K
kfkfkf
Vieras
Mä olin kyllä ihan se toinen ääripää
soittelin kelloa kokoajan ja pyysin saada jotain
ilokaasut, aqua-rakkulat, kylvyt, epiduraalit jne tuli kokeiltua 
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja entäs;28792296:Tähän kinaan toisin sellaisen ajatuksen, että kenties myös se synnytykseen kuluva AIKA ratkaisee paljon, tarvitseeko sitä lääkettä vai ei. Oma käynnistetty synnytykseni kesti ja kesti ja kipuun väsyi, jonka takia otin puudutteen. Toinen taas oli kertarysäyksellä helvetillisempi kipuineen, koska avauduin niin hirveän nopeasti. Mutta lapsi tuli parissa tunnissa, joten lääkettä ei tarvittu.
Näinhän se on. Henkinen kantti kestää kipua taas vaihtelee samallakin ihmisellä olosuhteista riippuen. Huvittavaa, kun nämä "korkean kipukynnyksen" sankarit paistattelee. Hyvähän se on kehuskella kun ei kipua samalla tavalla tunne!
"Vaikuttaako epiduraali vauvan vointiin" -keskusteluun yksi näkökulma lisää. Oma mielipiteeni: ei vaikuta. Ja usko sairaalassa kätilöitä, älä minua tai muita palstalaisia.
Sen sijaan kiintymyssuhteeseen voi vaikuttaa se jos traumatisoidut kivuista, joihin olisit saanut lääkkeitä tarvittaessa. Tämä on toki kärjistävä mielipide, mutta niin on sekin, että epiduraalilla pilaisit vauvasi terveyden. Suomessa syntyy tuhansia epiduraali-vauvoja, jotka voivat oikein hyvin.
"Vaikuttaako epiduraali vauvan vointiin" -keskusteluun yksi näkökulma lisää. Oma mielipiteeni: ei vaikuta. Ja usko sairaalassa kätilöitä, älä minua tai muita palstalaisia.
Sen sijaan kiintymyssuhteeseen voi vaikuttaa se jos traumatisoidut kivuista, joihin olisit saanut lääkkeitä tarvittaessa. Tämä on toki kärjistävä mielipide, mutta niin on sekin, että epiduraalilla pilaisit vauvasi terveyden. Suomessa syntyy tuhansia epiduraali-vauvoja, jotka voivat oikein hyvin.
Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä;28792542:No äskeinenkin vain sanoi, että jos kerta on korkea kipukynnys, ei sitä kipua tunne samalla tavalla. Miksi se on vähättelyä? Eikö se ole ihanaa jos ei tunne kipua niin voimakkaana ja lamaannuttava kuin toinen äiti? Mä en nyt käsitä miksi se olisi huono asia jos ei tarvinnu turvautua kipulääkkeeseen. Hyvähän se on jos on sen verran voimissaan että kestää ilmankin. Ei kai sitä kipulääkettä nyt turhaan tarvitsekaan ottaa.![]()
Alkuperäinen kirjoittaja Mietteitä;28792541:Mielenkiintoista. Minä taas muistelen kuulleeni/lukeneeni, että nimenomaan synnytyskivulla on tärkeä rooli kiintymyssuhteen käynnistymisen kannalta. Jotenkin se liittyi endorfiineihin sun muihin kipuhormoneihin.
Traumatisoiva kipu on tietysti asia erikseen, onneksi se taitaa olla harvinaista. Ja liittyä pikemminkin niihin tilanteisiin, joissa toivomaansa kivunlievitystä ei syystä tai toisesta saa.
Ihan naurettavaa vertailla muiden synnytyskipuja, vain omia kipujaan voi verrata keskenään. Uskomatonta että joku kehtaakin väittää että luomusynnytykset ovat väistämättä helppoja tai vähemmän kivuliaita. Synnytin ekan lapsen epiduraalilla ja toisen luomuna (suurelta osin oman uteliaisuuteni takia), ja jälkimmäisessä kipu oli ihan helvetillistä. Se paheni koko ajan. Aina kun ajatteli että tää on nyt kauheinta mitä tiedän, tuli yksi pykälä lisää. Pahin kipu alkaa vasta kun on noin 8 cm auki ja jos on siinä vaiheessa epiduraali käytössä niin tuo vaihe jää monelta kokonaan kokematta. Joten enpä osannut odottaa - luulin että tiesin synnytyskivusta jo kaiken sen ekan jälkeen. Hah, ekassa synnytyksessä jopa nukuin kun lääke alkoi vaikuttaa! Tokassa ei nukuttu yhtään, ihan oli muuta ajateltavaa koko ajan. Jos vielä synnyttäisin kolmannen kerran, enpä tiedä tekisinkö luomuna, oli se niin brutaali kokemus. Että se siitä kivuttomuudesta. Ja tämä siis omien synnytysteni vertailua.