Kävisittekö tällaisessa lounaspaikassa/kahvilassa?

  • Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti
"aapee"
[QUOTE="Kokki";28958328]Juu ihana juttu.
Ei kirjoja.
Auki aamusta iltaan.
Harvoin löytää kivaa paikkaa minne mennä illalla iltapalalle.
Sunnuntaisi vois koota oman aamupalan.
Ihania keittoja kivoilla lisukkeilla. Niitä voisi saada mukaan. Siitä tuli eilen ohjelma ja oli huippu suosittu jonkun koulun vieressä.

Leipoisit makoisia leipiä. Ihana paikka tulisi.[/QUOTE]

Ehkä joskus aamusta iltaan, mutta alussa en halua olla kiinni siinä koko päivää tai joka päivä. Alussa se on kuitenkin niin, että mä olen siellä aina kun se on auki.
 
En kävisi. Saan hyvää kotiruokaa kotonakin, enkä pidä sekoituksista: kahvila kahvilana, lastenvaateputiikki tai kirppari kirpparina.

Itse kyllä joskus kaipaan vaihtelua suomalaiseen kahvilatarjontaan. Joka paikassa on se sama suklaakakku, sama juustokakku. Tulevatko ne samalta tehtaalta?! Aina on joko berliininmunkki tai bebe-leivos. Jos paikka tavoittelee erikoisuutta, siellä on yli-hintaisia macaronseja. Kuivat voisilmäpullat ja viinerit ei ihan totta houkuttele, eikä ne ikuiset chiabatat vuohenjuustolla ja valmiit paninit.

Lahdessa on satamassa yksi loistokahvila, jossa kyllä on vähän sitä mitä muuallakin mutta maku onkin sitten jo jotain ihan muuta :)
 
"aapee"
[QUOTE="Vieras";28958370]Täällä eräs kahvila myy keittolounaita.
Annos keittoa, maito, voinappi ja 2palaa leipää.

Se on suosittu. Ainoa miinus on et ei voi santsata.
Annokseen kuuluvat vain nuo.[/QUOTE]

Mitä ottaa tuosta? Tätäkin vaihtoehtoa mietin.
 
tuotteistaja
En välttämättä ihastuisi lounaspaikkaasi Hakaniemessä. Siellä on halli, josta saa haettua naisille sopivia herkkuja kuin myös "kotona leivottua" (myös luomua). Samoilla kulmilla on SilvoPlee, joka on eritoten naisten suosima lounaspaikka ja vetää kuinkahan monetta vuotta toimistotyöntekijöitä ruuan keveydellä. Löytyy myös kirpparit, etniset kaupat ja jos käpsehtii vähän kauemmaksi löytyy lisää kotikutoisia pikku lounaspaikkoja.

Ruuan ja vaatteiden yhdistäminen toisiinsa on aika kyseenalaista. Vaatteet saavat lounaspaikkasi tuoksun tai toisinpäin jotakin voi ällöttää vaatteiden pöly ruokien ympärillä. MIelikuvia kyllä riittää.

MIeti myös millaisia näyttelyjä haluat. Ne taiteilijat, jotka haluavat apurahoja eivät hyödy kahviloiden ilmaisista näyttelypaikoista mitään. Tässä on ihan hintapoliittinen kysymys takana, joten saatat saada kivoja (?) harrastajien töitä seinillesi. Vastaako se sinun paikkasi tasoa on toinen juttu. Aikaa myöten voit tympääntyä turhamaisiin harrastajiin, joilla on joskus suuret luulot itsestään ja huomaat kuuntelevasi tyyppiä, joka asettaa sinulle rajoitteita toimintaasi. "Et saaa paistaa sipulia, koska niiden haju tarttuu ihaniin seinätekstiileihini."

Kirjojen ja lehtien kierrätystä on joka paikassa. Se on nyt niin in, että onko siitä sinun lounaspaikallesi lisäarvoa? Tuskin!

