Eniten eineksiä kuluttavat ruuhkavuosiaan elävät lapsiperheet.

"vieras"
Yritän välttää eineksiä ja tehdä ruuan itse mutta josku kyllä tulee ostettua nakkipaketti tai tehtyä uunimakkaraa.Jos joskus ostan jonkun valmislaatikon esim lohilaatikon kiireissäni niin valkaan sen lisäaineettoman. Tiedä sitten onko se oikeasti lisäaineeton, suolaahan se sisältää jokatapauksessa joten täysin lisäaineeton se ei ole.

Kaikki roiskeläppäpizzat tai valmishampparit tai lasagnelaatikot jää kyllä minulta kauppaan. Kun lapsi on muutenkin ylivilkas tuntuu siltä että jos syödään paljon "moskaa" se ylivilkkaus korostuu. En sitten tiedä johtuuko se vaan hiilareiden liikasaannista kun meillä pasta ja riisi on täysjyvää aina...

Blue
Kolmasosa suomalaisista syö eineksiä viikoittain.

Analysoidaanpas mitä tuo otsikko tarkoittaa.

Eli joka lapsiperhe ei syö joka päivä joka ateriallaan eineksiä. Ja eineksiksi lasketaan myös esim. pakastevihannekset yms. joten ehkä asia ei olekaan ihan niin huolestuttava kuin annetaan ymmärtää. :)

• Tykkää
Reactions: PiXX
"vieras"
Kolmasosa suomalaisista syö eineksiä viikoittain.

Analysoidaanpas mitä tuo otsikko tarkoittaa.

Eli joka lapsiperhe ei syö joka päivä joka ateriallaan eineksiä. Ja eineksiksi lasketaan myös esim. pakastevihannekset yms. joten ehkä asia ei olekaan ihan niin huolestuttava kuin annetaan ymmärtää. :)
Missä muka annetaan ymmärtää, että asia olisi yhtään huolestuttava?

"Miuku"
Mä olen lapsuuteni kasvanut eineksillä, pääosin kinkkupizzalla ja oon tähän asti saanu elää aika terveen elämän :)
Elinikäodotteesta en tiedä mut kaikki arvot veriarvot ym kunnossa ja kipeänä oon ollu elämäni aikana: 1kerta
Vatsatauti 4kertaa flunssa ja 2kertaa silmätulehdus ja oon sentään 34v. Enkä oo edes ylipainoinen.
Tätä ihmettelen välillä itsekin ettei ihokaan ole kärsinyt. Saa nähdä mitä ikääntyminen eineksillä tuo tullessaan.

"vieras"
Ei missään, on vain tutkittu mikä ryhmä ostaa ja kuluttaa eineksiä eniten, ja ne ovat juuri lapsiperheet.
Syyllistäminen tulee vasta kommenteissa.
Ei kai ne einekset mitään myrkkyä ole. Niiden maku vaan ei enää viehätä kun on tottunut tekemään ruuan raaka-aineesta asti itse. Einekset muuttuu jotenkin kaikki saman makuisiksi ajan myötä.
Tosin varmaan se omakin ruoka toistaa samaa kaavaa maullisesti kun ei nyt mikään mchelin-kokki kuitenkaan ole kyseessä :)

vierasss
Ja ihan varmasti näin on. Kun olen töissä jää ruuanlaittoon niin niukasti aikaa, että eineksiä sitä tulee käytettyä usein. Nyt kun olen ollut hetken between jobs on aikaa leipoa ja tehdä ruokaa - edullista ja hyvää ruokaa alusta saakka itse.

Juuh, en enää ihmettele miksi eineksiä ostellaan. Mä tein pari viikkoa vähän pidempää päivää niin että olin kotona puoli kuuden jälkeen illalla. Ekat ajatukset kotiin tullessa ei olleet että aletaas tekemään nakkisoppaa tai perunamuusia ja lihapullia, ei todellakaan :D Onneksi normaalisti ei tarvitse "näännyttää" itseään pitkillä päivillä.

