Olenko huono äiti, kun syötän lapsilleni lähinnä..

Pin
[QUOTE="...";29552904]Anteeks mutta meillä ei kyllä ole tollanen ruokavalio eikä meidän kenenkään kuulu tuollaisesta tykätä. Tuo on mielestäni täysin epävalmis ruoka josta puuttuu niin paljon. Emmekä me tykkää mistään pähkinöistä ruuan seassa.

Yhtä nopeaa on paistaa lihaa pannulla ja samalla keittää täysjyväpastaa, kun pastat on kypsiä heittä ne, SEKÄ kasvikset pannulle.

Ärsyttää vaan hiilarikammoset ihmiset jotka väittää et jauheliha-parsakaaliseos on yhtäkuin ateria. Pyh ja pah...[/QUOTE]

Voi anteeksi, olisi pitänyt lisätä siihen kohtaan "voit lisäillä suoraan pussista vaikka MAKAROONIA...oman maun mukaan" Hitto että joillain on vaikee elämä. :D

rgtr
[QUOTE="Hömelö";29554645]Rgtr, no ei makaronilaatikko ja lihaperunasoselaatikko ole pahimmasta päästä, mutta ap ite sanoi syöttävänsä lapsilleen paljon nakkeja, nuggetteja, burgereita ja lihapiirakoita. Niitä kritisoitiin kaikista eniten. Ainaki isoista marketeista saa jo jonkun verran lisäaineettomia tai luomu-valmisruokia ja hyvä niin, mutta ei niidenkään määrä vielä kovin kummonen oo, että jos niillä vaan elää niin lapset ei opi syömään erilaisia ruokia eikä opi ite tekemään ruokaa ja arvostamaan sitä jos kotona syödään pääasiallisesti valmisruokia. Enkä muuten usko, että sillon, tällön syöty pakastepizza tai sun mainitsemat sipsit pilaa lapsen terveyttä, jos pääasiallisesti ruokavalio on terveellinen. Että vähän meni taas yli jos aletaan karkkipäivänä syötyä pientä karkkipussia tai joskus jälkkäriks saatua jätskipuikkoa väittämään ihan yhtä huonoks kuin viitenä päivänä viikossa syötyyn ap:n einesmössöön...[/QUOTE]

Ei einesruoat ole pahimpia, katsoppa kuinka paljon on lisäainekoodeja kääretortuissa, valmispullissa ja muissa leivoksissa jotka säilyy pitkään, niitä on todella paljon.
Katso myös tiivistemehujen e-koodi määrää.
Juuri näitähän lapsille syötetään ja juotetaan liian paljon.

"Hömelö"
No mä en ainakaan koskaan osta valmisleivonnaisia vaan leivon ite, mutta karkit ja sipsit ostetaan kyllä lisäaineiden kanssa kaupasta. Mutta toivon mukaan kukaan ei kuitenkaan korvaa lapsen ateriaa kaupan kääretortulla tai sipsipussilla. Suht pieni annos jälkkärinä harvakseltaan tuskin pilaa muuten hyvää ruokavaliota. Mutta jos niitä karkkeja syötetään vielä niiden einesten lisäks niin ah mikä lisäainecoctail...

"asdf"
Ei einesruoat ole pahimpia, katsoppa kuinka paljon on lisäainekoodeja kääretortuissa, valmispullissa ja muissa leivoksissa jotka säilyy pitkään, niitä on todella paljon.
Katso myös tiivistemehujen e-koodi määrää.
Juuri näitähän lapsille syötetään ja juotetaan liian paljon.
No eikai kukaan nyt herkkuja syötä lapsilleen joka päivä. Ap taas syöttää eineksiä, joka päivä. Ihan karseaa.

