Olenko huono äiti, kun syötän lapsilleni lähinnä..

bin
ei einekset oo ruokaa. mutta mä ymmärrän sua ap. mä oon ollu pitkät ajat kotiäitinä ja sillon oli kyllä aikaa ja halua tehä ruokaa, mutta vaikka mä oon osa-aikasessa niin silti tuntuu että ei oo aikaa tehä kunnon ruokaa. varsinkaan niitä viittä ateriaa mitä pitäs.

mutta mulle on yks viiden eri-ikäsen lapsen äiti hehkuttanu crockpottia. mä en oikeen tiiä mikä se on, mutta se on jonkunlainen vati johon laitetaan ruokaa kypsymään ja kun se on valmis niin jokainen lapsi ottaa sieltä ruokaa ja lämmittää sen valmiiks seuraavalle syöjälle. tai se ruoka jotenki pysyy siinä valmiiks lämpösenä, en tiiä :D

mä oon taas tehny niin että jossain vaiheessa päivää paistan vaikka jauhelihat ja kasvikset, niin ettäm yöhemmin kotiin saapuvat lapsi ja mies saa sitten kiehauttaa spagetit, makaronit, perunat (kuutioituna) ja lämmittää sen aijemmin paisetun. aikaa menee yhtä paljon kun mikroruokaan mutta on oikeeta ruokaa.

kyllä niistä eineksistäkin saa terveellisempiä eri lisukkeilla mutta se vaatii mun mielestä enemmän kun ihan oikeen ruuan teko.

Miekin
Eineksiä on myös terveellisiä vaihtoehtoja. Niiden tarjoamisessa ei ole mitään pahaa. Mutta lihisten, nakkien, pizzojen yms ravintoköyhän ruoan tarjoaminen jatkuvasti on typerää. Niissä on paljon suolaa ja huonoa rasvaa.

http://www.hookoo.fi/tuotteet/#!/tunnus/51834cbe-6e56-4504-941d-99901ad2974c
http://www.saarioinen.fi/tuotteet/tuotehaku//?

"Lilli"
Huh, mitä vastauksia!! Et ole huono äiti, jos syötät eineksiä, kuitenkin ruokavaliossa oli mukanaa tuoreet kasvikset ja hedelmät. Jotkut einekset ovat hiukan terveellisimpiä, esim. Keitot. Suosi niitä. Lisäksi ruisleipää tai muuta täysjyväleipää, jukurttia, maitoa jne.
Ihmettelen myös miksi joku pitää makaronilaatikkoa terveellisempänä kuin eineshampurilaista, ei niissä varsinaisesti kummassakaan ole mitään ihmeen terveellistä. Tai ruskea kastike, joka on pelkkää epäterveellistä rasvaa, vaikka paistaisi itse.

vieeer
no vittu, koirat vaikka lopetukseen ja turhat satujumpat helvettiin, jos suolaista valmisruokaa pakottavat antamaan lapsille ja ainoat "raikkaat" ovat lasten ravinnossa tomaatti ja kurkku. ryhtiliike nyt otettava!!

saarioinen
Ei sitä ruokaa itse tarvitse tehdä. Mutta olet aika huonot jutut eineksistä löytänyt. Siellä on myös ihan ok kamaa. Saarioisten makaronilaatikko jne. Ei hyvä äitiys ole kiinni kotiruoasta mutta kyllähän sulla on sieltä eineksistä valittuna aika paskaa kamaa. Valitse paremmin. Esim pakastealtaasta!

ssss
ei einekset oo ruokaa. mutta mä ymmärrän sua ap. mä oon ollu pitkät ajat kotiäitinä ja sillon oli kyllä aikaa ja halua tehä ruokaa, mutta vaikka mä oon osa-aikasessa niin silti tuntuu että ei oo aikaa tehä kunnon ruokaa. varsinkaan niitä viittä ateriaa mitä pitäs.

