olen huolissani tuttavaperheen lapsista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mii"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mii"

Vieras
Tuttavallani(läheinen) on 4 lasta, vanhin on eri isän kanssa, kuin kolme nuorempaa. Vanhimman lapsen isä on skitsofreenikko ja täysin holhouksen alainen, tuttavani ja mies tapasivat mielisairaalassa, kun tuttava oli ollut siellä jaksolla(itsetuhoisuus, huumeiden käyttö ja kaksisuuntainen mielialahäiriö).

Lapsi on nyt jo kouluikäinen saanut diagnoosia mm. adhd ja autismi. Olen hirveän huolissani lapsesta, että tuleeko hänellekkin isänsä lailla skitsofrenia, tai äitinsä mielisairaudet.. Heidän kaikki lapset on todella erilaisia kuin esim. omat lapseni tai muiden tuttujen lapset, ekaluokkalainen lässyttää ja puhuu muutenkin epäselvästi, ovat pelokkaita ja taidoissa jäljessä.

Lapsilla on vielä kaikilla öisin vaippa(vanhin kohta 10v) ja saavat hirveitä raivokohtauksia pitkin päivää.. Mistä tietää että lapsella on/on tulossa skitsofrenia? voinko minä läheisenä tuttavana, joka olen paljon tekemistä nähdä tämän asian/puuttua siihen jollain lailla ajoissa ja estää sen?

Skitsofrenia ei voi estää, lääkitä kylläkin. Jos lapsella on jon noin raskaat diagnoosit, niin hänellä on varmasti ihan riittävä ja asiantunteva seuranta muutoinkin, eli hyvä että välität, mutta läheisenä tuttavana sinun asiasi ei ole puuttua näihin.

Siis vanhin lapsi on autistinen ja adhd ja ekaluokkalaisella on jonkin sortin puhevika. Vaipat ja raivokohtaukset ei kuulosta normaalilta, mutta yökuivaksi oppimiseen vaikuttaa hormonit, joiden pitoisuudet ovat periytyviä.

on se totta... lisäksi olen monesta muustakin asiasta huolissani tässä perheessä, mutta ne jääkööt mainitsematta, toki vaikuttaa lasten asioihin nekin seikat, mutta eniten minua huolestuttaa lasten tulevaisuus :(

Siis vanhin lapsi on autistinen ja adhd ja ekaluokkalaisella on jonkin sortin puhevika. Vaipat ja raivokohtaukset ei kuulosta normaalilta, mutta yökuivaksi oppimiseen vaikuttaa hormonit, joiden pitoisuudet ovat periytyviä.

Joo hormonaalista on yökuivaksi oppiminen, mutta hei oikeesti... Ymmärtäisin, jos puhuttaisi vaikkapa 4-5-vuotiaan yökastelusta, mutta pitää olla jotain muutakin häikkää kuin autismi, jos 10-vuotiaalla on vielä vaipat yöllä. Ettei vaan kertoisi enemmän sen äidin mielenterveydestä. Korjatkaa jos olen väärässä, autismista enemmän tietävät.

Alkuperäinen kirjoittaja gäää;27602226:
Joo hormonaalista on yökuivaksi oppiminen, mutta hei oikeesti... Ymmärtäisin, jos puhuttaisi vaikkapa 4-5-vuotiaan yökastelusta, mutta pitää olla jotain muutakin häikkää kuin autismi, jos 10-vuotiaalla on vielä vaipat yöllä. Ettei vaan kertoisi enemmän sen äidin mielenterveydestä. Korjatkaa jos olen väärässä, autismista enemmän tietävät.

Autisteilla voi olla vaipat aikuisenakin. Puolet autisteista eivät opi tuottamaan puhetta. Muistan lukeneeni, että jopa kolme neljästä autistista on kehitysvammaisia.
Olet väärässä.

Viimeksi muokattu:
Muuhun, en nyt ota kantaa, mutta tosiaan autisteista tietoa kertynyt ja kokemusta. Oma poikani on kehitysvammainen autisti ja tunnen paljon muitakin autisteja. heillä tosiaan voi olla vaipat öisin aikuisenakin, eivät tosiaan opi tuota (tai montaa muutakaan taitoa). Toisaalta autismihan voi olla hyvin lievääkin ja silloin ei juuri erotu ainakaan äkkiseltään muista ihmisistä ja heillä tosiaan voi olla erityisosaamista.

Oma lapseni on iyhan täysin valvottava/autettava joka asiassa. Olemme iloisia, että hän puhuu kuitenkin jotakin, iso asia meille.

Pointti oli, että palstalla noilla aloittajan tiedoilla ei voi sanoa juuri mitään onko normaalia, että 10 v vaipat. Autistit on autiosteja ja heihin pätee eri jutut kuin valtaväestöön ja heitä on niin erilaisia.

Yhteistyössä