Olen huolissani kaverin lapsista, vinkkejä mitä voisin tehdä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Muumuu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Muumuu"

Vieras
Kaveriperheen äiti on aika vaihtoehtoihminen, on ollut jo kauan. Heillä on monta pientä lasta,äiti on nuorimpien kanssa kotona. Isä on hyvässä asemassa työskentelevä, mutta ei ole koskaan kotona.

Äiti on hyvin tarkka ruoasta, jota lapset saavat. Ei maitoa, ei viljoja, ei lisäaineita. Tuo on minusta hienoa, mutta heillä homma menee yli. Aamupalaksi koululainenkin saa pari pähkinää, äiti annostelee ruoan todella tarkasti, lapset valittavat aina nälkää kun tapaamme ja annoskoot ovat heillä todellakin todella pieniä. Lapset ovat pieniä ikäisekseen, vaikka monemmat vanhemmista ovat keskivertosuomalaista isompia.

Nyt äiti on saanut uusimman villityksen, homeopatian ja rokoteettomuuden. Korvatulehdukseen ei anneta antibiootteja, perheen yksi lapsi pyörtyi heillä ollessamme korvatulehduskivusta, mutta hänelle annettiin homeopaattisia lääkkeitä. Toinen lapsi kuulosti hinkuvalta hevoselta puoli vuotta kovan yskän ja limaisuuden takia, mutta lääkäriin ei menty, homeopatiaa vaan käytettiin. Äiti ei halua enään käyttää lapsia neuvolassa. Jakaa facebookissa ja sähköpostilla erilaisia salaliittoteorioita, kuinka THL vaan huijaa, lääkkeet ovat kusetusta, oikeasti olisi hoito kaikkiin sairauksiin, mutta lääkärit vain haluavat rahaa... Yhdellä lapsella on kihomatoja, lasta hoidetaan jollain siemenillä. Useampi lapsi perheestä yskii todella pahankuuloisesti, esim. nauraminen on sellaista hinkumista ja kuuluu rohinaa, mutta äiti ei tee asialle mitään.

Olen pari kertaa yrittänyt jutella asiasta,mutta äiti ei näe toimissaan mitään väärää. Olen huolissani lapsista ja heidän hyvinvoinnistaan. Puututaanko koulussa tällaisiin asioihin, jos jotain huolta nähdään?

Kuullostaa ihan mun enon vaimolle. Sillä meni vuosia laihdutus, rasvattomat ruuat ja lääkettömyys yli. Lastensuojeluilmoituksen teki heistä joku kun lapset olivat aliravittuja ja nälissään. Lapsia he ei koskaan menettänyt hetkeksikään vaan lastensuojelun kautta perheen äiti sai apua neurooseihinsa. Tästä on nyt muutama vuosi aikaa ja ihan hyvin heillä nykyään menee ja koko perhe on paljon iloisempi. Välillä se äiti innostuu liikaa jostain mutta tapaus lastensuojelun kanssa taitaa olla koko suvun takaraivossa koska nyt asiat otetaan reippaammin puheeksi naisen kanssa. Joten minä suosittelisin ottamaan yhteyttä vaikka sinne lastensuojeluun niin sieltä osaa sitten ammattilaiset auttaa. Siltähän tuo kuullostaa että apua taidetaan tarvita.

Lastensuojeluilmoitus kuulostaa vaan niin kamalalta. Lapsia kyllä rakastetaan ja heistä huolehditaan, mutta äidin terveysvillitys on mennyt yli. En usko, että hän jotenkin edes näkee tekevänsä väärin lapsia kohtaan.

Lapsia voidaan kyllä rakastaa, mutta kertomasi perusteella heistä ei todellakaan huolehdita. Äidillä ei ole nyt kaikki kunnossa ja apua tarvitaan. Ei lastensuojelu lapsia heti huostaan ota.