mutta mulle on yks viiden eri-ikäsen lapsen äiti hehkuttanu crockpottia. mä en oikeen tiiä mikä se on, mutta se on jonkunlainen vati johon laitetaan ruokaa kypsymään ja kun se on valmis niin jokainen lapsi ottaa sieltä ruokaa ja lämmittää sen valmiiks seuraavalle syöjälle. tai se ruoka jotenki pysyy siinä valmiiks lämpösenä, en tiiä :D

mä oon taas tehny niin että jossain vaiheessa päivää paistan vaikka jauhelihat ja kasvikset, niin ettäm yöhemmin kotiin saapuvat lapsi ja mies saa sitten kiehauttaa spagetit, makaronit, perunat (kuutioituna) ja lämmittää sen aijemmin paisetun. aikaa menee yhtä paljon kun mikroruokaan mutta on oikeeta ruokaa.

kyllä niistä eineksistäkin saa terveellisempiä eri lisukkeilla mutta se vaatii mun mielestä enemmän kun ihan oikeen ruuan teko.
Siis WTF? Kyllä ne einekset on RUOKAA. Musta on todella häpeällistä sanoa että valmisruoka ei olisi ruokaa vaan suoraan sanottuna jotain peetä.

"Äiti-77"
Eiköhän se ole jokaisen oma valinta mitä lapsilleen syöttää... itse käytän molempia sekä eineksiä että itte tehtyjä... Ja oikeesti mitä ihmeen kurmee ruokaa ruokaa te luulette että ne lapset tuolla kouluissa/hoidossa saavat, kyl se on ihan sitä Atrian eines safkaa... Ja mitähän noissa hyvää pasta/makrooneissa on.. pelkkää vehnäjauhoo. Ja tuskin noita kaiken maailman eineksiä ym tehtäis jos ei niitä kukkaan ostais tai mäkkärit pysyis pystys jossei siellä kukkaan koskaan kävis ;) Ja jos kaiken maailman ruoka ym suositukset lukis niin eihän sitä sais syödä mittään.. kaikki on kuolemaks..

joku muu
Ei huonot ruokatottumuset tee huonoa äitiä, mutta et sinä kyllä kasvattajan (ruoan suhteen siis) kovin hyvin suoriudu tällähetkellä. Lapsien olisi tärkeää tottua terveelliseen ruokaan jotta osaisivat vanhempana tehdä hyviä valintoja syömistensä suhteen. Se että lapset eivät ole nyt lihavia, voi hyvinkin muuttua myöhemmin kun kasvuloppuu tai aikuisiällä kun pitää itse päättää syömisistään.

Jos et halua tehdä ruokaa niin suosi niitä terveellisisä valmisruokia. Lihatiskiltä saa kalaa, salaattia tms. Valmisruokatiskiltä saa salaattia. Pakastevihannekset on tosi nopeita valmistaa. Ja salaatti muuten riittää ruoaksi esim. sen kalan tai lihan kanssa, ei tarvitä muuta. On 100 kertaa tervellisempää kuin tuo teidän nykyinen syöminen. Valitse valmisruoista nitä terveellisempiä. En tiedä mitkä niitä on koska harvoin syön, mutta nykyään ihmiset on tosi tietoisia terveellisestä ruoasta ja lisäaineista, joten ihan varmasti on tajolla myös niitä terveellsempiä vaihtoehtoja. On myös olemassa erilaisia palveluita, joista pystyy tilamaan kotiin/noutamaan jostain suht terveellsitä kotiruokaa. Vaikka ei haluaisi kokata, niin silti voi syödä terveellisempiää kuin lihapiirakkaa, nakkeja ja hampparia. Se on vaan valinta kysymys.

Itsekään en aina esim. työeväitä kokkaa. Saatan syödä lounaaksi lihatiskin savukalaa + kirsikkatomaati ja kurkkusiivut. Pinaatikeitto pakastealtaasta. Lihatiskin saalaati.

Kotona nopeita tehdä pakastevihanneksista wokkivihannekset ja kanasuikaleet. Nuudelit + pakastevihanne+lihasuikaleet. Jos haluat päästä vielä helpommalla niin jätä liha pois ja tarjoa raejuustoa lisänä. Ja kyllä ihan varmaan perhe valittaa miksi näin pahaa ruokaa, kun on tottuneet syömään lihiksiä ja hamppareita. Se onkin vaan tottumus ja kasvatus kysymys. Ap ei kaikki valmisruoka ole yhtä erpäterveellistä, tee siis parempia valintoja kaupassa, vaikket haluakaan ruoanlaittoon käyttää enempää aikaa.

