Apua ja vinkkejä kaivataan! Mitä tehdä, kun 4-vuotias ei tottele mitään, tekee oman pään mukaan ja uhkailee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja toivotonta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En kyllä enää jaksa alkaa perustelemaan omia kasvatustapoja täällä, kun aina saa vaan haukkuja. Joka perheessä on omat tapansa. Sain täältä tämän ongelman ratkaisuun ihan käyttökelpoisia neuvoja, joita aion kokeilla mutta kettuilua en kaipaa.

[QUOTE="...";27291245]En vieläkään ymmärrä, miksi pikkusisarus täytyy kytkeä yksiselitteisen kieltoon?
[/QUOTE]
En minäkään. Se sitäpaitsi ikäänkuin viestittää isommalle lapselle sellaista, että hän saisi muuten kyllä riekkua portaissa, mutta kun on tuo pikkusisarus. Suomeksi: pikkusisarus on ilonpilaaja. Näin lapsi sen helposti käsittää.

• Tykkää
Reactions: Arwen Undomiel
En kyllä enää jaksa alkaa perustelemaan omia kasvatustapoja täällä, kun aina saa vaan haukkuja. Joka perheessä on omat tapansa. Sain täältä tämän ongelman ratkaisuun ihan käyttökelpoisia neuvoja, joita aion kokeilla mutta kettuilua en kaipaa.

Ok. Kannattaa seuraavalla kerralla heti aloituksessa kertoa, millaisia neuvoja haluat, niin, laitetaan sitten vain sellaisia mitkä miellyttävät...

Eikö silloin, jos voimat ja neuvot meinaavat lapsen kanssa loppua, kannattaisi myös hieman kyseenalaistaa niitä omia kasvatustapoja?

Ei tässä ketjussa kukaan ole haukkunut, esittänyt vaan mielipiteitä, mitä voisit tehdä toisin. Ja kuten joku jo tuossa sanoikin, jos voimat ja osaaminen on loppu, niin silloin ne vanhat tavat ei välttämättä ole parhaat mahdolliset.

No hyvänen aika, seurailin tätä keskustelua enkä ainakaan itse huomannut että olisi kettuilua ollut yhtään. Ihan aiheessa on pysytty, itsekin ihmettelin tuota kieltoa vain sen takia että arvelin sen tuossa muodossa tarjoiltuna vain lisävän kapinahenkeä ja antipatiaa pikkusisarusta kohtaan.

Kyllä mä suosittelisin ihan lempeesti silleen et luulot pois lapsosilta, niitä voi komentaa ja pitääkin, rakkautta ja rajoja. Kyllä meilläkin kokeillaan rajoja joskus mut siinä pitää vaan näyttää et kumpi on se joka määrää. Jäähypenkki on ollu käytössä ja toimii. Anteeksi opittiin myös pyytämään tällä tavalla, jäähypenkillä kun tovin istui niin pyysikin sitten ihan kiltisti anteeksi :)

Täällä onkin jo mainittu useita hyviä neuvoja ja mielipiteitä. Miten olis sellaisia päiviä, jolloin 4-vuotias lähtisi vaikka isän kanssa jonnekin, jossa viettäisi isä-lapsi-aikaa ja huomaisi näin, että hänenkin viihtymiseensä panostetaan ja hänestäkin välitetään? Tai vastaavasti sama äidin kanssa, ja näitä päiviä aina silloin tällöin. Vaikkapa leikkipuisto tai mökille puuhastelemaan, ihan mitä nyt vaan mieleen tulee.

Tuntuu vaan, että kaikki mitä mä olen kertonut lytätään ja ne on väärin. Että olen täysin epäonnistunut äitinä ja kasvattajana. Joten parempi olla pyytämättä apua täältä. Tosin sain mä muutamia hyviäkin neuvoja, joita aion testata mutta ei mun mielestä kannata silti kaikkea lytätä, jokaisella on kuitenkin omat keinonsa.

