Eniten eineksiä kuluttavat ruuhkavuosiaan elävät lapsiperheet.

minävaintaas
onko se joku paremmuuden merkki jos niitä ei käytä?

mulle ainakin on yksi lysti kuka niitä käyttää ja kuka ei. itse ostan toisinaan jopa töihin evääksi jonkun kiusauksen tai keiton.
ja välillä tulee turvauduttua ihan koko perheen voimin niihin eineksiin, jos ei kerkiä ruiokaa tekemään.
itselläni tuntuu arki olevan todella hektistä, o vuorotyö, lasten harrastukset, omat harrastukset ja olisi kiva välillä istua perheenkin kanssa rauhassa juttelemaan, siihen nyt einekset liity millään tavalla, kunhan pohdiskelin.

Meillä suositaan kyllä tuoreita raaka-aineita ja kokkaaminen on meille harrastus. Vhh-ruokavaliolla ollaan me vanhemmat, lapsetkin syövät höttöjä lähinnä hoidossa.
Lasten suurta herkkua on kaupan porkkanaletut, itse tehtynä ei kelpaa vaikka näin aikuisen näkökulmasta kotikutoiset ovat 100 kertaa parempia.
Syödään lihaisia makkaroita/nakkeja jonkun verran, lapset haluavat lauantaisin makkaraperunoita. Minun suurta herkkua on seitifileet ja pakastekasvispihvit. Ne ovat nopean ruuan päivänä hyvä keksintö.
Väittäisin että n. 80% ruuistamme tehdään tuoreista raaka-aineista allusta loppuun ja mahd. paljon syödään riistaa ja luomua. Mies ei toisi kotiin eineksi ollenkaan mutta minä en ihan niin ronkeli ole.

Ois kiva tietää, millasta työtä ja millasta työaikaa tekevät ne, joilla on aikaa/jaksamusta tehdä ruoka joka päivä itse? Itse pääsen töistä viideltä, kotona olen 17.45. En kyllä jaksa kuin parina kertana viikossa tehdä ruokaa. Lapsille on monesti jotain jämäruokaa (vaikka nakkikeittoa viikonlopulta) ja itse syön usein pelkkää leipää, töissä syön kuitenkin kunnollisen aterian jo päivällä.
Silloin kun meillä on normaali työaika kummallakin (molempien duuniajat vaihtelee), menemme seitsemään töihin jotta illaksi jää enemmän aikaa (kotona klo.16). Toinen jää ulkoilemaan lasten kanssa ja toinen menee sisälle. Tunti siinä kokkaamisessa helposti vierähtää kun salaatitkin tekee kylkeen, jonkun isotöisemmän ruuan kanssa sitä saattaa kello olla kuusikin ennen kuin on valmista.
Asennekysymys tämä asia jos aika antaa myöten. Minusta on terapeuttista rauhoittua siinä ruokaa laitellessa omassa rauhassa, tai sitten nautin syyssäästä miehen kokatessa.
En voisi ikinä syödä valmista ateriaa, esim. kasviksia ja lihapullia joita kaupoissa myydään, ne on yksinkertaisesti hirveän makuisia.

"vieras"
Joudun tekemään toisinaan töitä myös kotoa, joten välillä valmisruoat ovat todella tarpeen. Toisinaan saatan käydä lasten kanssa hoidosta tullessa kaupungilla syömässä suoraan ennen harrastuksiin menoa, jos en ole ehtinyt laittaa etukäteen ruokaa valmiiksi mitä voisi harrasteiltana lämmittää.

Töissä 8-16 mutta työmatkoihn menee se 30min suunta ja lasten harrastukset tiettynä päivänä alkavat jo viideltä, eli jos ei töistä pääse aiemmin ei ole mitään mahdollisuuksia laittaa ruokaa tai syödä niinä päivinä ennen harrastusta. Sitten jos tulemme kotiin kuuden jälkeen on jo niin kiljuva nälkä.