kotiäiti myös
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29550145:
Ai, tää riisikeskustelu jatkuu vielä. Olisi pitänyt kirjoittaa tarkemmin -pointti oli, että osa noista ketjussa kehutuista ruuanlaittoajoista on epärealistisia. Riisi oli varmaan siitä huono esimerkki, mutta jos ei nyt juututtaisi siihen riisiin enää.
Epärealistisia minustakin. Jos joku sanoo ettei ole "aikaa laittaa ruokaa" niin ei ole ihan reilua vetää toiseen ääripäähän ja väittää että hyvä ja tasapainoinen ateriakokonaisuus tehdään kymmenessä minuutissa. Minä varaan aina tunnin ruoanlaittoon, kattamiseen, ruoanlaiton jälkien korjaamiseen, (esim hellan ja työtasojen peseminen). Vartissa ei tule hyvä jauhelihakastike, vaikka ehkä sen jauhiksen paistamiseen ja sipulin pilkkomiseen ja paistamiseen menee tuo aika, niin kastike ei ole kyllä hyvää, jos ei se yhtään saa hautua. Ei ainakaan jauhosuurusteinen kastike eikä etenkään lihakastike. 20-30 min pyrin varaamaan aikaa tavalliseen jauhelihakastikkeeseen, ihan vähintään. Ja jos on tomaattipohjainen kastike, niin varataankin 1,5 tuntia haudutteluun...
Perunoiden keittämiseen on varattava reilusti yli puoli tuntia, sillä iso kattilallinen vettä ei ala kiehumaan sillä sekunnilla kun kattila liedelle nostetaan jne.

Toki terveellistä ruokaa saa nopeasti, mutta jos hyvää haluaa, niin aikaa menee kyllä enemmän kuin joku tehovartti. En kehuisi sillä, että "teen ruoan aina vartissa", ei sellainen ruoka ole ainakaan mun makuun hyvää - toki makuasioista ei voi kiistellä, jotkut varmaan tykkääkin.

Jos ei mulla ole kunnolla aikaa ruoanlaittoon, kuten esim että puistoilu venähtää ja tähteitä ei eiliseltä ole, niin pakkasessa on hätävarana kaupan pakastekeittoja (pinaatti - ja kasvissosekeittoja), kaupan pakkasmuusi (se on ilman lisäaineita ja saa luomuna), lohimurekepihvejä ja muita tällaisia pakaste-eineitä. Näiden sulattamisiin ja tarjollelaittamisiin menee se tehovartti. Itse tehtyä ruokaa en yleensä säilö pakkaseen vaan se syödään parissa päivässä.

"Hömelö"
Tomaattikastike ei todellakaan tarvitse 1,5 tunnin hauduttelua! Toki uskon, että siitä tulee hyvää, mutta ei se sitä TARVITSE. Wokit taas menee pilalle jos niitä käryttää pitkään.

Edelleen sen pottujen keitinveden voi kiehauttaa vedenkeittimellä niin alkaa porista huomattavasti nopeemmin. Ja sen keittiön voi siivota paremmin vaikka sitte illalla harrastuksista tullessa. Eikä ne muksutkaan varmaan siinä vaiheessa enää nälkäänsä kilju...

"Hömelö"
Kotiäiti myös, ehkä sulla kotiäitinä on aikaa haudutella ruokaa arkenakin 1,5 tuntia, mutta tää keskustelu ei nyt kyllä ihan sua koske vaan pointtina olikin nimeen omaan että kuinka sitä itse valmistettua ruokaa voi työssä käyvätkin saada arkena pöytään ennen iltakaheksaa. Ei kannata tulla pätemään asialla mikä nimeen omaan pääasiallisesti on tän keskustelun osanottajilla just toisin päin kuin sulla. Sama ku joku vähävarainen kysyis että miten mä voin tehdä hyvää ruokaa perheelle jos rahaa on kymppi, ja sitte joku hyvätulonen tulee sanomaan että tottahan sä ruoasta saat hyvää kun sijotat siihen kauppakassiin satasen.

kotiäiti myös
Hömelöltä taisi mennä ohi se, mihin vastasin, eli vastasin siihen väitteeseen että vartissa saa tasapainoista ja HYVÄÄ ruokaa, esimerkkinä oli käytetty jauhelihakastiketta vartissa valmistettuna. Olen siitä ihan eri mieltä. Aloittajan tai muiden työssäkäyvien ajankäyttöön en puuttunut lainkaan. Mutta jos sitä haluat pohtia... koskapa olen 2- ja 3-vuotiaiden kotiäiti, ei minulla sitä tuntia ole ruoanlaittoon lasten hereillä olon aikana. Ei niitä voi keskenään jättää sellaisiksi ajoiksi... Yleensä seuraavan päivän ruoan teen illalla kun lapset nukkuu. Siihen pystyy työssäkäyväkin... Joka ilta ei tarvi jos on isompi annos tehty aiemmin.