Ap vaikuttaa ketjun perusteella ihmiseltä, jolle on vaikeaa ottaa vastaan kritiikkiä. Eikä siinä mitään pahaa ole. Meitä sellaisia on todella paljon.

En tiedä, onko kysymys periytyvistä temperamenttipiirteistä vai mallioppimisesta, mutta varsin usein lapsilla tuntuu olevan samat kompastuskohdat ihmissuhteissa kuin vanhemmillaankin. Joten minä neuvoisin ap:tä miettimään, millä tavalla käskyt/ohjeet/sanktiot on parasta hänelle itselleen esittää.

Kuten moni on jo tässä ketjussa huomauttanutkin, ihmiset poikkeuksetta ovat helpommin käsitettävissä hyvällä kuin pahalla.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Tuntuu vaan, että kaikki mitä mä olen kertonut lytätään ja ne on väärin. Että olen täysin epäonnistunut äitinä ja kasvattajana. Joten parempi olla pyytämättä apua täältä. Tosin sain mä muutamia hyviäkin neuvoja, joita aion testata mutta ei mun mielestä kannata silti kaikkea lytätä, jokaisella on kuitenkin omat keinonsa.

Hetkinen?!

Tässä ketjussa yksikään ei ole ollut asiaton sinua kohtaan, eikä "lytännyt" tapojasi, koitti vain löytää ratkaisua pulmaasi, kuten pyysit. Muutama kysyi perusteluita tiettyyn tapaasi toimia, tämähän ei ole lyttäystä.

• Tykkää
Reactions: Anatolia

Sä itse teet tuon johtopäätöksen, kukaan ei ole väittänyt sua epäonnistuneeksi äidiksi ja kasvattajaksi. Koita nyt miettiä näitä kommentteja rakentavasti. Kukaanhan täällä ei tiedä susta tai sun kasvatustavoistasi tai lapsistasi yhtään enempää kuin olet itse kertonut. Usein se sattuu, minkä tietää itsekin oikeaksi ja omaksi heikkoudekseen.
Tosi moni äiti joutuu ja on joutunut miettimään näitä juttuja vastoinkäymisten kautta. Tottakai suurimmalla osalla pinna palaa yms., mutta yllättävän usein syy löytyy sieltä aikuisen päästä, ei lapsesta.

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27291384]Ap vaikuttaa ketjun perusteella ihmiseltä, jolle on vaikeaa ottaa vastaan kritiikkiä. Eikä siinä mitään pahaa ole. Meitä sellaisia on todella paljon.

En tiedä, onko kysymys periytyvistä temperamenttipiirteistä vai mallioppimisesta, mutta varsin usein lapsilla tuntuu olevan samat kompastuskohdat ihmissuhteissa kuin vanhemmillaankin. Joten minä neuvoisin ap:tä miettimään, millä tavalla käskyt/ohjeet/sanktiot on parasta hänelle itselleen esittää.

Kuten moni on jo tässä ketjussa huomauttanutkin, ihmiset poikkeuksetta ovat helpommin käsitettävissä hyvällä kuin pahalla.[/QUOTE]

Itse en koe itseäni sellaiseksi, että olisi vaikea vastaanottaa kritiikkiä. Oikeastaan kaipaan usein ihmisiltä kritiikkiä itsestäni, mutta sitä en käsitä miksi täytyisi toisen kasvatusmetodeja tai -tapoja alkaa arvostelemaan kun jokaisella on omat tapansa ja yhtä ainoaa ja oikeaa ei ole. Esim. tuo "lasta ei saa sanoa tuhmaksi" kun hoidossakin näin on sanottu ja minua on aina sanottu lapsena tuhmaksi jos olen jotain tuhmaa tehnyt jne. ja kylläpä isovanhemmatkin ovat lasta kieltäneet esim. "nyt olit tuhma, ei niin saa tehdä" tms.

Mutta kyllä tosiaan (toistan taas itseäni) sain kokeilemisen arvoisia neuvoja ja ne riittäkööt tai sit kysyn neuvolasta apua kun enää en täältäkään niitä halua.

