Suomenruotsalaiset!!

• Viestiketjun aloittaja "kiinnostunut"
  • Ensimmäinen viesti
"jååpajåå"
Lukekaa sitä pakkoruotsia ja hakekaa sitten ruotsinkieliseen korkeakouluun, jos noin harmittaa ;)

Täällä "lännessä" ei ainakaan lisäillä mitään suomenkielisiä sanoja puheen sekaan, kyllä ne lisätyt sanat on sitä omaa murretta, jota ei löydy Nya Vindar -kirjasta ;)

"vieras"
[QUOTE="jååpajåå";28900943]Lukekaa sitä pakkoruotsia ja hakekaa sitten ruotsinkieliseen korkeakouluun, jos noin harmittaa ;)

Täällä "lännessä" ei ainakaan lisäillä mitään suomenkielisiä sanoja puheen sekaan, kyllä ne lisätyt sanat on sitä omaa murretta, jota ei löydy Nya Vindar -kirjasta ;)[/QUOTE]

Ketä on harmittanut ja mikä? :DD Yleisesti ottaen vain keskusteltiin, että toki suomenruotsalaisissa voi olla paljon korkeasti koulutettuja, koska heidän kouluihin on hyvin helppo päästä. Se ei edelleenkään ole meiltä muilta pois millään tavalla ;)

"vieras"
[QUOTE="vieras";28900930]?? Ei mua ainakaan haittaa, minkäs sille voi että suurin osa pyrkii ja haluaa muihin yliopistoihin ja ammattikorkeisiin. :)[/QUOTE]

Oletko oikeasti noin tyhmä?

"vieras"
[QUOTE="jååpajåå";28900943]Lukekaa sitä pakkoruotsia ja hakekaa sitten ruotsinkieliseen korkeakouluun, jos noin harmittaa ;)

Täällä "lännessä" ei ainakaan lisäillä mitään suomenkielisiä sanoja puheen sekaan, kyllä ne lisätyt sanat on sitä omaa murretta, jota ei löydy Nya Vindar -kirjasta ;)[/QUOTE]

Samalla logiikalla: lukekaa sitä pakkosuomea ja hakekaa sitten suomenkieliseen korkeakouluun.

"jååpajåå"
[QUOTE="vieras";28901008]Ketä on harmittanut ja mikä? :DD Yleisesti ottaen vain keskusteltiin, että toki suomenruotsalaisissa voi olla paljon korkeasti koulutettuja, koska heidän kouluihin on hyvin helppo päästä. Se ei edelleenkään ole meiltä muilta pois millään tavalla ;)[/QUOTE]

"Meillä Suomessahan kouluun pääsee mikäli ne RAHKEET riittää Ei ole kiinni mistään muusta, edes rahasta."

"Nähtävästi suomenruotsalaisten rahkeet ovat heikommat kuin suomalaisten, koska he pääsevät korkeakouluihin pienemmillä pisteillä kuin suomalaiset."

"Johtuisikohan siitä, että heidän yliopistoihin hakijoita on huomattavasti paljon vähemmän?"

"Sitten voidaan miettiä miksi ruotsinkielisissä korkeakouluissa on suhteellisesti ottaen huomattavasti enemmän aloituspaikkoja kuin suomenkielisissä. Kannattaa muistaa ettei tämä koske ammattikouluja."

"Suomenruotsalaisethan usein käyvät ruotsinkielisen lukion ja sen jälkeen pyrkivät korkeakouluun, jonka valitsevat myös ruotsinkieliseksi. Heidän on äärimmäisen helppo päästä sisään verrattuna suomenkielisiin kouluihin, meidän korkeakouluissa on paljon kovempi rima."

"Miksi tämä epätasa-arvoinen tilanne saa edelleen jatkua?"

Kovastipa tuntuu silti joitakin kismittävän :D

"vieras"
[QUOTE="jååpajåå";28901125]"Meillä Suomessahan kouluun pääsee mikäli ne RAHKEET riittää Ei ole kiinni mistään muusta, edes rahasta."

