Mitä tehdä 5-vuotiaalla kauhukakaralle? Hermot on kireällä jatkuvasti, kun tyttö ei vaan tottele!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en jaksa enää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No ei me annetakaan, mutta tyttö kiipeää sillä aikaa kun kukaan ei ole vahtimassa. Luuletko, että me katsotaan siinä vieressä kun neiti kiipeää yläkaapille? No ei. Tätä tapahtuu silloin kun muut ei ole paikalla. Sitten joko tulee esittelemään karkkejansa ja siinähän sitä tajuaa, että jaahas, kaapilla on käyty tai muuten jossain tilanteessa paljastuu, että itse on hakenut karkkinsa.

Sitten sinun on pantava karkit sellaiseen paikkaan, mistä lapsi ei niitä saa. Ja veljen karkkeja vahditaan, annat ne veljelle vaikka karkki kerrallaan ja hän saa laittaa ne suoraan suuhunsa, ettei sisko vedä välistä. Sääntöjen kiertäminen pitää kerta kaikkiaan estää.

Kun muksu alkaa taas totella, löysäätte liekaa ja annatte hänelle mahdollisuuden toimia oikein ihan oma-aloitteisesti.

Onks tää kestänyt kauan?

Lapsilla on kausia, että ne "koittelee", tää viiden vuoden uhmis tuntuu olevan aika yleinen. Meilläkin perushelppo 5v-poika on ollut nyt hankalampi kuin yleensä ja koenkin, että nyt on se hetki, että rajoista pidetään kiinni, vaikka poika niitä vastaan kiukutteleekin.

Eli tiukkana vaan, mutta paljon myös positiivista huomiota ja touhua. Kyllä se siitä :flower:

En muista tarkkaan kuinka kauan, mutta olisko maksimissaan puoli vuotta. Ei ehkä niinkään kauan. Viimeinen kuukausi (kesäloma) on ollut kauheinta aikaa ikinä.

Voisko osasyy olla, että lapsi tylsistyy kotona? Tai että koska on vanhempien kanssa koko ajan, niin siksi kapinoi vastaan?

Mutta on tätä ollut muulloinkin kuin loma-aikaan. Jotenkin vaan tämä loma-aika on ollut entistä kauheampaa. Vaikka on keksitty erilaisia tekemisiä, on käyty reissussa ja kotonakin pelailtu, uitu, leikitty jne.

Sitten sinun on pantava karkit sellaiseen paikkaan, mistä lapsi ei niitä saa. Ja veljen karkkeja vahditaan, annat ne veljelle vaikka karkki kerrallaan ja hän saa laittaa ne suoraan suuhunsa, ettei sisko vedä välistä. Sääntöjen kiertäminen pitää kerta kaikkiaan estää.

Kun muksu alkaa taas totella, löysäätte liekaa ja annatte hänelle mahdollisuuden toimia oikein ihan oma-aloitteisesti.

Ei siinä ole mun mielestä mitään järkeä, että me aletaan piilotella karkkeja jottei tyttö saa niitä. Mun mielestä sen pitää mennä niin, että tyttö tajuaa ja tottelee, että ei ota niitä kun ei ole lupaa. Mutta ehkä on vaan piilotettava ne paremmin...

En muista tarkkaan kuinka kauan, mutta olisko maksimissaan puoli vuotta. Ei ehkä niinkään kauan. Viimeinen kuukausi (kesäloma) on ollut kauheinta aikaa ikinä.

Voisko osasyy olla, että lapsi tylsistyy kotona? Tai että koska on vanhempien kanssa koko ajan, niin siksi kapinoi vastaan?

Mutta on tätä ollut muulloinkin kuin loma-aikaan. Jotenkin vaan tämä loma-aika on ollut entistä kauheampaa. Vaikka on keksitty erilaisia tekemisiä, on käyty reissussa ja kotonakin pelailtu, uitu, leikitty jne.

