Oletko feministi?

• Viestiketjun aloittaja "sepi"
  • Ensimmäinen viesti
..ja vielä hitaammin ne muuttuu, jos ne laitetaan hyllylle. Oikeesti, ei tossa nyt oo mitään logiikkaa. Ihan samoin perustein voitais sanoa, että eläinten oikeuksista ei tarvii nyt välittää koska isompiakin ongelmia on. Mutta kuka ongelmien prioriteettijärjestyksen määrittelee, sinäkö? Vai minä? Presidentti? Kansanäänestys? Juu, ei.
Puhut tasa-arvosta ikään kuin se olisi Suomessa isompikin ongelma :). Käypä visiitillä vaikka Afganistanissa ja pistä asiat oikeasti tärkeysjärjestykseen. Joo, mä väitän et ihan vain esimerkiks meidän työttömyys on tuhat kertaa isompi probleema joka pitäisi ratkaista ja äkkiä.

Ja ikävä totuus on se, et kaikkia asioitahan ei voi kerralla fiksata, vaikka kuinka haluaisi. Ei taida meidän resurssit sellaiseen riittää. Jos siis laitettaisi ongelmalistalle nämä kaksi asiaa:
- työttömyys
- tasa-arvon parantaminen maailman ehkä jopa tasa-arvoisimmassa valtiossa
Niin kumman ratkaisisit ekaks?

Puhut tasa-arvosta ikään kuin se olisi Suomessa isompikin ongelma :). Käypä visiitillä vaikka Afganistanissa ja pistä asiat oikeasti tärkeysjärjestykseen. Joo, mä väitän et ihan vain esimerkiks meidän työttömyys on tuhat kertaa isompi probleema joka pitäisi ratkaista ja äkkiä.

Ja ikävä totuus on se, et kaikkia asioitahan ei voi kerralla fiksata, vaikka kuinka haluaisi. Ei taida meidän resurssit sellaiseen riittää. Jos siis laitettaisi ongelmalistalle nämä kaksi asiaa:
- työttömyys
No eihän siinä resursseja tarvita, vaan asennekasvatusta pienestä pitäen siihen tasa-arvoon kaikkien ihmisten välillä, oli sukupuoli, uskonto, kotimaa mikä tahansa.

• Tykkää
Reactions: Cassyput
No eihän siinä resursseja tarvita, vaan asennekasvatusta pienestä pitäen siihen tasa-arvoon kaikkien ihmisten välillä, oli sukupuoli, uskonto, kotimaa mikä tahansa.
Niin, no riippuu tietysti kenen toimesta tämä asennekasvatus tapahtuisi. Suomalaisissa perheissä ei varmaan taikaiskusta aleta yhtäkkiä harrastaa tätä tasa-arvoista asennekasvatusta, vaan ohjaaminen siihen pitäisi tulla joltain viralliselta taholta, eikö?
Tietysti voimme aina toivoa, että tällainen ilmainen asennekasvatus toteutuisi itsestään ;)

Niin, no riippuu tietysti kenen toimesta tämä asennekasvatus tapahtuisi. Suomalaisissa perheissä ei varmaan taikaiskusta aleta yhtäkkiä harrastaa tätä tasa-arvoista asennekasvatusta, vaan ohjaaminen siihen pitäisi tulla joltain viralliselta taholta, eikö?
Tietysti voimme aina toivoa, että tällainen ilmainen asennekasvatus toteutuisi itsestään ;)
Vanhemmilla on se kasvatusvastuu, en ole ulkoistamisen suuri ystävä. =)

Minustakin heikoimpien puolia (lapset, eläimet, vanhukset, sairaat, syrjäytyneet) tulee pitää ja heidän oikeuksistaan huolehtia. Ei kuitenkaan niin, että kielletään kaikenlainen normaali erilaisuus koska ihmisryhmien pitää olla täysin samanlaisia, tyyliin naisten ja miesten erot ym.

On totta, että vaikka muualla menee huonommin, se ei tarkoita että meillä olisi asiat täydellisesti. Mutta tällä hetkellä meidän yhteiskunnassa on oikeasti suurempia huolia, kaikkiin ei voi kerralla keskittyä. Tässä muutama asia mitkä musta pitäis ehdottomasti ratkaista ensin:

- lama ja työttömyys (ihan vain tälleen pikku starteriksi)
- vanhustenhoidon huono jama
- lastensuojelun parantaminen
- jatkuva velaksi eläminen, kohta on rahat loppu
ym. listaa voisi jatkaa loputtomiin.

