Tuli siten laitettua nimi kansalaisaloitteseen =)

• Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti
Rollolainen
[QUOTE="vieras";28660170]Veikkaan, että jos kysyttäisiin, että kuinka moni haluaisi, että ruotsin tilalle tulee enemmän matikkaa, moni pitäisi mielellään sen ruotsin. Matikan opettelu on vielä joillekin todella vaikeaa, eikä sitä pysty välttämättä ymmärtämään, jos itsellä ei ole mitään ongelmaa. Ei ole mitenkään epätavallista, että toinen ihminen ei vaan ymmärrä, vaikka muuten olisi hyvä koulussa ja yrittäisi. Itselläni on hyvä matikkapää, mutta tunnen ihmisiä, jotka eivät vaan...ymmärrä. Unelmaammattikin jäänyt väliin, kun ei vaan pysty ymmärtämään, tai on todella vaikeaa. Ihan perusmatikka.

Moni luopuisi vaikka pakkouskonnosta, pakkohistoriasta. Kuka tarvitsee historiaa nykyaikana? Kunnioituksena entisajan ihmisiä varten, sivistystä varten. Ei jokaisen tarvitse olla sivistynyt ja tietää milloin oli toinen maailmansota tai kuka on kaarle kustaa.

Olen ainakin tyytyväinen, että pakkoruotsia on ollut. Ahvenanmaalle et pääse edes töihin, ilman ruotsinkielen taitoa. Ruotsissa on mukava käydä välillä ostelemassa ja musta olisi erittäin noloa, jos pitäisi alkaa suomalaisena sönköttää englantia, kun voisi kohteliaasti osata sanoa hej tai ilmoittaa, että haluaa ostaa lipun metroon. Sitä ruotsin opiskelua on oikeasti tosi vähän koulussa.[/QUOTE]

rohkeasti kun puhut sielä ruotsissa suomea, huomaat kuinka moni siellä sitä osaa =D olen itse kokeillut =)

"vieras"
rohkeasti kun puhut sielä ruotsissa suomea, huomaat kuinka moni siellä sitä osaa =D olen itse kokeillut =)
? Kyllä hämmentyisin ihan suomessakin, jos joku tulisi mulle ruotsia puhumaan. Osaisin toki vastata, mutta kyllä ihmetyttäisi, jos joku olettaisi puhuvani ruotsia. En tosiaan oleta, että ruotsissa, jossa ainoana kielenä se ruotsi ja jossa ei tosiaan taideta suomea ede koulussa opettaa, osattaisi suomea.

"vieras"
Nyt on taas hyvä hetki muistuttaa, että kielten nimet kirjoitetaan pienellä ja erikseen (suomen kieli, mutta suomenkielinen), maiden nimet isolla. Ensimmäinen menee aloittajalta oikein, kun se kirjoittaa kaiken pienellä muutenkin :D

Riippuu varmaan vähän siitäkin missä päin ruotsia liikkuu...

Mutta juu, usein suorastaan ärsyttää kun kuulee suomea joka paikassa. Kai se olisi mahdollista pärjätä aika ok asuakin vaikkei kieltä osaisi, kuulemma palvelut saa myös hyvin suomeksi. Mutta silti tuntuisi jokseenkin typerältä mennä siihen ventovieraalle kassalle tekemään tilaustaan tms suomeksi, ilman että tietää ko kassan osaavan suomea...

joo-o
En mäkään oo tarvinnu ikinä mitään toisen asteen yhtälöitä tai derivaattoja työssäni tai elämässäni ja silti niitä piti matikantunnilla opetella. Pakkomatematiikkaa!!!