Ja kokeilepa joskus tehdä tomaattikastike ihan kunnolla. Se on totta että sitä ei TARVITSE kypsyttää kauaa, mutta jos haluaa hyvää, niin kyllä 1,5 tuntia on sopiva aika. Maku on_aivan_eri kuin kymmenessä minuutissa kiehutettuna.

Mitä se sinua närästää että jotkut välittää siitäkin miltä ruoka maistuu ja tekee vähän pidemmän kaavan mukaan. Pikaruoka ei ole hyvää, oli se sitten heseltä tai omassa keittiössä tehty. Kyllä uskon että työssäkäyvänä onnistuisi ruoanlaitto näin ihan yhtä lailla.

toinen kotiäiti
Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti myös;29555744:
Hömelöltä taisi mennä ohi se, mihin vastasin, eli vastasin siihen väitteeseen että vartissa saa tasapainoista ja HYVÄÄ ruokaa, esimerkkinä oli käytetty jauhelihakastiketta vartissa valmistettuna. Olen siitä ihan eri mieltä. Aloittajan tai muiden työssäkäyvien ajankäyttöön en puuttunut lainkaan. Mutta jos sitä haluat pohtia... koskapa olen 2- ja 3-vuotiaiden kotiäiti, ei minulla sitä tuntia ole ruoanlaittoon lasten hereillä olon aikana. Ei niitä voi keskenään jättää sellaisiksi ajoiksi... Yleensä seuraavan päivän ruoan teen illalla kun lapset nukkuu. Siihen pystyy työssäkäyväkin... Joka ilta ei tarvi jos on isompi annos tehty aiemmin.

Ja kokeilepa joskus tehdä tomaattikastike ihan kunnolla. Se on totta että sitä ei TARVITSE kypsyttää kauaa, mutta jos haluaa hyvää, niin kyllä 1,5 tuntia on sopiva aika. Maku on_aivan_eri kuin kymmenessä minuutissa kiehutettuna.

Mitä se sinua närästää että jotkut välittää siitäkin miltä ruoka maistuu ja tekee vähän pidemmän kaavan mukaan. Pikaruoka ei ole hyvää, oli se sitten heseltä tai omassa keittiössä tehty. Kyllä uskon että työssäkäyvänä onnistuisi ruoanlaitto näin ihan yhtä lailla.
Näin 1v ja 3v kotiäitinä voin kertoa, että ainakin meidän lapset pärjää hienosti vaikka itse teenkin ruokaa ja ihan niiden hereilläoloaikana ja keskellä päivää. Tomaattikastike tosiaan paranee mitä enemmän aikaa menee, mutta eihän sitä nyt siinä hellan äärellä tarvitse sitä 1,5 tuntia viettää! Hyvänen aika, kaikenlaisia uusavuttomia täältä löytyykin...

• Tykkää
Reactions: trolli
kotiäiti myös
^ hienoa että pärjää, lapsiahan on erilaisia. ;) Sun lapset ei kuitenkaan liity siihen, miten meidän muksut keskenään pärjää.

Ja joo, ei tarvi olla 1,5 tuntia hellan ääressä, ei yhtäjaksoisesti. Jos luit mitä kirjoitin, kirjoitin, että siihen tuntiin jonka ruoanlaittoon varaan, kuuluu kaikki. Myös salaatin/raasteen leikkaaminen, pottujen mahd kuoriminen, kastikkeen suurustaminen ja sekoittaminen ettei pala pohjaan (jos maitopohjainen) jne jne. Kyllä näitä varten tarvii olla ns hellan ääressä ja lapset keskenään. Tai sitten teen ruoan mahdollisimman valmiiksi edellisenä iltana. KAikkein helpointa niin. Ai että se on nyt uusavuttomuutta, jos ruoanlaittoon keskittyy ja käyttää aikaa -enemmän kuin vartin :D :D