Eniten ratkaisee, että teet hyvää ruokaa ja siinä on hinta-laatu-suhde kohdallaan. KAiken sen ympärille tarjottavan palvelun sanelee asiakaskuntasi. On hyvä miettiä kohderyhmää, mutta Hagiksessa on myös eläkeläisiä, raksamiehiä jne. Ne, jotka haluavat syödä ja kunnolla on enemmän miesten joukossa. Naiset raahaavat eväitä mukanaan.

Kiertele Hesaa. Ruokapaikkoja perustetaan ihan hirveästi Hesaan ja niistä on ylitarjontaa. Mitäs, jos edes kävisit katsomassa naapurikaupunkeja. Jos tuotteistat palveluformaattisi saatat erottua eduksesi jossakin ankeassa lähiössä, koska ihmisillä on usein ystävällisyyden nälkä lounasmätön lisäksi. Olen nähnyt mahtavia esimerkkejä siitä, että kauniskäytöksinen ja iloinen lounaspaikan pitäjä vetää kävijöitä jonoksi asti.

Onnea suunnitelmillesi :)
 
"Vieras"
[QUOTE="aapee";28958434]Ehkä joskus aamusta iltaan, mutta alussa en halua olla kiinni siinä koko päivää tai joka päivä. Alussa se on kuitenkin niin, että mä olen siellä aina kun se on auki.[/QUOTE]

Myöskään tulosta ei synny.
Asiakkaat huomaa et ei tuo ole auki koskaan.
Yrittäjän arki on työtä.
Ei sillä tyylillä kun itseensä haluttaa.

Et palvele asiakkaita pitämällä puljusi kiinni.
 
"aapee"
tarvitsetko yhtiökumppania ? Tääl vapaehtoinen , jolla olisi rahaa , aikaa ja taitoa.
Periaattessa kyllä. Mulla tämä on vielä sillä asteella, että pyörittelen päässäni. Mulla työpätkä päättyy helmikuussa ja varmaan kävisin jonkun yrittäjäkurssinkin ekana. En ole vielä tehnyt laskelmia, työllistääkö sillä edes itsensä niin, että saa palkkaa kuten nyt.

Rahaa mulla ei ole paljon laittaa, mutta sen verran että takuuvuokrat, alkusatsaukset että saa raaka-aineet ym. on. Aika heti pitäisi saada tuottoakin että saa sen pyörimään. Ehkä saisin sitä starttirahaa aluksi. Sisustukseen ym. on omia taitoja ja varmaan käyttäisin kierrätyskeskuksen tai kirppareitten tuoleja, pöytiä ym. Ja tiskejäkin saa käytettynä.
 
"aapee"
[QUOTE="Vieras";28958426]Kotiruoka ei sisällä teollisia helpotteita.
Pussikastikkeita yms.

Keitoissa voi käyttää pakasteita mut ei valmiita keittopohjia. Esim tomaattikeitto tehdään itse kokonaan.
Iso plussa on kun kerrotaan mitä ruoka sisältää. Luetellaan kaikki aineet.[/QUOTE]

Nimenomaan. Siis perunamuusi on puikulaperunasta tehty, ei jauhetta. Ei eineksiä.
 
"aapee"
[QUOTE="vieras";28958410]Riippuu vähän siitä,mitä aloittaja tarkoittaa terveellisellä kotiruoalla.

Nimittäin sanonta terveellinen kotiruoka ei kerro tarjottavasta ruoasta yhtään mitään.[/QUOTE]

Itse tehtyjä, alusta asti. Ruokalistalla voisi olla keittoja, lindströmin pihvit, kasvispihvit, joitain pastoja, kanttarellimuhennosta, ym. aina vuodenaikaan liittyvää sesonkiruokaa.
 
Jos ruoka olisi hyvää niin saattaisin käydä. Pizzerioita ja kebabpaikkoja on joka kulmassa, välissä tuntuu ettei muuta edes löydäkkään. Mielellään voisi hieman laventaa kotiruoan ulkopuolelle. Tai siis kotiruoka tarkoittaa eri asioita eri ihmisille, minulle esim bouillabaisse, tom kha gai, paella on kotiruokaa.
 
"Hmm"
Millainen kokemus sinulla on ravintolamaailmasta.

