Kuka ihme laittaa alle vuoden ikäisen hoitoon, huhhuh!!!

  • Viestiketjun aloittaja "Miisa"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="Lennu";29096664]

Todella huolestuttavaa, että sellaiset ihmiset lisääntyvät, joille mielenterveyden perusedellytys on se, että pääsee pois lapsensa luota, Mikä siinä lapsessa on niin mieltä hajottavaa, ettei sitä kestä kuin muutaman tunnin päivässä?[/QUOTE]

Todella huolestuttavaa että joku kuvittelee vielä nykypäivänäkin mielenterveyden olevan joku muuttumaton ja ennustettavissa oleva tila.
 
[QUOTE="vieras";29096657]Ai että.
Entäs jos todetaan hoitavan tahon toimesta että äidille suositellaan työelämään paluuta kuntouttavana toimenpiteenä?
Been there,done that.[/QUOTE]

Niinpä. Aika ikävää jos lääkärin määräystä toteuttaessa tulee helvetillinen henkinen kuorma kaikilta täydellisiltä palstamammoilta jotka eivät KOOOOOSKAAN voisi tehdä jotain noin kamalaa. Mutta, mä uskon että sä olet varmasti aivan yhtä hyvä äiti kuin nämä täydelliset jotka eivät apuja ole tarvinneet (tai hakeneet tai vastaanottaneet), eikä lapsestasi ole tullut yhtään vähempää ihminen :)
 
[QUOTE="Lennu";29096664]Itseni mukaanlukien tiedän lähipiiristäni kolme äitiä, jotka ovat olleet kotona pari kolme vuotta, vaikka olisivat halunneet olla töissäkin. Syy on ollut se, että vaikka töissä olisi kuinka mahtavaa tahansa, niin lapsen etu on kuitenkin laitettu omien halujen edelle. Kenenkään lapsi ei ole saanut tuntea nahoissaan yhtään mitään, koska päästään terve aikuinen osaa kyllä elää lievän turhautumisen ja tylsistymisen kanssa ilman, että kostaa sitä viattomaan lapseen.

Todella huolestuttavaa, että sellaiset ihmiset lisääntyvät, joille mielenterveyden perusedellytys on se, että pääsee pois lapsensa luota, Mikä siinä lapsessa on niin mieltä hajottavaa, ettei sitä kestä kuin muutaman tunnin päivässä?[/QUOTE]

En tiedä, sun pitää kysyä heiltä jotka siinä tilanteessa ovat olleet. Voin hyvin kuvitella että jollekin täydellisen erilaiseen elämään tottuneelle se vauvan rajoittavuus tulee yllätyksenä ja hyvin negatiivisena sellaisena. Ehkä silloin ihan oikeasti voi olla parempi, ettei se äiti sitten ole se lapsen ainoa, ensisijainen hoitaja?

*lisäys* Eikä sen varmaan tarvitse tarkoittaa että lasta näkee vain muutaman tunnin päivässä. Vaihtoehtoja on aika reilusti enemmän kuin se 40h/vk töitä ;)
 
"vieras"
[QUOTE="Lennu";29096664]Itseni mukaanlukien tiedän lähipiiristäni kolme äitiä, jotka ovat olleet kotona pari kolme vuotta, vaikka olisivat halunneet olla töissäkin. Syy on ollut se, että vaikka töissä olisi kuinka mahtavaa tahansa, niin lapsen etu on kuitenkin laitettu omien halujen edelle. Kenenkään lapsi ei ole saanut tuntea nahoissaan yhtään mitään, koska päästään terve aikuinen osaa kyllä elää lievän turhautumisen ja tylsistymisen kanssa ilman, että kostaa sitä viattomaan lapseen.

Todella huolestuttavaa, että sellaiset ihmiset lisääntyvät, joille mielenterveyden perusedellytys on se, että pääsee pois lapsensa luota, Mikä siinä lapsessa on niin mieltä hajottavaa, ettei sitä kestä kuin muutaman tunnin päivässä?[/QUOTE]

PEESI tälle. Ei voi kun sanoa että totta puhut.