Lastensuojeluilmoitus kuulostaa vaan niin kamalalta. Lapsia kyllä rakastetaan ja heistä huolehditaan, mutta äidin terveysvillitys on mennyt yli. En usko, että hän jotenkin edes näkee tekevänsä väärin lapsia kohtaan.

Lapset pyörtyy kivusta ja kärsivät nälästä jatkuvasti ja ls-ilmoitus kuulostaa kamalalta? Mistä sä sitten tekisit ls-ilmoituksen, vasta sitten kun joku sanoo että vihaa lasta ja haluaa tapaa hänet? Monestihan vanhemmat rakastavat lasta, mutta silti vahingoittavat lasta fyysisesti tai henkisesti. Sun tututlla voi oikeasti olla pahoja mt-ongelmiakin, kun salaliitoista puhuu ja on ihan ylihurahtanut.

Kyse ei ole siitä rakastaako äiti lapsia vai tekeekö hän tahallaan väärin lapsia kohtaa, vaan siitä, että lapset NÄKEVÄT NÄLKÄÄ ja sairauksia ei hoideta. Jos mitään sairauksia ei hoideta ja eivät saa riittävästi ruokaa ja monipuolisesti, heille voi tulla tosi pahoja terveysongelmia, puhumattakaan henkisistä.

Nyt heti tekemään ls-ilmoitusta!

Ehdottomasti täytyy tehdä lastensuojeluilmoitus. Ja sen voi tehdä nimettömänä. Äiti varmasti rakastaa lapsiaan, mutta aina se pelkkä rakkaus ei riitä, tarvitaan myös tervettä järkeä. Toimithan nopeasti ennen kuin lapset kärsivät yhtään enempää.

Komppaan ja peesaan.

Itse kyllä tekisin niin, että menisin tämän äidin luo ja sanoisin hänelle päin naamaa, että ellei hän ala ruokkimaan ja lääkitsemään lapsiaan, teen ilmoituksen lastensuojeluun. Ja kutsuisin lapset meille syömään.

Mutta jokainen tyylillään, jos et halua että ystäväsi tietää kuka ilmoituksen on tehnyt niin nimettömäkin voi tehdä.

Näyttää menneen vähän överiksi tällä äidillä. Olen itsekin kyllä sitä mieltä, että lääkäreitä ja lääketeollisuutta liikuttaa raha, mutta en mä sen takia jättäisi lapsieni sairauksia hoitamatta länsimaisen lääketieteen keinoin. Onhan se selvä, että jos on puol vuotta ollut hinkuyskä tai pehvasta tulee matoja niin ei se homeopatia siihen sitten auta. Eri asia jos auttaisi, mutta jos/kun ei ole auttanut, lapset vain kärsii sairauksista.

Varmasti yrittäisin vielä keskustella asiasta tämän äidin kanssa. Onkohan hän ymmärtänyt, että pitkäaikainen yskä ei ole mikään leikin asia. Ja että madotkin tarttuu. Sano sille, että koulussa saattaa terkka kiinnittää huomiota lasten terveystilaan ja ottaa tilanteen tarkasteluun.

Jos oikeasti aamupala koululaiselle on pari pähkinää, niin kyllä on puurot ja vellit pahasti sekaisin sillä mammalla. Kyllä mä varmaan ilmoittaisin johonkin, vaikka sinne koulun th:lle, että keskustelee lasten kanssa miten he syövät. Ja sitten th voisi kutsua äidin keskusteluun, kuinka tärkeää on terveellinen ja monipuolinen ravinto kasvavalle lapselle. Jospas se siitä heräisi.

No on mennyt yli. Itsekkin välttelen viljoja j maitoja, mutta en ehdottomasti. Olen käynyt ravintoterapeutilla myös ja selvittänyt eri keinoja saada kuituja, kalsiumia ja vitamiinejä. En myöskänä ole mikään lääketeollisuuden ylin ystävä, mutta kyllä sairaan lääkärissä käytetään ehdottomasti. Minun periaatteeni eivät ole lasten ongelma. Itseltäni välillä hoidan tulehduksen vaikak nenähuuhtelukannulla ja valkosipulilla, mutta en koskaan alkaisi leikkimään lasten terveydellä!