Ei paketillinen pinaattilettuja pilaa perheen ravitsemusta mutta jos kaikki ruoat ovat eineksiä voi tietysti miettiä kannattaako niistä niin paljon maksaa. Melkein yhtä nopeesti tulee kuitenkin keitettyä vaikka makaronia ja paistettua paistijauhelihaa kastikkeeseen.

:-D
Pinaattikeitto on ainut hyvä eines, kaikki muu on ihan kauheeta höttöä.
Itse teen viikonloppuisin ruokaa isot määrät ja laitan sitten pakkaseen, niitä tuhotaan jos ei ehdi arkisin tehdä ruokaa.

säpäle harmaana
Jos sinun mielestäsi kaupan eineshyllystä valmiina ostetut nakit, pinaattiletut ja karjalanpiirakat eivät ole valmisruokia, kannattaisiko sinun koettaa vaihtelun vuoksi tehdä noita ruokia itse...
Minä käsitän valmisruoilla sellaiset valmiit annokset, jotka vain heitetään mikroon ja syödään ehkä suoraan siitä pakkauksesta. Myönnän kyllä sen, että tämä voi olla ihan väärä termi tässä kohtaa, mutta onhan siinä aika iso ero einesten käytön suhteen, tehdäänkö esimerkiksi niistä nakeista itse keittoa vai otetaanko sieltä tiskistä lämmitystä vaille valmis lihapullamuusiannos. Minusta siinä mielessä ei ole mitenkään ihmeellistä, että esim niitä eineksiä käytetään lapsiperheissä usein.

Mitenkäs usein sinä teet nakkeja ja karjalanpiirakoita ihan itse? Minä voin myöntää, että nakkeja en ole tehnyt itse koskaan. Kyllä minä teen paljon itse esim sämpylöitä ja muutakin leipää, mutta kyllä minä useimmiten ostan leivät ihan valmiina ja jopa leikattuna. Onko nekin valmisruokia sinun mielestäsi?

Olisiko se kuuluisa
[QUOTE="tyhmä";29103757]tyhmä odottaa vastausta :attn:[/QUOTE]

oravanpyörä, molemmat vanhemmat töissä, lapset tarhassa 9h, illalla laatuaikaa sen 4h kunnes lapset menevät nukkumaan, ja sama rumba aamulla taas?!:D

"vieras"
Lisäksi mahdollisesti tässä lisäksi esim. opintoja, talonrakennusta jne :)
Tai vaikkapa kuolemansairas oma vanhempi jonka asioiden hoitamiseen ja luona vierailemiseen menee myös aikaa. Omat lapset ja omat vanhemmat hoidettavana + palkkatyö ei kuulkaa ole mikään helppo nakki.

Jos jostain pitää tinkiä niin tingin sitten mieluummin kodin siivoamisesta ja ruoanlaitosta kuin vaikka uimahallireissusta jota lapseni on toivonut. Käytiin mäkkärin kautta. (Eikä lapseni ole ylipainoinen jos joku sitä nyt alkaa murehtia)

"Ilona"
Ainoa mitä ihmettelen, on että noin vähänkö eineksiä lapsiperheissä kulutetaan? Mä olen ihan helvetin ylpeä itsestäni, että meillä syödään itse tehtyä ruokaa ainakin 6 ateriaa viikossa, pitäiskö vielä tuntea huonoa omaatuntoa niistä kerroista kun ei syödä? Viikonloppuna haetaan ihan hyvällä omatunnolla mäkkäristä, ja mun iltavuoropäivinä mies saattaa paistaa valmispakastepyttärin jos ei oo valmiiksi tehtyä ruokaa jääkaapissa. Voi kauheaa? Valmisruuat kaverina on usein vihanneksia ja raejuustoa, mikä siinä on niin pahaa?