Kiitokset ja nyt unille!

No et varmasti ole :). Kaikilla nyt vaan on omat vahvemmat ja heikommat puolet! Luulenpa että kuvaamiesi vaiheiden kanssa kamppailee yksi sun toinen, se vaan on kuin synnytyskivut että kun se on (taas) ohi niin ei sitä muistakaan...Ihmiset vaan innostuu kun näkevät jonkun kohdan, mihin tarjota neuvoa. Ei se ole tarkoitettu lyttäämiseksi, uskon.

Itse en koe itseäni sellaiseksi, että olisi vaikea vastaanottaa kritiikkiä. Oikeastaan kaipaan usein ihmisiltä kritiikkiä itsestäni, mutta sitä en käsitä miksi täytyisi toisen kasvatusmetodeja tai -tapoja alkaa arvostelemaan kun jokaisella on omat tapansa ja yhtä ainoaa ja oikeaa ei ole. Esim. tuo "lasta ei saa sanoa tuhmaksi" kun hoidossakin näin on sanottu ja minua on aina sanottu lapsena tuhmaksi jos olen jotain tuhmaa tehnyt jne. ja kylläpä isovanhemmatkin ovat lasta kieltäneet esim. "nyt olit tuhma, ei niin saa tehdä" tms.

Mutta kyllä tosiaan (toistan taas itseäni) sain kokeilemisen arvoisia neuvoja ja ne riittäkööt tai sit kysyn neuvolasta apua kun enää en täältäkään niitä halua.

Kiitokset ja nyt unille!

Ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa, mutta on olemassa tiettyjä säännönmukaisuuksia. Esimerkiksi nyt ihan psykologisissa testeissä tutkittu asia, että kaikille ihmisille, ei vain lapselle, viesti menee paremmin perille kun kritisoidaan käytöstä, ei ihmistä. Ei minustakaan olisi kiva kuulla, että olen tyhmä, ajattelematon, ilkeä jne. vaan olen paljon vastaanottavampi kritiikkiä kohtaan kun se tulee muodossa 'Käyttäydyit ajattelemattomasti'

• Tykkää
Reactions: Lispetti

Kiitokset ja nyt unille!

Kiitokset sinullekin ja hyviä unia. Totta kai teet niin kuin sinusta tuntuu. Mutta jos vielä haluat palata asiaan, lue ketju kerran läpi oikein ajatuksella.

Lapsestasi tuntuu sinulta saamasi palautteen perusteella, ettei häntä rakasteta eikä hänestä tykätä. Sinusta tuntuu täällä saamasi palautteen perusteella, että olet täysin epäonnistunut äitinä ja kasvattajana. Todella kokonaisvaltaisia tunnereaktioita negatiiviseen palautteeseen.

Kukaan toinen ei pysty eläytymään lapsesi tunteisiin niin hyvin kuin sinä itse ja puolisosi, koska olette koko hänen elämänsä ajan peilanneet toisianne.

Kohtele lastasi niin kuin toivoisit itseäsi kohdeltavan ja rakasta hänessä eniten niitä kohtia, jotka itsessäsi kipeimpiä ovat, ja jonakin päivänä se kantaa satoa. Jaksamista arkeen.

Jos lapsi ei tottele kieltoa, kielletyn asian tekeminen on estettävä. Meillä on kiellettyä pudotella pikkuautoja (tai mitään muutakaan sälää) yläkerrasta alas. Jos kielto ei mene perille, on kaksi vaihoehtoa. Joko mukulan yläkerrassa oleskelu lakkaa siihen paikkaan ja hänet tarvittaessa kannetaan alas tai takavarikoin ne autot. Jos toiminta jatkuu toiste, yläkertaan ei viedä autoja. Hommalle pannaan kerta kaikkiaan stoppi, eikä ryhdytä maanittelemaan, että "älä Pekka viitsi enää pudottaa leluja, ethän."

