Ruotuun ja raskaaksi eli laihduttavat kuumeilijat

Pippurihäntä, lohdutukseksi voin sanoa, että mehän aloitettiin virallisesti vasta eilen (7.4.), että ehdit vielä itsekin ekan viikon onnistujaksi jos vaan haluat =). Itsellä tosiaan kierron ajankohdan takia lähinnä on tullut myös viikon aikana jopa puoli kiloa lisää (nestettä), mut kohta KP1 ja toivottavasti sitten lähtee korkojen kera.

• Tykkää
Reactions: Pippurihäntä
Ä74 (sori lyhennys ;) ) Joo, kyllä mäkin viikon päästä olen jo miinuksella, mutta mennään nyt bythebook, kun itse aloitin tämän jo viikko sitten.

Piti vielä kommentoida: Mulle on oikeestaan sama, että näkyykö viimeisin taulukko etusivulla tai tekstin joukossa. Sen verran roikun täällä kuitenkin, että tulee luettua viestin joka paikasta. Eli molempi parempi!

Saanko vielä kysellä? Eli milloin tulee sakkoraha? Jos meillä on kolmen viikon sääntö? Eli jos saan pudotettua ekalla viikolla, sit se nousee ja si laskee ni tuleeko sakkoja? Vai siis niinku miten? Saa vääntää rautalangasta mulle :)

mymosa
Toki paino heittelee, mutta kyllä se lähtökohtaisesti pitäisi laskee jos joka viikko nousua niin joku pielessä.. Viikossa on kuitenkin mahdollista se 500g jopa saada pois.

Merope, vähän samaa mieltä viikon lyhyydestä MUTTA tavoitellaan sitä, että vaikka kierron takia tulee tuo 0.5 - 1 kg lisää, niin jos kuitenkin pudottaa muuten painoa, se vois osua sinne +-nollaan :)

Pippurihäntä, saa lyhennellä. Minäkin aloitin viikko sitten =)

• Tykkää
Reactions: Merope
Mie olen kahdessa tai kolmessa tällaisessa laihiskampanjassa ollut mukana ja meillä oli aina näin, että viikon välein punnitus ja painon noususta sakot. Kaikki oltiin eri ikäisiä naisia ja sakkoja tuli aika harvoin maksuun. Ja jos tulikin, niin syynä yleensä oli löysäily/repsahtelu eikä niinkään kk-kierto. Itsekin paisun menkkojen aikaan ja varsinkin nuorempana jopa niin, että osa vaatteista puristi. Silti en muista maksaneeni yksiäkään sakkoja painon nousun takia. Painon jumittuminen on sitten toinen juttu, kun useinhan pudotus lähtee hyvin, mutta tyssää hetkeksi jossain vaiheessa. Mutta kokemuspohjalta en siis pidä sääntöjä lainkaan tiukkoina. Ei aleta heti murehtimaan sakkoja, vaan uskotaan onnistumiseen ja mennään hyvällä tsempillä eteenpäin! :)

Täällä vedellään aamiaiseksi pirtelöä, jossa mansikoita, puolikas avokado, purkillinen Ehrmanin jogurttirahkaa ja hieman rasvatonta maitoa. On hyvää ja tuli niin iso satsi, että taitaa mennä toinen lasillinen lounaaksi. Saa nähdä pitääkö tämä eri tavalla nälkää kuin aiemmat, kun tässä on avokadoa... Rasvaahan se on suurimmaksi osaksi kyllä eikä niinkään protskua. Taitaa tuo olla silti parempi vaihtoehto pirtelöön kuin banaani, josta on yli puolet sokeria. :D

Onhan tämä Fineli (Elintarvikkeiden koostumustietopankki - Terveyden ja hyvinvoinnin laitos - Fineli) kaikille tuttu sivusto? Sieltä löytyy ravintoarvot kätevästi, jos kiinnostaa.

Mulla karkaa yleensä käsistä tämäkin... Eli käyn joka aamu puntarilla. Nyt yritän ottaa rennommin enkä tänä aamuna edes miettinyt asiaa. Pyrin siihen, että se maanantai riittää. Ei se paino kyttäämällä sen nopeammin putoa.

