Eniten eineksiä kuluttavat ruuhkavuosiaan elävät lapsiperheet.

säpäle harmaana
Meillä on pakkasessa aina kotitekoista "valmisruokaa". Eli hyvin pakastuvia ruokia tehdään tuplamäärä ja jemmataan niitä päiviä varten, kun ei jaksa kokata. Tämän tavan opin kotoa ja luulin itse asiassa, että kaikki tekevät niin.
Tämähän on ihan eri asia. Einekset eivät ole välttämättä valmisruokia eikä itse kokkaaminen välttämättä tarkoita sitä, ettet eineksiä käyttäisi. Kyllähän sinä kuitenkin joudut itse kuorimaan, keittämään ja muussaamaan ne perunat, vaikka siihen iskisitkin ne eineslihapullat viereen. Tai jos väännät pakastimeen kinkkukiusausta, niin eineksiksi ne kinkkusuikaleetkin kai lasketaan.

Tässä jutussa ei käsittääkseni ollut kyse siitä, että lapsiperheet käyttäisivät niitä valmisruokia, vaan eineksiä, joihin lasketaan esim nakit, pinaattiletut ja karjalanpiirakat (joita meillä ainakin ihan surutta käytetään. Valmiita ruokiahan ne eivät ole.

paah
Ois kiva tietää, millasta työtä ja millasta työaikaa tekevät ne, joilla on aikaa/jaksamusta tehdä ruoka joka päivä itse? Itse pääsen töistä viideltä, kotona olen 17.45. En kyllä jaksa kuin parina kertana viikossa tehdä ruokaa. Lapsille on monesti jotain jämäruokaa (vaikka nakkikeittoa viikonlopulta) ja itse syön usein pelkkää leipää, töissä syön kuitenkin kunnollisen aterian jo päivällä.

Olisiko...
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29101381:
Tässä jutussa ei käsittääkseni ollut kyse siitä, että lapsiperheet käyttäisivät niitä valmisruokia, vaan eineksiä, joihin lasketaan esim nakit, pinaattiletut ja karjalanpiirakat (joita meillä ainakin ihan surutta käytetään. Valmiita ruokiahan ne eivät ole.
Jos sinun mielestäsi kaupan eineshyllystä valmiina ostetut nakit, pinaattiletut ja karjalanpiirakat eivät ole valmisruokia, kannattaisiko sinun koettaa vaihtelun vuoksi tehdä noita ruokia itse...

"hmm"
Meillä ei syödä eineksiä juuri koskaan, puolivalmisteita kylläkin. Jos on kiireinen aika taulu, niin silloin tehdään wokkia :) tulee nopeasti, on hyvää ja terveellistä! Myös risotto on aika vaivaton tehdä kiireessäkin.

LaMamanMorbid
Ja mitä eineksiin tulee niin itse olisin valmis tyrkyttämään niitä lapsille ja miehelle enmmänkin, edes joskus...mutta ei kelpaa.:vampire:
Kuopus on ainoa joka syö pinaattilettuja.

"moi"
Minä käytän aivan surutta eineksiä ja puolivalmisteita.
Jotenkin tuntuu, että tuo käsite on mennyt jo aivan sekaisin, jotkut käsittää einekset valmisruokina, jotkin laskee tähän mukana myös piirakat jne.

Mitä ne ihmiset syövät, jotka eivät käytä minkäänlaisia eineksiä ja puolivalmisteita?. Silloinhan täytyy olla jo oma karja, vihannekset maasta jne. Aika harvalla siihen taitaa olla mahdollisuus.

Suoraansanoen, en mitenkään jaksa ymmärtää edes valmisruokien kauhistelua. Tuskin ne nyt millään rotanmyrkyllä rikastettuja on.. Ja ne kammottavat E-koodit!.. suurin osa ihan luonnonmukaisia säilöntäaineita nekin. Eihän noissa valmisruuissa ravintoarvot varmasti aivan ihanteellisia ole, mutta en millään jaksa uskoa, että ne kuolemaksikkaan olisi.

Meillä esim. koululainen tykkää koulun jälkeen syödä tuommoisen roiskeläppäpitsan pahimpaan nälkään, ja hengissä se vielä on. Olen itsekkin, vaikka olen näitä eineksiä koko ikäni syönyt.

Väittäisin jopa, että ihmisille koituu enemmän terveyshaittaa tuosta ruualla stressaamisesta, kuin sen syömisestä.

"vieras"
Monissa viimepäivinä tätä asiaa käsitelleissä artikkeleissa. Samoin kun tähän linkitetyssä artikkelissäkin oli vähän sellainen sävy (esim. tuo lause: valmisruoista kieltäytyy kokonaan vain kuusi prosenttia).
Mikä ihme tuossa lauseessa on muka syyllistävää? Nyt luet kyllä liikaa rivien välistä. Siinä vain kerrotaan miten asia on. Sanoja "kieltäytyy kokonaan" käytetään todennäköisesti siksi, että samoja sanoja on käytetty tutkimuksessa. Sanaa vain taas käytetään siksi, että kuusi prosenttia on pieni määrä.

