se 4 viikkoa lomaa kesällä? Itse en halua edes pitää 4 viikkoa putkeen lomaa, vaan viime kesänä vietin 2 viikkoa kesälomaa ja loput lomat sitten syksyllä tai keväällä. Minusta on kivempi pätkiä toi loma pitkin vuotta, niin tulee mukavia katkoksia työhön.

kyllä se vapaa kesä on aina erilainen kuin päiväkodissa vietetty. onhan se lapselle ihan sama jos muuhun ei ole tottunut, mutta kuvitelkaa itse ne hikisen kuumat nukkarit ja muutenkin, ja verratkaa siihen että lapsi viettäisi lomaa uimarannoilla, puistoissa, retkillä, ilman tiukasti aikataulutettua elämää..

[QUOTE="pieras";29850014]No jos se vanhempi ei ole esimerkiksi saanut omaa lomaa juuri silloin kun lapsen oma päiväkoti on kiinni?[/QUOTE]

Juuri näin, meidän työpaikan kesälomat ovat joko touko, kesä, heinä tai elokuussa. Päiväkoti meni usein kiinni juhannukselta ja avautui sitten elokuussa. Hyvällä tuurilla lapsi ei tarvinnut varahoitopaikkaa, yleensä tarvitsi. Aina kuitenkin piti kesälomaa 4-6 viikkoa.

En ole vielä omassa tuttavapiirissäni törmännyt yhteenkään perheeseen, jossa aikuiset lomailevat lapsen ollessa päiväkodissa.

[QUOTE="äeppä";29851586]Mä en oikeasti tiedä mistä näitä ihmisiä tulee. Omat lapset on olleet 11 viikkoa lomalla! Miksi lomaa tulisi olla kesällä? Ovat lomalla nyt vielä ensi viikon ja sitten syyskuussa. 11 viikon lomasta 4 viikkoa on vietetty kesäkeleissä kaukana täältä. Lapset on meille ensisijaisia. Siksi tehdään työtä, jossa lomaa on paljon ja hoitopäivät lyhyitä.
Tänne aina eksyy näitä mammoja, joiden lapset on talven hoidossa ma-pe 8-17. Lomalla ollaan talven aikana 1 viikko, mutta kyllä ollaan niin pyhiä ja perhekeskeisiä, kun ollaan lomalla juhannuksesta 5 viikkoa.[/QUOTE]

Jos ei ole itse töissä niin ilmeisesti on mahdoton ymmärtää varahoitopaikan käyttöä, työelämän lomat eivät aina osu samaan aikaan kuin päiväkodin 1 kk sulku on. Tästä sitten terävästi päätellään että lapsi on koko kesän hoidossa.

kyllä se vapaa kesä on aina erilainen kuin päiväkodissa vietetty. onhan se lapselle ihan sama jos muuhun ei ole tottunut, mutta kuvitelkaa itse ne hikisen kuumat nukkarit ja muutenkin, ja verratkaa siihen että lapsi viettäisi lomaa uimarannoilla, puistoissa, retkillä, ilman tiukasti aikataulutettua elämää..

No meillä ei aikaa uimarannoilla vietetä, mökillä voi käydä viikonloppuisinkin ja sillä pienelläkin lomalla ja mulla lapset pääsee välillä vanhempieni mukana mökille, yksi kerrallaan. Mulla on itselläni sellainen työpaikka, jossa on kivempi olla just kesällä, että mä tykkään tehdä kesällä töitä ja päiväkotiinkin meno lasten kanssa on helpompaa, kun kesällä jaksavat paremmin herätä aamulla aikaisin, kun on valoisaa. Talvella herääminen on aina yhtä vaikeaa, että silloin on kivempi lomailla ja nukkua pidempään.

[QUOTE="Vieras.";29851650]Miten se loma on jotenkin enemmän lomaa heinäkuussa kuin esimerkiksi elokuussa..?? Ihme ajatusmalli.[/QUOTE]

Siksi, koska kollektiivista kokemuksista kasvaa arkipäivän kulttuuria. Yhteiskuntamme on ajan saatossa rakentunut kulttuurievoluutioltaan siten. Onhan tunnelma kuumana heinäkuisena kesälomapäivänä siellä missä ihmiset kokoontuvat ihan eri kuin lämpimänä elokuun loppupuolen päivänä. Vaikkapa jossain Naantalin tai Hangon tyyppisessä kesäkaupungissa. Tai jossain kauppatorilla.

Vähän sama kuin perjantaipäivä. Jos on tottunut siihen viikonlopun lähestymiseen, se on ihan eri kuin ihmisillä, jotka käyvät viikonloppuisinkin töissä ja pitävät arkivapaita. Ei siinä samaa kollektiivista tunnelmaa ole.