Tiedättäkö muuten, mikä on laihaolo? Se on se valheellinen laihtumisen tunne, joka tulee, kun on muutaman päivän elänyt terveellisemmin. Turvotus tai joku ehkä vähenee ja muutenkin on parempi olo, niin sitä alkaa kuvitella, että on enemmänkin laihtunut, vaikkei oikeasti ole tapahtunut juuri mitään. Mulla on tämä jo nyt. :LOL: Takana päivä ilman herkkuja niin johan rouva luulee olevansa vähintäänkin missimitoissa ja valmis kaivamaan "skinny jeansit" sovitettavaksi. Jotenkin surkuhupaisaa. :D Onko teillä muilla tätä vai olenko ainoa höynä?

Mun on must hankkia paree vaaka. Toi on joku halpisversio, enkä siihen niin luota.

Oodikas: Sama täällä, jo eilen sanoin miehelle, että on iha laiha olo! Takkikin oli reippaampi (varmasti tekoa ei ollut sillä, että alla oli vaan silkkipaita..). Hih!

Mulla oli sellainen 15 euron digitaalinen vaaka, jolla piti punnita aina useampi kerta peräkkäin ja katsoa, minkä lukeman se antaa useimmin ja olettaa sitten, että se on se oikea paino. Sain vaihdettua sen kerran takuuseenkin, mutta sama vika siinä uudessakin oli. Nyt on joku muutaman euron kalliimpi mutta tuon kanssa ei tarvitse arpoa. Meillä on vain vanha talo, jossa lautalattia, niin en meinaa löytää suoraa kohtaa mistään. Aina vaaka keikkuu johonkin suuntaan ja lukemat heittää. Ongelmia, ongelmia. Mutta onneksi on laiha olo! :D Ja se saa jatkua, vaikka meinasin jo tehdä marjapiirakan, kun anoppi tulee käymään tänään. Mutta saa nyt juoda kahvinsa ilman piirakoita. Täällä laihdutetaan, perkele. :D

• Tykkää
Reactions: Merope
Eli ei muuta kun tilailemaan uutta vaakaa! Taidan laittaa miehen asialle, mä en noista ymmärrä mitään!

Meillä on sama tilanne, ystävä tulossa kylään. Meinasin leipoa TOSI herkkua juustopiirakkaa, mutta nyt on jälkiruoaksi vain suklaata. Sitä kun voin ottaa sit vain yhden palan. Eikä se pahene heti!

Rekkauduin Kiloklubiin. Olen aiemmin jotain maksullista palvelua käyttänyt ja mulle kyllä tekee hyvää kirjata syömiset ylös. Tuollahan sitten näkee, mikä on protskujen, hiilareiden jne osuus ja miten paljon saa syödä, että laihtuisi jne. Suosittelen kyllä kokeilemaan, vaikka ottaahan se oman aikansa räpistellä päivän syömiset sinne. Mutta äkkiä siihenkin tottuu.

Lisäys. Laitoin sinne tämän -5 kilon tavoitteeni niin antoi, että 8 viikossa toteutettavissa. Eli ihan nappiin aiotun aikataulun kanssa.

Viimeksi muokattu:
Joku mainitsi, että paheena on käydä vaa'alla päivittäin. Niin mäkin käyn silloin kun haluan seurata painoa tarkemmin. Viikon välein käyminen ei loppujen lopuksi sovi mulle, koska siinä viikon aikana paino vaihtelee selkeästi ylös ja alas välillä ilman mitään järkevää syytä ja juuri se punnituspäivä saattaakin olla viikon ylin lukema. Mua motivoi nähdä edes jonain päivänä se vähän alempi lukema, vaikka viikkotulos oliskin lähempänä nollaa. Ja pitkällä aikavälillä se käyrä kuitenkin sitten kertoo siitä pysyvästä suunnasta. Mulle siis päivittäinen punnitus on motivaatiojuttu.

Mä en oo saanu liikuttua nyt koirankusetuslenkkejä enempää... Pitää ihan selkeesti ryhdistäytyä tässä. Niin ja viikonlopun koitoksena on hotelli/työ/miniloma toiseen kaupunkiin to-la. Pakko vaan keskittyä valitsemaan niitä kasvis-proteiiniannoksia ja jättää kaikki kakkuset väliin. En kahta viikkoo suostu sakkoilemaan :D

Pelkkää omaa napaa tulossa!

