Päätösten aika, kirkossa vai maistraatissa. Saako kirkkohäät ilman mitään jeesuslöpinöitä?

• Viestiketjun aloittaja kfkfkf
  • Ensimmäinen viesti
Ei se toimitus kauan kestä, mutta kannattaako moisen takia liittyä takaisin kirkkoon jos ja kun jäsenyys ei mitään merkitse? Lisäksi joudut maksamaan kirkollisveroa, sekin vielä.
Nyt on kesä menossa. Järjestätte maistraatin sijasta kauniin tapahtuman ulos ja pyydätte maistraatista vihkijän paikalle.

vaihtoehto
Niin oheisen jutun mukaan pari vihittiin kodinkone liikkeessä. Paikka oli tosin miehen työpaikka.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013071917279705_uu.shtml

Linnavieraana ollut...Olitko serkkuni häissä ? Eivät olleet tänä kesänä...

ppwwww
Nää jaksaa jostain kumman syystä mua aina huvittaa. Jos jeesushöpinät ei kiinnosta niin sitten mars maistraattiin tai muuhun höpinättömään paikkaan. Vähän sama juttu, kun nykyään tuppaa olemaan paljon sellaisia lapsen nimiäisiä, joissa on kastemekko (vaikkei siis itse kastetta), lapselle valitaan kummit, lauletaan muutama virsi ja tiedänpä yhden pariskunnan, joka oli kysynyt papilta, tulisiko pappi siunaamaan tuon pienen lapsen...

Ja noi jotka haluaa intiimit maistraattihäät: ei kirkkovihkimisen tarvii olla mikään megatapahtuma, kirkossa voi mennä ihan yhtä intiimisti naimisiin.

"vieras"
Käsittääkseni pappi kuitenkin kysyy, että oletteko uskovaisia tms.. ja sen perusteella päättä millainen siitä seremoniasta tulee
Ei todellakaan pappi kysy tuollaisia. Oletus kun on, että olette uskovia, jotka haluavat mennä naimisiin jumalan edessä. Olishan se metkaa, kun kuulutuspapereissa olisi rasti ruutuun vaihtoehdot:

a) Uskon ja usko on osa elämääni päivittäin
b) Uskon sen verran, että laulan suvivirttä ja käyn kuuntelemassa kauneimmat joululaulut, lapset käyvät pyhäkoulua ja osallistuvat koulussa uskontotunneilla c) En usko enkä kuulu seurakuntaan, haluan vain kirkkohäät

Mua ei ainakaan kummastuta tällanen kysymys. Jos rakastaa miestään joka kuuluu kirkkoon ja joka ei halua maistraatissa mennä naimisiin niin yleensä sitä haluaa tehdä kompromissin joka tyydyttäis molempia. Jos jesse jutut ei kiinnosta niin kai sitä haluaa tietää kuinka paljon niitä tulee kirkossa.

Onneks kumpikaan meistä ei kuulu kirkkoon eikä halua kirkkohäitä niin ei tuu samaa ongelmaa kirkon suhteen, mutta muuten kyllä sitten tulee mietinnän kohteeksi että missä itse sitten joskus kun päätetään mennä naimisiin..

"Vieras"
[QUOTE="vieras";28763029]Kuten muutkin jo on vastanneet,ihan ilman jeesuslöpinöitä ei kirkossa naimisiin pääse. Tai,sitä vaihtoehtoa en ole tutkinut että saisko jonkun kirkon vuokrata ja sillonhan vihkijäkin vois olla joku muu kuin pappi eikä niitä löpinöitä tarvittaisi.

Kuinka tärkeä asia kirkkohäät on miehellesi? Kannattaa varmaan miettiä sitäkin kautta että kumpi "joustaa enemmän": jos normaalit kirkkohäät jeesuslöpinöineen niin sinä,jos "pikaisesti" maistraatissa niin miehesi? Tarkotan siis että kummalle asia on tärkeämpi. Haluatko sinä häät ilman "turhia" löpinöitä vai haluaako miehesi (oman vakaumuksena tai sukulaisten tähden) perinteiset kirkkohäät?

