mutta sellaistahan se on nykyaikana kun nämä curling-vanhemmat eivät halua, että lapset joutuvat yhtään odottamaan ja jännittämään sitä Joulupukin tuloa ja lahjojen saantia. Ainakin minun lapsuudessani Pukki tuli vasta kello 19.30-20.00 ja sitten heti lahjojen avaamisen jälkeen me lapset jouduimme menemään nukkumaan. Se totisesti kasvatti luonnetta, kun koko pitkän päivän joutui odottamaan Pukin tuloa ja samalla opittiin kärsivällisyyttäkin mutta nämä nykyajan pilalle hemmotellut kakarat eivät lainkaan joudu oppimaan kärsivällisyyttä, vaan heille lahjat annetaan vaikka heti jouluaattona aamulla että he "pääsevät leikkimään uusilla leluilla", vaikka tosiasia on se, että vanhemmat luulevat lapsille tulevan jotain traumoja siitä, että hän joutuu odottamaan Pukkia ja lahjojen avaamista.
Toisaalta ei sitä minun lapsuudessani meille lapsille joulussa ollut läheskään tärkeintä se Pukki tai lahjat, vaan esimerkiksi joulukirkossa käynti, isän lukema jouluevankeliumi ja jouluvirret olivat tärkeintä. Eikä niitä lajojakaan saatu kuin vähän, ehkä pari pakettia jossa toisessa oli esim. villasukat ja toisessa muutama piparkakku, omena ja ehkä vähän karkkia. Leluja ei lahjaksi saatu koskaan, kun itse me lapset teimme lelumme. Silloin leluina oli vain esim. käpylehmiä, puusta veistettyjä nukkeja ja eläinhahmoja, itse tehtyjä nukkeja jne. Ei silloin 1980-luvulla vielä tunnettu ostoleluja, eikä niitä kai myytykään missään.