Aiotko perustaa ruokalasi, jonkun vanhan ruokalan liiketiloihin.
Jos et sellaista löydä, niin kai tiesit, että mihin tahansa liikehuoneistoon et saa hellaa raahata ja ruveta kokiksi.
Siinä on kova homma saada se alkuun

Hygieniapassin hankkiminen on pienin kaikesta mitä täytyy tehdä

Sekä se kirpputori siellä, ei missään nimessä.
On olemassa kirpputoreja joiden tiloissa on kahvila, siinä kaiken ryöjän keskellä hörpätään kahvit, mutta en niissä tiloissa ruokaa alkaisi syömään
 
"Vieras"
Jos ruoka olisi hyvää niin saattaisin käydä. Pizzerioita ja kebabpaikkoja on joka kulmassa, välissä tuntuu ettei muuta edes löydäkkään. Mielellään voisi hieman laventaa kotiruoan ulkopuolelle. Tai siis kotiruoka tarkoittaa eri asioita eri ihmisille, minulle esim bouillabaisse, tom kha gai, paella on kotiruokaa.
Suomessa suomalaista kotiruokaa kotimaisista aineksista.
 
"aapee"
[QUOTE="Vieras";28958490]Myöskään tulosta ei synny.
Asiakkaat huomaa et ei tuo ole auki koskaan.
Yrittäjän arki on työtä.
Ei sillä tyylillä kun itseensä haluttaa.

Et palvele asiakkaita pitämällä puljusi kiinni.[/QUOTE]

On eri asia olla auki esim. 7-15 kuin ei koskaan.

Iltaisin saa myös järjestyshäiriötä tuottavia asiakkaita.
 
"Lissu"
Lounastarjoilu kuulostaa ihan hyvältä. :) Lastenvaatekirpparit yms jättäisin pois, lounastauolla ei kukaan ehdi mitään vaaterekkejä penkomaan, ruoka mukaan vaan ja pikainen lounas ja työt jatkuu. Ennemmin jotain keksiä, pullaa tms. mitä voisi ostaa toimistoon mukaan kahvitauolla tarjottavaksi. Tai jos tulee vaikka kokousvieraita, niin kokoustarjoilun saisi hoideltua samassa kuin oman lounaansa.

Tilausta voisi olla kuljetuspalvelulla, noissa pizzapaikoissa löytyy vaikka muille jakaa mutta salaattia on vaikeampi saada tilattua toimistolle.
 
"Vieras"
[QUOTE="aapee";28958571]On eri asia olla auki esim. 7-15 kuin ei koskaan.

Iltaisin saa myös järjestyshäiriötä tuottavia asiakkaita.[/QUOTE]

Täll periaatteella toimivia paikkoja on jo yllin kyllin.
Ei kannata nähdä vaivaa. Tuossa ajassa et saa palkkaa itsellesi.
Jos pelkäät jotain niin jatka työtäsi muualla.
 
"kkk"
Kävisin, mutta en missään nimessä paikassa, jossa on samalla kirppari. Koska ne kirpparikamat tuppaa haisemaan "vanhalle ja tunkkaiselle", voi äkkiä asiakkaat hävitä... Eli ei kirpparia samaan taloon, tulee epämiellyttävä ja epähygieeninen mielikuva. Lisäksi lounastauolla ei yleensä ehdi kirppareita penkomaan.

Kirppareilla kyllä muutenkin itse käyn, mutta älä yhdistä kirpparia ja lounasravintolaa...
 
....
Lounasravintolasta on tosi vaikea saada tuottavaa ja sä haluisit saada voittoa heti. Sun pitää kuitenkin olla siellä tarjolla joka päivä ne leivät ja sämpylät ja kolme ruokavaihtoehtoa, vaikka yhtään asiakasta ei kävisi. Ja huomenna et voi tarjota enää niitä samoja. Ainakin alkuun hävikki on suuri ja rahaa palaa.
 
"aapee"
Yksinkö sinä meinaat tämän kaiken, sämpylät, taikinat, kaikki?
Joo, tietenkin saisin apua esim. mies kävisi mulle tukussa jne. En ole laskenut voisiko sillä elää 2.

