Ihan sama millä puolustelette lapsenne virikehoitoa, olette laiskoja!

  • Viestiketjun aloittaja ärsyttäää
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28957046]Samaa mieltä että yli 2,5-3 vuotiaan voi laittaa päiväkotiin ja lapsi saa siitä kivasti irti, mutta sitä nuorempi ei :/ Sinäkö kannatat kaiken ikäisten pk-hoitoa?[/QUOTE]

Riippuen tilanteesta sanotaan että siitä 1,5v ylöspäin. Omat muksut ovat aloittaneet 1v10kk, 1,5v ja 2v9kk ikäisinä, kuopus tulee aloittamaan 1v9kk. Kaikki heille -ja meille- sopivan ikäisinä. :)


Muoks. Tosin täyspäiväistä hoitoa en kannata minkään ikäisillä, jos lapsen oma tilanne ei sitä edellytä.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Riippuen tilanteesta sanotaan että siitä 1,5v ylöspäin. Omat muksut ovat aloittaneet 1v10kk, 1,5v ja 2v9kk ikäisinä, kuopus tulee aloittamaan 1v9kk. Kaikki heille -ja meille- sopivan ikäisinä. :)


Muoks. Tosin täyspäiväistä hoitoa en kannata minkään ikäisillä, jos lapsen oma tilanne ei sitä edellytä.
Uskomatonta typeryyttä, suoraan sanottuna. Käsittämätöntä että aikuinen ja äiti-ihminen vielä ajattelee noin ja tietää noin vähän.

Muuten vaikutat todella sympaattiselta, fiksulta tyypiltä kommenttiesi perusteella että ehkä se on vain tämä asia :)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28957128]Uskomatonta typeryyttä, suoraan sanottuna. Käsittämätöntä että aikuinen ja äiti-ihminen vielä ajattelee noin ja tietää noin vähän.

Muuten vaikutat todella sympaattiselta, fiksulta tyypiltä kommenttiesi perusteella että ehkä se on vain tämä asia :)[/QUOTE]

Kotiinko se alle 2v pitäisi jättää, kun vanhemmat menevät töihin?
 
[QUOTE="vieras";28957128]Uskomatonta typeryyttä, suoraan sanottuna. Käsittämätöntä että aikuinen ja äiti-ihminen vielä ajattelee noin ja tietää noin vähän.

Muuten vaikutat todella sympaattiselta, fiksulta tyypiltä kommenttiesi perusteella että ehkä se on vain tämä asia :)[/QUOTE]

Niin, näistä voi olla erimieltä.

Itse en kuitenkaan pitäisi kuntoutusta kaipaavaa erityislasta (tai lasta jonka muuten huomaan kaipaavan päivähoidon tarjoamia kontakteja ja mallia) kotona vain siksi ettei joku ventovieras ihminen pitäisi minua uskomattoman typeränä. Toisaalta en ole myöskään laittanut 1v ikäistä päivähoitoon vain siksi että ympärilläni asuvat ihmiset pitävät kotihoitoa typeränä ratkaisuna. Enkä kannata sitäkään että ihminen joka pystyy kotihoidossa tarjoamaan lapselle tämän tarvitsemat virikkeet ja kaverit ja haluaa pitää lapsen kotona laittaisi tämän päiväkotiin vain muiden mielipiteiden vuoksi.

Mielipiteitä, näkemyksiä ja suosituksia löytyy suuntaan ja toiseen. Mielummin mietin sitten lapsen itsensä kautta mitä teen.
 
Ken guru
Niin, näistä voi olla erimieltä.

Itse en kuitenkaan pitäisi kuntoutusta kaipaavaa erityislasta (tai lasta jonka muuten huomaan kaipaavan päivähoidon tarjoamia kontakteja ja mallia) kotona vain siksi ettei joku ventovieras ihminen pitäisi minua uskomattoman typeränä. Toisaalta en ole myöskään laittanut 1v ikäistä päivähoitoon vain siksi että ympärilläni asuvat ihmiset pitävät kotihoitoa typeränä ratkaisuna. Enkä kannata sitäkään että ihminen joka pystyy kotihoidossa tarjoamaan lapselle tämän tarvitsemat virikkeet ja kaverit ja haluaa pitää lapsen kotona laittaisi tämän päiväkotiin vain muiden mielipiteiden vuoksi.