vieras*
Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti myös;29555744:
koskapa olen 2- ja 3-vuotiaiden kotiäiti, ei minulla sitä tuntia ole ruoanlaittoon lasten hereillä olon aikana. Ei niitä voi keskenään jättää sellaisiksi ajoiksi...
Miten niin keskenään? Meillä 1- ja 3-vuotiaat leikkii näkö- tai ainakin kuulomatkan päässä kun teen ruokaa, usein tulevat jalkoihin pyörimään ja saavat jotenkin osallistua askareisiin. 3-vuotias esimerkiksi pyyhkii pöytää, tyhjää lusikat, veitset ja haarukat tiskikoneesta laatikkoon tai saa oman tehtävän ruuanlaitossa jne. :) 1-vuotias saa tutkia alimmaisia keittiön laatikoita tai annan esim. oman puhtaan, kostean rätin jolla saa "siivota". Välillä esimerkiksi piirtävät keittiön pöydän ääressä. Joutuuhan sitä välillä keskeyttämään sen mitä oli tekemässä, mutta sellaista se pienten lasten kanssa on...

"Lissu"
Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti myös;29556102:
^ hienoa että pärjää, lapsiahan on erilaisia. ;) Sun lapset ei kuitenkaan liity siihen, miten meidän muksut keskenään pärjää.

Ja joo, ei tarvi olla 1,5 tuntia hellan ääressä, ei yhtäjaksoisesti. Jos luit mitä kirjoitin, kirjoitin, että siihen tuntiin jonka ruoanlaittoon varaan, kuuluu kaikki. Myös salaatin/raasteen leikkaaminen, pottujen mahd kuoriminen, kastikkeen suurustaminen ja sekoittaminen ettei pala pohjaan (jos maitopohjainen) jne jne. Kyllä näitä varten tarvii olla ns hellan ääressä ja lapset keskenään. Tai sitten teen ruoan mahdollisimman valmiiksi edellisenä iltana. KAikkein helpointa niin. Ai että se on nyt uusavuttomuutta, jos ruoanlaittoon keskittyy ja käyttää aikaa -enemmän kuin vartin :D :D
Mutta ymmärthän tilanteen, jos minä olen lasten kanssa kotona esim. klo 17. Kouluikäinen on syönyt lounaansa 10.40 ja päiväkoti-ikäinen klo 11, joten huolimatta välipalasta heidän on kova nälkä. Ei siinä haudutella kastiketta 1,5 tuntia. Tottakai ruoka on aina parempaa ajan kanssa tehtyä, mutta kaikkea ei aina voi saada. Arkena nopeasti ja viikonloppuna sitten ajan kanssa. :)

"Hömelö"
Kotiäiti myös, no sanotaan näin, että tulee RIITTÄVÄN hyvää. Onks sun pointti jotenki että koska SULLA on aikaa haudutella ruokia pitkään, niin kenenkään muunkaan mielestä vähemmällä ajalla valmistettu ruoka ei voi olla hyvää? Että ihan turhaan edes yritätte. Tomaattikastike joko puolekstoista tunniks hautumaan tai lihikset naamaan? Minusta arkena tehty pikatomaattikastike on hyvää, ja hyvin on kelvannut perheellekin. Sitte viikonloppuna voi ajan kanssa kokata jotain enemmän aikaa vievää. Sitäpaitsi kun nyt takerruit siihen tomaatti- ja jauhelihakastikkeeseen, niin paisteletkos broilerisuikaleitakin vihannesten kanssa pannulla puoli tuntia? Vai tarviiko vielä enempi aikaa? Mikä siinä nyppii että jotku osaa tehä oman perheen mielestä maistuvaa ja terveellistä ruokaa lyhyessä ajassa eikä kaikkee tartte käryttää karrelle tai mössöks? Osa ruoista paranee mitä pidempään niitä valmistaa, mutta vaikka naudan pihvit ei montaa minuuttia tartte tai ne kypsyy sisältä kokonaan.

nohh
Et oo kuullut täysjyväriisistä? Täysjyväriisi on riisiä, jossa on kaikki riisin ravintoaineet jäljellä. Riisissä ravintoaineet ovat jyvän kuorikerroksessa. Pikariisi on kuorittua riisiä, joka on vielä esikypsennettykin.

