Olenko huono äiti, kun syötän lapsilleni lähinnä..

"Hömelö"
No riippuu vähän pastakastikkeesta että mitä siitä löytyy. Samoin muiden puolivalmisteiden ja ihan valmisruokien osalta. Tuoteselosteita suosittelisin joka tapauksessa tutkimaan, oli sitten kyse niistä lihapullista, pastakastikkeesta tai jugurttipurkista. Nykyään on onneks aika paljon valinnanvaraa, kunhan vaan hoksaa, että kannattaa valikoida laadun eikä pelkästään hinnan, tottumuksen tai merkin perusteella.

"Hömelö"
Ja muuten esimerkiks valmiit marinadit sisältää useimmiten aika paljon lisäaineita. Mä en ite oo mikään fanaatikko vaikka suosinkin pääasiallisesti melko terveellistä ja varsin vähän lisäaineita sisältävää kotiruokaa, mutta tämä vaan tiedoks niille jotka haluaa tarjota valmisruoan sijaan lisäaineetonta kotiruokaa, ja menevät sitten ostamaan valmiiks marinoituja broileri- tai kalasuikaleita. Vaikka eipä sillä, varmaan nekin on terveellisempi vaihtoehto kuin ne lihikset...

• Tykkää
Reactions: Ciervo
"tässä"
tässä on nyt niin paljon vastauksia että ei voi muuta todeta kuin että mikään ei ole niin mieltä kuohuttava asia josta kaikilla on mielipide (se ainoa oikea) kuin jälkeläisen ruokkiminen. Omaa mieltäni kuohuttaa eniten huoli lapsesta ja lapsista yleensä silloin kun ajattelen, minkälaisessa ilmastonmuutoksen muuttamassa maailmassa tuleva sukupolvi elää. Tai miten epäreilua on tehotuotettu ruuantuotanto. Olen iloinen että olen niin etuoikeutettu, että satun elämään yhteiskunnassa, jossa mulla on varaa ylipäätään ruokkia lapseni. Miksei kaikkea tätä kiihkeää energiaa ja ehdotonta oman mielipiteen vahvuutta vois kohdistaa johonkin tärkeämpään kuin muiden vanhempien arvosteluun? No joo, toisaalta sitähän itse aloittaja ilmeisesti halusi, ainakin huomiota satelee....

totta turiset
[QUOTE="tässä";29549448]tässä on nyt niin paljon vastauksia että ei voi muuta todeta kuin että mikään ei ole niin mieltä kuohuttava asia josta kaikilla on mielipide (se ainoa oikea) kuin jälkeläisen ruokkiminen. Omaa mieltäni kuohuttaa eniten huoli lapsesta ja lapsista yleensä silloin kun ajattelen, minkälaisessa ilmastonmuutoksen muuttamassa maailmassa tuleva sukupolvi elää. Tai miten epäreilua on tehotuotettu ruuantuotanto. Olen iloinen että olen niin etuoikeutettu, että satun elämään yhteiskunnassa, jossa mulla on varaa ylipäätään ruokkia lapseni. Miksei kaikkea tätä kiihkeää energiaa ja ehdotonta oman mielipiteen vahvuutta vois kohdistaa johonkin tärkeämpään kuin muiden vanhempien arvosteluun? No joo, toisaalta sitähän itse aloittaja ilmeisesti halusi, ainakin huomiota satelee....[/QUOTE]

niinpä, itsekästä porukkaa, ei omalla tai lastensa ruoalla ole mitään väliä, tai niin suurta väliä, kun samanaikaisesti tallotaan toisten elinmahdollisuuksia.

Wieruus
Kieltämättä nyt välillä iske kaupassa tunne että jos menisi helpoimman kautta ja ostaisi eineksiä. Mutta onneksi tunne on mennyt nopeasti ohi ja olemme pysyneet vanhassa ja teemme edelleen itsea alusta asti. Esivalmistelen aamulla ennen lähtöä tai jo edellisenä iltana ja se joka tulee ensimmäisenä kotiin iltapäivällä tekee ruuan nopeasti valmiiksi.

"Minna"
Kyllä meilläkin molemmat vanhemmat töissä 6.30-16.30 matkoineen. Silti tehdään itse ruoat ja harrastukset myös iltaisin. Laitetaan viikolla ruokia mitä syö useamman päivän esim.keittoa ja laatikkoruokia.