Mielipiteitä, näkemyksiä ja suosituksia löytyy suuntaan ja toiseen. Mielummin mietin sitten lapsen itsensä kautta mitä teen.
Näinpä.

Asioista voidaan olla eri mieltä, ja mielipiteet voi ilmaista, mutta jokainen tekee kuitenkin omat ratkaisunsa kuten parhaaksin näkee sen hetkisten lakien ja säädösten mukaan. Ja hyvä niin.
 
  • Tykkää
Reactions: Madicken04
En nyt jaksa lukea koko ketjua lävitse, mutta kommentoin vähän tuota laiskuutta..

Mun mielestä se lapsen tarhaan vieminen ja hakeminen on ihan kamala rumba. Täytyy herätä, tehdä aamupalaa, pukea itselle ja lapselle vaatteet päälle, ahtautua bussiin, hyvästellä. Helpompaa ja laiskempaa mulla oli ennen tarhaan laittoa. Sai nukkua pitkään, syödä kun halusi, kulkea verkkareissa koko päivän.. Ihanan helppoa elämää, jota nyt arjen ollessa käynnissä kaipaan.
 
"vieras"
Niin, näistä voi olla erimieltä.

Itse en kuitenkaan pitäisi kuntoutusta kaipaavaa erityislasta (tai lasta jonka muuten huomaan kaipaavan päivähoidon tarjoamia kontakteja ja mallia) kotona vain siksi ettei joku ventovieras ihminen pitäisi minua uskomattoman typeränä. Toisaalta en ole myöskään laittanut 1v ikäistä päivähoitoon vain siksi että ympärilläni asuvat ihmiset pitävät kotihoitoa typeränä ratkaisuna. Enkä kannata sitäkään että ihminen joka pystyy kotihoidossa tarjoamaan lapselle tämän tarvitsemat virikkeet ja kaverit ja haluaa pitää lapsen kotona laittaisi tämän päiväkotiin vain muiden mielipiteiden vuoksi.

Mielipiteitä, näkemyksiä ja suosituksia löytyy suuntaan ja toiseen. Mielummin mietin sitten lapsen itsensä kautta mitä teen.
Ehdottomasti jos/kun lapsi kaipaa enemmän virikkeitä, ikätovereita jne on päiväkoti tosi hyvä idea! Sieltä lapsi saa paljon kivoja juttuja.

Liian pieni silti ei voi kaivata sitä. Pieni kärsii levottomasta, villistä, turvattoman tuntuisesta ympäristöstä. Valitettavasti pk:ssa on niin paljon ihmisiä, melua ja hälyä että PIKKulapsi stressaantuu ja kärsii.
 
"vieras"
Mammat voi sitten höyryämisen lomassa myös miettiä sitä lastansa joka laitetaan pois jaloista kun vauva syntyy.Lapsen ajatusmaailmaan ei mahdu ajatusta että vanhempi jaksaa hoitaa häntä paremmin kun on saanut levätä ja hän on päivän poissa kotoa.Lapsen päässä tämä asia on : vanhempi ei enää halua olla mun kans kun vauva tuli.minusta ei enää välitetä kun vauva tuli jne Miettikääpä seurauksia lapsen kehitykselle tältä kantilta.Joskus siis joskus voisi ajatella näitä asioita muutenkin kuin vain omalta kantilta.Tämä itsekkyyden aikakausi on yksi pommi joka räjähtää meidän jokaisen silmille vielä jossain vaiheessa.
Yksikään lapsi muuten ei ole viimeisen viidentoista vuoden aikana ilmaissut ajattelevansa että hänta ei enää haluta tai ettei hänestä välitetä kun perheeseen on tullut vauva.
Ehkä mun työpaikallani on sitten tavallista onnellisempia lapsia ja parempi hoito kuin muualla. Oman lapsen voisin laittaa sinne hoitoon koska tahansa, jos eivät olisi jo koululaisia.

Itse olin kotona kunnes nuorin täytti 5v, mutta syynä ei ollut kotikasvatuksen oletettu erinomaisuus vaan se, että minä nyt vaan olen mieluummin kotona lomailemassa ja rentoutumassa kuin lähden töihin viitenä päivänä viikossa ja miehelle se sopi varsin hyvin.
 