Joo meitsillä taisi tää viikko mennä jo pilalle :/ Mun maanantain paino nimittäin oli näköjään viikon alin paino :/ tuli nimittäin sunnuntaina syötyä tosi kevyesti (käytyä vessassa paljon) ja se näkyi painossa. Tiistaina mun paino oli jo aloituspainoon nähden +800g :D Taisi nesteet tulla takaisin. Tänään taas aloituspainoon oli matkaa +500g. Eli mulla tulee ihan varmana sakko ensi maanantaina. Mitäs aloitin niin alhaisella painolla. Mä en todella ole voinut syödä itselleni kiloa lisää 24h sisällä varsinkaan kun katsoin tarkkaan mitä söin :D

Mä en aio ottaa tätä ihan niin vakavasti, toivottavasti ei haittaa :/ En halua ottaa tästäkin aiheesta stressiä. Toi lapsia asia on jo itsessään iso stressipallo, joten mä meen tän laihdutuksen vähän niin kun tjot meiningillä :D Toki mä yritän vähentää, mutta en ole vielä valmis aloittamaan taas kaloreiden laskua. Kuukausi takaperin käytin kiloklubia kuukauden verran ja se autto kyllä sen ajan kunnes paino jämähti eikä huvittanut enää merkkailla. Nyt aloitellaan taas hitaasti eteenpäin :) Hiljaa hyvä tulee. Ja onhan mulla lähtenyt jo tän tyylisellä meiningillä yli 6kg eli kunhan painoa lähtee jossain ajassa.

Siispä suosittelen kyllä kiloklubia kaikille :) se on kyllä mahtava mesta. Sitä ei vaan aina jaksa merkkailla. Mäkin yritän alottaa sen ehkä tässä taas jossain vaiheessa.

Minkälaista viikko-ohjelmaa noudatatte liikunnan suhteen? Monta kertaa viikossa ja mitä? Ootteko jaotellu jotenkin minkälaista liikuntaa ja millä sykkeillä tai muuta? Mä teen 2-3 salitreeniä viikossa, joista joka toinen on aerobinen ja joka toinen kunnon painonnostoa :D Reipas kävely tulee tehtyä 1-2 kertaa viikossa. Vielä kun saisin tähän lisättyä 1x uintia ja sillon tällön Squashia niin sitten olisin tyytyväinen. Squashia harrastaisin vaikka joka viikko mutta on niin pirun kallista L Se on muuten tosi tehokasta, suosittelen kaikkia kokeilemaan. Mun sykkeet huitelee aina tosi korkeella ja PT sanokin mulle, että pitäisi olla jotain sauvakävelyä myös aika paljon. Nyt sitten yritän just tota uintia ja kävelyä lisätä ettei jää salipainotteiseksi. Eipä siinä muuta, mutta olen 3kk käynyt nyt ahkeraan salilla ja tuntuu ettei missään näy :D Teenköhän jotain väärin!? Ehkä se paino ei putoa siksikään kun salilla käyn. Toiveajattelua :D No joo mutta yksi vanha mekko meni päälle tossa juuri :) Olin kyllä todella iloinen.

Musta tuntuu välillä niin super tyhmältä, että vaikka olen lopettanut kaikki herkut ja harrastan liikuntaa 3-5 kertaa viikossa (aiemmin 1x viikko) niin paino ei vaan putoa. Olen muuttanut lautasmallini normaaliin ja syön vähemmän perunaa ja muita tämmösiä lisukkeita. En juo mehuja, limua saatan juoda mutta sokeritonta. Silloin kun laskin kaloreitakin niin paino vain jämähti. Oon alkanut miettimään johtuuko tää tosta PCOS. Gyne sanoi vasta viikko sitten mulle että mun munasarjat näyttää siltä mutta varmuutta ei voi antaa. Sitten tutkin tätä ja löysin että PCOS vaikeuttaa laihtumista ja PCOS pahenee lihavalla. Miten tästä nyt sitten pitäisi päästä pois? Joudunko siis tekemään tuplatyön verrattuna muihin jolla moista sairautta ei ole?

Sain aamupala vinkin työkaverilta ;) Munamuffinsseja, googlatkaapa!