[QUOTE="sasa";29851667]Siksi, koska kollektiivista kokemuksista kasvaa arkipäivän kulttuuria. Yhteiskuntamme on ajan saatossa rakentunut kulttuurievoluutioltaan siten. Onhan tunnelma kuumana heinäkuisena kesälomapäivänä siellä missä ihmiset kokoontuvat ihan eri kuin lämpimänä elokuun loppupuolen päivänä. Vaikkapa jossain Naantalin tai Hangon tyyppisessä kesäkaupungissa. Tai jossain kauppatorilla.

Vähän sama kuin perjantaipäivä. Jos on tottunut siihen viikonlopun lähestymiseen, se on ihan eri kuin ihmisillä, jotka käyvät viikonloppuisinkin töissä ja pitävät arkivapaita. Ei siinä samaa kollektiivista tunnelmaa ole.[/QUOTE]

Höpö höpö. Ei kaikki tarvitse tällaista suurta yhteenkuuluvuutta. Loma on aina lomaa, ja kaikki eivät voi olla lomalla heinäkuussa. Elämäntilanteet ovat kaikilla erilaisia.

Itse olen lomalla heinäkuun, mutta monena vuotena olen ollut sen myös töissä.

Onhan se loskainen syksykin eri juttu jos pääsee kuukaudeksi lomailemaan jonnekin lämpimään.

Mun mielestä on sama kunhan loma jossain vaiheessa pidetään, aina niihin ajankohtiin ei voi itse vaikuttaa. Lapsen kannalta ikäväksi kesähoidossa lasken sen että joutuu päivystyspäiväkotiin vieraisiin ryhmiin omien kavereiden lomaillessa.

Se on kyllä ihan pyllystä jos vanhemmat lomailee syksyllä ja lapsi joutuu silloin olemaan päiväkodissa. Kaveritkin on, wtf?!? Kuka hitto tollasella puolustelee lapsen lomattomuutta?? Luulisi olevan koko perheelle kivempi lomailla ja tehdä asioita yhdessä kuin kellottaa menemiset päiväkodin mukaan.

[QUOTE="sasa";29851667]Siksi, koska kollektiivista kokemuksista kasvaa arkipäivän kulttuuria. Yhteiskuntamme on ajan saatossa rakentunut kulttuurievoluutioltaan siten. Onhan tunnelma kuumana heinäkuisena kesälomapäivänä siellä missä ihmiset kokoontuvat ihan eri kuin lämpimänä elokuun loppupuolen päivänä. Vaikkapa jossain Naantalin tai Hangon tyyppisessä kesäkaupungissa. Tai jossain kauppatorilla.

Vähän sama kuin perjantaipäivä. Jos on tottunut siihen viikonlopun lähestymiseen, se on ihan eri kuin ihmisillä, jotka käyvät viikonloppuisinkin töissä ja pitävät arkivapaita. Ei siinä samaa kollektiivista tunnelmaa ole.[/QUOTE]

Lasten lomakohteissa kannattaa käydä muulloin heinäkuussa, tunnelma on todellakin kuuma, väsyneet lapset ja aikuiset hikoilevat muumilaulujen pauhatessa lisätunnelmaa :D

Mie tunnen. Vaikkakin kyse oli vaan viikon lomasta särähti asia kyllä korvaani kun lomailija mulle tätä kertoi. Tarvi kuulemma omaakin aikaa välillä.

No minäkin tunnen - opiskeleva ystäväni vei lapsen yliopiston väliviikolla päiväkotiin, mutta hän kyllä luki tenttiin sinä aikana... että joskus se loma käytetään muutenkin kuin vain lomaillen.

Mutta jos ei oma loma osu heinäkuulle, voi Hangossa tai Naantalissa käydä viikonloppulomalla siloin. Tai esim. kesäkuun lopussa tai elokuun alussa, jos silloin sattuu olemaan loma - kesäkausi on ihan vilkasta tuolloinkin. Ja sitten omalla lomalla etsii sellaisen lomakohteen, jossa lomakausi ei ole noin lyhyt.

Päiväkodin hoitajat ovat yksi pahimmista päistä sellaisia ihmisiä, joitä ei pätkääkään kiinnosta perheen tilanne, vaan joku naputtava oma etu vain. Kaikkea paheksutaan kysymättä tai tarkastamatta edes tilannetta.

Tietysti yhtä paljon on varmasti ammattitaitoisia, empaattisia ja hyviä työntekijöitä päiväkodeissa, mutta sitten on sellainen (valitettavasti liian iso) ryhmä joilla on sellainen perusnegatiivinen valittaja-asenne, jossa "minä en ylimääräistä tippaakaan tee". Sanon, koska olen ollut päiväkodeissa töissä. Ihan kamalaa menoa joissakin, toisissa taas tosi hyvin asiat.