Kysyit vielä, että miksi jättää tasa-arvon saavuttaminen puolitiehen kun sen voisi toteuttaa täydellisesti. En usko että sitä ollaan jätetty tai aiotaankaan jättää "puolitiehen", asiat eivät vain muutu kovin nopeasti.
Yhteiskunta ei ole sellainen, että otetaan yksi ainoa asia ja pähkäillään sitä, kunnes se on saatu kuntoon, ja siksi aikaa kaikki muut laitetaan odottamaan, vaan jatkuvasti eri tavoin tehdään työtä niin suurten kuin pienten asioiden hyväksi. Joten se ei pidäpaikkaansa, etteikö voitaisi kerralla keskittyä useampiin asioihin. Sehän on itse asiassa yhteiskunnan yksi keskeinen idea - kokonaisvaltaisuus. Sellainen yhteiskunta ei toimi eikä voi pysyä pystyssä, joka ei kykene hoitamaan samanaikaisesti monia asioita.

Voi olla totta, että aina asiat eivät muutu nopeasti, mutta voisi sanoa, että jos niille ei yritetä tehdä mitään, ne eivät muutu ollenkaan. Ja kun kerran tasa-arvo on jo niin pitkällä,mitä itsekin totesit, niin eihänse sitten niin suuri ponnistus varmaan olisi viedä tavoite loppuun asti - vai?

vierasss
Olen korkeakoulutettu nainen ja katson, että akateeminen nainen ei voi olla mitään muuta kuin feministi. Jos sanoo, että ei ole niin mars historiaa opiskelemaan.

Juntilla miehelläni oli aikamoisia vaikeuksia suhtautua tähän.

Vanhemmilla on se kasvatusvastuu, en ole ulkoistamisen suuri ystävä. =)

Minustakin heikoimpien puolia (lapset, eläimet, vanhukset, sairaat, syrjäytyneet) tulee pitää ja heidän oikeuksistaan huolehtia. Ei kuitenkaan niin, että kielletään kaikenlainen normaali erilaisuus koska ihmisryhmien pitää olla täysin samanlaisia, tyyliin naisten ja miesten erot ym.
Hmm, eikö tuo naisten ja miesten erot ja niiden korostaminen ole vähän turhan tasapäistävää? Itse ainakin koen sellaisen melko kaavamaiseksi ja tosiaan tasapäistäväksi, jos ihmiset nähdään vain samanlaisten muodostamina ryhminä (massana) eikä yksilöinä, persoonina.

- työttömyys
Toisaalta, miksi keskittyä työttömyyteen kun on ilmastonmuutos ja maailmanlopun uhkakin olemassa?

Tällä lailla ajatellen ei ikinä yritettäisi parantaa mitään epäkohtia eikä myöskään parannettaisi mitään, koska aina löytyisi jotain vielä suurempia ongelmia niin lähellä kuin kauempana.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29507317:
Hmm, eikö tuo naisten ja miesten erot ja niiden korostaminen ole vähän turhan tasapäistävää? Itse ainakin koen sellaisen melko kaavamaiseksi ja tosiaan tasapäistäväksi, jos ihmiset nähdään vain samanlaisten muodostamina ryhminä (massana) eikä yksilöinä, persoonina.
No mikä siinä on että perheissä useimmiten aina nainen jää hoitamaan lasta ja mies lähtee työelämään eikä toisinpäin tehtyjä ratkaisuja juuri ole? Onko se sitten luonnotonta vai luonnollista vaahdota siitä, että naisille pitää suoda se mahdollisuus painua töihin heti vauvan tultua maailmaan ja miehen jäädä koti-isiksi? Minusta sukupuolten välisiä eroja pitää kunnioittaa eikä yrittää mahduttaa miehekästä miestä kotihoitajan rooliin jne.

Tasa-arvo on tavoiteltava ja hieno asia ja epäkohtiin tulee puuttua mutta ei keinotekoisesti tehden naisista ja miehistä täysin samanlaisia.

No mikä siinä on että perheissä useimmiten aina nainen jää hoitamaan lasta ja mies lähtee työelämään eikä toisinpäin tehtyjä ratkaisuja juuri ole? Onko se sitten luonnotonta vai luonnollista vaahdota siitä, että naisille pitää suoda se mahdollisuus painua töihin heti vauvan tultua maailmaan ja miehen jäädä koti-isiksi? Minusta sukupuolten välisiä eroja pitää kunnioittaa eikä yrittää mahduttaa miehekästä miestä kotihoitajan rooliin jne.

