Olenko huono äiti, kun syötän lapsilleni lähinnä..

laksdf
Ei noita eineksiä voi huonoiksi välttämättä sanoa, sillä just oli jossain lehdessä juttua, että esim. Saarioisten makaronilaatikossa on vähemmän e-koodeja kuin kotitekoisessa makaronilaatikossa, että niin huonoa einestä moiset on.

Valitettavasti liukuva työaika tämän tason hommissa käytännösä tarkoittaa sitä että tulet mahdollisimman aikaisin ja lähdet mahdollisimman myöhään. Liukumia pääsee harvoin käyttämään vaikka kuinka kertyisi. Kuka tahansa tällaisen työaikajärjestelyn omaava tietää tilanteen.

Ja mitä salilla käyntiin tulee, en todellakaan ole mikään himotreenaaja. Lähinnä käyn siellä lihaskunnon ylläpitoa ajatellen. Tuskinpa ne nakit hukkaan heittää treenin.

Myös koirien omistajat tietävät, että oltuaan yksin 9 h koira todellakin tarvitsee liikuntaa ja aktivointia. Ja ajatella - koiratkin syö kuivaruokaa, joka on varmasti verrattaessa eineksiin. Pitäs varmaan jättää lenkit välistä ja keittää niillekin joku oma soppa. Sillähän sitä onnellisia ja terveitä ollaan.
Selitteletkö ihan oikeasti omilla harrastuksillasi ja ajan puutteella laiskuuttasi tarjota lapsille oikeaa ruokaa? :O Uskon että kärsit pahasta omantunnon tuskasta. Ruoanlaitto ei ole vaikeaa eikä vaivalloista kun sen kerran opettelee, usko pois!! Niin ne muutkin työssäkäyvät vanhemmat tekevät kunnollisen ruoan. Käy niin sääliksi lapsesi..

• Tykkää
Reactions: baby-mama
vieraas
Yritin lukea koko ketjun läpi, mutta ehkä sitten huososti. Minkä ikäiset lapset ap:llä on? Päiväkoti-ikäiset tietenkään ei tarvitse päiväkodin jälkeen mitään harrastuksia tai satujumppia. Joten näistä karsi, jos haluat aikaa tehdä ruokaa.

Me tehdään myös töitä 8h päivässä ja työvuorot suunniteltu niin, että isä vie ja äiti hakee hoidosta. Teillä tämäkin onnistuu, kerta liukuva työaika. Ollaan siis kolmen maissa kotona ja ruoka syödään neljän aikaan. Hyvin jää aikaa joka päivä tehdä tuossa tunnissa se terveellinen kotiruoka koko perheelle. Ja siitä ruuasta jää myös sitten seuraavaksi päiväksi (jolloin ei sitten tarvitse kokata). Loppuilta (16.30 lähtien) onkin sitten aikaa antaa lapselle huomiota, leikkiä, askarrella, ulkoilla.. mitä vaan.

Se on ihan järjestelykysymys ja teidän järjestelmässä on nyt vikaa. Siihen ruokaan nyt ei mene puolta tuntia pitempään, kun sen valmistaa.

"Loviisa"
Syödäänkö teillä arki-iltaisin se 2 ateriaa, eli päivällinen ja iltapala? Mitäs jos kotiintullessa söisitte vain välipalan nopeasti ja iltapalan tilalla olisi se päivällisruoka? Olisi hieman enemmän aikaa kokkailla.

Mutta kuten moni on jo todennut, niin terveellistä ruokaa saa todella nopeastikin. Itse teen keiton nopeasti pakastealtaan peruna+keittokasviksetpussista ja siihen kanaa/kalaa/jauhelihaa tms. Ei taida mennä edes 15 minuuttia. Viikonloppuisin teillä lienee enemmänm aikaa panostaa ruoanlaittoon...eikö silloin voisi tehdä ison satsin esim. laatikko/pataruokaa ja pakastaa sopiviin annosrasioihin. Sulatus ja lämmitys.

vierasfds
Ei noita eineksiä voi huonoiksi välttämättä sanoa, sillä just oli jossain lehdessä juttua, että esim. Saarioisten makaronilaatikossa on vähemmän e-koodeja kuin kotitekoisessa makaronilaatikossa, että niin huonoa einestä moiset on.
Saarioisten makaronilaatikossa on yhdessä annoksessa 2,7 grammaa suolaa! Ymmärrätkö yhtään, kuinka paljon se on LIIKAA??? Aikuisille sais antaa max 5g päivässä suolaa ja lapsille (yli 1-vuotiaille) max 3g.