eli ihan terveellistä toi pitkäkeittoinen riisi, toisin kuin se pikariisisi.
Olen toki. Sitä on kaapissa. Ja kypsyy ihan 10 minuutissa. Sinä et vissiin ole sellaisesta ihmeestä kuullut. ;)

tiukkapipo ehkä, mutta...
En ymmärrä, koirat pitää lenkittää, mutta lapsille ei ehdi tehdä ruokaa. Jos ei pysty huolehtimaan lasten hyvinvoinnista silloin täytyy luopua niistä lemmeikeistä ja monista harrastuksista. Jos lapsilla on jo noin pitkä hoitopäivä, voi illat olla ihan hyvin ilman treenejä. Ja tosiaan terveellistäkin saa nopeasti. Ei hyvä ei :(

• Tykkää
Reactions: Salla07
kotiäiti myös
Kun vielä kysyttiin, niin "keskenään" tarkoittaa sitä ettei ole aikuinen vieressä valvomassa. Ei voi jättää keskenään, piste. Ymmärrän että ruoanlaittokin onnistuu lastenvahtimisen "ohessa", jos lapset jotenkin rauhoittuu tekemään jotain. Mutta meillä ei kovin hyvin onnistu, liian monta hazarditilannetta tullut niin ettei ole samassa huoneessa jatkuvalla näköetäisyydellä. Mm sohvapöydältä putoaminen ja kalliiden (tuhansien eurojen) hifilaitteiden hajoaminen, kun rymähtivät päin kauittimia. Puhumattakaan siitä millaisia jälkiä nuorempi saa isompaan lapseen tehtyä kun ei jokin "suju". Juu ei, ei voi jättää keskenään eikä riitä se että ovat kuuloetäisyydellä, eikä ne siinä jaloissa pysy ruokaa tehdessä kuin herrantertut kun vaan antaa askaretta käteen. :) Siispä nykyään teen isompitöiset kotityöt - kuten ruoan - illalla, kun lapset nukkuu.

Ihan varmasti suurin osa lapsista on sellaisia, että pärjäävät keskenäänkin. Kyllä minä sen tiedän enkä väittänyt että tämä mun tapa on ainoa oikea, olipa vain yksi esimerkki, miten ruoanlaittoonkin voi aikaa käyttää, vaikka_olisi_pieniä_lapsia vahdittavana. Mun kokemuksen mukaan pienten lasten vahtiminen on jo sinällään kokopäivätyö eikä siinä paljoa kotihommia ehdi, paitsi kun ovat unilla. ;) Eikä nämä ole minusta edes erityisen villejä, mutta ilmeisesti sitten kai ovat, kun sitä nyt ihmetellään ettei voi edes ruokaa tehdä yhdessä lasten kanssa. Ja senkin kerroin sen vain siksi, että joku nimimerkki "hömelö" tuli nälvimään miten "kotiäideillä kyllä on aikaa" keitellä soppaa keskellä päivää. Eipä välttämättä ole. Ei ainakaan meillä, ainakaan just nyt.

kotiäiti myös
[QUOTE="Hömelö";29556210]Kotiäiti myös, no sanotaan näin, että tulee RIITTÄVÄN hyvää. Onks sun pointti jotenki että koska SULLA on aikaa haudutella ruokia pitkään, niin kenenkään muunkaan mielestä vähemmällä ajalla valmistettu ruoka ei voi olla hyvää? [/QUOTE]

No minä en ole nopealla aikataululla saanut hyviä kastikkeita aikaan ja se on mun mielipide mikä on hyvää. Taisin mainitakin, että jonkun toisen mielestä ehkä on hyvää, ja makuasioista on turha kiistellä. Paitsi sitten sinun mielestäsi? :D

[QUOTE="Hömelö";29556210] niin paisteletkos broilerisuikaleitakin vihannesten kanssa pannulla puoli tuntia? Vai tarviiko vielä enempi aikaa? Mikä siinä nyppii että jotku osaa tehä oman perheen mielestä maistuvaa ja terveellistä ruokaa lyhyessä ajassa eikä kaikkee tartte käryttää karrelle tai mössöks? Osa ruoista paranee mitä pidempään niitä valmistaa, mutta vaikka naudan pihvit ei montaa minuuttia tartte tai ne kypsyy sisältä kokonaan.[/QUOTE]