Lapsi tarvitsee kunnon aamupalan ja kunnon ruuan ja hoidon. Kipua pitää lääkitä ja tulehds hoitaa.

Olen myös tehnyt kaksi ls-ilmoitusta. Toisesta mistä olin vähän epävarma tein nimettömänä, ja kun tilanne rauhoittui kerroin sen olleen minä. Hän halasi minua ja kiitti.
Toiselle kerroin suoraan ja hän katkaisi välit, mutta voi silminnähden nykyään paremmin ja se riittää minulle.

Yritän vielä kerran jutella tästä tilanteesta äidin kanssa. Hän on aina ollut sellainen, että heittäytyy täysillä siihen mitä on tekemässä. En tietenkään voi tietää täysin minkälaista heillä kotona on, mutta tapaamme/vierailemme toisillamme vähintään kerran kahdessa viikossa ja lapsemme leikkivät keskenään useammin. Tyttömme on järkyttyneenä kertonut siitä, mitä tarjotaan välipalaksi/ruoaksi, äiti itsekkin kertoo laskevansa ruokien proteiini ym. määrät, mutta olen miettinyt, että mistä hän tietää kuinka paljon mitäkin tarvitaan. Myös lapset sanovat lähes aina olevansa nälkäisiä.
Pahalta tuntuu, pelkään kaverin suuttuvan todella kovasti, mutta kai se on pakko ihan jo lasten takia.

Kaverini on liittänyt minut useampaan facebookryhmään, jossa näitä äitejä tuntuu riittävän. Ei ilmeisesti ole kovinkaan erikoista kieltäytyä esim. antibiooteista. Olemme jutelleet tästä perheestä useamman kaverin kanssa ja kaikki ovat huolissaan. Pitäisikö tehdä joku ryhmäinterventio?

Kaverini on liittänyt minut useampaan facebookryhmään, jossa näitä äitejä tuntuu riittävän. Ei ilmeisesti ole kovinkaan erikoista kieltäytyä esim. antibiooteista. Olemme jutelleet tästä perheestä useamman kaverin kanssa ja kaikki ovat huolissaan. Pitäisikö tehdä joku ryhmäinterventio?

Korvatulehduksen yhteydessä antibioottikuurin jättämistä väliin voinee lääkärin kanssa harkita. Mutta tekisin sen kontrolloidusti eli korvien seurantatsekkaukset lääkärissä, kunnes tulehdus ohi. Ja toki särkylääkettä lapselle, ettei tarvitse kivuissa olla.

Hei kuule, teen mt-asiakkaiden kanssa töitä ja vaikka ystäväsi ei nyt psykoosissa vaikuta ihan olevankaan niin kyllä hänellä on realiteetit hämärtyneet.
Sinun kannattaa nyt miettiä, että järkeä puhumalla häntä tuskin järkiinsä saat, koska hän uskoo täysillä omaan asiaansa. Kun alat häntä asialla ahdistelemaan hän poistaa sinut kavereistaan tai sitten alkaa esittää vierailuittenne aikana kuinka lapset saa ruokaa ja korvat on parantuneet jne.. Hän voi siirtää sinut mielessään pahisten ja salaliittolaisten listoille joille on pakko esittää valheita, jottei pahikset tule viemään lapsia.

Sanoisin, että tee lastensuojeluilmoitus tai ainakin soita lasten neuvolaan tai kouluun. Saattavat tehdä ilmoituksen sieltä. He ovat ammattilaisia ja voivat tarkastella asioita objektiivisemmin. Kaverisi tilanne voi hyvinkin pahentua jos ei siihen puututa. Tässä vaiheessa olisi vielä melko kivutonta kaikkien kannalta siihen puuttua.