Pakkouskontoa, pakkohistoriaa, pakkoruotsia.. Toiset ei välttämättä saa opetusta omaan kieleensä/omalla kielellään (saame, romanikieli)ollenkaan ja toiset jaksaa naukua siitä kun pakotetaan opettelemaan kotimaan kieliä.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
"vieras"

Mutta juu, usein suorastaan ärsyttää kun kuulee suomea joka paikassa. Kai se olisi mahdollista pärjätä aika ok asuakin vaikkei kieltä osaisi, kuulemma palvelut saa myös hyvin suomeksi. Mutta silti tuntuisi jokseenkin typerältä mennä siihen ventovieraalle kassalle tekemään tilaustaan tms suomeksi, ilman että tietää ko kassan osaavan suomea...
Ja olen asunut ruotsissa ja vähän hankalaa se kyllä vähän lapsenakin ollessa oli. Ruotsiksi osasin ainoastaan lähinnä "jag kan inte svenska" ja eivätpä tosiaan vastanneet suomea takaisin jos vaikka kaupassa oli, ei edes englantia. Kerran joku yritti viittoa. Ihan Tukholman lähellä asuttiin, muttei tukholmassa.

Mun ja likan Ruottis matkustelua on helpottanu suuresti sun apu. :) Ei olisi mun kielitaito riittäny... Tänä vuonna käydään kyllä laivalla, mutta maihin ei tulla.

• Tykkää
Rollolainen
[QUOTE="vieras";28660229]Ja olen asunut ruotsissa ja vähän hankalaa se kyllä vähän lapsenakin ollessa oli. Ruotsiksi osasin ainoastaan lähinnä "jag kan inte svenska" ja eivätpä tosiaan vastanneet suomea takaisin jos vaikka kaupassa oli, ei edes englantia. Kerran joku yritti viittoa. Ihan Tukholman lähellä asuttiin, muttei tukholmassa.[/QUOTE]
eskilstunassa ainkin melkein kaiki osaavat suomea.

Mun ja likan Ruottis matkustelua on helpottanu suuresti sun apu. :) Ei olisi mun kielitaito riittäny... Tänä vuonna käydään kyllä laivalla, mutta maihin ei tulla.
Kiitti vaan itsellenne, oli kiva nähdä! :)

Käyttekö testaamassa Vikingin uuden laivan? Meillä olisi tarkoitus tehdä jollain kokoonpanolla testireissu turkuun päin. Mies ja toi vanhin tyttö kävivät sillä Suomessa jo sillä viikolla kun paatti otettiin käyttöön mutta me muut ei olla vieläkään päästy kokeilemaan...

Kiitti vaan itsellenne, oli kiva nähdä! :)

Käyttekö testaamassa Vikingin uuden laivan? Meillä olisi tarkoitus tehdä jollain kokoonpanolla testireissu turkuun päin. Mies ja toi vanhin tyttö kävivät sillä Suomessa jo sillä viikolla kun paatti otettiin käyttöön mutta me muut ei olla vieläkään päästy kokeilemaan...
Joo uudelle laivalle mennään ja sen lisäksi vietetään vähä Turus aikaa. Pitäähän sitä ny likalle näyttää Turun linna ja Suomen joutsen, samalla tarkootus tavata pari mun kaveria jos vain aikataulut sopii yhteen.

• Tykkää
huoooh
Ja eipä ne suomenruotsalaisetkaan kunnolla sitä ruotsia osaa kun suomenkielisiä sanoja viljelevät lauseisiin :LOL:
Kuten myös suomenkieliset käyttävät tajuamattaa lukuisia ruotsin kielestä tulleita slangisanoja jne. :)
Mitä ihmeellistä siinä on, että kieliin tulee vaikutteita toisesta? Ei ole minulle mitenkään uutta de kiva de. :D

Miksi ihmeessä tämän pitää aina mennä siihen suomenruotsalaisten haukkumiseen? Mun suomenruotsalaiset sukulaiset eivät edes liputa pakkoruotsin puolesta niin hanakasti kuin suomenkieliset tuttavat! :D Eivät ne ruotsinkieliset ole mitään vihollisia, vaikka monesti kateus vallitseekin heitä kohti, ihan turhaa.

nyyyyyh
En mäkään oo tarvinnu ikinä mitään toisen asteen yhtälöitä tai derivaattoja työssäni tai elämässäni ja silti niitä piti matikantunnilla opetella. Pakkomatematiikkaa!!!