[QUOTE="vieras";28957252]Ehdottomasti jos/kun lapsi kaipaa enemmän virikkeitä, ikätovereita jne on päiväkoti tosi hyvä idea! Sieltä lapsi saa paljon kivoja juttuja.

Liian pieni silti ei voi kaivata sitä. Pieni kärsii levottomasta, villistä, turvattoman tuntuisesta ympäristöstä. Valitettavasti pk:ssa on niin paljon ihmisiä, melua ja hälyä että PIKKulapsi stressaantuu ja kärsii.[/QUOTE]

Olen tuota miettinyt mikä on liian pieni lapsi. Meillä ei kerhoja ole tarjolla koska päiväkoti yleisesti aloitetaan 1-1,5v iässä, samasta syystä esim avoimista päiväkodeista ei tuon vanhemmille löydy kavereita.

Esikoisesta (down) suositeltiin kuntouttavaa päivähoitoa jo 1v iästä mutta en sille lämmennyt sillä jäin kuitenkin kotiin pikkusiskoaan hoitamaan enkä halunnut noin pientä "turhaan" päiväkotiin. 1v10kk iässä sitten uskaltauduin tuon aloittamaan.

Kakkosen kohdalla kotihoito olisi ollut mahdollista 2-2,5v ikään. Kuitenkin tyttö oli jonkin verran jäljessä kehityksestä (ei sanoja, oppi mm kävelemään vasta 1v9kk iässä) ja minulla oli jokin epäilys ettei kaikki ole ok vaikkei neuvolan mukaan ollut syytä huoleen. Siksi laitettiin lapsi hoitoon jo 1,5v ikäisenä jotta edes näkisi ympärillä terveitä, isompia lapsia. Veljeltään kun ei noita taitoja voinut oppia. Uskon että tuosta oli hänelle hyötyä ja mm motorinen kehitys sai uudenlaista vauhtia. Myöhemmin lapsella todettiin autismi ja kehitysvamma.

Kolmonen syntyi vähän pidemmällä ikäerolla ja häntä suunnittelin hoitavani kotona 3v ikään asti kunnes voisi mennä päiväkotiin opettelemaan paikallista kieltä. Kuitenkin noiden sosiaalisten kontaktien hankkiminen ympäristössä missä 1,5v ikäisiä ei enää ole kotihoidossa ja itse ollaan illat ja viikonloput aikalailla kiinni isommissa lapsissa oli yllättävän hankalaa. Ainoana lapsena olisi voinutkin mennä, mutta nyt koettiin että sai niin paljon ns väärää mallia isosisaruksiltaan että parempi päästä jo aiemmin "tavallisten" lasten seuraan. 2v ikäisenä saatiin päivähoitopaikka mutta koska haluttiin tiettyyn päiväkotiin jäätiin odottamaan kunnes sieltä aukesi paikka nyt 2v9kk iässä.

Neljäs lapsi olisi myös periaatteessa mahdollista hoitaa kotona pidempään. Itse olisin mieluiten pitänyt hänet kotona sinne vähän reilu 2v ikään mutta koska elokuussa päiväkotipaikan saaminen on helpompaa kuin tammikuussa niin hän aloittaa 1v9kk ikäisenä.
 
"vieras"
Mun mielestä se lapsen tarhaan vieminen ja hakeminen on ihan kamala rumba. Täytyy herätä, tehdä aamupalaa, pukea itselle ja lapselle vaatteet päälle, ahtautua bussiin, hyvästellä. Helpompaa ja laiskempaa mulla oli ennen tarhaan laittoa. Sai nukkua pitkään, syödä kun halusi, kulkea verkkareissa koko päivän.. Ihanan helppoa elämää, jota nyt arjen ollessa käynnissä kaipaan.
Olen täysin samaa mieltä ja kaikista laiskin olisin silloin, jos lapsi olisi vain kotona. Pääsisin paljon helpommalla.

