Lapsi virikehoitoon 15 päivänä kuussa klo 8-15.

• Viestiketjun aloittaja "hellu"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
ihmetellen on yksi nimimerkki. Ja tällä olen kirjoittanut.

Olen itse hoitanut lapseni , eivät ole olleet virikehoidossa.

Lapseni ovat myös käyneet seurakunnan kerhossa , musiikkiopistossa. Ja harrastamaan kuskasin heitä urheilua 3 x viikko , 50 km:n päähän kotoa / suunta.

Että ihmettelen näitä laiskoja äitejä jotka vievät lapsensa vikerikehoitoon.

Lisäksi samaan aikaan kun hoidin lapset kotona toimin myös yksityisyrittäjänä. Joten lapsillani oli mahdollisuus harrastaa myös kalliita harrastuksia ilman että tarvitsi mennä sosuun luukulle.
Superäiti!! Järjestä jotain kursseja miten tuon teit...ooohhh

voi luoja taas
ihmetelleen taitaa nyt kiillotella kruunuaan oikein urakalla, kun pitää jo harrastukset ja raha-asiatkin tähän keskusteluun tuoda.
Eipä siinä, jatka vain, jos ei ole aiheeseen mitään sanottavaa (paitsi itsensätoistamista näköjään), mutta silti on pakottava tarve päästä pätemään, lyttäämään, tuomitsemaan ja nostamaan itseään sillä jalustalle. Viihdyttäväähän tätä on seurata näin aamukahvin lomassa. Isompi lapsi on mummonsa luona yökylässä, varmaan virikehoidossa sekin ja vauva on isänsä kainalossa nukkumassa. Virikehoitoa kai tuokin joidenkin mielestä, kun lapsi ei ole 24/7 äidin kyljessä kiinni. Laiska minä, kun en jaksa hoitaa omia lapsiani, haen ruoskan :/

"Vieras"
Tästä samasta asiasta pitää tehdä Aloitus joka ikinen päivä...tehdään nyt jokainen vaan i
Niinkuin omaan elämäntilanteeseenparhaiten sopii. Taustalla kaikilla kuitenkin omat syyt mitä ei tarvitse muille kertoa. Jokaissssa Ratkaisussa on varmasti hyvä ja huonot puolet...mutta se on varma että kukaan, siis EI KUKAAN voi arvostella toisten ratkaisuja...se on tekopyhää!!

Häh siis oikeastiko lapset ovat noin paljon virikehoidossa? Mun lapsi on hoidossa n. 17 pvä kuussa, riippuen mun työvuoroista. Olen ajatellut että jos jäisin työttömäksi niin lapsi olis virikehoidossa päivän viikossa n. 6 tuntia :O Eli nelisen päivää kuussa.

fssa
Alkuperäinen kirjoittaja 5:
Itse tässä työstä äippälomalla ja yritän saada samalla maisteriopintoja tehtyä, että vastaan että molemmille :)
Niin... kysyinkin asiaa siksi koska en oikein ymmärrä virikehoito käsitettä. Päivähoito tarjoaa kaikille lapsille hoitoa sekä hoidon aikana sopivia virikkeitä. Jos ja kun haluan tarjota lapselle virikkeitä vien häntä/heitä kerhoihin, harrastuksiin, retkelle, keksin vaihtelevaa tekemistä jne.

• Tykkää
Reactions: Bubblemachine
lässinlässyn
Alkuperäinen kirjoittaja 5:
Ja kuka sinne "sosuun luukulle" on menossa? Me maksamme pk-paikastamme noin 200e/kk ihan omasta pussistamme, paikkaa käytetään 0-2 päivänä viikossa. Viimeksi laps ollut hoidossa ennen juhannusta, ens viikolla menee taas pariksi päiväksi jonka jälkeen taas reilu viikon tauko. Voi minua laiskaa äitiä !!!!!
Joo joo. Lässyn lässyn. Kuule, tiedätkö että te maksatte vain osan niistä kustannuksista, mitä teidänkin virikehoito kunnalle maksaa. Yksi hoitopäivä per lapsi maksaa noin 50 euroa. Eli jos lapsenne on vaikka 8 pv kuussa hoidossa, niin kustannuksia tulee 400 euroa, josta te maksatte puolen. Veronmaksajat kiittää ;)

paras äiti omilleni
[QUOTE="vieras";28806912]Äidit ovat toisilleen hyeenoja..[/QUOTE]

Kyllä.