Me ei taas lähdettäisi etelänlomalle mistään hinnasta, nautitaan enemmän Suomen kesästä. Tylsää lapsille joutua päiväkotiin kesällä kun useimmat kaveritkin saa lomailla. Päivystävässä päiväkodissa ihan vieraat aikuiset ja osa lapsistakin. Kun omia lapsuuden kesiä muistelee niin olis kyllä ollut aika kamalaa olla päiväkodin porttien takana koko kesää. Mut ihmiset tekee sen minkä voi, joskus on pakko. Ei varmaan kukaan huvikseen sinne vie lapsia ja vaikka täällä sanookin mieluiten lomailevansa vaikka marraskuussa niin uskon että jokainen vanhempi ois sen heinäkuun oikeasti mieluiten lomalla jos se olisi mahdollista ;)

Ei meidän lasta tarvitse sääliä. Me haluamme lomailla yhdessä koko perhe joten se onnistuu niin että lapsi on poissa hoidosta kesäkuussa 4 viikkoa ja muuten koko kesän hoidossa. Ja lapsi on hoidossa siksi koska vanhemmat ovat töissä.
En kyllä tunne tehneeni mitään väärää.

Täysin samaa mieltä. Itse olen ravintolatöissä, ja usein viikonloput ja illat töissä. Lapsi on vuoropäiväkodissa. Minulla ei ole vakituista työpaikkaa, vaan aina määräaikaisia, joten kesät on melkein pakko tehdä töitä enemmän, jotta varat riittävät. Tietysti, teoriassa voisin olla työttömänä (en näe tätä lapsen etuna) tai tehdä keikkatöitä niin että olisin kuukauden kesällä lomalla ja haalisin lopun ajan keikkatöitä mistä sattuu (en pystyisi tällöin arvioimaan lapsen päivähoidon kannalta vuorojani tarpeeksi ajoissa, vaan keikkatyöt tulevat joskus päivänkin varoitusajalla). Olen kuitenkin kokenut että on meidän molempien etu, että olen mielummin kesän töissä yhdessä paikassa ja hän on vuoropäiväkodissa ja joitain aikoja isovanhemmilla (kun mummilla on lomaa).

Alkusyksyn mökkeilemme, kun on vielä lämmintä ja lähdemme ulkomaille. Vuoden varrella käymme lisäksi risteilyillä ja talviaikaan töitä on vähemmän ja olen enemmän kotona ja voimme tehdä ihan mitä vain.

Ajattelin itsekin aikoinani, kun aloin tehdä ravintolatöitä, että täähän on ihan höhlää kun aina on loma-ajat kiireisimpiä töissä. Mutta kun siihen totuin, tajusin, että sehän on toisaalta mukavaa että on lomalla silloin kun muut eivät ole, koska on hiljaisempaa. Ja tämä on nyt vain alani elämää.

Ei joka ikinen ravintolatyötä tekevä saa päivätyötä mukavasta lounaskahvilasta. Ei tällä alalla edes ole vakituisia, mukavia päivätyösopimuksia tarjolla kuin hyvin vähän.

Joten, aloittaja, ota huomioon tilanne ja herää vähän. Eivät kaikki ole itsekkäitä tai välinpitämättömiä, jos lapsi on kesän päiväkodissa. Joskus perheen tilanne vain on sellainen.

(niin, olen siis yksinhuoltaja itse, mutta ymmärtäisin tämän tilanteen silloinkin, jos molemmilla vanhemmilla olisi vastaava työ)

Lapsen kannalta ei ole mitään väliä onko pidempi loma helmikuussa, syyskuussa, vai kesällä. Kunhan sitä on. Lapsi tarvitsee lomaa palautuakseen päiväkotielämästä, mutta kesän loma ei rentouta sen enempää kuin muuna aikana pidetty. Tästä on nyt ihan suotta syyllistää vanhempia, kaikki eivät mitenkään voi lomailla samaan aikaan. Päivystävä päiväkoti ei ole paras vaihtoehto hoitopaikaksi, mutta on monta ammattia jossa loma ei mitenkään voi olla aina heinäkussa, joten vaihtoehtoja ei ole.
Kouluikäisen kohdalla on tietysti jo paljon hankalampaa, kun yhteistä lomaa ei ole mikäli vanhempien loma on koulun loma-ajan ulkopuolella, mutta päiväkoti-ikäisen kannalta loman ajankohdalla ei ole merkitystä.

Loman merkitys taas on ihan toinen juttu. Jokainen pieni lapsi tarvitsee kunnon loman päiväkodista, mutta siitä tässä ei nyt puhuta.

