Joulupukki tulee meille aattona jo klo 15.

• Viestiketjun aloittaja "nina"
  • Ensimmäinen viesti
kfkfkf
Meillä on lahjat jo aamulla kuusen alla kun lapset heräävät :) Sitten syödään aamupuuro ja sen jälkeen paketit saa avata. Eihän niillä kerkeä edes leikkimään samana päivänä jos illalla vasta avataan. Jännitys on hyvä juttu, mutta en koe tarvetta pitää lapsia jännityksessä iltaan asti.

Meille tulee joulupukki yleensä siinä klo 17 ehitään ihan hyvin syömään kun vähän ennen klo 16 alotetaan, ei saada kyllä millään kuluun pöydässä enempää ja kun tuo vaari on pukkina niin eipä se haittaa vaikkei sit oltaiskaan ihan tuolloin vielä valmiita.

Musta lapsena oli kivaa kun sai jännittää ja odottaa että millon se pukki tulee, olis ollu tylsää kun joulupukki oliskin tullu jo heti aamusta, kun itellä iso osa sitä joulutunnelmaa lapsena oli se odotus koska pukki tulee (myös tuolloin kun ite olin lapsi niin pukki tuli siinä klo 17-18) ja silti siinä ehti vielä ihan hyvin leikkimään uusilla leluilla. Ja tosiaan en olis lapsena malttanu sitten mennä nukkumaankaan heti jos pukki olis tullu just ennen nukkumaan menoo eikä olis yhtään ehtiny leikkimään.

meille tulee
Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29315989:
Moni lapsi nukahtaa vaa klo. 20.00
Ääh ei ne jouluna :D Meill tuo 3v normistikkin valvoo aika n 10-12 ku einuku sitä ennen millää. Ei nuku edes päiväunia ja aamulla herää viimeistään klo8

kfkfkf
Meille tulee joulupukki yleensä siinä klo 17 ehitään ihan hyvin syömään kun vähän ennen klo 16 alotetaan, ei saada kyllä millään kuluun pöydässä enempää ja kun tuo vaari on pukkina niin eipä se haittaa vaikkei sit oltaiskaan ihan tuolloin vielä valmiita.

Musta lapsena oli kivaa kun sai jännittää ja odottaa että millon se pukki tulee, olis ollu tylsää kun joulupukki oliskin tullu jo heti aamusta, kun itellä iso osa sitä joulutunnelmaa lapsena oli se odotus koska pukki tulee (myös tuolloin kun ite olin lapsi niin pukki tuli siinä klo 17-18) ja silti siinä ehti vielä ihan hyvin leikkimään uusilla leluilla. Ja tosiaan en olis lapsena malttanu sitten mennä nukkumaankaan heti jos pukki olis tullu just ennen nukkumaan menoo eikä olis yhtään ehtiny leikkimään.
Meilläkin tuli iltapäivällä, siis silloin kun pukkiin vielä uskoivat.. Mutta joskus 3 aikaan jo, ennenkuin syötiin

illalla vasta
Meillä on aina ollut niin, että lahjat avataan vasta illalla, yleensä klo 19 jälkeen. Se on se juttu, joka kruunaa koko mukavan aattopäivän. Klo 17 maissa aloitetaan yleensä syömään, ja syödään ihan rauhassa ennen lahjojen avaamista.

040608
Meillä kans ekaks tulee pukki (15-16) ja sitten vasta syödään(n.17-18). Ja ihan hyvin lapset malttaa syödä vaikka lahjat on jo saanut. Pitää niitä vähän nälässä niin maistuu ruoka paremmin. Sillä aikaa kun lapset jo leikkii uusilla leluillaan niin aikuisilla on hyvää aikaa laittaa rauhassa ruokapöytä kuntoon, saa sitten syödäkin rauhassa kun kukaan ei ole meuhkaamassa että koska se pukki tulee. Ja jouluaattona saa valvoa niin myöhään kun haluaa. Viime vuonnakin lapset (silloin 4v, 6v ja 8v) taisivat valvoa puoli kahteen... Mä itse jo torkuin sohvalla. Normi nukkumaan menoaika on arkena 21.