Voi se olla myös kavereiden kaipuuta. Meillä ainakin poika odottaa maanantaista päiväkodin alkua kuin kuuta nousevaa :saint:

Voi se olla myös kavereiden kaipuuta. Meillä ainakin poika odottaa maanantaista päiväkodin alkua kuin kuuta nousevaa :saint:

On niitä kavereita ollut kun on käyty sukulaisissa, ystäväperheissä ja muutaman hoitokaverinkin luona sekä leikkipuistoissa. Mutta voihan se olla erilaista siellä hoidossa.

Enkä minä siitä kaverinkaipuusta tai vanhempiin tylsistymisestä (tai olipa mitä vaan) huolimatta hyväksy enkä siedä tuollaista käytöstä. Olisi erittäin mukavaa saada joku kuri ja järjestys tähän taloon, kun tuntuu ettei mikään enää auta.

Oon miettiny jopa perheneuvolaa tai mikä terapeutti se nyt on... mutta en tiedä auttaako sekään. Käsitteleekö ne siellä pelkästään tätä ongelmaa vai aletaanko koko perhettä tutkia vaikkei tarvetta ole (tietääkseni).

Niin kai se täytyy kysyä. 5-vuotisneuvolassa kun terveydenhoitaja kysyi, että miten kotona menee ja sanoin, että toisinaan vaikeaa, niin tuli sellainen olo, että parempi olla hiljaa, ettei tee lastensuojeluilmoitusta meistä....

Miksi ihmeessä terveydenhoitaja olisi tehnyt teistä lastensuojeluilmoituksen? :o Onko joku syy miksi lastensuojeluilmoitus pitäisi tehdä? Tiedätkö mistä syystä lastensuojeluilmoitukset tehdään? Ei haastavan lapsen kasvattaminen ja siihen väsyminen ole syy tehdä lastensuojeluilmoitus. Jos olisit kertonut tilanteestanne, niin hyvin suurella todennäköisyydellä olisitte saaneet apua. Vinkkejä, lähetteen perheneuvolaan, mitä kautta saisitte apua sekä kasvatusasioihin että omaan jaksamiseenne, tukiryhmän tapaamisten yhteystiedot tms. Mutta ei se terkka osaa teitä auttaa, jos ette saa suutanne auki. Senhän takia siellä neuvolassa kysytään, että miten menee!

Joku hehkutti sitä tukkapöllyä. Siitä seuraa vain se, että lapsi oppii, että heikompaan saa käydä käsiksi. Fyysinen rangaistus ei opeta kunnioitusta. Todellakin ilmon paikka.

Mutta ei kai näissä auta kuin rauhallinen jämäkkyys ja pitää kiinni siitä mitä on sovittu. Ja aina kertoa se "miltä sinusta tuntuisi jos minä söisin sinun karkit?"

Meillä on myös jäähy, vaan ei tehoa kun ei tyttö istu jäähyllä vaan päättää ettei tarvitse totella. Kyllä sitä kannetaan jatkuvasti takaisin jäähypenkille, mutta minkäs teet jos toinen väittää vastaan ja juoksee karkuun.

Meillä vasta 3,5 vuotias tyttö (esikoinen teini), mutta silti sanon, että jäähy ei toimi, jollet vie sitä loppuun asti.
Teillä tyttö on huomannut, että jäähyltä voi karata ja että te ette jaksa olla tarpeeksi pitkäpinnaisia vaan tyttö "voittaa" nuo taistot aina.

Sääntönä on minuutti per ikävuosi ja niin kauan palauetaan jäähypenkille kun on siellä sen 5 minuuttia teidän tapauksessanne. Jos annatte periksi kesken kaiken tyttö tietää sen!

Ensi kerrala yksi varoitus tuhmasta tekemisestä, ellei toivottua tulosta synny, jäähypenkki ja niin kauan palauttaminen kuin jäähy toteutuu. On helvetin rankkaa, mutta palkitsee.

[QUOTE="Mammakoo";28807852]Joku hehkutti sitä tukkapöllyä. Siitä seuraa vain se, että lapsi oppii, että heikompaan saa käydä käsiksi. Fyysinen rangaistus ei opeta kunnioitusta. Todellakin ilmon paikka.[/QUOTE]

Näinhän sossun tantat väittävät. Minä en tosin ole havainnut, että lasten keskinäiset tappelut olisivat vähentyneet samaan aikaan, kun ruumiillinen kuritus on harvinaistunut.