Ei nimittäin ole mitään juhlaa pukea leikki-ikäistä ja pientä vauvaa talvitamineisiin, sulloutua autoon, riisua toisen kamppeet tarhalla, kun itse ja vauva hikoillaan hulluna, raahata vauva takaisin autoon, ajaa kotiin, riisuutua, kiiruulla tehdä lounas valmiiksi ja vähän paikkojen järkkäilyä, pyykkihuoltoa ja kaikki toki vauvaa samalla syötellen, nukuttaen, tuttia joka toinen minuutti paikoilleen laittaen, kenties vielä kaupassakäynti jne.
Kunnes on aika taas pakata vauva toppatamineisiin, sulloa autoon, raahata tarhaan sisälle hikoilemaan siksi aikaa, että saan taivuteltua vastaanlaittavan lapsen pukeutumaan, tapeltua sille haalarit päälle ja maaniteltua sen autoon, ajaa kotiin, riisua kaikilta jälleen vaatteet, tyhjätä tarhareppu, pestä likaantuneet vaatteet, pakata uudet ja toistaa sama rumba seuraavana päivänä. Ja sen jälkeen huokaista, että onneksi sitten on viikon tauko, ennen seuraavia tarhapäiviä.

Juu tosi laiskan ihmisen hommaa :D
 
"huh"
Olen tuota miettinyt mikä on liian pieni lapsi. Meillä ei kerhoja ole tarjolla koska päiväkoti yleisesti aloitetaan 1-1,5v iässä, samasta syystä esim avoimista päiväkodeista ei tuon vanhemmille löydy kavereita.

Esikoisesta (down) suositeltiin kuntouttavaa päivähoitoa jo 1v iästä mutta en sille lämmennyt sillä jäin kuitenkin kotiin pikkusiskoaan hoitamaan enkä halunnut noin pientä "turhaan" päiväkotiin. 1v10kk iässä sitten uskaltauduin tuon aloittamaan.

Kakkosen kohdalla kotihoito olisi ollut mahdollista 2-2,5v ikään. Kuitenkin tyttö oli jonkin verran jäljessä kehityksestä (ei sanoja, oppi mm kävelemään vasta 1v9kk iässä) ja minulla oli jokin epäilys ettei kaikki ole ok vaikkei neuvolan mukaan ollut syytä huoleen. Siksi laitettiin lapsi hoitoon jo 1,5v ikäisenä jotta edes näkisi ympärillä terveitä, isompia lapsia. Veljeltään kun ei noita taitoja voinut oppia. Uskon että tuosta oli hänelle hyötyä ja mm motorinen kehitys sai uudenlaista vauhtia. Myöhemmin lapsella todettiin autismi ja kehitysvamma.

Kolmonen syntyi vähän pidemmällä ikäerolla ja häntä suunnittelin hoitavani kotona 3v ikään asti kunnes voisi mennä päiväkotiin opettelemaan paikallista kieltä. Kuitenkin noiden sosiaalisten kontaktien hankkiminen ympäristössä missä 1,5v ikäisiä ei enää ole kotihoidossa ja itse ollaan illat ja viikonloput aikalailla kiinni isommissa lapsissa oli yllättävän hankalaa. Ainoana lapsena olisi voinutkin mennä, mutta nyt koettiin että sai niin paljon ns väärää mallia isosisaruksiltaan että parempi päästä jo aiemmin "tavallisten" lasten seuraan. 2v ikäisenä saatiin päivähoitopaikka mutta koska haluttiin tiettyyn päiväkotiin jäätiin odottamaan kunnes sieltä aukesi paikka nyt 2v9kk iässä.

Neljäs lapsi olisi myös periaatteessa mahdollista hoitaa kotona pidempään. Itse olisin mieluiten pitänyt hänet kotona sinne vähän reilu 2v ikään mutta koska elokuussa päiväkotipaikan saaminen on helpompaa kuin tammikuussa niin hän aloittaa 1v9kk ikäisenä.
pakko kyllä sanoa, että olen onnellinen että mun ei ole tarvinnut koskaan miettiä asioita noin monelta kantilta. Olin lasten kanssa kotona, kunnes nuorin täytti 3v. ja menin takaisin töihin, hain päiväkotipaikkaa sen 4kk aiemmin, kun työt alkoi, saatiin paikka molemmille samasta päiväkodista ja se oli ihan kiva.
Sinun kohdallasi ymmärrän kahden vanhemman päivähoitopaikan, tosin aika nuorena hekin, vaikka en kehitysvammoista mitään tiedäkkään.Olisiko teillä ollut mahdollisuutta esim. toimintaterapiaan, fysioterapiaan ja puheterapiaan?
Omat lapseni ovat ihan normaaleita, vaikka nuorempi oppikin aika myöhäisessä vaiheessa puhumaan.
 
justiiiiii
[QUOTE="vieras";28957299]Olen täysin samaa mieltä ja kaikista laiskin olisin silloin, jos lapsi olisi vain kotona. Pääsisin paljon helpommalla.