"Nähtävästi suomenruotsalaisten rahkeet ovat heikommat kuin suomalaisten, koska he pääsevät korkeakouluihin pienemmillä pisteillä kuin suomalaiset."

"Johtuisikohan siitä, että heidän yliopistoihin hakijoita on huomattavasti paljon vähemmän?"

"Sitten voidaan miettiä miksi ruotsinkielisissä korkeakouluissa on suhteellisesti ottaen huomattavasti enemmän aloituspaikkoja kuin suomenkielisissä. Kannattaa muistaa ettei tämä koske ammattikouluja."

"Suomenruotsalaisethan usein käyvät ruotsinkielisen lukion ja sen jälkeen pyrkivät korkeakouluun, jonka valitsevat myös ruotsinkieliseksi. Heidän on äärimmäisen helppo päästä sisään verrattuna suomenkielisiin kouluihin, meidän korkeakouluissa on paljon kovempi rima."

"Miksi tämä epätasa-arvoinen tilanne saa edelleen jatkua?"

Kovastipa tuntuu silti joitakin kismittävän :D[/QUOTE]

Eikö epäoikeudenmukaisuus saa "kismittää"?

huoooohh
Ei vittu, pitääkö jonkun tulla joka ketjuun mussuttamaan pakkoruotsista? Ettekö te vittu osaa oll akoskaan hiljaa? Miten tämän ketju nyt liittyi korkeakouluihin ja siihen pakkoruotsiin? Tehkää niit' itkuketjujanne lisää siitä pakkoruotsista, tässä ap kysyi ihan toisesta asiasta. Ilmeisesti liian asiallisesti kysyi kun jonkun tollon piti heti tulla mussuttamaan.

"vieras"
Ei vittu, pitääkö jonkun tulla joka ketjuun mussuttamaan pakkoruotsista? Ettekö te vittu osaa oll akoskaan hiljaa? Miten tämän ketju nyt liittyi korkeakouluihin ja siihen pakkoruotsiin? Tehkää niit' itkuketjujanne lisää siitä pakkoruotsista, tässä ap kysyi ihan toisesta asiasta. Ilmeisesti liian asiallisesti kysyi kun jonkun tollon piti heti tulla mussuttamaan.
Älä nyt itkemään ala.:D

"zzzz"
Mun mies on ruotsalainen ja inhoaa suomenruotsia! Nauraa aina aksentilleni ja tavalleni puhua ruotsia. En ymmärrä, miksi suomen kouluissa opetetaan ääntämään suomenruotsia :/

[QUOTE="Vieras";28902455]No, mun brittikaveri nauraa suomalaiselle aksentille. Miksei suomenkielisiin kouluihin saada brittiopettajia opettamaan kunnon englantia??[/QUOTE]

Haha sama kokemus mulla! Aina ulkomailla ollessa britit ihmettelee ja naureskelee mun ääntämiselle. Nykyään äännän paljon paremmin, mutta sitä piti harjoitella kun eipä tuolla peruskoulussa juuri siihen panosteta :/ Harmi koska se just on tärkeää ja vain lausumalla selvästi, tulet ymmärretyksi ja jutut menee perille.

"vieras"
[QUOTE="Vieras";28902455]No, mun brittikaveri nauraa suomalaiselle aksentille. Miksei suomenkielisiin kouluihin saada brittiopettajia opettamaan kunnon englantia??[/QUOTE]

Englantia puhutaan äidinkielenä usealla eri aksentilla, ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa. Ruotsia puhutaan oikein vain Ruotsissa, Suomessa on ruotsinkielen järkyttävä itämurre, josta ruotsalaiset eivät meinaa saada tolkkua.

Hassua. Mun brittituttavat rakastavat suomalaista aksenttia. Suomalaiset osaavat kuulemma ääntää englantia kauniisti ja aina ihmettelevät laadukasta opetustamme.

Yhteistyössä