Tasa-arvo on tavoiteltava ja hieno asia ja epäkohtiin tulee puuttua mutta ei keinotekoisesti tehden naisista ja miehistä täysin samanlaisia.
Millä lailla naisista ja miehistä tulee samanlaisia, jos useammat isät jäävät kotiin vaikkapa osaksi hoitovapaata? Ja miksi sinusta pitää kunnioittaa perinteisiä sukupuolten eroja jopa niin paljon, että kritisoit mahdollisuutta suoda miehille mahdollisuus isyyden toteuttamiseen perinteisestä poikkeavalla tavalla - keneltä se sitten on pois, jos nykyisät haluavta tehdä niin, haluavat hoitaa enemmän lapsia? Ja jos nykynaiset haluavat elämältä muutakin kuin lasten- ja kodinhoitoa?

Jos se on se, mitä ihmiset haluavat, niin miksi he eivät saisi tehdä niin? Jos perinteiset sukupuoliroolit eivät ole ihmisten mielestä hyvä, niin miksi niitä ei saisi muuttaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29507339:
Millä lailla naisista ja miehistä tulee samanlaisia, jos useammat isät jäävät kotiin vaikkapa osaksi hoitovapaata? Ja miksi sinusta pitää kunnioittaa perinteisiä sukupuolten eroja jopa niin paljon, että kritisoit mahdollisuutta suoda miehille mahdollisuus isyyden toteuttamiseen perinteisestä poikkeavalla tavalla - keneltä se sitten on pois, jos nykyisät haluavta tehdä niin, haluavat hoitaa enemmän lapsia? Ja jos nykynaiset haluavat elämältä muutakin kuin lasten- ja kodinhoitoa?

Jos se on se, mitä ihmiset haluavat, niin miksi he eivät saisi tehdä niin? Jos perinteiset sukupuoliroolit eivät ole ihmisten mielestä hyvä, niin miksi niitä ei saisi muuttaa?
Koska ihmiset tekevät kuten kokevat luonnolliseksi. Keinotekoista ja turhaa puhua tasa-arvosta itseisarvona mutta silti ei kunnioiteta eroavaisuuksia joita sattuu miesten ja naisten välillä olemaan. Aivan kun ne olisi paha asia. Siksi vierastan feminismiä, vaikka ne todelliset epäkohdat pitää korjata! Kuten palkka tasa-arvo.

- työttömyys

Mielestäni oikeudenmukainen kohtelu (luen tähän ihmiset ja muut eläimet) on paljon tärkeämpi asia kuin työllisyys. Mutta prioriteettinsä kullakin.

(Multa et kysynyt mutta vastasin).

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29507325:
Toisaalta, miksi keskittyä työttömyyteen kun on ilmastonmuutos ja maailmanlopun uhkakin olemassa?

Tällä lailla ajatellen ei ikinä yritettäisi parantaa mitään epäkohtia eikä myöskään parannettaisi mitään, koska aina löytyisi jotain vielä suurempia ongelmia niin lähellä kuin kauempana.
Tämä on juuri se kaikkein omituisin asia junteissa jotka vastustavat kaikenlaisien oikeuksien ja hyvien asioiden ajamista. Vedotaan siihen että pitäisi ensin auttaa jotain toisia. Jos autetaan eläimiä, joku tulee valittamaan että eikö pitäs ensin huolehtia vanhuksista. Jnejne. Ikäänkuin eläinten auttaminen vahingoittaisi jotenkin vanhuksia.
Tota logiikkaa ei voi järjellä ymmärtää. Mikään hyvä teko ei ole pois keneltäkään ja kaikkia hyviä tekoja tarvitaan.

"vieras."
Koska ihmiset tekevät kuten kokevat luonnolliseksi. Keinotekoista ja turhaa puhua tasa-arvosta itseisarvona mutta silti ei kunnioiteta eroavaisuuksia joita sattuu miesten ja naisten välillä olemaan. Aivan kun ne olisi paha asia. Siksi vierastan feminismiä, vaikka ne todelliset epäkohdat pitää korjata! Kuten palkka tasa-arvo.
Ihan mielenkiinnosta, mitä nämä eroavaisuudet mahtavat olla?