Auta armias, jos hyeena-äiti tiiviillä tarkkailulla löytää kanssa-äidistä jonkun pienenkin vian (vika = asia, jonka kanssa-äiti tekee toisin kuin itse), niin johan syttyy palo hyeena-äidin silmiin. Sitten suu vaahdossa juorutaan ympäriinsä, miten se kanssa-äiti ei tandemimetä/taaperimetä/täysimetä/kestoile/tee itse kaikkia soseita/ole kotona kolmea vuotta joka lapsen kohdalla/kerhoile lasten kanssa vaan käyttää subjektiivista päivähoito-oikeutta/pue niitä oikeanlaisiin lastenvaatteisiin..

Lista on loputon.
Hyvä kanssa-äiti, et ole turvassa vaikka tekisit mitä. Hyeena-äiti löytää AINA jotain mollattavaa.

Häh siis oikeastiko lapset ovat noin paljon virikehoidossa? Mun lapsi on hoidossa n. 17 pvä kuussa, riippuen mun työvuoroista. Olen ajatellut että jos jäisin työttömäksi niin lapsi olis virikehoidossa päivän viikossa n. 6 tuntia :O Eli nelisen päivää kuussa.
Meillä lapsi 9 hoitopäivää tässä kuussa, molemmat vanhemmat 100% työajalla töissä. Ja niistä 9 päivästä 4 on pelkästään eskaripäiviä, eli ei edes hoidossa...

Alkuperäinen kirjoittaja lässinlässyn;28806931:
Joo joo. Lässyn lässyn. Kuule, tiedätkö että te maksatte vain osan niistä kustannuksista, mitä teidänkin virikehoito kunnalle maksaa. Yksi hoitopäivä per lapsi maksaa noin 50 euroa. Eli jos lapsenne on vaikka 8 pv kuussa hoidossa, niin kustannuksia tulee 400 euroa, josta te maksatte puolen. Veronmaksajat kiittää ;)
Minä maksaisin ilomielin enemmän veroja, jos sillä nostettaisiin päivähoidon (myös virike) tasoa, pienennettäisiin ryhmiä ja lisättäisiin henkilökuntaa. Enkä todellakaan sitten olisi niin hanakasti virikehoitoa vastaan, kun lapset saisivat aidompaa aikuisen läsnäoloa ja ohjausta siellä.

Siis mä olen oikeasti luullut että jos lapsi on virikehoidossa niin siellä ollaan tyyliin 1-2 päivänä viikossa ja kiinnostaakin tietää että onko yleistä että lapsi on noin paljon virikehoidossa.
Tuo 1 pv/ vko on sellainen mistä monet sanovat että noin harvoin hoidossa olevalle lapselle on vaikeampi päästä muiden mukaan porukkaan. Eli mielummin useampi lyhyempi päivä, vaikka 2-3 sellaista 4-5h päivää.

5,5kk ja 3v lasten äiti
Alkuperäinen kirjoittaja lässinlässyn;28806931:
Meidän verorahoilla se teidänkin toimeentulotuki maksetaan ja kun ei käytetä edes kunnallisia terveyspalveluita, niin en todellakaan pode mitään omatunnon tuskia tuosta :)

"Silvia"
Siis mä olen oikeasti luullut että jos lapsi on virikehoidossa niin siellä ollaan tyyliin 1-2 päivänä viikossa ja kiinnostaakin tietää että onko yleistä että lapsi on noin paljon virikehoidossa.
En osaa vastata kysymykseesi, mutta meillä puolipäiväiset (eli virikelapset) saavat olla vain 8pvää kuukaudessa ja alle sen kokopäiväisyyden rajan, eli onko se sitten alle kuusi tuntia kerrallaan? Mun mielestä ihan passeli ja siksi meidän isompi tulee olemaan syksyllä 1-2pvää viikossa ja noin 4,5h kerrallaan.