"vieras"
[QUOTE="Ilona";29103838]Ainoa mitä ihmettelen, on että noin vähänkö eineksiä lapsiperheissä kulutetaan? Mä olen ihan helvetin ylpeä itsestäni, että meillä syödään itse tehtyä ruokaa ainakin 6 ateriaa viikossa, pitäiskö vielä tuntea huonoa omaatuntoa niistä kerroista kun ei syödä? Viikonloppuna haetaan ihan hyvällä omatunnolla mäkkäristä, ja mun iltavuoropäivinä mies saattaa paistaa valmispakastepyttärin jos ei oo valmiiksi tehtyä ruokaa jääkaapissa. Voi kauheaa? Valmisruuat kaverina on usein vihanneksia ja raejuustoa, mikä siinä on niin pahaa?[/QUOTE]

Mun mielestä tässä ei ole muuta kamalaa kuin se, että aikuinen mies ei voi laittaa ruokaa.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29103791:
Minä käsitän valmisruoilla sellaiset valmiit annokset, jotka vain heitetään mikroon ja syödään ehkä suoraan siitä pakkauksesta. Myönnän kyllä sen, että tämä voi olla ihan väärä termi tässä kohtaa, mutta onhan siinä aika iso ero einesten käytön suhteen, tehdäänkö esimerkiksi niistä nakeista itse keittoa vai otetaanko sieltä tiskistä lämmitystä vaille valmis lihapullamuusiannos. Minusta siinä mielessä ei ole mitenkään ihmeellistä, että esim niitä eineksiä käytetään lapsiperheissä usein.

Mitenkäs usein sinä teet nakkeja ja karjalanpiirakoita ihan itse? Minä voin myöntää, että nakkeja en ole tehnyt itse koskaan. Kyllä minä teen paljon itse esim sämpylöitä ja muutakin leipää, mutta kyllä minä useimmiten ostan leivät ihan valmiina ja jopa leikattuna. Onko nekin valmisruokia sinun mielestäsi?
Karjalanpiirakat ei nyt vaadi mitään rakettitiedettä että ne osaa tehdä ja valmistaa, ja on muuten makoisia, kaupan piirakoihin tungetaan vehnäjauhoja liikaa!
Nakit ja makkarat nyt vaatii hieman enemmän valmisteluita ja suolta saa lähteä hakemaan pidempää kuin lähi siwasta, suolta löytyy mm. lihakauppiailta, kauppahallista, itse tehdyt makkarat ovat todella hyviä.:D

Minä miellän einesruuaksi kaikki valmisruuat eli todellakin ne kauan leivätkin, ja nakit/makkarat!

Juu. Mekin tässä nuoremman kanssa syödään just kananugetteja, olohuoneessa lattialla istutaan. Lapsi katsoo telkkaria ja minä surffaan netissä. Eikä ole noiden nugettien seurana edes mitään muuta kuin ketsuppia. :D

säpäle harmaana
[QUOTE="vieras";29103880]Karjalanpiirakat ei nyt vaadi mitään rakettitiedettä että ne osaa tehdä ja valmistaa, ja on muuten makoisia, kaupan piirakoihin tungetaan vehnäjauhoja liikaa!
Nakit ja makkarat nyt vaatii hieman enemmän valmisteluita ja suolta saa lähteä hakemaan pidempää kuin lähi siwasta, suolta löytyy mm. lihakauppiailta, kauppahallista, itse tehdyt makkarat ovat todella hyviä.:D

Minä miellän einesruuaksi kaikki valmisruuat eli todellakin ne kauan leivätkin, ja nakit/makkarat![b/][/QUOTE]

No niin, tässähän se pointti onkin. Jos noin ajattelee, ei pitäisi olla mikään yllätys, että aika monet niitä valmisruokia käyttää. Ehkä jopa sinä itsekin?

Eihän sen nyt mitään rakettitiedettä tarvitse ollakaan, mutta jos jossain säästyy aikaa, niin kai se on myös ihan pätevä syy siihen, miksi valitaan se helpompi vaihtoehto.

Ja jännä juttu, että tiedät, miltä ne valmiit karjalanpiirakat maistuvat ja miten paljon niissä on jauhoja, jos et niitä itse käytä ollenkaan. Niissäkin kun on aika paljon eroja.

"vieras"
[QUOTE="vieras";29103880]Karjalanpiirakat ei nyt vaadi mitään rakettitiedettä että ne osaa tehdä ja valmistaa, ja on muuten makoisia, kaupan piirakoihin tungetaan vehnäjauhoja liikaa!