Mutta teen muutenkin paljon ruokaa, tykkään siitä. Olen toisinaan apuna kaverini pitopalveluyrityksessä. Teen esim. sisarusteni, monien kavereiden ym. juhliin juurikin leivonnaisia, omatekoista leipää, piirakoita ym. Tein siskoni häihin ruuat. Olen ollut yhdessä kahvilassa töissä useana kesänä opiskeluaikoina.

Päivä menisi jokseenkin niin, että aamulla menisin sinne ennen aukioloaikaa ja paistaisin ekat leivät aamupalaa hakeville. Olisin miettinyt etukäteen, mitä leivonnaisia ym. on tarjolla tänään. Esim. korvapuustia, omenapiirakkaa ja tiikerikakkua. Taikinat tekoon ja vuokiin joissa paistetaan.

Tänään olisi mun tekemää kauraleipää ja reissumiehiä perustäytteillä. Ja omatekoista kaalipiirakkaa. Sen täytteen olen voinut tehdä jo eilen valmiiksi (vaatii pitkän haudutuksen).

Valmistelisin ne lounaat. Esim. listalla on tänään puikulamuusi ja kasvispihvit ja lohisalaatti. Kuorisin ja raastaisin niitä perunoita ja pihvien aineksia. Tekisin muusin ja pihvit. Samalla paistaisin leipiä ja leivonnaisia. Tekisin valmiiksi salaatteja, kunnes lounasbuumi on 11.30-13.30. Silloin vain myisin. Loppuaika olisi sen myyntiä mitä on, leipiä, leivonnaisia ym. Kun paikka on kiinni, huomisen valmisteluja ja loppusiivous.

Veikkaan ettei se paikka niin iso olisi, ehkä 20 henkeä mahtuu kerralla pöytiin.
 
"aapee"
Jos ruoka olisi hyvää niin saattaisin käydä. Pizzerioita ja kebabpaikkoja on joka kulmassa, välissä tuntuu ettei muuta edes löydäkkään. Mielellään voisi hieman laventaa kotiruoan ulkopuolelle. Tai siis kotiruoka tarkoittaa eri asioita eri ihmisille, minulle esim bouillabaisse, tom kha gai, paella on kotiruokaa.
On meilläkin kotiruokaa esim. nuudeliwokki ja linssikeitto, sen tapaista voi kokeilla, ehkä asiakaskunnan kyselyiden mukaan.
 
"aapee"
[QUOTE="Vieras";28958552]Muusia voi tehdä muistakin aidoista perunoista.[/QUOTE]

Kyllä mutta kokemukseni mukaan puikuloista tulee parhaan makuinen muusi, niissä on harvoin huonoja pottuja seassa, ja muussautuu melkein kuin itsekseen.
 
"aapee"
[QUOTE="Hmm";28958557]Millainen kokemus sinulla on ravintolamaailmasta.

Aiotko perustaa ruokalasi, jonkun vanhan ruokalan liiketiloihin.
Jos et sellaista löydä, niin kai tiesit, että mihin tahansa liikehuoneistoon et saa hellaa raahata ja ruveta kokiksi.
Siinä on kova homma saada se alkuun

Hygieniapassin hankkiminen on pienin kaikesta mitä täytyy tehdä

Sekä se kirpputori siellä, ei missään nimessä.
On olemassa kirpputoreja joiden tiloissa on kahvila, siinä kaiken ryöjän keskellä hörpätään kahvit, mutta en niissä tiloissa ruokaa alkaisi syömään[/QUOTE]

Laitoin tuonne aiempaan viestiin kokemuksia. Eli ei paljon, mutta jotain kuitenkin.

Joku entinen ravintola sen pitäisi tietenkin olla, joku missä on kylmätilaa ym. Hygieniapassi mulla on.

Joo, se second hand shop ei varmaan toimisi. Eli ei sitä.

Voi olla että ettei näyttelyjäkään vaan pysyvät, itse omistetut kuvat, ettei sipulin haju haittaa :)
 

Yhteistyössä