"vieras"
[QUOTE="moi";29101771]Minä käytän aivan surutta eineksiä ja puolivalmisteita.
Jotenkin tuntuu, että tuo käsite on mennyt jo aivan sekaisin, jotkut käsittää einekset valmisruokina, jotkin laskee tähän mukana myös piirakat jne.

Mitä ne ihmiset syövät, jotka eivät käytä minkäänlaisia eineksiä ja puolivalmisteita?. Silloinhan täytyy olla jo oma karja, vihannekset maasta jne. Aika harvalla siihen taitaa olla mahdollisuus.

Suoraansanoen, en mitenkään jaksa ymmärtää edes valmisruokien kauhistelua. Tuskin ne nyt millään rotanmyrkyllä rikastettuja on.. Ja ne kammottavat E-koodit!.. suurin osa ihan luonnonmukaisia säilöntäaineita nekin. Eihän noissa valmisruuissa ravintoarvot varmasti aivan ihanteellisia ole, mutta en millään jaksa uskoa, että ne kuolemaksikkaan olisi.

Meillä esim. koululainen tykkää koulun jälkeen syödä tuommoisen roiskeläppäpitsan pahimpaan nälkään, ja hengissä se vielä on. Olen itsekkin, vaikka olen näitä eineksiä koko ikäni syönyt.

Väittäisin jopa, että ihmisille koituu enemmän terveyshaittaa tuosta ruualla stressaamisesta, kuin sen syömisestä.[/QUOTE]

Nykyään monissa valmisruoissa ei edes ole niitä kammottavia E-koodeja. Joku valmis porkkanakeitto voi olla kyllä jopa terveellistä, monesti valmisruoissa vaan on suolaa ja sokeria aika paljon. Joku valmis makaronilaatikko nyt ei sisällä mitään ravintoaineita, mutta tarviiko ruoan aina sisältääkään? Eivätkö einesten välttelijät koskaan itse tee epäterveellistä ruokaa tai käy ulkona syömässä epäterveellistä ruokaa?

"Vieras"
[QUOTE="vieras";29100508]Yritän välttää eineksiä ja tehdä ruuan itse mutta josku kyllä tulee ostettua nakkipaketti tai tehtyä uunimakkaraa.Jos joskus ostan jonkun valmislaatikon esim lohilaatikon kiireissäni niin valkaan sen lisäaineettoman. Tiedä sitten onko se oikeasti lisäaineeton, suolaahan se sisältää jokatapauksessa joten täysin lisäaineeton se ei ole.

Kaikki roiskeläppäpizzat tai valmishampparit tai lasagnelaatikot jää kyllä minulta kauppaan. Kun lapsi on muutenkin ylivilkas tuntuu siltä että jos syödään paljon "moskaa" se ylivilkkaus korostuu. En sitten tiedä johtuuko se vaan hiilareiden liikasaannista kun meillä pasta ja riisi on täysjyvää aina...[/QUOTE]

Täysjyvässä on kyllä ihan yhtä paljon hiilareita kuin "valkoisessakin" versiossa.

Blue
[QUOTE="vieras";29101817]Mikä ihme tuossa lauseessa on muka syyllistävää? Nyt luet kyllä liikaa rivien välistä. Siinä vain kerrotaan miten asia on. Sanoja "kieltäytyy kokonaan" käytetään todennäköisesti siksi, että samoja sanoja on käytetty tutkimuksessa. Sanaa vain taas käytetään siksi, että kuusi prosenttia on pieni määrä.[/QUOTE]

Minö koen asian näin mutta voi olla että luen liikaa rivien välistä nyt tämän artikkelin kohdalla. Mutta vaikka näin olisikin niin miksi ihmeessä sinä tähän nyt tartut kun asia ei ole mitenkään relevantti tähän asiaan liittyen. Ja kuten aloittaja jo sanoikin niin yleensä ne on ne keskustelussa tulevat kommentit niitä syyttäviä joten ehkä ennakoin tiedostamattani niitäkin. Mutta on asia miten on niin koitetaan pysyä asiassa ja jättää takertumatta puolivahingossa päästettyihin lipsautuksiin.

[QUOTE="moi";29101771]Minä käytän aivan surutta eineksiä ja puolivalmisteita.

Väittäisin jopa, että ihmisille koituu enemmän terveyshaittaa tuosta ruualla stressaamisesta, kuin sen syömisestä.[/QUOTE]

Silloin kun noita ostan (kerran kahdessa kuussa) niin kyllä se meillä on ihan kokonainen ruoka, ei välipala. Siinä on tolkuttomasti kaloreita...

"Vieras"
No tuossa artikkelissahan karjalanpiirakka oli suomen suosituin eines. Seuraavaksi tuli pakastevihannekset. Noilla keiteereillä kyllä meilläkin syödään eineksiä.