"vieras"
Suomalaiset on kyllä mahtavia syyllistämään ja syyllistymään. Kyllä MINÄ jaksan astronautin työn jälkeen vielä väsätä lihapullat alusta saakka, kasvattaen omat sipulitkin siis, ja kyllähän se meidän mammakin nousi kello viis aamulla lypsämään ja hoiti 10 kakaraa ja ja ja ja ja...

Oikeesti, ei aina tarvi jaksaa, eikä kaikkea edes voi aina jaksaa. Jos ruuhkavuosina sortuu käyttämään eineksiä (esim. pakastevihanneksia tai hui, valmislihapullia) niin se ei helvata kenenkään elämää tuhoa ja terveyttä kaada. Pääasia että koko perhe saa sapuskaa mahaansa pitkän työ/koulupäivän jälkeen.

M32
Meillä on pakkasessa aina kotitekoista "valmisruokaa". Eli hyvin pakastuvia ruokia tehdään tuplamäärä ja jemmataan niitä päiviä varten, kun ei jaksa kokata. Tämän tavan opin kotoa ja luulin itse asiassa, että kaikki tekevät niin.

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
"vieras"
Meillä on pakkasessa aina kotitekoista "valmisruokaa". Eli hyvin pakastuvia ruokia tehdään tuplamäärä ja jemmataan niitä päiviä varten, kun ei jaksa kokata. Tämän tavan opin kotoa ja luulin itse asiassa, että kaikki tekevät niin.
Kyllä mäkin usein pakastan ruokaa, mutta en aina ja sen takia siellä pakkasessa ei aina ole valmista ruokaa ja siksi ostan eineksiä. Luulen, että kaikki pakastavat jonkin verran, mutta ei ehkä yhtä usein kuin te.

"vieras"
Juuh, en enää ihmettele miksi eineksiä ostellaan. Mä tein pari viikkoa vähän pidempää päivää niin että olin kotona puoli kuuden jälkeen illalla. Ekat ajatukset kotiin tullessa ei olleet että aletaas tekemään nakkisoppaa tai perunamuusia ja lihapullia, ei todellakaan :D Onneksi normaalisti ei tarvitse "näännyttää" itseään pitkillä päivillä.
Mä olenkin miettinyt sitä, että ymmärtääköhän ihmiset, että on olemassa töitä ja töitä. Ihmisten tilanteet ovat erilaisia, se, että itsellä on aikaa ja energia työpäivän jälkeen tehdä vielä ruokaa, ei tarkoita, että kaikilla näin olisi ja sen ei tarvitse johtua kyseisen ihmisen laiskuudesta tai saamattomuudesta. Jos oma työ on 8-16, voi olla vaikea ymmärtää, että toisilla se toimistolla vietetty päivä voi kestää 8-19 ja sitten vielä muutama tunti töitä kotona siihen päälle.

"vieras"
Onneksi noiden valmisaterioiden kulutus on sentään vähentynyt, hyvä me kaikki!

En kyllä tunne ketään joka söisi kotonaan noita valmisaterioita, ainoastaan tiedän jonkun ottavan niitä evääksi joskus töihin ja itsekin joskus teen näin.

Syökö joku muka oikeasti niitä valmisaterioita kotona? Enpäs usko...

wernesteri
Mikä kaikki on einestä? Ei meilläkään syödä niitä valmisruokia, roiskeläppiä tai valmis hamppareita. Mutta kyllä meillä käytetään nakkeja ja pakastevihannespusseja. Toisaalta aivan sama se on. Aika harva Suomessa varmaan tekee kaiken alusta asti itse ja taas toisaalta myös suht. harva syö pelkkää mikroruokaa.

Blue
[QUOTE="vieras";29100567]Missä muka annetaan ymmärtää, että asia olisi yhtään huolestuttava?[/QUOTE]

Monissa viimepäivinä tätä asiaa käsitelleissä artikkeleissa. Samoin kun tähän linkitetyssä artikkelissäkin oli vähän sellainen sävy (esim. tuo lause: valmisruoista kieltäytyy kokonaan vain kuusi prosenttia).

Yhteistyössä