Askeleita parempaan
Mä en pidä ruoanlaitosta, enkä ole siinä erityisen hyvä, joten sen verran ymmärrän ap:ta, mutta lihapiirakat ja nakit kuulostaa aika pahalta... Niissä on niin paljon huonoa rasvaa, että kyllä 5 kertaa viikossa on ihan liikaa. Miksei tosiaan niitä "parempia" eineksiä?

Meillä onneksi mies vastaa pääasiassa perheen ruokahuollosta ja tekee maukasta ruokaa samassa ajassa kuin itse vielä ihmettelisin jääkaapin ovella. Kyllä minäkin teen tylsiä jauhelihakastikkeitani ja sosekeittoja, jos mies ei ole kotona tai jos mulla on vapaapäivä. Ei se mieskään ihan joka ilta jaksa kokkailla ja jos ollaan kovin väsyneitä, turvaudumme vaikkapa kaupan makaronilaatikkoon tai pinaattikeittoon. Vapaapäivinä syömme yleensä vain yhden kunnon ruoan iltasella. Lounas korvataan usein jollain pinaattiletuilla tai karjalanpiirakalla tai voileivällä+kananmunalla. Ennen vältimme eineksiä oikein todella, mutta nyt ei vaan jaksa, enkä tosiaan osaa pitää kaikkia eineksiä huonoina vaihtoehtoina. Jos vaikka aloittaisit siitä, että otat niiden lihisten ja hamppareiden sijaan vaikka sen makaronilaatikon eineshyllystä?

"Lissu"
Me myös käydään molemmat päivätöissä, on arjen kiireet yms. mutta ruuanlaittoa en ole ikinä ongelmaksi kokenut. Viikonloppuna teen sen verran isot satsit että niistä syödään vielä ma-ti, muutoin teen aikaa vievät ruuat valmiiksi edellisenä iltana. Samallahan se pata siinä hautuu tai laatikko paistuu, kun muutkin kotityöt teen. Tai sitten äkkiä valmistuvia ruokia, esim. broilerisuikalekastikkeeseen tai wokkiin ei kyllä yli varttia saa kulumaan.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
ihmettelijä*
Miksi ap puolustelet valintojasi? Hyväksy saamasi vastaukset. Esitit palstalle kysymyksen ja sait vastauksen. Nyt voi jatkossa toimia sen mukaa; joko jatkat entiseen malliin tai muutat toimintaasi.

sdga
Mun pitäisi varmaan mennä jonnekin ruoanlaittokurssille, koska olen ruoanlaittajana varsin surkea ja siksi pyrin pääsemään mahdollisimman helpolla. Noi padat sun muut ei multa vaan onnistu, vaikka kaikki sanovat että ne hautuu itsestään siellä uunissa, niin mä saan ne kaikki kärähtämään jossain määrin. Toisaalta mitään erikoisia makuja ei kannatta laittaa, kun sitten ne ei oikein kenellekään maistu.
Esim. isäni tekee ihan älyttömän hyvää karjalanpaistia, mutta kun minä teen samaa ihan samalla ohjeella, niin siitä tulee mautonta.

vierasfds
Ei, puuttuisiko tuosta jotain erittäin oleellista, oikeastaan se kaikkein tärkein?
Ai sori, oliko tämä kompa? Luulin, että puhuttiin pelkästä makaronilootasta. :) kasvikset nyt kuuluu joka ruokaan ilman eri mainintaa, vai ajattelitko että olet ainoa joka osaa syöttää lapsille kasviksia? Jos tuolle linjalle lähdetään, niin puuttuuhan tuosta myös maito :p