Katsopas aloittaja, kun et ole ainoana maailmassa valinnut sellaista alaa, jossa työt eivät lopu kesäksi. Niiden hoitoa tarvitsevien lasten vanhemmillakin on sellaisia työpaikkoja, joten lomia joutuu vuorottelemaan työkavereiden kanssa.

Toisekseen peräänkuulutit perheen yhteisiä lomia. Ajatellaanpa, että tilanne olisi niin ideaalinen, että kyseessä on ydinperhe, jonka molemmat vanhemmat saisivat päättää itse lomansa ajankohdan. Koko perhe saa siis pitää kesällä 4 viikkoa yhteistä lomaa. Entäs se muu aika? Lapset tarvitsevat myös silloin hoitoa. Täällä ainakin päiväkodit ovat kiinni pidempään kuin 4 vk.

Entä kun perheessä on lisäksi pieniä koululaisia? Ei silloin voi pitää mitään koko perheen yhteistä 4 viikon lomaa. Onneksi nykyään järjestetään paljon kesäleirejä, jonne voi lähettää pikkukoululaisen.

Päiväkoti tai mammapalsta ei määritä sitä, miten perheet lomaillevat, sen määrittää jokainen perhe itse työnantajan myöntämien lomien puitteissa. Me olemme puolisoni kanssa samassa firmassa töissä, joten hyvin hankalaa olisi saada aina lomat yhtäaikaa. Eipä se sit lomaa edes meille olisikaan. Hyväksi tavaksi meille on osoittautunut se, että olen itse ensin kolme viikkoa yksin lomalla mökillä ja matkalla. Sitten on yhteisen lomaviikon vuoro, jonka aikana myös lapsi on poissa päiväkodista, perinteisesti tämä viikko on oltu etelässä, tämän jälkeen on puolison aika lomailla kolme viikkoa yksin. Lomaa on mielestäni se, kun ei tarvitse olla riippuvainen mistään arkirutiineista, varsinkaan lapsen tarpeiden jatkuvasta huolehtimisesta. Talviloma on sitten se aika, kun lapset ovat isovanhempien luona ja me puolison kanssa lahdelle pidempään reissuun kahden. Kokeilkaapa joskus.

Meiän päiväkoti on kiinni 6 viikkoa kesällä ja meillä vanhemmat ovat kyllä tavalla tai toisella pystyneet järjestämään lomaa lapsilleen. Vain 3 lasta on menossa varahoitoon meidän ryhmästä ja heistäkin jokainen vain viikoksi :)

Alkuperäinen kirjoittaja Miksi lomailla yhtäaikaa;29851950:
Päiväkoti tai mammapalsta ei määritä sitä, miten perheet lomaillevat, sen määrittää jokainen perhe itse työnantajan myöntämien lomien puitteissa. Me olemme puolisoni kanssa samassa firmassa töissä, joten hyvin hankalaa olisi saada aina lomat yhtäaikaa. Eipä se sit lomaa edes meille olisikaan. Hyväksi tavaksi meille on osoittautunut se, että olen itse ensin kolme viikkoa yksin lomalla mökillä ja matkalla. Sitten on yhteisen lomaviikon vuoro, jonka aikana myös lapsi on poissa päiväkodista, perinteisesti tämä viikko on oltu etelässä, tämän jälkeen on puolison aika lomailla kolme viikkoa yksin. Lomaa on mielestäni se, kun ei tarvitse olla riippuvainen mistään arkirutiineista, varsinkaan lapsen tarpeiden jatkuvasta huolehtimisesta. Talviloma on sitten se aika, kun lapset ovat isovanhempien luona ja me puolison kanssa lahdelle pidempään reissuun kahden. Kokeilkaapa joskus.

Tätä en ymmärrä ollenkaan.

Ajatteletko, että lapsesi tarvitsee tai ylipäätään pärjää yhdellä lomaviikolla päiväkodista? Sinä tarvitset kuukauden, lapsi yhden viikon?

Tiedätkö miten rankkaa on olla päiväkodissa? Vaikka lapsi viihtyisi ja tykkäisi, niin se jatkuva hälinä, viriketulva ja ihmisten määrä on todella väsyttävää. Lapsi joutuu samalla tavalla hiukan pinnistelemään koko ajan kuten sinä töissä. Koska sinä vietät lapsesi kanssa kiireetöntä aikaa?

Äärettömän itsekäs ajattelutapa. Uskon kyllä, että saattaa olla totta, koska aina silloin tällöin tulee vastaan asiakkaita jotka itse lomailevat lasten ollessa hoidossa lähes koko ajan. Onneksi todella vähän.

Alkuperäinen kirjoittaja Miksi lomailla yhtäaikaa;29851950:

Apua, kyllä kyl lapsia sääliksi. Vain viikko lomaa. Eivät koskaan saa olla lomalla kotona.

Yhteistyössä