Molemmissa vaihtoehdoissa on paljon hyviä puolia. Miastraattihäät voi olla hyvinkin intiimit ja kaunis "toimitus" ja juhlan vierasmäärä voi olla helpimpi rajata jos esim juhlat illalla ravintolassa. Kirkkohäistä taas saa helpolla "mahtipontiset" ja juhlavat. Uskonnollisen vakaumuksen lisäksi valintaan siis vaikuttaa myös se millaiset häät haluaa. Maistraatissa ei oikein pääse kävelemään alttarille ja harva kai pukeutuu maistraattiin mihinkään perinteiseen morsiuspukuun,mutta toisaalta - kaks tilaisuutta (vihkiminen ja juhla erikseen eikä "jatkumona" kuten kirkkohäissä yleensä) niin "saa" hankkia kaks asukokonaisuutta..[/QUOTE]

Meillä oli maistraattivihkiminen juhlapaikalla. Pääsin kävelemään "alttarille" ja saatiin tahtomiset suoritettua ilman "jessehöpinöitä" ( kumpikaan ei kuulu kirkkoon)

M32
Ei se toimitus kauan kestä, mutta kannattaako moisen takia liittyä takaisin kirkkoon jos ja kun jäsenyys ei mitään merkitse?
Tuhannet suomalaiset kuuluvat kirkkoon lähinnä siksi, että saisivat halutessaan kirkkohäät. On tuo nyt kirkkoon liittymisen syistä kaikkein järkevimpiä. Paljon älyttömänpänä pidän sellaista, että liittyy kirkkoon, koska oikesti uskoo seemiläisen paimentolaiskansan muinaisiin myytteihin.

"Hiphei"
Joku aika sitten joku kirkkoherra taivasteli lehdessä tuota ihmisten tekopyhyyttä. Eli nykyään on kirkossa naimisiin menevissä valtaosa niitä jotka oikein erikseen pyytävät että "ei sitten mitään uskonnollisia höpötyksiä".

Itse en voisi kuvitella meneväni kirkossa naimisiin, paitsi ehkä jos se olisi ollut miehelle erityisen tärkeää. Toisaalta en osaa kuvitella olevani naimisissa sellaisen miehen kanssa jonka maailmankuva on tässä asiassa täysin eri kuin itsellä. Meille tuli maistraatin henkikirjoittaja juhlapaikalle.

Minä kuulun kirkkoon ja minulle oli tärkeää saada kirkkohäät.
Mies ei usko ja pysyi kirkon jäsenenä niin pitkään että menimme kirkossa naimisiin ja minä sain haluamani häät. Mies erosi häidemme jälkeen kirkosta.
Uskonnolliset asiat ovat sellainen alue suhteessamme ettemme pääse siitä yhteisymmärrykseen koskaan. Siitä syystä me jo vuosia, vuosia sitten päätimme ettemme tuhlaa aikaa niistä asioista väittelyyn kun se ei milläänlailla arkielämäämme vaikuta.
Kiitokset miehelleni että antoi minulle kirkkohäät kuitenkin. :)

"vieras"
On kyllä erittäin lapsellista ja loukkaavaa puhua jeesuslöpinöistä ja sitten samassa lauseessa haluta kirkkohäitä. Älyäisi nyt pitää edes suunsa kiinni. Minä en itse kuulu kirkkoon, enkä ole uskossa, mutta järkikin sanoo, että tuollainen puhe on typerää ja vastenmielistä.

Mä ymmärrän oikein hyvin miksi joku haluaa mennä kirkossa naimisiin vaikka pitää kirkon sanomaa 'höpinänä'. Kirkko mielletään vihkipaikaksi, siinä on oikeanlaista juhlallisuutta ja monelle ihmiselle se tuntuu häiltä.