Ei nimittäin ole mitään juhlaa pukea leikki-ikäistä ja pientä vauvaa talvitamineisiin, sulloutua autoon, riisua toisen kamppeet tarhalla, kun itse ja vauva hikoillaan hulluna, raahata vauva takaisin autoon, ajaa kotiin, riisuutua, kiiruulla tehdä lounas valmiiksi ja vähän paikkojen järkkäilyä, pyykkihuoltoa ja kaikki toki vauvaa samalla syötellen, nukuttaen, tuttia joka toinen minuutti paikoilleen laittaen, kenties vielä kaupassakäynti jne.
Kunnes on aika taas pakata vauva toppatamineisiin, sulloa autoon, raahata tarhaan sisälle hikoilemaan siksi aikaa, että saan taivuteltua vastaanlaittavan lapsen pukeutumaan, tapeltua sille haalarit päälle ja maaniteltua sen autoon, ajaa kotiin, riisua kaikilta jälleen vaatteet, tyhjätä tarhareppu, pestä likaantuneet vaatteet, pakata uudet ja toistaa sama rumba seuraavana päivänä. Ja sen jälkeen huokaista, että onneksi sitten on viikon tauko, ennen seuraavia tarhapäiviä.

Juu tosi laiskan ihmisen hommaa :D[/QUOTE]

No miksi sitten viet lapsen päikkyyn?
 
"vieras"
Olen tuota miettinyt mikä on liian pieni lapsi. Meillä ei kerhoja ole tarjolla koska päiväkoti yleisesti aloitetaan 1-1,5v iässä, samasta syystä esim avoimista päiväkodeista ei tuon vanhemmille löydy kavereita.

Esikoisesta (down) suositeltiin kuntouttavaa päivähoitoa jo 1v iästä mutta en sille lämmennyt sillä jäin kuitenkin kotiin pikkusiskoaan hoitamaan enkä halunnut noin pientä "turhaan" päiväkotiin. 1v10kk iässä sitten uskaltauduin tuon aloittamaan.

Kakkosen kohdalla kotihoito olisi ollut mahdollista 2-2,5v ikään. Kuitenkin tyttö oli jonkin verran jäljessä kehityksestä (ei sanoja, oppi mm kävelemään vasta 1v9kk iässä) ja minulla oli jokin epäilys ettei kaikki ole ok vaikkei neuvolan mukaan ollut syytä huoleen. Siksi laitettiin lapsi hoitoon jo 1,5v ikäisenä jotta edes näkisi ympärillä terveitä, isompia lapsia. Veljeltään kun ei noita taitoja voinut oppia. Uskon että tuosta oli hänelle hyötyä ja mm motorinen kehitys sai uudenlaista vauhtia. Myöhemmin lapsella todettiin autismi ja kehitysvamma.

Kolmonen syntyi vähän pidemmällä ikäerolla ja häntä suunnittelin hoitavani kotona 3v ikään asti kunnes voisi mennä päiväkotiin opettelemaan paikallista kieltä. Kuitenkin noiden sosiaalisten kontaktien hankkiminen ympäristössä missä 1,5v ikäisiä ei enää ole kotihoidossa ja itse ollaan illat ja viikonloput aikalailla kiinni isommissa lapsissa oli yllättävän hankalaa. Ainoana lapsena olisi voinutkin mennä, mutta nyt koettiin että sai niin paljon ns väärää mallia isosisaruksiltaan että parempi päästä jo aiemmin "tavallisten" lasten seuraan. 2v ikäisenä saatiin päivähoitopaikka mutta koska haluttiin tiettyyn päiväkotiin jäätiin odottamaan kunnes sieltä aukesi paikka nyt 2v9kk iässä.

