V
"vieras"
Vieras
luin esimerksi nimimerkki "kuusipuu" tekstin
Täytyy sanoa että sinänsä olet kyllä oikeassa, mutta oletko tullut ajatelleeksi yhtä juttua, on olemassa lapsia joille ei tuokaan riitä, joille ei auta mikään. Minulla on tälläinen lapsi ja isoksi osaksi syypäänä on aivojentoiminnanhäiriö nimeltä adhd.
Mutta onneksi on ihmisiä jotka tietysti olettavat että kaikenlainen lapsen käytös johtuu vain ja ainoastaan kasvatuksesta ja perimällä,geeneillä ei olekkaan merkitystä. jos kaikki ymmärtäisivät ajatella että joskus viak onkin ihan oikeesti vain lapsessa, eikä vanhemmissa. Mutta eihän se lapsenkaan vika ole missäännimessä. eikä syy sille etteikö voi kasvattaa päinvastoin adhd lapsi tai vaikkapa vain todella tempperamenttinen lapsi, tarvitsee ohjausta paljon enemmän kuin rauhallinen lapsi.
ja mitä tulee tuohon että muksu uhkaa hyppää jostain niin meidän muksu uhkasi 3vuotiaana hypäää sohvan selkänojalta, tai siis eka kerta oli näin:äiti kato kuinka pitkälle hyppään. Minkä minä estin.
Tätä jatkui viikon.
Ja meidän lapsihan on saanut km. enemmän aina huomiota.
Ihan totta puhut, mutta ap;n kertomuksen perusteella ei tule ensimmäisenä mieleen, että lapsi olisi adhd. Voihan toki sekin olla mahdollista.
Silloin ap;n kannattaisi keskittyä kieltojen sijasta siihen, että menee lähelle lastaan ja ottaa olkapäästä kiinni;ja puhuttelee häntä katsoen suoraan silmiin. Kaukaa huuteleminen ja kieltojen heitteleminen toisensa perään ei kaikille lapsille vaan mene perille.
Mutta itse kyllä luulen, että ap;n lapsi prosessoi jotain ja uhmaa siksi. Tuntee että hänestä ei välitetä tms., niinhän lapsi itsekin sanoo. Eli kaipaisi lisää rakastavaa huomiota, eikä vain huonoon käytökseen keskittymistä.
Ehkäpä kaipaisi jopa psykologin juttusia, kukapa tietää? Ehkä ap voisi hakea perheneuvolasta apua, lapsella selvästi jotain meneillään, eikä vanhemmat osaa puuttua siihen? Masennustakin esiintyy pienillä lapsilla, ja se ei mitenkään ole vanhemmista johtuvaa, vaan ainoastaan herkkä lapsi, joka ottaa elämän erittäin vakavasti. (tuli mieleen tuosta hyppäämisen uhkailusta. Lapsi varmasti tajuaa että satuttaisi itseään, testaa siis että kuinka paljon hänestä välitetään...eli miettii sitä hyvinkin paljon.) Tämä on vain minun mielipiteeni, älkää vetäkö herneitä nenään.