Sen sijaan ihan todistetustikin lasten tottelemattomuus ja liika vilkkaus on lisääntynyt huomattavasti kolmen viime vuosikymmenen aikana. Tätä voi kysyä keneltä tahansa pidempään lasten kanssa töitä tehneeltä.

http://www.kidspot.com.au/Toddler-Behaviour-Disciplining-kids-Why-the-naughty-corner-doesnt-work+7009+27+article.htm

http://www.cyh.com/HealthTopics/HealthTopicDetails.aspx?p=114&np=99&id=2309

Ei siinä ole mun mielestä mitään järkeä, että me aletaan piilotella karkkeja jottei tyttö saa niitä. Mun mielestä sen pitää mennä niin, että tyttö tajuaa ja tottelee, että ei ota niitä kun ei ole lupaa. Mutta ehkä on vaan piilotettava ne paremmin...

Jos tilanne on se, että lapsi ei tottele, ja hän livistää rangaistuksista tavalla tai toisella (karkaa jäähyltä, kumoaa asettamasi karkkipäiväkiellon) niin pakkohan sinun on varmistaa, että homma hoituu kunnialla loppuun. Jäähyllä istutaan ja karkit pannaan ulottumattomiin. Meillä ne lähtisivät vaikka ulkoroskikseen, jos näpit eivät pysy niistä erossa.

Kun lapsi havaitsee, että sinun sanasi pitää, eikä sitä voi kiertää, hänelle voi antaa lisää liekaa. Silloin näet, totteleeko lapsi vai ei. Jos hän on jo oppinut, että ei tarkoittaa ei, niin sinun sanasi riittää. Rajat on asetettu, ne on testattu, rikkomuksista on tullut seuraus ja hyvällä käytöksellä saa etuja.

Vaikka nappaisit loput karkit pois tai veljen karkkien ottamisesta tulisi jokin seuraamus, niin lapsi katsoo silti voitoksi, ettet edes pystynyt estämään häneltä karkinsyöntiä, vaikka niin uhkasit. Karkkien määrä ei ole lapsen kannalta tässä se pointti, vaan se, että äitiäpäs on huijattu, lälläslei, sai hän sitten kaksi tai kaksikymmentä karkkia suuhunsa.

Kyllä meilläkin nelivuotias yrittää toisinaan isotella. Jos otan lelun jäähylle, hän saattaa hyvin ilmoittaa, että: "Kyllä mä tohon yletyn, otan sen itse." Yleensä seuraan sivusta tilannetta ja laitan lelun vaikka sitten pihalle ja oven lukkoon, jos hän menee sitä ottamaan. Otan lelun pois jo ennen kuin hän yltää siihen.

Jos mulla on kiire, enkä ehdi vahtia, laitan sen heti kerrasta sellaiseen paikkaan, että sitä ei saa otettua. Sanon, mitä tarkoitan ja tarkoitan mitä sanon.

Jokaisesta tottelemattomuudesta viideksi minuutiksi jäähylle tiettyyn paikkaan, vaikka eteisen nurkkaan. Selität, miksi jäähy tuli. Kun yrittää karata paikalta, et puhu mitään, vaan vaikka kannat lapsen takaisin. Saat tehdä tätä lukuisia kertoja, mutta älä hellitä. Kun 5 minuuttia on täysi, lapsen on pyydettävä kunnolla anteeksi. Sitten asiasta ei enää puhuta.
Jos lapsi nukkumaan mennessään ei pysy vuoteessaan, viet hänet vaikka sata kertaa takaisin, etkä puhu mitään. Et anna periksi. Kyllä lapsi lopulta tajuaa, että on käyttäydyttävä nätisti ja vanhempi on pomo, eikä hän.

Keräät tytön lelut jätesäkkiin ja laitat lukkojen taakse. Tyttö saa valita 1 tai 2 jotka jäävät.

Siitä hetkestä lähtien lapsi ansaitsee lelujaan takaisin hyvällä käytöksellä ja menettää jälleen tuhmuuksista.