Lapsi, aikuinen ja vanhus tarvitsee proteiineja ja kalsiumia ylläpitämään lihaksistoa ja luistoa. Lihapiirakka on vähän harhaan johtava nimi koska liha siinä ei ole nimeksikään asti.. Korvasikin tuollaisen päivällisen mielummin vaikka tarjoamalla lämpimän leivän. Ruisleipä, margariini, kinkkuleikkele, tonnikalaa, juustoa ja uuniin hetkeksi ( tai mikroon). Lisukkeena raejuustoa ja kasviksia ( vaikka porkkana raastetta). Iltapuurolla lisäksi rahkaa marjoilla. Jos lapset juo maitoa niin hyvä.

Jos viikonloppuna kokkaa niin siitä jää varmaan maanantain ruoka? Perjantai voi hyvin olla pitsaperjantai ja kolmena päivänä vois olla lämppäreitä ja vaikka kaupan valmistiskistä kalaa ja kanaa salaatin kanssa. Järjestelykysymys tuo ruuanlaitto tai laittamatta jättäminen. Maailma on pullollaan valmisruokia, parempia kuin lättypitsa.

"Hömelö"
[QUOTE="tässä";29549448]tässä on nyt niin paljon vastauksia että ei voi muuta todeta kuin että mikään ei ole niin mieltä kuohuttava asia josta kaikilla on mielipide (se ainoa oikea) kuin jälkeläisen ruokkiminen. Omaa mieltäni kuohuttaa eniten huoli lapsesta ja lapsista yleensä silloin kun ajattelen, minkälaisessa ilmastonmuutoksen muuttamassa maailmassa tuleva sukupolvi elää. Tai miten epäreilua on tehotuotettu ruuantuotanto. Olen iloinen että olen niin etuoikeutettu, että satun elämään yhteiskunnassa, jossa mulla on varaa ylipäätään ruokkia lapseni. Miksei kaikkea tätä kiihkeää energiaa ja ehdotonta oman mielipiteen vahvuutta vois kohdistaa johonkin tärkeämpään kuin muiden vanhempien arvosteluun? No joo, toisaalta sitähän itse aloittaja ilmeisesti halusi, ainakin huomiota satelee....[/QUOTE]

Eikö sillon kannata tehdä mahollisimman moni asia lasten parhaaksi? Jos on huolissaan ilmastonmuutoksista ja nälkään kuolevista Afrikan lapsista, niin eikö voi mahollisimman paljon yrittää harrastaa esimerkiks kierrättämistä ja välttää turhaa yksityisautoilua, ja samalla tukea pikkusummalla vaikka kuukausittain jotain Unicefia tai muuta järjestöä, ja lisäks tarjota omille lapsille pääasiallisesti terveellistä ruokaa? Minkä takia on jotenki kohtuuton vaatimus tarjota omille lapsille kuraläppäpizzan sijaan perus kotiruokaa? Tai miten se on pois niiltä Afrikan lapsilta tai luonnonsuojelulta? Esimerkiks eläinsuojelujärjestöjä ymmärtääkseni rassaa aika pahasti se, että moni kieltäytyy kannattamasta heitä sen takia, että hoidetaan nyt ne ihmiset ensin. Toki mä ymmärrän ton pointin kun kyse on vaikka rahasta ja mietitään, että kumpaan tarkotukseen sitä laitetaan, mutta eikö voi samanaikasesti yrittää parantaa ihmisten oloja ja oikeuksia JA pitää tärkeenä asiana sitä, ettei eläimiä pitäis saada kiduttaa (niinku nyt vaikka ne angora-kanit tai huonosti pidetyt sikalat)? Minusta ei kannata heittää hanskoja tiskiin sen takia, että joku muu asia on vielä huonommin. Mikäs helkkarin idea täällä on elää jos vaipuu kauheeseen apatiaan sen takia että maailmassa on ihan älyttömästi vääryyttä? Mä näen asian niin, että mun ensisijanen vastuu on omasta perheestäni mistä mä pidän kaikin mahdollisin keinoin mahollisimman hyvää huolta, mutta LISÄKSI teen voitavani muiden, isompien asioiden hyväksi.