Sairasta että aikuinen ihminen ja lapsen äiti saa kyllä päättää kuinka huvittaa - lapsen etuhan ei ole se olennaisin. Ei edes lapsen ekoina vuosina vaikka varhaislapsuus on kaikkein ratkaisevin (perusturvallisuus, kiintymyssuhde) ja vaikuttaa PITKÄLLE myöhempään elämään.
 
Justjoo
plaah, plaah. Sitte lapsi vaikka huostaan niin parempi. Rauhallinen, stressiton ja tasaisen turvallinen ympäristö on lapsen kehitykselle tärkeää, ei mikään meluinen lapsiryhmä jossa hoitajat vaihtuu.../QUOTE]

Huostaanottoko on sitte lapselle stressitön ja tasaisen turvallinen ympäristö? Jos lapsi totutetaan päiväkotiin/perhepäivähoitajalle pikkuhiljaa, ei varmaan mielenterveyteen vaikuta. Toisin kuin huostaanotto, yhtäkkinen repäisy tutusta ympäristöstä ja ihmisistä. Ja syynä ainoastaan se, että äiti koki paremmaksi vaihtoehdoksi mennä töihin kuin jäädä kotiäidiksi? Siitähän niitä ongelmia vasta tulis lapselle.
 
njoo
voi itku,entäs monissa muissa maissa joissa äityisvapaa on PALJON lyhyempi ja pakko laittaa hoitoon alle 1vuotiaana? varmaa näistäkin lapsista tullu täysjärkisiä.
mulle ihan sama jokainen tekee miten on parasta, ja ei en itse laittanut muksua hoitoon alle 1v
 
[QUOTE="vieras";29096681]PEESI tälle. Ei voi kun sanoa että totta puhut.

Sairasta että aikuinen ihminen ja lapsen äiti saa kyllä päättää kuinka huvittaa - lapsen etuhan ei ole se olennaisin. Ei edes lapsen ekoina vuosina vaikka varhaislapsuus on kaikkein ratkaisevin (perusturvallisuus, kiintymyssuhde) ja vaikuttaa PITKÄLLE myöhempään elämään.[/QUOTE]

Kyllä, ihan SAIRASTA! Aaaaargh! Soittakee poliisit! Kaikki ei hoida lapsiaan välttämättä kotona 24/7 loppuikää, iiiiiik!!

Oikeesti ihmiset..

:headwall:
 
"vieras"
Tiesitkö sinäkään, ettei kaikkien hoitomuotojen tarvitse olla meluisa päiväkoti? Ja jos sun mielestä huostaanotto on tuollaisessa tilanteessa se rauhallisempi, stressittömämpi ja tasaisen turvallinen vaihtoehto lapselle niin ei helvetti, nyt nainen oikeasti jotain tolkkua ja tutustu vähän asioihin ennenkuin alat tollasia latelemaan. Mutta tämä olikin provo, eikö?
Meluisa päiväkoti se usein on, tai pph jossa myös hoitajalla ei ole antaa syliä ja perushoitoa tarpeeksi jokaiselle pikkulapselle. Pienet ovat hyvin riippuvaisia hoitajasta minkä varmaan akka hyvä ymmärrät? Kyllä on kova tarve puolustella sitä osapuolta joka ei sitä juuri kaipaa. No onneksi meillä on lastensuojelu sitä varten.
 
"Lennu"
Elämää ei voi elää onnellisesti jos ei koskaan laita itseään kenenkään edelle. Kynnysmatto lapsilleen.
Ai ihan vauvankin edelle pitää äidin ja isän päästä? Puolitoistavuotias kyykyttäjä alistaa vanhemmat ja tuhoaa näiden minuuden? Ihan vapaasti voi laittaa itsensä lapsensa edelle ja alkaa painaa uralla eteenpäin, mutta antakaa nyt jumalauta niiden itse hankkimienne jälkeläisten edes oppia kävelemään ensin rauhassa!
 