Itse näen, että ainoa ero miesten ja naisten välillä mihin ei voi vaikuttaa on biologiset asiat, eli naiset synnyttävät ja ovat fyysisesti heikompia usein pienikokoisuutensa takia. Kaikki muu on opittua. Monet asiat koetaan luonnollisiksi koska niin on opittu lapsesta asti ajattelemaan.

[QUOTE="vieras.";29507427]Ihan mielenkiinnosta, mitä nämä eroavaisuudet mahtavat olla?

Itse näen, että ainoa ero miesten ja naisten välillä mihin ei voi vaikuttaa on biologiset asiat, eli naiset synnyttävät ja ovat fyysisesti heikompia usein pienikokoisuutensa takia. Kaikki muu on opittua. Monet asiat koetaan luonnollisiksi koska niin on opittu lapsesta asti ajattelemaan.[/QUOTE]

Miehet on marssista, naiset venuksesta mikä näkyy yleisesti ottaen kaikilla elämän osa-alueilla. Ei ne ole opittuja vaan tulevat luonnostaan esim. naisten tunteellisuus, hoivavietti, epäloogisuus ja miesten ratkaisukeskeisyys, matemaattisuus, suojelunhalu yms.

Baby-mama vois vastata tähän.

Ja kuka sen prioriteettijärjestyksen tosiaan päättää, että missä järjestyksessä asioita yritetään korjata?
Hm, no demokraattisessa yhteiskunnassa valtaan valitun henkilöt pääsevät vaikuttamaan siihen miten ja milloin asioita ratkaistaan (tuli varmaan yllärinä?)

Ja mitä tulee tuohon maailmanloppuun, niin sorry mutta naurunpyrskähdyksiltä en kykene siihen vastaamaan. Joo, edelleen pidän työttömyyttä Suomessa ajankohtaisempana probleemana. :)

Joku myös kysyi, miten hoitaisin tasa-arvoasiat "kuntoon". Ei mun tarvi sellaista miettiä, koska asia ei ole mulle ongelma. Olen kyennyt tähän päivään asti elämään Suomessa mielestäni aivan vapaata elämää, ilman suurempia rajoituksia tai ongelmia. Sorry nyt vaan kaikki feministit, mutta mä en näe miesten & naisten tasa-arvoa Suomessa ongelmana.

#vieras
Miehet on marssista, naiset venuksesta mikä näkyy yleisesti ottaen kaikilla elämän osa-alueilla. Ei ne ole opittuja vaan tulevat luonnostaan esim. naisten tunteellisuus, hoivavietti, epäloogisuus ja miesten ratkaisukeskeisyys, matemaattisuus, suojelunhalu yms.
AAAAAAARHG! NAISTEN EPÄLOOGISUUS?!

Juuri sinunlaistesi ihmisten takia olen feministi.

• Tykkää
Reactions: nisäkäs
Hm, no demokraattisessa yhteiskunnassa valtaan valitun henkilöt pääsevät vaikuttamaan siihen miten ja milloin asioita ratkaistaan (tuli varmaan yllärinä?)

Ja mitä tulee tuohon maailmanloppuun, niin sorry mutta naurunpyrskähdyksiltä en kykene siihen vastaamaan. Joo, edelleen pidän työttömyyttä Suomessa ajankohtaisempana probleemana. :)

Joku myös kysyi, miten hoitaisin tasa-arvoasiat "kuntoon". Ei mun tarvi sellaista miettiä, koska asia ei ole mulle ongelma. Olen kyennyt tähän päivään asti elämään Suomessa mielestäni aivan vapaata elämää, ilman suurempia rajoituksia tai ongelmia. Sorry nyt vaan kaikki feministit, mutta mä en näe miesten & naisten tasa-arvoa Suomessa ongelmana.
Musta tuntuu että et näe paljon muitakaan ongelmia, jos ne eivät omaa napaasi sivua mitenkään.

• Tykkää
Reactions: Cassyput
AAAAAAARHG! NAISTEN EPÄLOOGISUUS?!

Juuri sinunlaistesi ihmisten takia olen feministi.
Olen happygirlin kanssa samaa mieltä, että miehet ja naiset ovat erilaisia monin eri tavoin. Se on asia joille feministitkään ei voi mitään, vaikka kuinka haluaisivat. Mutta faktahan on se, että meitä ei voi samanlaisiksi muuttaa, ja miksi pitäisikään?

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91

Yhteistyössä