HippuTAR
Meillä lahjat ilmestyy kuusen alle n. klo. 18-19. Kolmen mais syödään.
Hyvin ehtivät leikkiäkoska jouluna joka tenava saa valvoa niin kauan ku jaksaa. Ja kyl meidän tenavat vähintään puoleen yöhön huhkii.

"huoh"
Meillä on lahjat jo aamulla kuusen alla kun lapset heräävät :) Sitten syödään aamupuuro ja sen jälkeen paketit saa avata. Eihän niillä kerkeä edes leikkimään samana päivänä jos illalla vasta avataan. Jännitys on hyvä juttu, mutta en koe tarvetta pitää lapsia jännityksessä iltaan asti.
Mut se jännityshän kuuluu asiaan. Vai eikö lapsille saa enää jännitystäkään aiheuttaa :LOL:

Meille ei tule pukkia mutta syödään kun saadaan ruoat pöytään, ehkä neljän-viiden aikoina. Sen jälkeen passitetaan muksut vähän toisaalle ja simsalabim, lahjasäkki ilmestyy oven taakse, liekö tontut tuoneet kun pukki ei joka paikkaan ehdi ;) Siinähän sitä on koko ilta aikaa availla, ihmetellä ja leikkiä. Meillä saa lapset valvoa jouluaattona niin myöhään kuin jaksavat.

Lapsuudessa muistan kun käytiin vielä iltakävelyllä koko perheen kanssa, se oli tosi mukavaa.

Mut mun mielestä lahjat avataan vasta kun vähintäänkin hämärtää ja alkaa tulla pimeä ja on tunnelmaa. Kyllää lasten pitää osaa odottaa ja jännitys kuuluu asiaan.

Aikuinen nainen
mutta sellaistahan se on nykyaikana kun nämä curling-vanhemmat eivät halua, että lapset joutuvat yhtään odottamaan ja jännittämään sitä Joulupukin tuloa ja lahjojen saantia. Ainakin minun lapsuudessani Pukki tuli vasta kello 19.30-20.00 ja sitten heti lahjojen avaamisen jälkeen me lapset jouduimme menemään nukkumaan. Se totisesti kasvatti luonnetta, kun koko pitkän päivän joutui odottamaan Pukin tuloa ja samalla opittiin kärsivällisyyttäkin mutta nämä nykyajan pilalle hemmotellut kakarat eivät lainkaan joudu oppimaan kärsivällisyyttä, vaan heille lahjat annetaan vaikka heti jouluaattona aamulla että he "pääsevät leikkimään uusilla leluilla", vaikka tosiasia on se, että vanhemmat luulevat lapsille tulevan jotain traumoja siitä, että hän joutuu odottamaan Pukkia ja lahjojen avaamista.

Toisaalta ei sitä minun lapsuudessani meille lapsille joulussa ollut läheskään tärkeintä se Pukki tai lahjat, vaan esimerkiksi joulukirkossa käynti, isän lukema jouluevankeliumi ja jouluvirret olivat tärkeintä. Eikä niitä lajojakaan saatu kuin vähän, ehkä pari pakettia jossa toisessa oli esim. villasukat ja toisessa muutama piparkakku, omena ja ehkä vähän karkkia. Leluja ei lahjaksi saatu koskaan, kun itse me lapset teimme lelumme. Silloin leluina oli vain esim. käpylehmiä, puusta veistettyjä nukkeja ja eläinhahmoja, itse tehtyjä nukkeja jne. Ei silloin 1980-luvulla vielä tunnettu ostoleluja, eikä niitä kai myytykään missään.

Lastenlääkäri
[QUOTE="pii";29316062]lapset valvoo 22-23 asti aattona, pelataan ja ollaan yhdessä. nuorimmainen on 9, eli mitenkään pieniä enää ole. joten hyvin jaksaa odottaa.[/QUOTE]

Lasten on mentävä ehdottomasti nukkumaan illalla viimeistään kello 20.00, myös lomilla että he ehtivät nukkumaan tarpeeksi, siis vähintään 10-12 tuntia! Tämä koskee ehdottomasti kaikkia lapsia, siis alle 21-vuotiaita henkilöitä. Myös aikuisten kuuluu mennä nukkumaan viimeistään kello 21.00, että hekin saavat tarpeeksi unta.

Yhteistyössä