Minä miellän einesruuaksi kaikki valmisruuat eli todellakin ne kauan leivätkin, ja nakit/makkarat![/QUOTE]

Tolle linjalle jos lähdetään niin varmaan kaupasta valmiina purkissa ostettu maitokin on eines. Koska sitä ei ole itse lypsetty lehmästä. Eikä leipä ole itsetehtyä jos et ole itse viljellyt siihen käytettyä viljaa.

Sivilisaatio on kehittynyt siitä että ihmiset ovat kyenneet erikoistumaan johonkin eikä kaikkien tarvitse tehdä itse kaikkea. Mun mielestä "einesruokien" ainut huono puoli on niiden kehno laatu, eli se ettei raaka-aineet ole maksaneet juuri mitään ja ruoka pitää saada halvalla.

Suomi on todellinen takapajula ajatellen sitä että perheet voisivat syödä ulkona ja käyttää enemmän palveluita vaikkapa nyt pyykinpesuun. Meillä tuollaista kaikkea paheksutaan, vaikka muualla se on enemmän sääntö kuin poikkeus.

Täällä äidin pitää vaikka viimeisillä voimillaan pyöritellä itse lihapullia ja luututa lattiat. Paheksuttavimmista asioista pahimpia on se että joku jossain pääsisi liian helpolla. Ja jos se vielä sattuu olemaan äiti jolla on lapsia, niin voi kamaluutta!

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja minävaintaas;29103716:
onko se joku paremmuuden merkki jos niitä ei käytä?

mulle ainakin on yksi lysti kuka niitä käyttää ja kuka ei. itse ostan toisinaan jopa töihin evääksi jonkun kiusauksen tai keiton.
ja välillä tulee turvauduttua ihan koko perheen voimin niihin eineksiin, jos ei kerkiä ruiokaa tekemään.
itselläni tuntuu arki olevan todella hektistä, o vuorotyö, lasten harrastukset, omat harrastukset ja olisi kiva välillä istua perheenkin kanssa rauhassa juttelemaan, siihen nyt einekset liity millään tavalla, kunhan pohdiskelin.
Miksi siittä ei saisi tuntea paremmuutta, minä ainakin tunnen, mutten en ala einesten käyttäjille lapsellisesti lällättelemään, hahaaaa mun lapset syökin terveellisemmin?!:D

säpäle harmaana
[QUOTE="Jenis";29103962]"Eines on teollisesti tehty valmisruoka. Sanaa voidaan käyttää valmisaterian synonyymina."

Leipä ei ole eines. Maito ei ole eines. Pakastevihannekset eivät ole eineksiä.[/QUOTE]

No entäs ne nakit ja lihapullat? Minusta ne eivät ole valmisaterioita, mutta eineksiä kylläkin. Vai onko ne nyt niitä puolivalmisteita?

[QUOTE="Jenis";29102847]Ja valmisruokajätin teettämä nettigallup on "oikeasti tutkittua tietoa"? Tuossa jutussa kävi ilmi mm. se, että tutkimuksessa ei edes oltu määritelty, mitä tutkitaan (eli mikä on eines), jolloin ihmiset ovat vetäneet vastauksiinsa mukaan jopa pakastekasvikset.[/QUOTE]

Kannattaakohan tätä gallupia nyt ihan noin vakavasti ottaa. Vaikka itse eläisit "ruuhkavuosia elävässä lapsiperheessä", niin ei sinua kukaan tule pahoinpitelemään tämän jutun takia.

"Jenis"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29103974:
No entäs ne nakit ja lihapullat? Minusta ne eivät ole valmisaterioita, mutta eineksiä kylläkin. Vai onko ne nyt niitä puolivalmisteita?
Minä väittäisin puolivalmisteiksi - tuon ylläolevan määritelmän mukaan ne eivät ole eineksiä. Toisaalta, eineslihapullista kyllä puhutaan. Ja jos taas lihapulla on eines, niin sittenhän karjalanpiirakkakin on, mutta kumpikaan ei ole valmisateria. Täytyy kohta soittaa Kotukseen, ei tästä muuten tuu selvyyttä :D

Yhteistyössä