Pakkouskontoa, pakkohistoriaa, pakkoruotsia.. Toiset ei välttämättä saa opetusta omaan kieleensä/omalla kielellään (saame, romanikieli)ollenkaan ja toiset jaksaa naukua siitä kun pakotetaan opettelemaan kotimaan kieliä.
Joo sama juttu, ainoo mitä tarvitsin työelämään oli bilsa ja mantsa! Voi vittu oppivelvollisuus on kyllä turhaa! Pois PAKKO-OPPI!!! :(

Voi mä olisin mielelläni ruotsinkielinen :) Helpottais vakituisen viran saamista paljon meillä päin.

Mut asiaan, oletteko ajatelleet sitä että pakkoruotsin poistaminen tarkoittaisi myös pakkosuomen poistamista ruotsinkielisiltä? Sehän olisi tasa-arvon nimessä tehtävä. Olisivatko nämä kiihkeät suomenkielen kannattajat tyytyväisiä kun kassalla on henkilö joka ei osaa suomea edes alkeita?

Viimeksi muokattu:
Voi mä olisin mielelläni ruotsinkielinen :) Helpottais vakituisen viran saamista paljon meillä päin.

Mut asiaan, oletteko ajatelleet sitä että pakkoruotsin poistaminen tarkoittaisi myös pakkosuomen poistamista ruotsinkielisiltä? Sehän olisi tasa-arvon nimessä tehtävä. Olisivatko nämä kiihkeät suomenkielen kannattajat tyytyväisiä kun kassalla on henkilö joka ei osaa suomea edes alkeita?
Mitä se kassalle sitten kuuluu? Opetelkoon suomea ensin.

"hoh"
Ruotsinkieleltä voisi poistaa kansalliskielen aseman Suomessa. Kohta täällä on enemmän venäjää puhuvia kuin ruotsia puhuvia. Ruotsinkielen asema on niin muinaisperuja että olisi aika päivittää jo perustuslakiakin.

• Tykkää
Reactions: Akaatti
[QUOTE="hoh";28660369]Ruotsinkieleltä voisi poistaa kansalliskielen aseman Suomessa. Kohta täällä on enemmän venäjää puhuvia kuin ruotsia puhuvia. Ruotsinkielen asema on niin muinaisperuja että olisi aika päivittää jo perustuslakiakin.[/QUOTE]

Itse olisin lukenut juuri venäjää mieluummin kuin ruotsia. Koskaan en ole kieltä tarvinnut enkä käyttänyt vaikka virkamiesruotsi suoritettu, ja periaatteessa virkamiehenä myös ruotsia puhuvien kanssa olen usein asioinut, mutta vain suomeksi antanut palvelua :D

Pointti olikin siinä ettei kassan tarvitse silloin opetella suomea jos se ei ole ruotsinkielisille enää pakollinen. :headwall:
Ymmärsin pointtisi, mutta luuletko sellaisen kassan saavan pitää työnsä? Tai luuletko, että suomen kielen asemaa huononnettaisiin?

Itselläni ei ole ruotsinkielisiä vastaan mitään, omaan riikin-ruotsalaiset sukujuuret, mutta kielen asemassa ei ole mitään järkeä.

Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28660421:
Ymmärsin pointtisi, mutta luuletko sellaisen kassan saavan pitää työnsä? Tai luuletko, että suomen kielen asemaa huononnettaisiin?

Itselläni ei ole ruotsinkielisiä vastaan mitään, omaan riikin-ruotsalaiset sukujuuret, mutta kielen asemassa ei ole mitään järkeä.
Miksi hän ei saisi pitää työtään jos on muuten pätevä työntekijä? Syrjintä on kielletty ja jos palkataan ruotsia osaamaton henkilö niin silloin tulisi myös suomea osaamattoman olla tasa-arvoisesti samalla viivalla. Huom. Tämä siis silloin jos ruotsi säilyy toisena virallisena kielenä. Tietysti jos se poistetaan niin sitten virallisen kielen osaaminen (joka olisi tuolloin suomi) tulisi olla vaatimuksena työhön.

Yhteistyössä