Neljäs lapsi olisi myös periaatteessa mahdollista hoitaa kotona pidempään. Itse olisin mieluiten pitänyt hänet kotona sinne vähän reilu 2v ikään mutta koska elokuussa päiväkotipaikan saaminen on helpompaa kuin tammikuussa niin hän aloittaa 1v9kk ikäisenä.
Ymmärrän hyvin miksi päädyitte viemään hoitoon jo suht aikaisin. Se niin riippuu lapsikohtaisesti ja perhekohtaisesti (onko erityislapsia perheessä jne) että miten ylipäätään on mahdollista järjestää lapselle tekemistä. Ja kaverisuhteita, vaikka tietysti mitä pienempi lapsi, sitä tärkeämpää on että ensisijainen hoitaja on lähettyvillä eikä taapero-ikäinen opi isossa lapsiryhmässä sosiaalisuutta.

Tilanteet on erilaisia, ei sitä kieltäminen. :) Hienoa että ajattelette omilla aivoillanne vaikka asuinmaassane on erittäin haitallinen yleinen käsitys pk:sta pikkulapselle.
 
  • Tykkää
Reactions: Madicken04
[QUOTE="huh";28957310]pakko kyllä sanoa, että olen onnellinen että mun ei ole tarvinnut koskaan miettiä asioita noin monelta kantilta. Olin lasten kanssa kotona, kunnes nuorin täytti 3v. ja menin takaisin töihin, hain päiväkotipaikkaa sen 4kk aiemmin, kun työt alkoi, saatiin paikka molemmille samasta päiväkodista ja se oli ihan kiva.
Sinun kohdallasi ymmärrän kahden vanhemman päivähoitopaikan, tosin aika nuorena hekin, vaikka en kehitysvammoista mitään tiedäkkään.Olisiko teillä ollut mahdollisuutta esim. toimintaterapiaan, fysioterapiaan ja puheterapiaan?
Omat lapseni ovat ihan normaaleita, vaikka nuorempi oppikin aika myöhäisessä vaiheessa puhumaan.[/QUOTE]

Niin, kyllähän tuo on vähän monimutkaisemmin mennyt mitä aikanaan suunnittelin. :D

Esikoinen kävi kyllä fysioterapiassa ja logopedilla, työtä on ollut ja tulee olemaan paljon ja lääkäri & kuntoutustiimi olivat sitä mieltä että hänelle muiden lasten esimerkki on ensiarvoisen tärkeää jo varhain. Kävelemään oppi 3v10kk iässä ja nyt 8v ei puhu ja tiedetään ettei sitä tulekaan tekemään. Tukiviittomat ja kuvat käytössä mutta niilläkään kommunikointi ei ole lähelläkään sitä tasoa mitä toivoisin. Me emme ennen lasta osanneet edes viittoa tai käyttää kuvia joten siksikin oli hyvä että pääsi noin viittovaan ympäristöön. Kyseessä siis integroitu pienryhmä missä enemmän henkilökuntaa, paremmat tilat ja lapsella oma avustaja. :)

Kakkonenkin kävi fysioterapiassa jo alta vuosikkaasta ja puheterapiaan pääsi vähän ennen 3v täyttämistä. Diagnoosi (autismi) saatiin muutamaa kuukautta myöhemmin. Toki hänellekin viitottiin jo vauvasta asti ja käytettiin samoja treenijuttuja kuin veljelleen mutta se ettei noilla saatu tulosta huolestutti ja siksi halusin hänet "ammattilaisten" silmien alle.
 
juuuu
Heitetään vettä lisää myllyyn.

Hirvee määrä tuntuu olevan liikkeellä masentuneita, metsässä asuvia, erityislasten vanhempia yms. yms. kumma juttu sinänsä, että todellisuus ei päiväkodissa niinkään näy.. meillä hoitajilla kun sattuu olemaan perheen ja lapsen tiedot, todella harvoin tulee kansio vastaan, missä lukee vanhemman masennuksen vuoksi, erityislapsi, metsässä asuminen :D

Missä helvetissä te oikein asutte kaikki? itse asun suht pienellä paikkakunnalla ja täältä kyllä löytyy palveluita, kerhoja, mll, puistoja, avoimia päiväkoteja, kavereita ym.
 