Ketjussa on tullut monta kertaa esille, että nelivuotiaalta ei voi kieltää kivoja juttuja vain siksi, ettei pienempi tee niitä perässä. Älä ihmeessä mene perustelemaan kieltoja siten, että kuopus saa syyn niskoilleen huvin loppumisesta. Jos lapsi kysyy, miksei rappusissa saa leikkiä, vastaus kuuluu, että "koska sieltä voi pudota ja sitten sattuu", eikä missään nimessä, että "siksi, kun kuopus on niin pieni."

Jos pikkusisar tekee jotain hölmöä/kiellettyä niin esikoinenkin luulee, että hän voi tehdä samoin tai jopa mitä vain.

Pikkusisarus on arvattavasti niin pieni, ettei joudu jäähylle tms. vaan saa vain nuhteita ja kiellon, jos törttöilee. Esikoisen näkökulmasta kuopuksella on etuoikeuksia, sillä hän itse saisi samasta luultavimmin jonkin sanktion. Tässä valossa hänestä on vielä epäreilumpaa, että on asioita, joita kuopus "saa" tehdä, mutta hän ei, mutta hän taas ei saa vastaavasti vaikkapa leikkiä portaissa, samalla kuin toinen joutuisi vain katselemaan vierestä.

On asioita, joita esikoinen voi jo tehdä, vaikka kuopus ei voikaan. Vanhempien homma on silloin estää kuopusta tekemästä asioita perässä ja kestää kuopuksen kiukku siitä, että kaikki ei olekaan sallittua. Ette voi aina kieltää vain esikoista. Välillä on kiellettävä asioita pienemmältäkin, ja perusteltava asia kuten se on: "olet liian pieni tekemään noin, mutta kun kasvat vähän, niin sinäkin saat."

Aikuisen kuuluu olla reilu ja ennakoitavissa myös silloin, kun lapsi ei sitä ole. Hän ei pysty, aikuinen pystyy. Ei voi olla niin, että joku päivä saa vain kiellon, jonain toisena taas joutuu ruoatta sänkyyn. Jälkimmäinen ei muutenkaan ole säällinen konsti. Lapsi herää aamulla entistä kiukkuisempana, kun on nälkäinen ja nukkunut huonosti. Eikä mikään ole sopiva syy jättää lasta RUOATTA. Ja ilmeisesti juomattakin. : /

Oletko koskaan koettanut tarjota lohtua sanktion sijaan? Yritä saada omaan huoneeseen joutumisesta tavallaan sinne pääsemistä. Jos muksulla on kova uhma, kiukku tai muu paha mieli, jäähy kyllä jollakin tavalla rauhoittaa. Mutta se on silti rangaistus. Lapselle voisi yrittää markkinoida mahdollisuutta rauhoittua omassa huoneessa, positiivisessa sävyssä. Tai edes huolehtia jäähyn jälkihoidosta. Tänään isä kantoi esikoisen jäähylle, kohta kuului sitten lapsen itkunsekaista huhuilua minun perääni. Meninkin sinne jonkin ajan päästä ja lohduttelin ja juteltiin mukavia. Loppuilta sujui rauhallisesti.

Lapsen isä on semmoinen, että hän helposti jurputtaa muksulle jotain vielä huoneesta poistuessaan, ja kuten arvata saattaa, lapsi haluaa viimeisen sanan ja eitä ja enkää kuuluu tasan niin kauan kuin isä mäkättää. Isä taas ottaa sen merkkinä siitä, että jäähy ei tehoa ja palaa isottelemaan lapselle ja käskee olemaan hiljaa ja narisematta. Arvata saattaa, mitä siitä seuraa... Olen tolkuttanut miehelle, että jättää valtataistelun sikseen, lapsi ei tuossa kohtaa osaa yhtäkkiä alkaa käyttäytyä asiallisesti ja ennen kaikkea, vaikka hän on jäähyllä, hän saa itkeä ja raivota. Kun on se nyt helvetti, jos tunteetkin ja niiden näyttäminen pitää kieltää. Ja jäähyn loputtua isä saattaa muistuttaa, että "nyt sitten ollaan nätisti eikä tehdä sitäsuntätäjäkäjäkä", eli tilanne ei olekaan ohi jäähyn jälkeen. Se on aivan vihonviimeinen tikki. Aikuisen pitää malttaa pitää suunsa kiinni ja jättää muistuttelematta, sillä lapsi sai jo rangaistuksen, eikä asiasta enää jatketa. Muuten lapselle syntyy vain tunne, että aina aikuiset ovat häntä vastaan ja naama mytyssä vaikka hän ei edes ehtinyt tehdä mitään tyhmää.