Ei käytetä broileria, se on epäeettisesti tuotettua (näen jo miten leimahdat siellä päässä, kun TAAS TOI PÄTEE. ;) Mutta senkus syö broiskua ketkä siitä tykkää, meillä ei enää syödä.)
Mikä SUA siinä nyppii, että itse teen ruokaa mielelläni pitkn kaavan mukaan ja käytän siihen paljon aikaa? Mikä sinua siinä nyppii, oikeasti? Luuletko, että vänkäämällä saat minut myöntämään että no joo kyllä kymmenen minuutin soosi on ihan hyvää, kun se ei mun kokemuksen mukaan ole. Se on makuasia eikä se muutu vaikka sua nyt jokin siinä mielipiteessä häiritsee. :D En ole sanonut että kaikkien täytyisi näin tehdä. Kerroin vain että itse pidän paljon parempana pitkään hautuneita kastikkeita yms (olen oppinut sen anopiltani, aiemmin tein just pikaruokaa tyyliin jauhot ja vesi jauhelihasössön päälle ja se oli "kastike") Mun on mahdollista ruokiin käyttää aikaa kun lapset nukkuu. Mutta jokin siinä NYPPII sinua :D

"Pusutin"
Pakasta vapaapäivänä ruokaa. Porkkanaraaste (kyllä vain), kastikkeita, hernekeittoa, jauhelihapihvejä, punajuurikeittoa, kasvissosekeittoa, pinaattikeittoa, makaronilaatikkoa. Kiireisinä arkipäivinä keitä kastikkeille lisukkeita; perunaa, riisiä, makaronia, kasviksia (näitä saa pakasteena). Tosin en ole lukenut ketjua joten nämä jo saattavat olla sinulle ehdotuksina. Et ole huono äiti.

"Hömelö"
Kotiäiti myöskin, Itsehän sä tulit nälvimään ettei alta puolentoista tunnin tee kukaan muukaan hyvää jauheliha- tai tomaattikastiketta!! SÄ olit se joka tulit nälvimään ettei pikasesti tehdystä kastikkeesta voi tulla hyvää. Mua ei kiinnosta, teetkö sä ruokas edellisenä päivänä, lasten seurassa vai yksin, haudutteletko ruokias tuntitolkulla, teeksä pahaa tomaattikastiketta jos aikaa on vähemmän vai teetkö sitä ollenkaan. Joku toinen ehkä saa siitä hyvää nopeastikin tehtynä, ja koko homman pointti oli se, että ap kyllä sais terveellistä kotiruokaa tehtyä melko lyhyessäkin ajassa (tai suunnilleen samassa kuin mitä kalapuikot uunissa on). Sinun kotiäitiys, taidot tai kyvyttömyys ei liity siihen mitenkään.

"Lissu"
[QUOTE="Hömelö";29556540]Kotiäiti myöskin, Itsehän sä tulit nälvimään ettei alta puolentoista tunnin tee kukaan muukaan hyvää jauheliha- tai tomaattikastiketta!! SÄ olit se joka tulit nälvimään ettei pikasesti tehdystä kastikkeesta voi tulla hyvää. Mua ei kiinnosta, teetkö sä ruokas edellisenä päivänä, lasten seurassa vai yksin, haudutteletko ruokias tuntitolkulla, teeksä pahaa tomaattikastiketta jos aikaa on vähemmän vai teetkö sitä ollenkaan. Joku toinen ehkä saa siitä hyvää nopeastikin tehtynä, ja koko homman pointti oli se, että ap kyllä sais terveellistä kotiruokaa tehtyä melko lyhyessäkin ajassa (tai suunnilleen samassa kuin mitä kalapuikot uunissa on). Sinun kotiäitiys, taidot tai kyvyttömyys ei liity siihen mitenkään.[/QUOTE]

Juuri näin. :)

Ja onhan se ihan eri asia tehdä ruokia kotiäitinä, tiedän koska olen itsekin 5 v kotiäitinä ollut. Juuri tuollainen hauduttelu ja hidas kypsyttely ei vaadi oikein muuta kuin että on kotona sen ajan, aktiivinen valmistusvaihe nyt hoituu vaikka päiväuniaikaan tai lasten kanssa. Ihan eri juttu kun tulet töistä klo 17 kahden nälkäisen lapsen kanssa. Mutta niinkuin tässä ketjussa on sataan kertaan sanottu, niin siitäkin kyllä selviää jos haluaa selvitä.

Yhteistyössä