"vieras"
No miksi sitten viet lapsen päikkyyn?
Koska täällä ei ole kerhoja, puistoja, mammakahviloita eikä samanikäistä seuraa. Itsellä on yksi kaveri tällähetkellä mammalomalla ja hänen vauvansa on 7kk ikäinen. Ei oikein käy seuraksi tuolle leikki-ikäiselle.
Lisäksi asun ruotsinkielisellä alueella, eli lähimaastossa (sanotaan 5km säteellä) oleviin äitiyslomalaisiin on suurempi kynnys tutustua, kun ei ole yhteistä kieltä :(

Lapsi on päiväkodissa kahdesti viikossa 4h kerrallaan. Maksimiaika olisi kai viisi tuntia päivässä minkä saisi pitää ja kaksi päivää tosiaan viikossa. Sen enempää ei saa viedä, mikäli toinen vanhempi on kotona ja se on musta ihan oikein :)
 
Metsässä asuva
Täällä eräs nelihenkinen perhe, johon kuuluu isi, äiti ja kaksi taaperoa. Asutaan juurikin siellä "metsässä", josta lähimpään kaupunkiin on matkaa useita kymmeniä kilometrejä. Täällä on muutamia palveluita, mutta monen asian kanssa joutuu lähtemään kauemmas, kaupunkiin, tai vähintään isompaan kuntaan.

Silti täällä on pienten lasten aktiviteetit mallillaan. On perhekahvilaa, on perhekerhoa, on satutunteja, on taaperojumppaa, on pyhäkoulua. Lisäksi me vanhemmat (käytännössä siis äidit, koska äitejä meistä kotonaolevista vanhemmista suurin osa on) ollaan aktiivisia ja järjestetään lapsille leikkituokioita päivällä tai illalla tapahtuvien kylästelyjen merkeissä. Välillä käydään puistossakin, jossa tapaavat myös päiväkodissa olevia lapsia. (Päiväkotilaiset siis käyttävät ko. puistoa.)

Ymmärrän, ettei jokaisella pikkupaikkakunnalla ole samoissa määrin tätä pikkulapsille suunnattua toimintaa, mutta hyvät vanhemmat - tekin voitte olla vaikuttamassa siihen. Jos kaipaatte jotain tiettyä toimintaa, mitä asuinkunnassanne ei ole - järjestäkää sitä itse. Niin mekin on täällä tehty. Pitkälti mennään näissä lastenjutuissa ihan talkoohengellä ilman rahallisia ansioita, parhaan palkkamme saamme lasten ilon nähdessämme :) Tarkoitan vain, että jos se kerran onnistuu täällä, niin ei kai se nyt tosissaan voi olla niin hankalaa jossain muualla? Tuossa lapset saavat kaipaamiaan virikkeitä ja seuraa ikäisistä lapsistaan. Samalla sosiaaliset taiddot karttuvat.

Näiden lisäksi touhuillaan kotosalla kaikennäköistä. Lapset ovat mukana pihatöissä, eläintenhoidossa, remonteissa, ruuanlaitossa, siivouksessa jne. tietty sen mukaan, mitä voivat tehdä. Ja jos on jotain, mitä eivät voi tehdä, niin osallistuvat katselemalla. Muutoin luetaan, piirretään, askarrellaan, maalataan, lauletaan, soitetaan, käydään retkellä, leikitään kaikenlaista,...

Hyvin meillä on lapset viihtyneet kotihoidossa, mutta tietysti on ymmärrettävää, että välttämättä vaikkapa 5-vuotiaalle nämä eivät täysin riitä. Joskin silloinkin vanhemmilla on mahdollisuus ottaa ohjat käsiin, muutenkin kuin päiväkodin osalta...

En silti tuommitse päivähoitoa, jokainen valikoi omalle perheelleen passeleimmat ratkaisut. Meillä ollaan tyytyväisiä tähän, jossain muussa perheessä johonkin toiseen. En valita :)
 
"vieras"
Heitetään vettä lisää myllyyn.