Pahalta tuntuu, pelkään kaverin suuttuvan todella kovasti, mutta kai se on pakko ihan jo lasten takia.

Aina joskus ei ikävä kyllä ole kivoja vaihtoehtoja tarjolla :(

Itse olen joissain asioissa sanonut hyvin suoraan ystävälle mielipiteeni, eikä siitä ole pahastuttu tai sitten asia on itsekseen märehditty. Toisaalta se riippuu omastakin luonteesta, omaan ystäväpiiriini on tietysti valikoitunut sellaisia ihmisiä jotka arvostavat minun tapaani ajatella ja keskustella. Jos tämä kaverisi ei pysty näkemään välittämistäsi, niin eihän sille sitten mitään voi ja sellainen ihmissuhde nyt ei ehkä olisi muutenkaan kantanut kovin pitkälle. Lasten olot täytyy kuitenkin turvata, oli miten oli.

Saako perhe muuten tietää kuka ilmoituksen on tehnyt?

Se riippuu. Käytännössä, jos ko äiti kieltää kaiken ja ilmianto on nimetön asia yleensä jää tarkistamisen tasolle. Tarkistamisestakin voi sanoa, että lakihan sanoo, että jollei rangaistus ole max. 2 vuotta, kotiin ei tarvitse vierasta päästää. Useimmat tietävät oikeutensa tänä päivänä ja sanovat suoraan että asiasta eivät edes keskustele, jollei ilmotuksen jättäjä ole tiedossa. Samaan hengenvetoon toteavat että ilmoitus on aiheeton. Tuo kun on nauhalla sossujen käynnistä niin taitaa olla niin että ainoa mahdollisuus on antaa se oma nimi.

Toisaalta olen sitämieltä että jos kyse on kuitenkin ei väkivaltaisesta henkilöstä, niin miksei sitä omaa nimeään antaisi? Kai sitä voi hieman epämukavuutta sietää jos oikeasti on lapsien asialla?

[QUOTE="vieras";29108729]Korvatulehduksen yhteydessä antibioottikuurin jättämistä väliin voinee lääkärin kanssa harkita. Mutta tekisin sen kontrolloidusti eli korvien seurantatsekkaukset lääkärissä, kunnes tulehdus ohi. Ja toki särkylääkettä lapselle, ettei tarvitse kivuissa olla.[/QUOTE]

Ne antibiootithan eivät aina tehoa, ja tapa antaa olla muutaman päivän ilman antibiootteja on sangen yleistä keski-euroopassa. Siellä se on lääkärien suositus, missä kohti meillä ollaan valovuosia jäljessä. Ei ihme että kohta eivät mitään antibiootit tehoa kun pöpöt ovat tottuneet niihin kaikkiin. Sinällään on olemassa muitakin lääkkeitä korvatulehduksiin kuin tuo antibiootti, enkä tarkoita mitään homeopatiaa vaan ihan lääkärin reseptilääkeitä. Meillä oli yhtä ja se katkaisi useamman antibiootti kuurin jälkeen korvatulehduskierteen kuin seinään!

lasten pahoinpitelyltä jopa:( Kyllä mäkin kartan e-koodeja, yritän tehdä terveellistä kotiruokaa, jne..mutta kohtuus kaikessa, ei edes särkylääkettä pienille kun sairastavat, pyörtyy kivusta, järkyttävää, tekisin ls-ilmoituksen, se on hyvä kun äiti on levitellyt asioitaan muillekkin ja netissä, eli nyt marssit ärkkärille ostat prepaidin ja teet sen ilmoituksen, välittömästi!!
Tai sitten ihan omalla nimellä silläkin uhalla että ne välit sitten menee, mutta menköön lasten etu on tässä tärkein, hitto et ihmisillä voi päässä vinksahtaa noin pahasti?:mad:

Yhteistyössä