Lakatkaa tekin luennoimasta lapselle. Jos lapsi uhkaa hypätä rappukaiteen yli, estätte sen. Sitten siedätte aiheutuneen kiukun. Vasta, kun lapsi on taas rauhoittunut, otatte puheeksi sen, että ette halua hänen satuttavan itseään ja kaiteen yli hypätessä sattuu varmasti. Ei se lapsi siinä tilanteen ollessa päällä kostu yhtään teidän palopuheistanne. Kielto-esto-sieto-lohtu. Ei kielto-käsky-perustelupalopuhe-uusi käsky-perustelu-proppujen palaminen.

Lapsi ymmärtää kyllä puhetta ja syy-seuraussuhteita, mutta VASTA kun on rauhoittunut.

Täältä Lapsi kokeilee rajoja, Vanhempainnetti - MLL
löydät kohdan:

Lapsen on tärkeää tuntea, että hän on vanhemmalleen arvokas, että hänen kanssaan on mukava olla, häneen luotetaan ja hänet hyväksytään ihmisenä, vaikka kaikkia tekoja ei hyväksytäkään. On eri asia sanoa ”Sinun tekosi oli väärä” kuin ”Sinä olet tuhma lapsi.”*

Jos sinulle päiväkodissa puhutaan lapsestasi tuhmana, korjaa asia ja sano että olet kiinnittänyt siihen erityistä huomiota kotona. Minulle tyttö joskus sanoo että se on tuhma lapsi, mutta korjaan aina että se oli tuhmasti tehty mutta blaa blaa.

Tästä on kirjakin mutta en muista nimeä, liittyy lapsen psyykkeen ja itsetunnon kehitykseen.

On eri asia sanoa ”Sinun tekosi oli väärä” kuin ”Sinä olet tuhma lapsi.”*

On myöskin eri asia sanoa "Sinä olet tuhma lapsi" kuin "Nyt olit tuhma, noin ei saa tehdä".

Ei sen puoleen, uskon kyllä kasvatuspsykologien ja MLL:n ohjeita, mutta minusta tuo ap:n tapa ilmaista asia antaa kyllä lapsellekin ihan selvän viestin siitä, että kyse oli nimenomaan hetkittäisestä huonosta käytöksestä, eikä mistään lapsen pysyvästä ominaisuudesta.

Joo, kyllä lapsi on otettu pois portaista ja laitettu tekemään jotain muuta. Mutta arvaapas mitä, saman tien kun äiti/isä kääntää selkänsä, lapsi menee takaisin samaan kiellettyyn puuhaan. Ei sitä koko iltaa jaksa toistaa samaa otetaan pois, laitetaan toiseen juttuun kun se ei toimi. Paremmin toimii jäähy.

Voisko mitenkään olla, että se lapsi kaipaa teiltä vanhemmilta HUOMIOTA?

Ja jos ei saa positiivista huomiota, niin negatiivinenkin kelpaa.
Vietätkö koskaan lapsen kanssa aikaa kahdestaa, vai hössötätkö pelkästään pienemmän kanssa? Luulen että lapsesi kaipaa äidin syliä,ja vaikka lukuhetkiä äidin kanssa niin että hän itsekin saa sitä huomiota, eikä se pikkusisar ainoastaan.
Luulen että teillä on negatiivinen kierre; lapsi haluaa huomiota-tekee pahaa-vanhemmat ärsyyntyy-lapsi ei tottele,tekee pahaa uudestaan ja uudestaan.
Kannattaisi ottaa sellainen positiivisuus-viikko; puhutte ainoastaan miten hieno ja hyvä lapsi hän on,ja kehutte hyviä piirteitä!