Hirvee määrä tuntuu olevan liikkeellä masentuneita, metsässä asuvia, erityislasten vanhempia yms. yms. kumma juttu sinänsä, että todellisuus ei päiväkodissa niinkään näy.. meillä hoitajilla kun sattuu olemaan perheen ja lapsen tiedot, todella harvoin tulee kansio vastaan, missä lukee vanhemman masennuksen vuoksi, erityislapsi, metsässä asuminen :D

Missä helvetissä te oikein asutte kaikki? itse asun suht pienellä paikkakunnalla ja täältä kyllä löytyy palveluita, kerhoja, mll, puistoja, avoimia päiväkoteja, kavereita ym.
Me asutaan pikkukylässä myöskin. Täältä löytyy:
- MLL
- Perhekerho
- Pyhäkoulu
- Satutunteja pienille
- Taaperojumppaa
- Lastentapahtumia
- Puisto, jossa päiväkotilaiset & muut voivat tavata toisiaan ja johon voi tulla leikkimään myös pk:n aukioloajan ulkopuolella
- Kavereita
- Vanhempien välistä toimintaa
- Lähikunnassa myös päiväkerho

Mitä täältä ei löydy:
- Avointa päiväkotia
 
ierass
vaikka en mikään virikehoidon kannattaja olekaan, niin uskon että joissain tapauksissa lapsen on vaan parempi olla sielä päiväkodissa turvallisten, tasapainoisten aikuisten kanssa saamassa niitä virikkeitä kuin kotona laiskan äidin kanssa joka ei viitsi järjestää lapselle ehkä muta virikettä kuin ne videot...

Valitettavasti, meitä on moneen junaan. Ja miksi niitä lapsia piti sitten hankkia jos niiden kanssa ei jaksa olla!?
 
"mona"
[QUOTE="vieras";28957299]Olen täysin samaa mieltä ja kaikista laiskin olisin silloin, jos lapsi olisi vain kotona. Pääsisin paljon helpommalla.

Ei nimittäin ole mitään juhlaa pukea leikki-ikäistä ja pientä vauvaa talvitamineisiin, sulloutua autoon, riisua toisen kamppeet tarhalla, kun itse ja vauva hikoillaan hulluna, raahata vauva takaisin autoon, ajaa kotiin, riisuutua, kiiruulla tehdä lounas valmiiksi ja vähän paikkojen järkkäilyä, pyykkihuoltoa ja kaikki toki vauvaa samalla syötellen, nukuttaen, tuttia joka toinen minuutti paikoilleen laittaen, kenties vielä kaupassakäynti jne.
Kunnes on aika taas pakata vauva toppatamineisiin, sulloa autoon, raahata tarhaan sisälle hikoilemaan siksi aikaa, että saan taivuteltua vastaanlaittavan lapsen pukeutumaan, tapeltua sille haalarit päälle ja maaniteltua sen autoon, ajaa kotiin, riisua kaikilta jälleen vaatteet, tyhjätä tarhareppu, pestä likaantuneet vaatteet, pakata uudet ja toistaa sama rumba seuraavana päivänä. Ja sen jälkeen huokaista, että onneksi sitten on viikon tauko, ennen seuraavia tarhapäiviä.

Juu tosi laiskan ihmisen hommaa :D[/QUOTE]

No mut totahan munkin elämä on vaikkei kukaan ole pk:ssa, esikoinen on kerhossa eli viemistä ja hakemista pienempien kanssa. Niinä päivinä ku esikoinen ei ole kerhossa, niin jatkuvasti puetaan,riisutaan,siivotaan. Ollaan me sitten perhekahviloissa, puistoissa tai kavereilla..Kyllä mä pääsisin helpommalla jos veisin vanhemmat lapset pk:hon, mutta mun esikoinen nauttii siitä että saa olla kotona joten en vie.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28957458]Me asutaan pikkukylässä myöskin. Täältä löytyy:
- MLL
- Perhekerho
- Pyhäkoulu
- Satutunteja pienille
- Taaperojumppaa
- Lastentapahtumia
- Puisto, jossa päiväkotilaiset & muut voivat tavata toisiaan ja johon voi tulla leikkimään myös pk:n aukioloajan ulkopuolella
- Kavereita
- Vanhempien välistä toimintaa
- Lähikunnassa myös päiväkerho

Mitä täältä ei löydy:
- Avointa päiväkotia[/QUOTE]

Huhhuh ja vielä kehtaat valittaa että jotain puuttuu!!! Mitä vittua hankit lapsia jos yhteiskunnan tehtävä on järjestää heille kaikki.
 

Yhteistyössä