Tee sellainen taulukko johon hyvin tehty asia palkitaan tarralla ja tarpeeksi tarroja keräämällä saa lelun varastosta takaisin.
Huonosta käytöksestä menettää tähden taulukosta ja erittäin tuhmasta lähtee heti yksi lelu varastoon. (esim. väkivalta pikkuveljeä kohtaan.)

Meidän poikamme on vasta 3 ja vaikkei taatusti ole koskaan saanut tahtoaan läpi (jos siis on ollut erimieltä kuin isänsä ja/tai minä) niin nyt on menossa aivan mahdoton kausi.

Tänään kun olimme olleet ulkona ja isä ilmoitti että lähdetäänpäs nyt sisälle syömään ja päiväunille niin poika päätti että hänpäs haluaakin nyt sitten ajaa polkupyörällä. Sanoin että päiväunien jälkeen, nyt on mentävä syömään että pikkusisko pääsee ajoissa päiväunille myös. No poikahan tästä "riemastui" ja alkoi kirkumaan kuin henkeään olisi viety, huusi suoraa huutoa koko matkan sisälle taloon.

Ruokailussa alkoi sitten roikkimaan toisten lautasille; tätä on yrittänyt aiemminkin eikä koskaan ole saanut noin tehdä. Tästä tietenkin seurasi se, että poika kieltäytyi syömästä mutta sehän oli hänen oma päätöksensä emmekä asiaan sitten sen enempää kiinnittäneet huomiota.

Sitten päästiin jotenkin makuuhuoneeseen...jossa poika päätti että hän haluaa t-paidan takaisin päälleen. Juu ei onnistu meillä, poika sitten huusi ja kirkui 45 minuuttia sen paitansa perään vaikka hänelle yritettiin rauhallisesti selittää että ei ole ennenkään ollut meillä tapana nukkua päiväunia vaatteet päällä.

Ja kun heräsi päiväuniltaan oli aivan normaali, halaili ja höpötteli. Mutta en nuolaise vielä, iltaa on vielä jäljellä ja luultavasti kohta uima-altaassa käynti saa sitten jonkin raivopuuskan aikaan.

Joskus on tullut mieleen että onkohan tälle pojalle annettu liikaa rakkautta kun ei mikään kelpaa...isoveljensä oli kyllä myös voimakastahtoinen mutta ei koskaan käyttäytynyt näin.
Ja oikeasti; rajat on olleet aina täysin järkkymättömät, isällä ja minulla on molemmilla tasan samanlaiset periaatteet joten ei voida edes epäillä että Prinssi olisi totutettu siihen että kirkumalla saa mitä haluaa. (ei muuten koskaan sitten huuda esim. kaupassa vaikka sanookin jostain tavarasta että tahtoisi sen ja hänelle sanotaan että nyt ei osteta)

super iisi 5v on ollut kesän ihan mahdoton. Pettymyksen sieto on nollassa, joka asiasta kiitää omaan huoneeseensa ja paiskaa oven kiinni. Intää vastaan ja marisee, parku on herkässä. Olen ihan ymmällä, mutta kavereita kuunnellessa olen huomannut, että moni saman ikäinen käy läpi jotain myllerrystä. Positiivinen huomio ja palkintotaulu on meillä ollut toimivin. Monesti pistän myös ihan leikiksi kiukuttelun ja sit poikaa itteäänkin rupeaa naurattamaan. Kiva kuulla, että muillakin räiskii:)

Jos ei rangaistukset tytölle tehoa niin mitä jos tytön suoran rankaisun sijaan annatte pikkuveljelle jonkun palkinnon eli rangaistuksena tytölle olisi se, että pikkuveli saa jotain kivaa. Selitätte myös, että tyttö saa myös kivaa, kun käyttäytyy.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;28807553:
Tuosta ei tule muuta seurausta, kuin että kiukku alkaa aina vain uudelleen uudelleen ja uudelleen. Mitä konkreettista hyötyä on istuttaa lasta jäähyllä kauan, mitä muuta lapsi oppii siitä, kuin sen kiukuttelun ja vihan?