Mä en kyllä ymmärrä miksi karjalanpiirakka on eines mutta esim leipä ei?

"moi"
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;29101880:
Silloin kun noita ostan (kerran kahdessa kuussa) niin kyllä se meillä on ihan kokonainen ruoka, ei välipala. Siinä on tolkuttomasti kaloreita...
Ei ne kaloritkaan haitaksi ole.
Lapset on hoikkia, niinkuin minäkin. Taitaa olla aivan "sukuvika".
Kaikista pienimpänä pahana pitäisin kaloreita (omassa perheessä vain erittäin hyvänä).

Edelleenkin sanon, että ruokaa analysoidaan aivan liikaa. Jos voi hyvin, niin turhaa energiaa käyttää siihen, että vatvoo atomin tarkkuudella mitä mikäkin sisältää.

Tämä ihmiselämä on kuitenkin suhteellisen lyhyt. Jos nyt niissä ruuissa olisikin jokin haitallinen aine, niin sitä on niin pieni pitoisuus, että pitäisi syödä rekkalavallinen päivässä (mm.takavuosien paniikki, kun sipsit aiheuttavat syöpää..)
Jos me syödään noita pitoisuuksia, niin ne haittavaikutukset tulevat sitten 150v päästä.. harmillista.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;29101880:
500 kaloria. Paljonhan se on, mutta ei nyt mitenkään tolkuttomasti. Eikä muuten yhtään E-koodia.

Olisiko...
[QUOTE="vieras";29102486]500 kaloria. Paljonhan se on, mutta ei nyt mitenkään tolkuttomasti. Eikä muuten yhtään E-koodia.[/QUOTE]

Jos roiskeläpässä ei ole yhtään e-koodia, se johtuu siitä että markkinamies on keksinyt kirjoittaa lisäaineet tuoteselosteeseen aineiden nimillä eikä koodeilla.

Se koodien laskeminen on muuten ihan älytöntä, jos pistää samalle viivalle tyyliin leivinjauheen ja natriumglutamaatin.

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
Pursun onnea
Jahas, meillä syödään joskus eineksiä.

Miten tän nyt tämän palstan tyyliin sitten ilmoittaisi. Ehkä niin että mä ainakin rakastan mun lapsiani ja miestäni ja siks meille onkin todella tärkeätä viettää laatuaikaa yhdessä, ihan joka päivä. Meillä ei nähdä väsynyttä äitiä hellan ääressä murahtelemassa lapsille että sormet pois kuumalta levyltä.

Einekset ovat nopeasti pöydässä. Sillä aikaa kun toiset äidit väsäävät ruokansa alusta asti itse ja kiroilee keittiössä meillä sylitellään lapsen kanssa ja kysytään päivän tapahtumat. Miehen kanssa vaihdetaan suukkoja ja hellyys näkyy naapuriin asti.

Kun on syöty hyvinravitut lapset osaavat itse viedä tiskinsä koneeseen ja vanhin tekee läksynsä, joissa autamme koko perhe koiraa myöten. Ennen iltatoimia pelataan vielä jotain kehittävää lautapeliä ja nauru se hersyy. Rakkaus ja riemu tursuavat ikkunoista ja ovista.

"vieras"
Jos roiskeläpässä ei ole yhtään e-koodia, se johtuu siitä että markkinamies on keksinyt kirjoittaa lisäaineet tuoteselosteeseen aineiden nimillä eikä koodeilla.

Se koodien laskeminen on muuten ihan älytöntä, jos pistää samalle viivalle tyyliin leivinjauheen ja natriumglutamaatin.
Vehnäjauho, tomaatti, naudan- ja sianliha 19 % (Suomi), juustovalmiste, sipuli, rypsiöljy, sokeri, suola, mausteet (mm. mustapippuri, paprika, valkosipuli, sinapinsiemen), hiiva, muunnettu maissitärkkelys.

Mikä tuossa on se kamala, tappava lisäaine, jonka E-koodi on piilotettu? Muunnettu maissitärkkelys?

Olisiko...
[QUOTE="vieras";29102542]Vehnäjauho, tomaatti, naudan- ja sianliha 19 % (Suomi), juustovalmiste, sipuli, rypsiöljy, sokeri, suola, mausteet (mm. mustapippuri, paprika, valkosipuli, sinapinsiemen), hiiva, muunnettu maissitärkkelys.

Mikä tuossa on se kamala, tappava lisäaine, jonka E-koodi on piilotettu? Muunnettu maissitärkkelys?[/QUOTE]

Muuttuisiko se lärpäke sinun mielestäsi epäterveellisemmäksi, jos se muunnettu maissitärkkelys ilmaistaisiin e-koodilla?

"vieras"
[QUOTE="vieras";29101398]Näissä nyt sekoitetaan aika lahjakkaasti puolivalmisteet ja einekset. Pakastevihannekset eivät taas kuulu kumpaankaan.[/QUOTE]

Tässähän se jo tulikin.

Yhteistyössä