Blue
[QUOTE="vieras";29096669]Voi tsiisus.
Voin vannoa että elämässäsi tulee vastaan vielä monenmonta tilannetta missä saat taivastella miten joku ei toimi kuten sinä.
Halihalinaminami.[/QUOTE]

:flower:
 
Huostaanottoko on sitte lapselle stressitön ja tasaisen turvallinen ympäristö? Jos lapsi totutetaan päiväkotiin/perhepäivähoitajalle pikkuhiljaa, ei varmaan mielenterveyteen vaikuta. Toisin kuin huostaanotto, yhtäkkinen repäisy tutusta ympäristöstä ja ihmisistä. Ja syynä ainoastaan se, että äiti koki paremmaksi vaihtoehdoksi mennä töihin kuin jäädä kotiäidiksi? Siitähän niitä ongelmia vasta tulis lapselle.
Erityisesti kun edes pienelle lapselle ei voida taata sijaisperhettä, eikä varsinkaan pysyvää sellaista. Ja mitä sitten kun se huostaanotto puretaan? No, onneksi perusteluksi ei riitä äidin töihinmeno. Ellei sitten lasta yksin kotiin siksi aikaa jätä. Toisaalta, työssäkäyvät äidit ovat niin pelottavia ja kamalia hirviöitä, että eiköhän kaikki oikeasti näin tee..
 
"vieras"
Olin täysin täyspäinen?, kotona hyvin viihtyvä äiti, joka laittoi lapsen hoitoon muistaakseni n. 11 kk iässä.
Töitä tein rahan takia kuten edelleenkin.
Lieventävänä asianhaarana todettakoon: isonsiskon kanssa samaan ryhmikseen ja toki hoitoaikoja sumplittiin yms yms huonoäitikarmaa poistavaa toimintaa :D
 
"vieras"
[QUOTE="Lennu";29096700]Ai ihan vauvankin edelle pitää äidin ja isän päästä? Puolitoistavuotias kyykyttäjä alistaa vanhemmat ja tuhoaa näiden minuuden? Ihan vapaasti voi laittaa itsensä lapsensa edelle ja alkaa painaa uralla eteenpäin, mutta antakaa nyt jumalauta niiden itse hankkimienne jälkeläisten edes oppia kävelemään ensin rauhassa![/QUOTE]

Juuri näin. :D On se kumma kun on niin kauhean vaativaa tämä elämä että omista jälkeläisistä pitää edes ne ekat vuodet pitää ihan ITSE huolta... Huoh... Ihan karmeeta ja todella kohtuutonta! Yhteiskunnan tehtävähän se on!
 
Blue
Lynkataan kaikki jotka ajattelevat eri lailla ja tuomitaan heidän lapsensa mielenterveyspotilaiksi tai ainakin toivotaan huostaanottoa!!!!!!!!!

(ja samaan aikaan tarkistetaan että omat luurangot pysyvät tiiviisti kaapissa)
 
  • Tykkää
Reactions: pikku yllätys
[QUOTE="vieras";29096698]Meluisa päiväkoti se usein on, tai pph jossa myös hoitajalla ei ole antaa syliä ja perushoitoa tarpeeksi jokaiselle pikkulapselle. Pienet ovat hyvin riippuvaisia hoitajasta minkä varmaan akka hyvä ymmärrät? Kyllä on kova tarve puolustella sitä osapuolta joka ei sitä juuri kaipaa. No onneksi meillä on lastensuojelu sitä varten.[/QUOTE]

Akka? :D Siis mitä osapuolta mä puolustelen? Perheiden vapautta valita, jos jäi ymmärtämättä. Pph:kaan ei ole pk:n lisäksi ainoa vaihtoehto, ju nou ;) Lastensuojelu onneksi tosiaan on olemassa, mutta harvinaisen vähän siellä on asiakkaina perheitä joiden ainoa ongelma on laittaa lapsi ihan laillisissa ikämääreissä hoitoon ;) Niitä perheitä kyllä on paljonkin joissa äityli on kotona ollut kriittiset iät. Tiedoksenne mi lady.
 
uytuy
[QUOTE="vieras";29096711]Juuri näin. :D On se kumma kun on niin kauhean vaativaa tämä elämä että omista jälkeläisistä pitää edes ne ekat vuodet pitää ihan ITSE huolta... Huoh... Ihan karmeeta ja todella kohtuutonta! Yhteiskunnan tehtävähän se on![/QUOTE]

Eykö ymmärrä, ettei se ole valintakysymys kaikille?! Ethän sinäkään voi olla noin typerä..?!
 