Toivottavasti muilla painon suhteen mennyt paremmin kun mulla :D Tsempit!

mymosa
Mä en taas tykkää tuosta kiloklubista, käytin kalorilaskuria ja siitä tykkäsin.

Nyt on tullut pakkoliikuntaa kun eilen käytiin markkinoilla, 6km kävelyä. Tänään vein eskarilaisen kävellen, hän pyöräili ja vielä pitäs jaksaa hakea, 2km suunta.

_Lilja_, olethan tsekkauttanut kilpirauhasarvot? Vajaatoiminta meinaan joillekin aiheuttaa juuri sen, että et laihdu, et sitten vaikka mitä teet. Normiruualla paino vain nousee ja paino pysyy samana vain jos olet koko ajan dieetillä. Näin on mulla ja mun siskolla, että tuskin ollaan kaksi ainutta tässä maailmassa. Mutta uskon, että on muitakin vähemmän tunnettuja "sairauksia" liittyen munuaisiin yms., jotka saattavat aiheuttaa samanlaisia "oireita". Mutta jos nyt kuitenkin laihdut, niin tuskin sitten kyse on mistään vakavammasta.

Ja eikös se ole ihan fakta, että lihas painaa enemmän kuin läski. Toki sitten pitäisi näkyä kiinteytymisenä, että jos ei näy, niin sitten kyllä jotain on pielessä jos ei ala tuloksia tulla. Auttaiskohan jos PT tsekkais sun viikko-ohjelman kertaalleen? Ja ite oon miettinyt olisko palautusjuomista jotain apua/hyötyä tässä hommassa?

Mun kalenterissa on (ma-pe) lenkki, lihasjumppa, lenkki, lihasjumppa, crossi. Näillä aattelin aloittaa ja kyllä kropassa TUNTUU, sen voin sanoa. En millään pysty tekemään kaikkea mitä ohjaaja, mut parhaani teen. Kyllä ne lihakset sitte vahvistuu ajan myötä.

Tähän ikään mennessä olen sen ihan käytännössä huomannut, että liikunta auttaa mua lähinnä painonhallinnassa, mutta laihtuminen vaatii oikean ruokavalion, liikunta vaan hyvänä tukena ja ennen kaikkea tuottamassa hyvää oloa ja tyytyväisyyttä omaan ruumiiseen.

Siskoni teetti itselleen geenitestin, jonka tuloksena analyytikko sanoi hänen (ja mä näkisin, että ollaan hyvin samasta puusta eli meidän) olevan sitä tyyppiä, joka saa harjoittaa ihan hamaan tappiin aerobista eikä se näy painossa, jos syö "väärin". Ja tää tarkottaa hiilareita, viljahiilareita ennen kaikkea. Geenien mukaan polveudutaan jostain rasvaa ja proteiinia pääasiassa syöneistä metsästäjistä, ties mistä inuiiteista, joiden kroppa ei oikein tykkää viljoista. Tai siis tykkää sillä tavalla, että varastoi ne hiilarit visusti talteen rasvaksi, eikä kuluta niitä edes urheillessa. Hyvänä puolena on erinomainen rasvansieto ja hyödyntämiskyky. Musta tää on tosi kiinnostava juttu. Toiset taas voi syödä hiilareita ja vähärasvaista ruokaa ja laihtua sillä.

Mun liikkumisjutut on siis mallia arkiaktiivisuus - koiralenkit, vaunu/kantoliinalenkit päivittäin, pari kertaa viikossa kaupassakäynnit kävellen, joogatunti kerran viikossa ja kotivenyttelyt (niskahartia) sillon kun muistan ja jaksan. Päivittäin tulee kuljettua portaissa neloseen kun ei ole talossa hissiä ja nyt pystyn jo juoksemaan portaat ylös "kuolematta" puuskutukseen, kun olen vähän lisännyt tuon arkiaktiivisuuden tehoa. Kerran viikossa hölkkälenkki yksin on mun tavote lisätä nyt ens alkuun, toinen lenkki olisi hyvä saada ohjelmaan vielä. Lihaskuntotreeniä mietin, mutta sen ajan järjestäminen on vielä työn alla. Keskityn nyt ekana löytämään sen oikean ruokavalion, jolla paino lähtee laskuun ja sitten tutkitaan tuota liikkumispuolta lisää.