Mutta kuten todettua, ei ne vaihtoehdot rajoitu siihen tylsästi maistraatissa ja juhlavasti kirkossa. Todella hienon vihkimisen saa myös hääpaikalle kuten joku täällä on jo maininnut. Maistraatin vihkijän saa korvausta vastaan paikan päälle ja ennakkotapaamisessa saa kaavasta sopia just sellaisen kun itse haluaa (perus juttuun voi lisätä puheita, lauluja, omia valoja yms.). Ja esim. siellä juhlapaikalla tai vaikka ulkona voi kyllä rakentaa alttarin ja käytävän sinne, jolloin saa morsiammenluovutukset ja kaikki. Tällainen järjestely toki vaatii enemmän omaa vaivannäköä, kun kirkkohäissä se tulee ns. talon puolesta.

Mutta siis todella hölmöä ajatella että ainoat tavat mennä naimisiin on tylsästi maistraatissa tai komeasti kirkossa. Naimisiin voi mennä todella monella muullakin tavalla, muutamia mainitakseni:

- Näyttävät kirkkohäät pitkällä kaavalla (Vähän tai paljon jeesushöpinää)
- Yksinkertaiset kirkkohäät lyhyellä kaavalla (Vähän tai paljon jeesushöpinää)
- Maistraatissa vihkiminen ja siunaus kirkossa hääpäivänä (Todennäköisesti vähän jeesushöpinää)
- Maistraatissa 'juhlavasti' jonkun määrän vieraita läsnäollessa (Ei jeesusteluja)
- Maistraatissa ihan kahdestaa (+todistajat) (Ei jeesusteluja)
- Oma näyttävä seremonia juhlapaikalla miastraatin vihkijällä (Ei jeesustelua)
- Oma yksinkertainen seremonia juhlapaikalla maistraatin vihkijällä (Ei jeesustelua)
- Oma seremonia jossain muussa paikassa maistraatin vihkijältä (mikä vaan paikka mikä sallii sen että siellä vihitään esim. parin harrastusten mukaan golf-kerho, ratsutalli, purjevene ihan mitä vaan)
- Oma seremonia kuten edelle papin toimittamana
- Ulkomailla naimisiin meno kahdestaan (Vegas, rantahäät tms.) ja vaan juhlat suvulle
- Jne.

Mutta kuten todettua, kirkossa pieni määrä jeesustelua tulee seremonian puolesta (muutama rukous, vähän uskon höpinää kaavassa), mutta ylimääräisistä osista voi papilta toivoa neutraalia lähestymistä. Toki pappi voi siihen olla suostumatta, vaihtua tai muuten vaan yllättää, eli varma siitä ei voi olla, että jää siihen minimiin.

"vieras"
Tuollainen on sama juttu, kuin joku tahtoisi välttämättä vaikka intiaanien pyhään paikkaan vihittäväksi, kun se on niin tosi kaunis ja ihana, mutta kunhan ne inkkarit eivät tule mitään lässyttämään . Tai hinkuisi päästä nunnaluostariin bilettämään, kun siellä on se mahtava sali, kunhan ne tyhmät nunnat pysyy tieltä pois. Tai tai tai. Eikö typeryydellä ole rajaa? Ei ilmeisesti.

[QUOTE="vieras";28764066]Tuollainen on sama juttu, kuin joku tahtoisi välttämättä vaikka intiaanien pyhään paikkaan vihittäväksi, kun se on niin tosi kaunis ja ihana, mutta kunhan ne inkkarit eivät tule mitään lässyttämään . Tai hinkuisi päästä nunnaluostariin bilettämään, kun siellä on se mahtava sali, kunhan ne tyhmät nunnat pysyy tieltä pois. Tai tai tai. Eikö typeryydellä ole rajaa? Ei ilmeisesti.[/QUOTE]

Kirkollisvero mutkistaa hieman asioita.

kfkfkf
Niin, sehän on nykypäivänä ihan vieras juttu että mennään kirkossa naimisiin, vaikka ei uskota :D

ja joo, mä en välttämättä haluais mennä kirkossa naimisiin. Mutta edelleenkin mun mies haluaisi, vaikkei hänkään uskovainen ole, mutta kuuluu kyllä kirkkoon

Yhteistyössä