Ei siinä ole mun mielestä mitään järkeä, että me aletaan piilotella karkkeja jottei tyttö saa niitä. Mun mielestä sen pitää mennä niin, että tyttö tajuaa ja tottelee, että ei ota niitä kun ei ole lupaa. Mutta ehkä on vaan piilotettava ne paremmin...
Jos tilanne on se, että lapsi ei tottele, ja hän livistää rangaistuksista tavalla tai toisella (karkaa jäähyltä, kumoaa asettamasi karkkipäiväkiellon) niin pakkohan sinun on varmistaa, että homma hoituu kunnialla loppuun. Jäähyllä istutaan ja karkit pannaan ulottumattomiin. Meillä ne lähtisivät vaikka ulkoroskikseen, jos näpit eivät pysy niistä erossa.
Kun lapsi havaitsee, että sinun sanasi pitää, eikä sitä voi kiertää, hänelle voi antaa lisää liekaa. Silloin näet, totteleeko lapsi vai ei. Jos hän on jo oppinut, että ei tarkoittaa ei, niin sinun sanasi riittää. Rajat on asetettu, ne on testattu, rikkomuksista on tullut seuraus ja hyvällä käytöksellä saa etuja.
Vaikka nappaisit loput karkit pois tai veljen karkkien ottamisesta tulisi jokin seuraamus, niin lapsi katsoo silti voitoksi, ettet edes pystynyt estämään häneltä karkinsyöntiä, vaikka niin uhkasit. Karkkien määrä ei ole lapsen kannalta tässä se pointti, vaan se, että äitiäpäs on huijattu, lälläslei, sai hän sitten kaksi tai kaksikymmentä karkkia suuhunsa.
Kyllä meilläkin nelivuotias yrittää toisinaan isotella. Jos otan lelun jäähylle, hän saattaa hyvin ilmoittaa, että: "Kyllä mä tohon yletyn, otan sen itse." Yleensä seuraan sivusta tilannetta ja laitan lelun vaikka sitten pihalle ja oven lukkoon, jos hän menee sitä ottamaan. Otan lelun pois jo ennen kuin hän yltää siihen.
Jos mulla on kiire, enkä ehdi vahtia, laitan sen heti kerrasta sellaiseen paikkaan, että sitä ei saa otettua. Sanon, mitä tarkoitan ja tarkoitan mitä sanon.