Mä hommasin kännyyn nyt semmoisen FatSecret -applikaation, jolla saa noi päivän energiansaannit laskettua ja kulutuksenkin. 1500 kcal/pv tavoite siinä on kun en kerran paljoa liiku. Enemmän katson sitä kuitenkin, että hh määrä pysyisi alle 100g/pv. Helposti menee yli, jos vetää yhdenkin hiilarivoittoisen aterian päivässä.

Äiti seiskanelonen joo onhan ne tossa taannoin otettu. Niitä kinuin pitkään ja kun lopulta sain tajusin että se oli vaan laittanut lähetteen siihen toiseen. Kyllä otti päähän se, mutta nyt mulla on siis lähete kaikkiin mahdollisiin labroihin ja uudestaan siihen kilppariin ja molempiin arvoihin. Siitä arvosta tuli kirje kotiin jossa ei lukenut sitä arvoa ollenkaan. Vain lääkärin käsin kirjoittama teksti ok. Olisin kyllä itse halunnut arvioida sen arvon! Mutta onhan tota kilpparin vajaatoimintaakin epäilty, mutta se olisi vaan niin helppo syyttää sitä, kuten pcos:kin :D No kohta näkee kun koittaa kp 3-5 jollon käyn kaikki arvot otattamassa. Pt teki ohjelman mulle justiinsa n. 1kk takaperin. Musta vaan tuntuu ihan typerältä se ohjelma. Liian lyhyeltä, liian vähän toistoja yms. Pitää alkaa itse lisäämään painoja ja toistoja. Oon kokeillut näitä palautusjuomia ja on ihan kivoja. Pelkään vaan että niistä tulee "turhia" kaloreita ja on niin pirun kalliita ne jauheet että ovat toistaiseksi jääneet. Pitäs taas mittailla pitkästä aikaa onko vyötärö muuttunut. Sulla on aika hurja viikko :D Mulla tais mennä vähän överiksi joku aika sitten kun olin parin viikon välein tosi flunssassa. Taisi tulla treenattua aloittelijaksi vähän liikaa. Nyt vähän rauhallisemmin yritän.

Pippurihäntä joo totuustahan on juurikin tuo että ruokavaliolla on suurin merkitys. Typeräähän se on kun on tälläinen juntti eikä osaa katsoa mitä suuhunsa laittaa :/ Mä olen melko varma että mulla on sama tilanne kun sulla, eli hiilarit vaan kieltolistalle. En vaan millään pysty siihen. Mä en voi millään lopettaa esim. maustetun jukurtin syömistä tai riisi ja peruna kokonaan poissa. Mäkin olen käyttänyt hetken tota FatSecretiä. Mulla oli se ipadilla ja se oli ihan älyttömän helppo. Sillä pysty ottaa valokuvan tuotteen esim. puuropaketin viivakoodista ja se kertoi heti mikä tuote ja mitä sisältää. Sitten vaan punnitsin paljon sitä syön ja merkitsin sinne. Kännyllä en saanu sitä toimimaan noin mutta kuitenkin oli ihan hyvä. Voikun kaikki työpaikan lounaat vaan tulisi viivakoodilla :D toi sun 1500kcal on just hyvä! Hiilarit on kyllä suuri haaste.

Musta ehkä masentavin ajatus on tällä hetkellä että 1kg laihduttamiseen tarvitaan 7000kcal energiavaje! Tuntuu ihan käsittämättömältä.

Heippati vaan tännekin :).
Työt pitävät kiireisenä, lenssua pukkaa ja väsyttää aivan hirmuisesti.
Mulla näkyy vaakalla tosi selkeesti niin kuukautisten tuomat turvotukset kun oviksetkin :(. Viimevuoden kesäkuussa kun aloitin elämäntaparemontin niin kävin vaakalla väh. joka toinenpäivä jotta näen miten kroppa reagoi. Heittelyä saattoi vuorokauden aikana olla ihan helposti 1,5kg suuntaan ja toiseenkin!
Nytpäätin että pompin puntarilla max. kahdesti viikossa, se riittää mulle nyt toistaiseksi.

Eilen tuli vähän herkuteltua kummitytön prinsessasynttäreillä :)... Joten tänään pitää pyöräillä vähän kovemmalla vaihteella.

Tsemppiä kaikille!

Yhteistyössä