"Lissu"
Mun pitäisi varmaan mennä jonnekin ruoanlaittokurssille, koska olen ruoanlaittajana varsin surkea ja siksi pyrin pääsemään mahdollisimman helpolla. Noi padat sun muut ei multa vaan onnistu, vaikka kaikki sanovat että ne hautuu itsestään siellä uunissa, niin mä saan ne kaikki kärähtämään jossain määrin. Toisaalta mitään erikoisia makuja ei kannatta laittaa, kun sitten ne ei oikein kenellekään maistu.
Esim. isäni tekee ihan älyttömän hyvää karjalanpaistia, mutta kun minä teen samaa ihan samalla ohjeella, niin siitä tulee mautonta.
Sen näppituntuman saat vain kokeilemalla. :) Karjalanpaistin kun teet niin valitse kaupasta jo hyvää lihaa, ihan silmämääräisesti kunnon lihaa. Kun alat tekemään, niin tuntia ennen liha pöydälle jotta on huoneenlämpöistä. Sitten nopea ruskitus mahdollisimman kuumalla pannulla, ja lihat ja pannunhuuhteluvesi pataan. Vettä sen verran että liha juuri peittyy. Sekaan porkkanaa ja sipulia sekä mausteet maun mukaan, vaikka pelkkä suola/lihaliemi ja pippuri riittää jos haluaa ottaa varman päälle. Jos on tullut täysin mautonta niin saattaa olla että suolaa on ollut liian vähän, kokeile laittaa vähän enemmän seuraavalla kerralla.

"Anne"
Ai sori, oliko tämä kompa? Luulin, että puhuttiin pelkästä makaronilootasta. :) kasvikset nyt kuuluu joka ruokaan ilman eri mainintaa, vai ajattelitko että olet ainoa joka osaa syöttää lapsille kasviksia? Jos tuolle linjalle lähdetään, niin puuttuuhan tuosta myös maito :p
Jos ei nyt mietitä sitä, että yleensä en lautaselle laita maitoa niin miksi vesi ei kelpaa ruokajuomaksi?

"Lissu"
[QUOTE="Lissu";29545280]Sen näppituntuman saat vain kokeilemalla. :) Karjalanpaistin kun teet niin valitse kaupasta jo hyvää lihaa, ihan silmämääräisesti kunnon lihaa. Kun alat tekemään, niin tuntia ennen liha pöydälle jotta on huoneenlämpöistä. Sitten nopea ruskitus mahdollisimman kuumalla pannulla, ja lihat ja pannunhuuhteluvesi pataan. Vettä sen verran että liha juuri peittyy. Sekaan porkkanaa ja sipulia sekä mausteet maun mukaan, vaikka pelkkä suola/lihaliemi ja pippuri riittää jos haluaa ottaa varman päälle. Jos on tullut täysin mautonta niin saattaa olla että suolaa on ollut liian vähän, kokeile laittaa vähän enemmän seuraavalla kerralla.[/QUOTE]

...niin ja paistele kannen alla alkuun puolisen tuntia 200 asteessa ja sitten 150 asteessa pari tuntia. Mitä pidempään hauduttelee miedossa lämmössä sitä mureampaa tulee. Voit tarkistaa välillä riittääkö neste, loppuvaiheessa voi viimeistellä vaikka lorauksella kermaa jos haluaa. Ei mitenkään pakollista. Suosittelen jotain ruokakermaa, jottei sitten juoksetu.

Pin
En luullut, mutta välillä tätä vaan näkee. Jotkut kuvittelee, että kun lautasella on kinkkukiusausta tai makaroonilaatikkoa niin onhan se terveellistä kun ite tehty, mutta oleellinen puuttuu. Sitten on just näitä eineslapsia joiden ravinto koostuu suurimmaksi osaksi eineksistä. Surullista.

vierasfds
[QUOTE="Anne";29545285]Jos ei nyt mietitä sitä, että yleensä en lautaselle laita maitoa niin miksi vesi ei kelpaa ruokajuomaksi?[/QUOTE]

Saahan sitä vettäkin juoda jos haluaa, meillä kuitenkin juodaan maitoa. Saa hyvin kalsiumia kun juustoja ei juurikaan vedetä tai jogurtteja, lisäksi maistuu paremmalle.

sdga
Suurinpiirtein tuollaiset ovat olleet isänikin ohjeet mutta kun ei onnistu niin ei onnistu, niin ei ole jaksanut vähään aikaan kokeillakaan.
Ylipäänsä mikään ruokaan liittyvä ei ole mun juttu, leipomusten kanssa vähän sama, vaikka kuinka tekisin ohjeen mukaan, niin ei tahdo onnistua.

Nykyaikana hyvän ja terveellisen ruoan tekeminen on tehty niin helpoksi (mm.puolivalmisteiden ja pakasteiden ansiosta) että pitää olla ihan helvetin tyhmä ja saamaton että ei saa tehtyä ruokaa lapsilleen.

Onnea ap, ei riitä että olet huono äiti, olet myös onnettoman saamaton. :)

Yhteistyössä