• Tykkää
Reactions: Owl
[QUOTE="Hömelö";29549141]No sitten tehdään se 15-20 minuutin tonnikalakastike täysjyväpastalla! Mutta tuossahan se tulikin, kun ei vaan jaksa. Ei siihen mitkään neuvot auta kun pesee kätensä asiasta että nakkeja vaan päivästä toiseen lapsille kun en minä jaksa ja ehdi tehdä ruokaa. Vanhemmat tekee sen valinnan perheessä, mutta ei kannata ihmetellä, jos lapsista kasvaa nirsoja ja mahollisesti tulevaisuudessa tulee ylipaino- ja terveysongelmia jos ei aikuisiälläkään osaa muuttaa kotona opittuja ruokailutapoja. Kun vanhemmat ei vaan oikein jaksanu. Ja olivat tyytyväisiä siihen että tulivat ostaneeksi edes nakkipaketin kun jossain joku toinen lapsi on kuitenkin kokonaan ilman ruokaa.[/QUOTE]

No tätä itsekin kirjoitin, että on niitä helppoja ja nopeitakin (koti)ruokia. Äläkä nyt sekoita minua tuohon nakkien tarjoiluun, olen sitä paitsi vege joten suurin osa kaupan eineksistä (etenkin niistä epäterveellisimmistä) on jo sen myötä suljettu pois. Mutta joo, kyllä vaan - minulla on paljon muutakin tekemistä kuin kotityöt. Minusta esimerkiksi hyvän elokuvan katsominen tai kirjan lukeminen on illalla mielekkäämpää kuin seuraavan päivän ruuan tekeminen. Kyse ei ole laiskuudesta, vaan siitä, että elämässä on muutakin tärkeää kuin kotityöt.

Omat niksini ovat siis arkikiireessä nopeampia ruokia tai sitten heti kotiin tultua välipala ja vasta myöhemmin varsinainen ruoka.

[QUOTE="Hömelö";29549151]Tosin että keitinveden voi kuumentaa vedenkeittimellä ja ostaa pikariisiä. Ei tasan mene noin kauan. Katopa vaikka huomenna kaupan hyllystä, sieltä sitä löytyy.[/QUOTE]

No sori nyt taas, unohdin hetkeksi sen pikariisin, tosin ei se meillä alle 10 minuutissa koskaan ole valmistunut. Mutta mitäpä tuosta, asia nyt lienee käsitelty?

"Hömelö"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29549723:
No tätä itsekin kirjoitin, että on niitä helppoja ja nopeitakin (koti)ruokia. Äläkä nyt sekoita minua tuohon nakkien tarjoiluun, olen sitä paitsi vege joten suurin osa kaupan eineksistä (etenkin niistä epäterveellisimmistä) on jo sen myötä suljettu pois. Mutta joo, kyllä vaan - minulla on paljon muutakin tekemistä kuin kotityöt. Minusta esimerkiksi hyvän elokuvan katsominen tai kirjan lukeminen on illalla mielekkäämpää kuin seuraavan päivän ruuan tekeminen. Kyse ei ole laiskuudesta, vaan siitä, että elämässä on muutakin tärkeää kuin kotityöt.

Omat niksini ovat siis arkikiireessä nopeampia ruokia tai sitten heti kotiin tultua välipala ja vasta myöhemmin varsinainen ruoka.
Nyt oli kyse ennen kaikkee ap:sta ja hänen lapsilleen tarjoamasta ruoasta. Jos ei hänellä löydy aikaa, niin kyseenalaistin vaan sen tekosyyn, että olisko taustalla enemmänkin se että ei viitsi eikä jaksa. Ja hän siis tarjoaa niitä nakkeja ja lihiksiä ja muuta huttua viitenä päivänä viikossa.

"Hömelö"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29549730:
No sori nyt taas, unohdin hetkeksi sen pikariisin, tosin ei se meillä alle 10 minuutissa koskaan ole valmistunut. Mutta mitäpä tuosta, asia nyt lienee käsitelty?
Asia käsitelty, joo. Mutta älä sitte tuu pilkkaamaan tänne muita jotka "muka" keittää sen riisin vähemmässä ajassa kuin sinä: ensin odottelet että kattilallinen vettä kiehuu hellalla ja sitten vasta keittelet tavallista riisiä 25 minuuttia.