Pin
[QUOTE="Äiti-77";29544919]Eiköhän se ole jokaisen oma valinta mitä lapsilleen syöttää... itse käytän molempia sekä eineksiä että itte tehtyjä... Ja oikeesti mitä ihmeen kurmee ruokaa ruokaa te luulette että ne lapset tuolla kouluissa/hoidossa saavat, kyl se on ihan sitä Atrian eines safkaa... Ja mitähän noissa hyvää pasta/makrooneissa on.. pelkkää vehnäjauhoo. Ja tuskin noita kaiken maailman eineksiä ym tehtäis jos ei niitä kukkaan ostais tai mäkkärit pysyis pystys jossei siellä kukkaan koskaan kävis ;) Ja jos kaiken maailman ruoka ym suositukset lukis niin eihän sitä sais syödä mittään.. kaikki on kuolemaks..[/QUOTE]

Näin valitettavasti tuntuu olevan.

• Tykkää
Reactions: baby-mama
ei jösses
mä en ymmärrä ollenkaan, miks lapsilla pitäis viel pitkän tarhapäivän päätteeks olla jotain hlvetin satujumppia sunmuita? eiköhän ne pääse leikkimään jne ihan tarpeeks siellä päiväkodissakin. kotihoidetuilla päiväkoti ikäisillä mukuloilla ymmärrän harrastukset. eiköhän ne lapset kaipaa vaan rauhottumista kotona tohon aikaan illasta. jää sit sullakin aikaa kokkailla muutakin kun mikrohamppareita.

"Cream"
En lukenut koko ketjua joten ehkä tätä kysyttiin jo ap:lta. Hän sanoi jossain kommentissaan että hänellä ja miehellään on liukuva työaika - ja tämä oli jotenkin selitys sille, miksi päivät ovat pitkiä. Mutta nyt en ymmärrä, jos on liukuva työaika niin siinä tapauksessa toinen vanhempi menee niin varhain kuin mahdollista esim klo6 ja toinen niin myöhään kuin mahdollista esim klo9. Lasten hoitopäivät jäävät lyhyeksi ja hyvin ehtii laittaa ruuan ennen harrastuksia kun on lasten kanssa kotona jo 3 aikaan.

vierasfds
[QUOTE="Äiti-77";29544919]Eiköhän se ole jokaisen oma valinta mitä lapsilleen syöttää... itse käytän molempia sekä eineksiä että itte tehtyjä... Ja oikeesti mitä ihmeen kurmee ruokaa ruokaa te luulette että ne lapset tuolla kouluissa/hoidossa saavat, kyl se on ihan sitä Atrian eines safkaa... Ja mitähän noissa hyvää pasta/makrooneissa on.. pelkkää vehnäjauhoo. Ja tuskin noita kaiken maailman eineksiä ym tehtäis jos ei niitä kukkaan ostais tai mäkkärit pysyis pystys jossei siellä kukkaan koskaan kävis ;) Ja jos kaiken maailman ruoka ym suositukset lukis niin eihän sitä sais syödä mittään.. kaikki on kuolemaks..[/QUOTE]

Eli koska yhteiskunta syöttää paskaa, niin kotonakin saa tehdä niin? Huhhuh. Eikö sitä suuremmalla syyllä pitäis edes kotona panostaa terveelliseen ruokaan?

• Tykkää
Reactions: baby-mama ja Pin
cvb
Perunoiden, riisin tai pastan keitto ei kauaa vie. Nopeasti saisit vaikka puolivalmisteista ruokaa. Broileri- tai kirjolohisuikaleita ja kerma "kastikkeeksi". Lisäksi sitten pakastekasviksia. Ja keitto syntyy nopeasti valmiista peruna-keittojuurespakasteesta.
Komppaan. Monen illan pelastus on pamauttaa pakasteesta tuollainen valmis pussi kattilaan ja sekaan sitten pannun kautta jauheliha/kana tai loppuminuuteiksi lohipalat. 15-20 min ja porukka syömään, ei juuri vaadi enempää kun nuggettien tms. käryyttäminen uunissa.

Toinen hyvä vinkki on kiusaukset: iso annos tulee uunissa nopeasti itsekseen ja jämät voi lämmittää seuraavana päivänä.

