Miten pystytte pilkkomaan sipulia, ilman ongelmia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sipulia ruokaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sipulia ruokaan

Vieras
Mulla silmiä kirveltää niin julmetusti, että hommasta ei tahdo tulla yhtään mitään. Siksi tulee aika harvoin käytettyä sipulia, ennemmin pistän purkista sipulihiutaleita.

Huivi naamalle kuin rosvolla peittäen nenän ja suun. Kaikki sipulilajikkeet ei itketä.

Kiva puh. Niin ja jos on vettä tai pakastin ulottuvilla niin kylmässä pidettynä ei itketä niin paljoa. Mä tykkään rosvoilla :)

Viimeksi muokattu:
Älä hengitä yhtään nenän kautta.. Jos vahingossa vetäiset ilmaa nenän kautta vähäisenkään niin peli on menetetty ja alkaa silmiä kirveltämään. Tämän olen hoksannut itse ja se toimii.

Ongelman ydin on sipulin solukossa, jonka rikkoutuminen saa aikaan silmiä ja limakalvoja ärsyttäviä rikkiyhdisteitä.

Itkettävien yhdisteiden määrä ilmassa vähenee, kun käyttää leikkaamiseen terävää veistä. Se rikkoo solukkoa vähemmän kuin tylsä.

Samaan asiaan perustuu vanha ohje veitsen käytöstä. Leikkaamisen tulisi olla viiltomaista. Jos sipulin pilkkoo murskaamalla tai ruhjomalla, itkettää enemmän.

Myös sipulin viilentäminen esimerkiksi jääkaapissa, pakastimessa tai kylmässä vedessä vähentää kyynelehtimistä. Entsyymi, joka vaikuttaa rikkiyhdisteiden syntyyn, toimii kylmässä hitaasti. Rikkiyhdisteitä – ja kyyneleitä – syntyy vähän.

Vika on ainostaan tylsässä veitsessä. Panosta välineisiin niin ei ole tuota ongelmaa. Mulla ei ole kertaakaan vuotanut silmät sen jälkeen, kun olen ostanut kunnon kokkiveitset.

Mä aloin teroittaa veitsen aina ennen sipulin leikkaamista ja johan homma toimi ilman kyyneliä. Sipulin aromit pysyy paremmin tallella kun ei sitä hakkaa millää silpojalle ihan mössöksi.

No en ole ihan varma noiden veitsien terävyydestä, mutta kertaakaan en ole saanut leikattua itkemättä. Joudun jättämään palat suht isoiksi, kun ei vaan pysty pienen pieneksi silppuamaan. Mulla on myös tuo Tupperin sipulileikkuri, mutta en tykkää siitä yhtään ja se ei yhtään auta asiassa, kun se sipuli pitää leikata kuitenkin muutamana palaan ennen leikkuriin laittamista ja se jo aiheuttaa silmien säryn, etenkin toisessa silmässä.

No en ole ihan varma noiden veitsien terävyydestä, mutta kertaakaan en ole saanut leikattua itkemättä. Joudun jättämään palat suht isoiksi, kun ei vaan pysty pienen pieneksi silppuamaan. Mulla on myös tuo Tupperin sipulileikkuri, mutta en tykkää siitä yhtään ja se ei yhtään auta asiassa, kun se sipuli pitää leikata kuitenkin muutamana palaan ennen leikkuriin laittamista ja se jo aiheuttaa silmien säryn, etenkin toisessa silmässä.

Jos edellisestä teroituksesta on yli4vko aikaa niin me veitset ei ole teäciä, siitä sen tietää.

Ei ole ollut koskaan mitään ongelmia. Mulla on erittäin terävä, leveä, ohut veitsi, jolla leikkaan tomaatitkin hienosti.
Luulenpa, että olet olet yliherkkä, kuten sisareni, joka käyttää sipulia leikatessaan uimalaseja ja kertakäyttöhengityssuojaa.

KOKEILKAA!! Laittakaa suu täyteen vettä kun kuoritte sipuleita! Posket siis ihan pullolleen vettä ja nielaiskaa vasta kun olette pilkkoneet sipulit. En osaa sanoa miksi, mutta ei itketä!!