Valmiit pastakastikkeet, esikypsytetyt padat ja pussimuusit ovat eineksiä pahimmasta päästä, lisäainepommeja äynnä muunneltua tärkkelystä ja transrasvoja. Älä nyt oikeesti syötä tuollaista paksaa lapsille.
siis MITÄ HELVETTIÄ?!!! :O mie koetan tässä tarjota ap:lle vaihtoehtoja mikorohampurilaisiin & miun kimppuun hyökätään..
tuo ei todellakaan ollut mikään läpileikkaus meidän viikon ruuistamme, vaan esmin. tänään meiilä on kalakeittoa sekä itsetehtyjä ruissämpylöitä.

voi jessus mitä ääliöitä .. :headwall:

• Tykkää
Reactions: Rva Ilkeä Harmaa
"Vieras."
Mulla tossa mättää jo pari perusasiaa. Ekana se että tuntuisi tosi surulliselta että elämä olisi niin kiireistä ettei kotona kerkeä iltaisin viettää enempää aikaa kun sen muutama minuutti mitä menee einesten lämmittämiseen, sitten vaan hotkitaan ruuat pikaisesti ja kiireenvilkkaan harrastuksiin mistä tullaan suoraan nukkumaan ja aamulla taas aikainen herätys töihin ja päiväkotiin. Se tuntus raskaalta jo mulle, saati sitten päiväkoti-ikäisille lapsille jotka meillä ainakin ovat sen pitkän hoitopäivän jälkeen halunneet rauhoittua kotiin, jutella päivästä, lukea ja leikkiä jotain rauhallisempaa ja ruuan jälkeen voidaan sitten miettiä mitä tehdään. Tärkeimmältä tuossa tuntuu se perheen yhteinen aika, ei se että jokaisella on harrastuksia joka illalle ja ollaan niin tehokkaita, aktiivisia ja sosiaalisia. Päivä isossa päiväkotiryhmässä tekee sen että meidän lapset iltaisin tykkää enemmän siitä että saavat leikkiä vapaasti keskenään tai mukana on joku naapurin tai tuttavaperheen lapsi, ei siinä enää isoa harrastusryhmää kaivata.

Toiseksi, vaikka ei ajatella noita terveysnäkökulmia niin suurin osa noista eineksistä on jo maultaan ja koostumukseltaan jotain mikä ei sitten yhtään houkuttele. Periaatteessa olen kaikkiruokainen ja pakon edessä noitakin söisin, mutta omaan kotiini en sitä pakkoa halua tehdä kun kuitenkin on kaupat pullollaan elintarvikkeita mistä valita.

[QUOTE="Hömelö";29549747]Asia käsitelty, joo. Mutta älä sitte tuu pilkkaamaan tänne muita jotka "muka" keittää sen riisin vähemmässä ajassa kuin sinä: ensin odottelet että kattilallinen vettä kiehuu hellalla ja sitten vasta keittelet tavallista riisiä 25 minuuttia.[/QUOTE]

Ei, kun tuolla oli annettu pikariisille aikoja, jotka eivät ole omalla kohdallani pitäneet paikkaansa.

-vieras.
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29549823:
Ei, kun tuolla oli annettu pikariisille aikoja, jotka eivät ole omalla kohdallani pitäneet paikkaansa.
Se, mitä olet käyttänyt, ei ole PIKAriisiä, jos sen keitossa menee yli 10min. Tai sitten olet käsittänyt TODELLA väärin sen, millaista kypsä riisi on (ei puuroa).

"Hömelö"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29549823:
Ei, kun itse tulit keuhkoomaan että ei tasan saa riisiä annetuissa ajoissa valmiiks, kun se kestää sen 25 minuuttia + se aika mitä vedellä kestää kiehua levyllä.

[QUOTE="Hömelö";29549872]Ei, kun itse tulit keuhkoomaan että ei tasan saa riisiä annetuissa ajoissa valmiiks, kun se kestää sen 25 minuuttia + se aika mitä vedellä kestää kiehua levyllä.[/QUOTE]

Ai, tää riisikeskustelu jatkuu vielä. Olisi pitänyt kirjoittaa tarkemmin -pointti oli, että osa noista ketjussa kehutuista ruuanlaittoajoista on epärealistisia. Riisi oli varmaan siitä huono esimerkki, mutta jos ei nyt juututtaisi siihen riisiin enää.