[QUOTE="vieras";29096706]Olin täysin täyspäinen?, kotona hyvin viihtyvä äiti, joka laittoi lapsen hoitoon muistaakseni n. 11 kk iässä.
Töitä tein rahan takia kuten edelleenkin.
Lieventävänä asianhaarana todettakoon: isonsiskon kanssa samaan ryhmikseen ja toki hoitoaikoja sumplittiin yms yms huonoäitikarmaa poistavaa toimintaa :D[/QUOTE]

Eih, se ei riitä. Ei palstalla. Täällä rulaa vain ne, jotka ovat kotona vielä kun poikanen menee armeijaan. Ja tulee sieltä takaisin kotiin asumaan (kuukauden päästä).

Ei vaan, lieventävänä asianhaarana; en usko että lapsesi on pilalla. Kumpikaan. Saat minulta virallisen synninpäästön asiasta :D
 
"vieras"
Mielestäni voi tehdä niin kuin itsestä tuntuu. Voihan lapsi olla lyhyen päivän hoidossa. Luultavasti myös kotiäidit vievät lapsensa joskus hoitoon päästäkseen hoitamaan asioita tms. Jos elää niin, että miettii koko ajan mitä muut ajattelevat, ja tekee sen mukaan, niin eihän se ole elämää ollenkaan!
 
"Miisa"
Juu, ymmärrän nämä mt-ongelmaiset, yh:t ja muut vastaavat tapaukset, mutta sitä en ymmärrä, että oma mukavuuden halu menee lapsen edelle. Tai se etelänmatka tai se iso talo, mistä on sikana lainaa. Väitän kyllä, että muutama lyhennysvapaa kuukausi ei kenenkään budjettia kaada, joka on niin isoon projektiin lähtenyt, että on lainaa niin paljon. Mutta siis ihan mielenkiintoista lukea sellaisten kommentteja, jotka ajattelevat asioista NIIIIN eriailla kuin minä itse. Itselle lapset ovat aina ykkönen ja kyllä---laitan heidän hyvinvointinsa useinkin omani edelle;)
 
[QUOTE="vieras";29096711]Juuri näin. :D On se kumma kun on niin kauhean vaativaa tämä elämä että omista jälkeläisistä pitää edes ne ekat vuodet pitää ihan ITSE huolta... Huoh... Ihan karmeeta ja todella kohtuutonta! Yhteiskunnan tehtävähän se on![/QUOTE]

Itse asiassa, jos nyt halutaan asiaa lähteä puimaan, ei se ole sen enempää yhteiskunnan vastuulta pois jos mamma kotoilee useita vuosia, koska niitä työssäkäyviä "hyödyllisiä" tunnutaan tarvitsevan ihan kiitettävästi. Ja maksut kotonaolijoista juoksee. Että mä sanoisin ettei yksikään kotona äitiysloman tai ainakaan vanhempainvapaan jälkeen oleva mitään erityistä palvelusta yhteiskunnalle tee. Vai miksi luulette että hoitovapaita halutaan lyhentää ja korvamerkitä vapaita myös isälle ;)
 
[QUOTE="vieras";29096727]Mielestäni voi tehdä niin kuin itsestä tuntuu. Voihan lapsi olla lyhyen päivän hoidossa. Luultavasti myös kotiäidit vievät lapsensa joskus hoitoon päästäkseen hoitamaan asioita tms. Jos elää niin, että miettii koko ajan mitä muut ajattelevat, ja tekee sen mukaan, niin eihän se ole elämää ollenkaan![/QUOTE]

Noinhan hyvinkin monet tekevät.
 

Yhteistyössä