Ei vaadi juuri aikaa, lähinnä suunnittelua siihen mitä kaupasta ostaa.

vierass
Alkuperäinen kirjoittaja ei jösses;29545092:
mä en ymmärrä ollenkaan, miks lapsilla pitäis viel pitkän tarhapäivän päätteeks olla jotain hlvetin satujumppia sunmuita? eiköhän ne pääse leikkimään jne ihan tarpeeks siellä päiväkodissakin. kotihoidetuilla päiväkoti ikäisillä mukuloilla ymmärrän harrastukset. eiköhän ne lapset kaipaa vaan rauhottumista kotona tohon aikaan illasta. jää sit sullakin aikaa kokkailla muutakin kun mikrohamppareita.
Täysin samaa mieltä. Harrastukset pois ja sillä aikaa ruuanlaittoa, ja vaikka pihalla vähän happihyppelyä/leikkiä.

• Tykkää
En lukenut koko ketjua joten ehkä tätä kysyttiin jo ap:lta. Hän sanoi jossain kommentissaan että hänellä ja miehellään on liukuva työaika - ja tämä oli jotenkin selitys sille, miksi päivät ovat pitkiä. Mutta nyt en ymmärrä, jos on liukuva työaika niin siinä tapauksessa toinen vanhempi menee niin varhain kuin mahdollista esim klo6 ja toinen niin myöhään kuin mahdollista esim klo9. Lasten hoitopäivät jäävät lyhyeksi ja hyvin ehtii laittaa ruuan ennen harrastuksia kun on lasten kanssa kotona jo 3 aikaan.
Valitettavasti liukuva työaika tämän tason hommissa käytännösä tarkoittaa sitä että tulet mahdollisimman aikaisin ja lähdet mahdollisimman myöhään. Liukumia pääsee harvoin käyttämään vaikka kuinka kertyisi. Kuka tahansa tällaisen työaikajärjestelyn omaava tietää tilanteen.

Ja mitä salilla käyntiin tulee, en todellakaan ole mikään himotreenaaja. Lähinnä käyn siellä lihaskunnon ylläpitoa ajatellen. Tuskinpa ne nakit hukkaan heittää treenin.

Myös koirien omistajat tietävät, että oltuaan yksin 9 h koira todellakin tarvitsee liikuntaa ja aktivointia. Ja ajatella - koiratkin syö kuivaruokaa, joka on varmasti verrattaessa eineksiin. Pitäs varmaan jättää lenkit välistä ja keittää niillekin joku oma soppa. Sillähän sitä onnellisia ja terveitä ollaan.

vierasfds
Valitettavasti liukuva työaika tämän tason hommissa käytännösä tarkoittaa sitä että tulet mahdollisimman aikaisin ja lähdet mahdollisimman myöhään. Liukumia pääsee harvoin käyttämään vaikka kuinka kertyisi. Kuka tahansa tällaisen työaikajärjestelyn omaava tietää tilanteen.

Ja mitä salilla käyntiin tulee, en todellakaan ole mikään himotreenaaja. Lähinnä käyn siellä lihaskunnon ylläpitoa ajatellen. Tuskinpa ne nakit hukkaan heittää treenin.

Myös koirien omistajat tietävät, että oltuaan yksin 9 h koira todellakin tarvitsee liikuntaa ja aktivointia. Ja ajatella - koiratkin syö kuivaruokaa, joka on varmasti verrattaessa eineksiin. Pitäs varmaan jättää lenkit välistä ja keittää niillekin joku oma soppa. Sillähän sitä onnellisia ja terveitä ollaan.
Ei 9h:n päivät eroa kyllä juurikaan muiden työssäkäyvien päivistä, eiköhän tuo ole aika perussettiä. Ja mitä niihin koiriin tulee; anna ne oikeasti pois jos se estää terveellisen ruoan valmistuksen lapsillesi.

• Tykkää
vvvv
Meillä kyllä syödään joskus eineksiä, mutta ei koskaan mm. lihapiirakoita, nuggetteja, kaupan pizzoja, valmislihapullia, hampurilaisia tms. Nakkeja on harvoin.
En nyt kyllä yhtään ymmärrä sua. En paheksu einesten käyttöä, mutta miksi niistä eineksistä ei voi valita järkeviä vaihtoehtoja???

Yhteistyössä