"weera"
Itse olen kasvanut eineslapsena. Siitä on ollut pitkä matka ns. oikean ruuan syöjäksi. Omaa lastani en aio eineksillä rangaista. Siinä tottuu vääriin makuihin, joista on vaikea sitten päästä pois oikean ruuan makuun. Toki niitä voi käyttää silloin tällöin ja meilläkin käytetään pakastevihanneksia wokissa tuoreiden kasvisten lisäksi.

yyyy
Kerro ihmeessä mitä riisiä käytät, kun sen kypsyminen noin kauan kestää, ja miksi luulet, että 10 minuutin keittoaika olisi höpöhöpöä?
Et oo kuullut täysjyväriisistä? Täysjyväriisi on riisiä, jossa on kaikki riisin ravintoaineet jäljellä. Riisissä ravintoaineet ovat jyvän kuorikerroksessa. Pikariisi on kuorittua riisiä, joka on vielä esikypsennettykin.

eli ihan terveellistä toi pitkäkeittoinen riisi, toisin kuin se pikariisisi.

"Vieras."
Et oo kuullut täysjyväriisistä? Täysjyväriisi on riisiä, jossa on kaikki riisin ravintoaineet jäljellä. Riisissä ravintoaineet ovat jyvän kuorikerroksessa. Pikariisi on kuorittua riisiä, joka on vielä esikypsennettykin.

Meinaako että mielummin syö sitten pelkkiä eineksiä kuin käyttää sitä pikariisiä? Tai priorisoi ja järkeilee kahden aikuisen perheessä harrastusten määrää ja työnjakoa niin että ruuanlaittoon jäisi se 20-30min aikaa? Siinä ruokaa laittaesaaan voi samalla viettää aikaa lasten kanssa tai hoitaa muita kotitöitä.

"asdf"
siis MITÄ HELVETTIÄ?!!! :O mie koetan tässä tarjota ap:lle vaihtoehtoja mikorohampurilaisiin & miun kimppuun hyökätään..
tuo ei todellakaan ollut mikään läpileikkaus meidän viikon ruuistamme, vaan esmin. tänään meiilä on kalakeittoa sekä itsetehtyjä ruissämpylöitä.

voi jessus mitä ääliöitä .. :headwall:
No ei sun vaihtoehdot ole kyllä minun korviin yhtään sen terveellisempiä juttuja... ja miksi ihmeessä pitää käyttää jotain pussimuusia, kun pakasteesta sen saa ihan perunoista tehtynä?

"asdf"

Täysjyväriisi | Riisit | Tuotteet | Uncle Ben's

Kyllä sun nyt pitää vaan hyväksyä, että 10 minuutissa se täysjyväriisikin tulee. Veden voi keittää sitä ennen vedenkeittimessä, eli max 12min. ja sulla on täysjyväriisiä lapsellesi :)

Pin
Kaada pannulle lihaa, vaikka kanaa, jauhelihaa tai mitä ikinä tykkäätkin, sitten kaadat sekaan pakastevihanneksia ja vähän mausteita. Tadaa terveellinen ateria ja pitää olla jo tosi etevä jos saa aikaa kulumaan yli 15min. :D

Kerros mikä tässä on vikana? Vaikee? Hidas? Kallis? Ei vaan voi epäonnistua missään kohdassa. Halpa, nopea, terveellinen ja helppo muunnella pienillä muutoksilla.

Muoks: Lähde tällä liikkeelle, sitten huomaat miten tähän voi lisäillä suoraan pussista vaikka siemeniä, pähkinöitä, erilaisia vihanneksia, voi maustaa erikoisemmin ja sekaan voi laittaa tosi monipuoliesti raaka-aineita oman maun mukaan. Lähde kuitenkin mahd yksinkertaisesta liikkeelle niin huomaat miten nopeasti se käykään ja sitten alat muokkaamaan. Alkaa lapsille maistumaan kun tottuvat, nälkään eivät taatusti kuole nirsouttaan.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä