4v7kk kouluasiaa

Minä oon miettinyt tätä kuumeisesti miten menee.
4v7kk poika tavuttaa/lukee sekä suomeksi että ruotsiksi.
Ollaan kaksikielinen perhe. Kirjottaa suomeksi,mutta lausuu ruotsiksi.
Asutaan pohjanmaalla. Laittaisinko ruotsin vai suomenkieliseen kouluun.
Päätös pitää tehdä kesäkuuhun mennessä kun tarvii tieto aletaanko opettaan eskariin ruotsinkielistä opettajaa.
Perheessä puhutaan molempia. Minä puhun lapsille suomea ja isä ruotsia.
Perheessä myöskin pojat 1v4kk ja 2v6kk jotka seuraa esikoisen jalanjälkiä.

Onko jollain kokemusta tai miten itse tekisitte?
Ja vielä jos joku osaa sanoa 100% varmuudella että mikä on vieraskieli ja mikä on toinen vieraskieli jos äidinkieli on ruotsi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja thewaxa:
Minä oon miettinyt tätä kuumeisesti miten menee.
4v7kk poika tavuttaa/lukee sekä suomeksi että ruotsiksi.
Ollaan kaksikielinen perhe. Kirjottaa suomeksi,mutta lausuu ruotsiksi.
Asutaan pohjanmaalla. Laittaisinko ruotsin vai suomenkieliseen kouluun.
Päätös pitää tehdä kesäkuuhun mennessä kun tarvii tieto aletaanko opettaan eskariin ruotsinkielistä opettajaa.
Perheessä puhutaan molempia. Minä puhun lapsille suomea ja isä ruotsia.
Perheessä myöskin pojat 1v4kk ja 2v6kk jotka seuraa esikoisen jalanjälkiä.

Onko jollain kokemusta tai miten itse tekisitte?
Laittaisin ruotsinkieliseen kouluun.
 
Gluteus maximus
Ruotsinkieliseen kouluun. Tosin riippuu myös missä asutte eli jos tyyliin Pietarsaaressa niin sitten ruotsinkieliseen (koska siellä ruotsi vahva kieli ja suomen oppii kotona ) Kummipoikani on kaksikielinen ja asuu Espoossa (äiti ruotsinkielinen ja isä suomenkielinen ) menee ruotsinkieliseen kouluun.
 
Alkuperäinen kirjoittaja thewaxa:
Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Olisko mahdollisuutta englannin kieliseen päiväkotiin 5vuotiaana, siitä jatkuis sitten vaikka lukioon asti englanninkielellä ja sama pieni ryhmä?

Jos ei, niin ehkä kans valitsisin ruotsinkielisen koulun.
Oon yrittänyt kysellä,mutta ei taida onnistua. Kunnalta ainakin sanotaan että maahanmuuttajille ensisijaisesti englanninkieliset päiväkodit.
Meillä on yksityinen tuo englanninkielinen päiväkoti, ottavat ilmoittautumisjärjestyksessä lapsia sinne.
Meidän elokuussa 5v täyttävä aloittaa syksyllä siellä.

Me asutaan Kokkolassa
 
5 x äiti
Alkuperäinen kirjoittaja thewaxa:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Ruotsinkieliseen kouluun. Tosin riippuu myös missä asutte eli jos tyyliin Pietarsaaressa niin sitten ruotsinkieliseen (koska siellä ruotsi vahva kieli ja suomen oppii kotona ) Kummipoikani on kaksikielinen ja asuu Espoossa (äiti ruotsinkielinen ja isä suomenkielinen ) menee ruotsinkieliseen kouluun.
Ainakin sain sellasen käsityksen että jos menee suomessa ruotsinkieliseen kouluun niin silloin toinen vieraskieli on suomi. Olis aika outoa. Suomee hallitsee kuitenkin 100%. Onko se näin?
On näin. Suomi on suomessa toinen virallinen kieli jota pitää lukea. Niin oudolta kun kuullostaa.
 
Gluteus maximus
Alkuperäinen kirjoittaja thewaxa:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Ruotsinkieliseen kouluun. Tosin riippuu myös missä asutte eli jos tyyliin Pietarsaaressa niin sitten ruotsinkieliseen (koska siellä ruotsi vahva kieli ja suomen oppii kotona ) Kummipoikani on kaksikielinen ja asuu Espoossa (äiti ruotsinkielinen ja isä suomenkielinen ) menee ruotsinkieliseen kouluun.
Ainakin sain sellasen käsityksen että jos menee suomessa ruotsinkieliseen kouluun niin silloin toinen vieraskieli on suomi. Olis aika outoa. Suomee hallitsee kuitenkin 100%. Onko se näin?
ei ole ainakaan Espoossa, mutta Esim. Pietarsaaressa on. Vaasasta en osaa sanoa. Onhan sielläkin ruotsinkieli vahva, mutta enemmistö kuitenkin suomenkielisiä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja thewaxa:
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Alkuperäinen kirjoittaja thewaxa:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Riippuu kotipaikkakunnasta ja kouluista. Millaisia koulut ovat, miten kaukana jne.
Asutaan länsirannikolla ja molemmat koulut vierekkäin.
onko vaasa kyseessä? :D Mut laittaisin kyllä ruotsinkieliseen kouluun ehdottomasto jos sellanen mahollisuus on.
o. :D
Sit ruottalaiseen kouluun.:D Ruotsi on niin vahvassa roolissa siinä kaupungissa niin arjessa kuin työelämässä. Ite nyt 5v asunu pois sieltä.

Jokaisessa työhaastattelussa on kysytty et miten ruotsi taipuu:D Et tulevaisuuden kannalta vaikka toinen vanhempi onki ruotsalainen niin suosittelen ruotsalaista koulua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja thewaxa:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Ruotsinkieliseen kouluun. Tosin riippuu myös missä asutte eli jos tyyliin Pietarsaaressa niin sitten ruotsinkieliseen (koska siellä ruotsi vahva kieli ja suomen oppii kotona ) Kummipoikani on kaksikielinen ja asuu Espoossa (äiti ruotsinkielinen ja isä suomenkielinen ) menee ruotsinkieliseen kouluun.
Ainakin sain sellasen käsityksen että jos menee suomessa ruotsinkieliseen kouluun niin silloin toinen vieraskieli on suomi. Olis aika outoa. Suomee hallitsee kuitenkin 100%. Onko se näin?
ei ole ainakaan Espoossa, mutta Esim. Pietarsaaressa on. Vaasasta en osaa sanoa. Onhan sielläkin ruotsinkieli vahva, mutta enemmistö kuitenkin suomenkielisiä...
Mutta hyvin paljon esim nuoret oli ne kakskielisiä tai ruotsalaisia niin puhekielenä ruotsia. On mulla kavereita jotka puhuu äidinkielenä suomea niin praataa ruotsia kaksikielisten kavereiden kanssa. en tiedä miks:D

Nyt 5v poissaolleena jotenki se korostuu esim. kaupungilla et joka puolelta kuuluu ruotsia puhuvia ihmisiä:D

 
hei
Mä laittaisin ihan suomalaiseen kouluun kun suomessa asutaan, luulisin sen olevan lapsellekkin helpompi. Kotona hän saa opetusta ruotsinkielestä ihan tarpeeksi. Kuitenkin suomessa olette.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Mä laittaisin ihan suomalaiseen kouluun kun suomessa asutaan, luulisin sen olevan lapsellekkin helpompi. Kotona hän saa opetusta ruotsinkielestä ihan tarpeeksi. Kuitenkin suomessa olette.
Suomessa ollaan,mutta jokatoinen täälä puhuu ruotsia ja jos katsoo asiaa pidemmälle niin töissä tarttee 100% ruotsinkieltä.
Eikä se yhtään sen vaikeampaa ole. Molempia puhuu sujuvasti sekä 4v7kk että 2v6kk. 1v4kk puhuu molemmilla yksittäisiä sanoja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Mä laittaisin ihan suomalaiseen kouluun kun suomessa asutaan, luulisin sen olevan lapsellekkin helpompi. Kotona hän saa opetusta ruotsinkielestä ihan tarpeeksi. Kuitenkin suomessa olette.
No lapsille joilla sujuu molemmat kielet on ihan yhtä " helppoa" molemmissa.
Kuitenkin ruotsinkielestä on niin paljon hyötyä tulevaisuudessa.
 
hmm
Taitaa se olla tavallaan parempi laittaa ruotsinkieliseen. Sitä kautta saa niin helposti etuja. 1. ruotsinkielisissä kouluissa on yleensä pienemmät luokat ts. yksilöllisempää opetusta. 2. Jatkokoulutukseen aikanaan on helpompi päästä, kun on suhteellisesti vähemmän hakijoita ja myös esim. Ruotsin koulut/yliopistot joihin hakea. 3. samoin työpaikoissa saattaa lykästää.

Toisaalta. JOS laita ruotsinkieliseen kouluun, muista sit itse puhua kotona sitä suomea ja katso, että lapsilla on myös suomenkielisiä kavereita ja harrastuksia. Tiedän muutaman suomenruotsalaisen nuoren, jotka tosiaan EIVÄT osaa suomea tai ainakaan eivät uskalla sitä puhua. Ja se on minusta noloa, kun Suomessa kuitenkin asutaan. Jos näin käy niin silloin tietysti toi kolmoskohta kääntyy päälaelleen ja työpaikkoja vaan rajallinen määrä.
 

Yhteistyössä