Mutta näissä keskusteluissa tunnutaan niputtavan yhteen kaikki ne ääripäätkin, jotka hoidattavat 20 päivää kuussa ja täysiä päiviä. Unohdetaan, että siinä kotihoidon ja täysipäiväisen tarhahoidon välissä on monia vaihtoehtoja. Kuten nyt esim. tommosia kerhopäiviä vastaava määrä hoitotunteja viikossa. Silti se kerho tuntuu olevan hyväksytty, mutta jos muilla hoidattaminen tapahtuu kerhon sijaan pk:ssa, niin olet laiska äiti. Omituinen ajatusmaailma.

"Vieras"
Sanottiin myös että parempi olla 3-4 pv / vko jotta lapselle muodostuu hyvä sude hoitajiin sekä muihin lapsiin...1 pv / vko minä en ymmärrä mutta eipä mm asia ookkaa..jokainen tekee miten parhaaksi näkee...meillä neiti 4 pv/ vko lyhennetään päivän ja ihan neidinkin takia...ei jaksa olla vauan kanssa kotona, tarvii tekemistä...ampukaa vaan mut, ei haittaa...onneksi asun alueella missä en ole ainut oma tekee näin joten pk: ssa en saa arvostelua osakseni

"jeps"
Meillä kaksi työssäkäyvää vanhempaa. Lapset kuussa hoidossa yht n 70 tuntia (9-11 hoitopäivää). Pitäisin vähemmän jos voisin. Surullista, että joillekin se päiväkoti on joku onnela.

Lapsen etu
Alkuperäinen kirjoittaja huutomerkki tähän;28806851:
Eräs ystäväni on juuri saanut vauvan, ja hänen kaksi aiempaa lasta (n. 2 ja n. 5 vuotiaat) ovat molemmat "virikehoidossa" joka päivä miehen työpäivän ajan. Siis n. 9 h. OMG. Tämän lisäksi nainen haaveilee vielä neljännestä lapsesta. Arvaatkaa tekisikö mieleni sanoa hänelle, että kannattaako niitä lapsia enempää tehdä, jos niistä ei jaksa huolehtia!!?? Silloin kun keskimmäinen syntyi, esikoinen oli myös päivät hoidossa. Ja sama systeemi näyttää jatkuvan. Yrittivät jossain välissä virikehoitoa vain parina päivänä viikossa, mutta se ei ilmeisesti äidille riittänyt. Isompi lapsista oli virikehoidossa myös isän kesäloman ajan parina päivänä viikossa.
Tätä samaa asiaa olen ihmetellyt tuttavaperheissä. Todella moni tekee niin, että kun perheeseen syntyy vauva, niin isommat sisarukset ulkoistetaan päiväkotiin. Itse en henkilökohtaisesti ymmärrä, että miksi. Lapselle paras paikka on kotona (pl. jos perheessä mt-ongelmaiset vanhemmat tms.).

5,5kk ja 3v lasten äiti
[QUOTE="hellu";28806965]Minusta tämä ei ole paljoa monet lapset on virikehoidossa joka päivä.[/QUOTE]

Sulla on ihan tilastotietoa asiasta? Linkkiä voisit heittää, itse en usko että suurin osa virikehoidossa olevista on siellä joka päivä täysiä päiviä vaan enemmänkin muutamana päivänä lyhennettyä hoitoaikaa. Ja monella (kuten minulla) kyse on enimmäkseen siitä, ettei haluta luopua hyvästä hoitopaikasta vuoden-puolentoista takia ja samalla voidaan esim. suorittaa opintoja tms.

6 h
Meillä on kunnassa ohjeistus, että virikehoitoa saa olla maksimissaan 6 h / päivä. Mieluiten ajalla 8-16. Päiväkoti voi myös "määrätä" virikehoidon ajan, esim. sanoa, että klo 10-16.

Yhteistyössä