Kuulehan; (ja tämä ei ole kettuilua)
minusta sinä teet nyt samaa lapsellesi, mitä itse koet tässä ketjussa; lyttäät häntä.
Ei kukaan lapsi ole tahallaan tuhma, ainoastaan käytös on tuhmaa.
Vaikka sinua olisi haukuttu lapsena tuhmaksi, älä siirrä tätä ongelmaa lapseesi.
Itselläsikin saattaa olla heikko itsetunto, jos yhden ketjun perusteella luulet, että "olet täysin epäonnistunut äitinä ja kasvattajana"!!!???Se että haukut lastasi tuhmaksi,
saatta hänellekin aiheuttaa itsetunto-ongelmia. Varsinkin jos pikkusisar on perheen "lellikki", ja häntä ei koskaan komenneta tai rangaista. Nyt katse peiliin ja tsemppiä!!!!!!!

luin esimerksi nimimerkki "kuusipuu" tekstin

Täytyy sanoa että sinänsä olet kyllä oikeassa, mutta oletko tullut ajatelleeksi yhtä juttua, on olemassa lapsia joille ei tuokaan riitä, joille ei auta mikään. Minulla on tälläinen lapsi ja isoksi osaksi syypäänä on aivojentoiminnanhäiriö nimeltä adhd.

Mutta onneksi on ihmisiä jotka tietysti olettavat että kaikenlainen lapsen käytös johtuu vain ja ainoastaan kasvatuksesta ja perimällä,geeneillä ei olekkaan merkitystä. jos kaikki ymmärtäisivät ajatella että joskus viak onkin ihan oikeesti vain lapsessa, eikä vanhemmissa. Mutta eihän se lapsenkaan vika ole missäännimessä. eikä syy sille etteikö voi kasvattaa päinvastoin adhd lapsi tai vaikkapa vain todella tempperamenttinen lapsi, tarvitsee ohjausta paljon enemmän kuin rauhallinen lapsi.

ja mitä tulee tuohon että muksu uhkaa hyppää jostain niin meidän muksu uhkasi 3vuotiaana hypäää sohvan selkänojalta, tai siis eka kerta oli näin:äiti kato kuinka pitkälle hyppään. Minkä minä estin.

Tätä jatkui viikon.

Ja meidän lapsihan on saanut km. enemmän aina huomiota.

Esim. tuo "lasta ei saa sanoa tuhmaksi" kun hoidossakin näin on sanottu ja minua on aina sanottu lapsena tuhmaksi jos olen jotain tuhmaa tehnyt jne. ja kylläpä isovanhemmatkin ovat lasta kieltäneet esim. "nyt olit tuhma, ei niin saa tehdä" tms.

Mä luulen, että monia meitä nykyisiä aikuisia on aikanaan sanottu tuhmaksi eikä tekoa tuhmaksi. Vasta viime vuosina on alettu enemmän nostamaan ero noiden kahden asian välillä. Ketju jatkuu helposti omille lapsilleen, jollei asiaa sisäistä ja ala itse aktiivisesti muuttamaan ajattelutavan ja puheitaan. Muistan, kun itse aikanaan ekan kerran kuulin, ettei lasta vaan tekoa sanota tuhmaksi. Ajattelin, että ihme sanoilla kikkailua. Mulla itselläkin meni aikani, että tajusin eron. Itse tajusin eron siinä, että jos teen jotain hullua esim töissä, niin mikä ero on, jos pomo sanoo mulle "olet tyhmä" tai "teit tyhmästi".

Musta ap:ta ei ole haukuttu tässä ketjussa. Mutta helposti oman toiminnan kritisoinnin ottaa haukkumisena, ulkopuolisesta se ei sitä ole.

Yhteistyössä