Lapsi oppii että jäähy istutaan vaikka siihen menisi koko päivä, eipä seuraavalla kerralla temppuile niin kauaa vaan istuu aikaisemmin kiltisti jäähynsä.

Aapuuva! :D. Mä kun oon just päässy henkäseen, että ihanaa, kun tyttö on ollut niin seesteinen viimeisen puoli vuotta...tyttö siis täyttää lokakuussa 5v. Meillä tuo uhma alkoi 2,5-vuotiaana ja kesti tuonne viime talveen asti. Keväällä alkoi helpottaa. Elo oli just tuommoista kuin aloittajalla. Ja ei todellakaan ole saanut kaikkea periksi. Huomiota tietysti on saanut, ainoa lapsi kun on. Parin ystävän mukaan meillä on ollut tosi tiukka kuri, mutta onpahan ollut vilkas ja kovapäinen lapsikin. Jäähy on ollut meillä keinona ja jos ulkona karkasi, joutui välittömästi sisälle. Jos kaupassa pani ranttaliksi, joutui autoon. Ja uhkaukset myös aina pidetiin, samoin meillä pidetään myös lupaukset, myös ne kivat :). Kun esim ei suostunut pukeutumaan tai antanut pukea, mentiin sitten ilman vaatteita, pari reissua kunnon pakkaseen ja rupesi ne vaatteet menemään päälle ;). Ja ei, en jättänyt ulos jäätymään, vaan nappasin syliin ja lähdin kantamaan autoon...kohta jo tyttö pyysi sisälle ja lupasi pukea. Päiväkodin henkilökunta oli tukena ja kiittelivät, kun jaksoin viedä tilanteet loppuun.

Palkintotarrasysteemi toimi myös, ja kaverikyläilyt/Hop Lop, kun oli ollut hyvä viikko.

Ei kyllä kiusaa tai ole väkivaltainen, mutta semmoinen vallaton kujeilija, jolla on korvat ummessa.

Nykyään kun kysyn; "tehdäänkö kivasti vai kovasti", niin vastaa aina "kivasti" ja sitten tottelee. Tai ihan viimeistään siinä vaiheessa kun alan laskea kolmeen.

Jaksamisia teille, juntturoitten vanhemmat ja pitkäjänteisyyttä! :)

Täällä pojalla alkoi vasta nyt lähempänä 6 vuoden ikää mahdoton uhma ja usko ei mitään. Kaikki asiat koetellaan ja jos hänelle sanoo jotain napakammin, huutaa takas aina HILJAA, HILJAA... en tiedä pitäisikö sitä hiljentyä (silloin menen hänen tahtoon), mutta kun olen hiljentynyt niin poikakin rauhottuu ja on omissa oloissa. Annan hänelle ns.tilaa. Mutta meillä nyt jäähyt tosi ahkeraa käytössä eli kerran kaks viikossa. Ennen voi puhua kerran kuukaudessa jos sitäkään. Uskoi jo varoituksesta sun muusta. Mutta jäähy pidetään ja 6min hän siellä joutuu olemaan. Minulla on käytössä munakello. Eli sitten kun poika on hiljaa/rauhottunut, niin laitan ajan kelloon. Niin pitkään, kun huutaa, kiroilee, potkii yms. aika ei lähe etenemään. Ja jos koittaa karata kannan hänet takaisin jäähylle. Kyllä se lapsi sitten jossain vaiheessa rauhottuu. Joskus nopeemmin ja joskus siihen menee tunti. Mutta sen jälkeen lapsi on muuttunut tottelevaiseksi ja kiltiksi. Loppu päivä on hänen kanssaan helppo kommunikoida ja huonekin siivoutuu oikein hienosti ;) Jos siitä on tullut kauhee sota. Jos meillä ei nuo jäähyt enää ala tepsii, ni sitten keksin jotain muuta. Mutta toivon, että tämä uhma alkaisi hälvetä, kun eskarikin alkaa pyörimään. Tuntuu, että toisinaan tylsyyttään kiukkuaa, kun en voi koko aika olla keksimässä tekemissä tai viemässä häntä johonkin. Asutaan aika kaukana kaikesta, niin ei ole tuossa ihan lähellä leikkikaveria.

Yhteistyössä